מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ
מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

"קובה בוערת בי": הרומן של ד"ר ענת שיוביץ עם קובה הוליד ספר מרהיב וצבעוני. צפו בתמונות

תושבת הרצליה ד"ר ענת שיוביץ נמצאת על הקו ישראל-קובה כבר שנים. עכשיו היא הוציאה לאור ספר עשיר בתצלומים ובהסברים שמציג את סיפורה של קובה מתקופת האינדיאנים, דרך קסטרו וצ׳ה גווארה, ועד ימינו. ויש לה כבר תוכניות לספר הבא

פורסם בתאריך: 30.11.18 08:31

בימים אלו שבה תושבת הרצליה, ד"ר ענת שיוביץ, מיריד הספרים היוקרתי והגדול בעולם, ה-"Buchmesse" שנערך בפרנקפורט, גרמניה, שם הציגה את ספרה שיצא זה עתה "קובה – נסיכה בבלי דעת". הספר, בן 400 עמודי הצבע, העשיר בתצלומים ובהסברים, מציג את סיפורה של קובה למן ימי האינדיאנים, דרך ימי המהפכה בהנהגת פידל וראול קאסטרו וצ׳ה גווארה ועד ימינו אלה. הספר סוקר את התרבות הקובנית העכשווית, תוך הצצה אל חיי המשפחה והזוגיות הקובנית, והעמקה במוזיקה, בריקודים, בתרבות המכוניות האמריקאיות ובסגנונות הבנייה הייחודיים לקובה. הוא מתעד את יצירת הסיגר הקובני המפורסם למן שלבי גידול הטבק וכלה בשיגורו לשווקים ואת גידולי הקפה, הקקאו והסוכר.

שיוביץ נולדה למשפחה דתית וגדלה בחיפה, חיה שנים רבות בירושלים ומתגוררת כבר עשור בהרצליה עם בת זוגה ושומרת על אורח חיים דתי. היא עומדת בראש החוג לחינוך יסודי במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע והיא מומחית בתיקשוב ומנחה פרחי הוראה איך לשלב טכנולוגיה בחינוך ואיך לעשות הוראה מותאמת למאה ה-21, בקורס שפיתחה ושהיא מעבירה בעצמה במכללה, רוכשים הסטודנטים מיומנויות של עבודה שיתופית ויצירתית, כמו גם מיומנויות של קיום שיח בונה. ההוראה מכוונת אל הפרט ואינה רואה את כל הילדים כמקשה אחת. כל אלה משולבים בטכנולוגיה, הכוללת אייפדים, תכנות לעריכת סרטים ועוד. "אלה כלים חולפים", אומרת שיוביץ, "כשטכנולוגיות חדשניות יחליפו את הקיימות יידעו הסטודנטים לעשות גם בהן שימוש מושכל, שכן עקרונות ההוראה החדשנית, המכוונת אל הילד היוצר ולא אל הילד הצורך, מוטמעים בקרבם היטב".

היא בעלת תואר ד"ר בביולוגיה מולקולרית מבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בהדסה עין-כרם והיא גם מרצה לגנטיקה וביולוגיה מולקולרית. בנוסף, היא צלמת המפרסמת את תוצריה בתערוכות ובמגזינים גיאוגרפיים בארץ ובעולם. עכשיו היא מוציאה את הספר הראשון שלה המשלב צילום, תרבות והיסטוריה.

עטיפת ספרה של שיוביץ "קובה – נסיכה בבלי לדעת"

מה הביא אותך לכתוב ספר? ולמה דווקא קובה?

"אני כותבת בשביל הנשמה. קובה בוערת בי. קשה אפילו למנות מה. זה הצבעוניות, האנשים בעיקר, הפשטות והחום האנושי שהוא ממש מגנט, המוזיקה הנהדרת, הסנטריה (דת שהיא תערובת של נצרות ופגניות) וההתפתחויות של הריקוד, הגידולים של הקפה והקקאו, הסיגרים וההיסטוריה. אלה דברים שמאוד מרתקים אותי, זה משהו שהוא מאוד עמוק בי. אני חוקרת וקוראת על קובה המון שנים ונוסעת לשם הלוך ושוב. מכיוון שאני יודעת המון על קובה, אז בטיול האחרון ממש התמקדתי בצילומים מאוד מקיפים. זה פשוט נבט בתוכי ופרץ מתוכי. אני מאוד מעריכה את קובה ואוהבת אותה ומתגעגעת אליה כל הזמן. מתוך אהבה לצילום, לתרבות ולהיסטוריה צמח הספר. זו פשוט הייתה החלטה וישבתי וכתבתי את הספר. מקור ההשראה שלי והדרייב שלי ליצור הגיע מההורים שלי ז"ל, גם אורח החיים ללמוד ולחקור כל הזמן ובמיוחד לאהוב אנשים ואת החיים. אני אוהבת לטייל סביב העולם וזה כלי שלי כדי להכיר תרבויות ולצלם".

