צילום עזרא לוי
צילום עזרא לוי

סקר ענק בשרון: למה תושבי הרצליה לא סומכים על התחבורה הציבורית?

בעיות בתדירות, מחסור בשבילי אופניים וחוסר תיאום בין האוטובוסים לרכבת. סקר ענק מציג תמונה עגומה של מצב התחבורה הציבורית בהרצליה והסביבה, אבל יש גם סיבה לאופטימיות

פורסם בתאריך: 18.1.19 07:18

תושבי הרצליה אינם מרוצים במיוחד מהתחבורה הציבורית בעיר. וזאת לא רק תחושה, אלא מעכשיו גם נתון שמגובה במספרים. מתוצאות סקר ענק – שערכו בחודשים האחרונים שלושה ארגונים המעודדים את השימוש בתחבורה הציבורית, בשיתוף חמש רשויות מקומיות באזור השרון ויותר מ־5,000 תושבים – ושנחשף בימים האחרונים, עולה תמונה עגומה למדי של מידת שביעות הרצון של התושבים משירותי התחבורה הציבורית באזור, וגם בהרצליה.

הסקר הוא מיזם של שלושת הארגונים תחבורה היום ומחר, 15 דקות וישראל בשביל אופניים. את המיזם מרכז מכון ירושלים למחקרי מדיניות ומלווה אותו המכון לחקר התחבורה בטכניון. הוא הופץ ברובו ברשתות חברתיות והרשויות המקומיות ששותפות לפרויקט הן הרצליה, כפר סבא, נתניה, קלנסוואה, חדרה וטייבה.

הסקר בחן את הרגלי הנסיעה של אלפי תושבים באזור, ובהם מידת השימוש ברכב הפרטי, בתחבורה הציבורית, באופניים או בהליכה ברגל. ממצאי הסקר, שנותחו על ידי הטכניון, מעלים חוסר שביעות רצון מצד הנוסעים משירותי התחבורה הציבורית, העדפה לקווים ישירים לאזורי תעסוקה וביקוש לשבילי אופניים לתחנות הרכבת.

839 תושבים מהרצליה, מחציתם גברים ומחציתם נשים, בטווחי גיל שונים, השתתפו בסקר. כ־70 אחוז מהם בעלי רכב פרטי, כ-20 אחוז אינם בעלי רכב פרטי וכ-10 אחוז מהם משתמשים ברכב מטעם העבודה.

אזור התעשייה הרצליה. צילום: דוברות הרצליה

אזור התעשייה הרצליה. צילום: דוברות הרצליה

מהנתונים עולה כי היעד של רוב הנסקרים הוא תל אביב (37 אחוז), ואחר כך הרצליה עצמה (27 אחוז). עשרה אחוז נוסעים לרמת גן, פתח תקוה והוד השרון, 15 אחוז נוסעים לערים אחרות, 5 אחוז לרעננה, שלושה אחוז לנתניה, אחוז אחד לכפר סבא ואחוז לחיפה.

57 אחוז מהמשיבים ענו כי הם נוסעים ברכב פרטי בלבד, 24 אחוז נוסעים בתחבורה ציבורית ואופניים בלבד ו-20 אחוז משלבים בין רכב פרטי לאמצעים נוספים. לשאלה האם זמן ההליכה בדקות לתחנת האוטובוס הקרובה ביותר לביתכם גדול מ-10 דקות השיבו רק עשרה אחוז בחיוב.

נוסעים באוטובוסים העניקו ציון ממוצע בטווח של 3-2 מתוך 5 לשורה של היבטים כמו תדירות האוטובוסים, שעות הפעילות, משך הנסיעה, תיאום הלו״ז וצפיפות הנסיעה. רק הקטגוריות קרבת התחנה ליעד וקרבת התחנה למוצא קיבלו ציון גבוה מ-3. שביעות הרצון מהשימוש ברכבת נמוכה עוד יותר: בכל הקטגוריות, כמו בטיחות שבילים מול או ליד התחנה, עליה עם אופניים לרכבת, תיאום לו"ז אוטובוס רכבת, משך נסיעה כולל ועוד, התקבלו ציונים בטווח 3-2 מתוך חמש.

כמו כן נבחנו נסיעות למרכזי תעסוקה דוגמת איזור התעשייה בהרצליה. לפי הסקר, 26 אחוז מהעונים עובדים באיזור התעשייה בהרצליה, ושעות העומס העיקריות בבוקר הן בין 8:00-7:00 ובערב בין 18:00-17:00. באחת הדוגמאות, שמוצגת כחלק מעיקרי ממצאי הסקר, עולה כי ההגעה מאזור מעונות הפועלים, שבקצה המזרחי של רחוב הבריגדה היהודית, לאיזור התעסוקה בהרצליה בתחבורה ציבורית לוקחת כפול מהזמן (30 דקות) שהיא לוקחת ברכב פרטי (15 דקות) ונדרש מעבר בין אוטובוסים או הליכה של כ-10 דקות לתחנה ו-10 דקות נוספות מהתחנה לאיזור התעסוקה.

עוד עולה מהסקר כי שביעות הרצון משיתוף נסיעות היא נמוכה – פחות מ-10 אחוז מתושבי הרצליה שבעי רצון. גם שביעות הרצון מחניון קארפול נמוכה – פחות משמונה אחוז, ושביעות הרצון משירות שיתוף נסיעות וחניון קארפול נמוכה משישה אחוז.

סיור של נציגי ארגוני התחבורה בתחנת הרכבת בהרצליה

סיור של נציגי ארגוני התחבורה בתחנת הרכבת בהרצליה

תמי גבריאלי, מנהלת המיזם ומנהלת מחקרי סביבה וקיימות במכון ירושלים למחקרי מדיניות, מספרת: "פנינו לרשויות באיזור השרון והצענו להם את שיתוף הפעולה הזה. רק שש רשויות נענו: חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, קלנסואה וטייבה, והן אלה שאנחנו עובדים איתן באופן ישיר. רעננה לא היתה בניהן כי לא התאים להם באותו הזמן להיכנס לזה. זה יכול להשתנות אם ברעננה ירצו להצטרף".

במה בדיוק עוסק הפרויקט?
"הגדרנו שישה נושאים כאלה: קידום הגעה לאזורי תעסוקה, שיפור קווי תחבורה ציבורית בהתאם לצורך המשתמשים, נגישות לתחנות רכבת, אופניים שיתופיים, עידוד הליכה בעיר עם התמקדות על הליכה לבתי ספר, קידום נסיעות שיתופיות ברכב ומדיניות בנושא. המטרה היא לעבוד עם הרשויות על קידום הנושאים האלה. אחד הדברים שהפרויקט הזה עושה זה מפגיש נציגי רשויות אחד עם השני. אנחנו חושבים ששיתופי פעולה בין הרשויות להשיג מטרות משותפות בתחום התחבורה, יש להם חשיבות גדולה כי תחבורה לא נגמרת בגבול המוניציפלי של העיר. פעם בחודש מתקיימים מפגשים קטנים עם הדרכות והרצאות, ופעם בחצי שנה עושים פורום רשויות רחב ששם אנחנו מנסים להגיע לגורמים הבכירים. הפורום האחרון היה לפני כמה ימים בכפר סבא באירוח של ראש העירייה רפי סער.

"הסקר הזה הוא נקודת פתיחה להעריך באופן יותר מדויק את הצרכים האמיתיים של המשתמשים, תושבים ומועסקים. סיימנו אותו לפני כחודש והגענו לממצאים ראשוניים ועכשיו אנחנו מתכוונים לעבוד עם כל אחת מהרשויות על החלק של הסקר שרלוונטי לה. הם הרוויחו מידע שאין להם באופן שוטף. יש לנו כרגע רק תוצאות ראשונות ובהמשך, עוד חודש, יהיו לנו תוצאות הרבה יותר פרטניות, עכשיו עובדים על זה צוות של חוקרים מהטכניון".

התוצאות לא מעודדות.
"כל המדדים של שביעות רצון מתחבורה ציבורית, מאוטובוסים ורכבות, היו מאוד נמוכים לפי התשובות של הנסקרים. בכלליות, אנשים לא מרוצים מהתחבורה הציבורית. הדירוג של שביעות רצון היה מ-1 עד 5 ובאף שאלה ומדד לא הייתה כמעט אף תשובה מעל 3. זה נכון לגבי כל היישובים. לגבי אוטובוסים יש שביעות רצון