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

לאיזה קהל פונה הספר?

"אני פונה לקהל סקרן, שאוהב תרבויות. זה קודם כל לאלה שאוהבים לטייל ונוסעים לשם, אבל זה לא ספר תיירות – זה ספר של חקר תרבויות, לא ספר היסטוריה. זה ספר שנותן את קובה בצורה חווייתית במגוון רחב של נושאים. הוא גם פונה למטיילי 'הספה', כאלה שאוהבים לחוות תרבויות ולהתעמק מאוד דרך תמונות, תיאורים והסברים בלי לצאת מהבית. הספר כתוב בהומור והוא ספר קליל וכיפי. עבדתי עליו שנתיים. כרגע הספר יצא רק בעברית והייתי עכשיו בתערוכת הספרים הבינלאומית בפרנקפורט כדי לנסות לטוות קשרים".

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מתי התחלת לצלם?

"התחלתי ביסודי עם אבא שלי. היינו יוצאים לצלם ואז היינו מפתחים את הסרטים, מדפיסים ומגדילים בחדר חושך שהיה בבית שלנו. לא למדתי את זה אף פעם באופן מסודר. היינו מצלמים נופים ואנשים, וגם היום אני מצלמת בעיקר תרבויות ונופים. כשאני מצלמת אנשים אני קודם מדברת וצוחקת איתם, מתיידדת איתם, ואז הם כבר מתמסרים לעניין".

את שומרת כשרות. יוצא לך לטעום את האוכל המקומי?

"בעולם השלישי מאוד נענים להסבר של 'זה מסיבה דתית', ומוכנים לבשל עבורי לפי כללים אותם אני מסבירה, עם כלים שלי. כך היה בפרו, בקובה, בווייטנאם ובמקומות נוספים. גם ביוון למשל מסכימים להכשיר עבורי את הפלנצ'ה ועוטפים דגים בנייר כסף".

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מתוך ספרה של שיוביץ. צילום ענת שיוביץ

מה היעד הבא לספר ולטיול?

"לספר זה יהיה יוון וזה כבר בכתיבה, ולטיול כרגע אני מתלבטת בין סרי לנקה לקוסטה ריקה. אני גם רוצה לבקר בקירגיזסטן. אני בוחרת את היעדים שלי לפי הפוטוגניות והתרבות".

את מגדירה את עצמך דתיה, ואת חיה עם בת זוג. איך הסביבה שלך מקבלת את זה?

"ההורים שלי ז"ל היו אצילי נפש. לא היה להם קל עם זה והם לא שמחו עם זה, אבל הם קיבלו אותנו בחיבוק אוהב. 'את הבת שלנו ומה שטוב לך עושה אותנו שמחים', הם אמרו. כך גם המשפחה והחברים שלי. היו שתי חברות שניתקו קשר, אבל דווקא החבר'ה הדתיים קיבלו את זה במלוא ההכלה, ההבנה והפרגון. הם גם מקבלים את בת הזוג שלי אתי באהבה מוחלטת. אנחנו זוג וזהו. אין כאן על מה לדבר בכלל. שיא הקבלה. אנחנו הרבה שנים יחד, כבר עשור, אבל כשיצאנו מהארון היה קשה מאוד, אבל זה מאחורינו".

ענת שיוביץ בקובה

ענת שיוביץ בקובה

מה החלום שלך? מה ממש בוער בך?

"האמת שאני חיה את החלום והאמת שטוב לי. בוערים בי כמה דברים במקביל. מה שהכי בוער בי זה לעשות שינוי בחינוך, מהפך גדול. מה שעוד בוער בי זה הצורך לכתוב עוד ועוד ספרים ולפרסם את כל מה שיש בי ויש בי הרבה. אני בקטע של ללמוד עוד ועוד כל הזמן. אני לומדת ארכיאולוגיה, היסטוריה ואמנות. למדתי צרפתית וספרדית ועכשיו אני לומדת יוונית".

את הספר ניתן להזמין ברשתות הספרים סטימצקי וצומת ספרים, ובמחיר מוזל אצל המחברת במייל [email protected]

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר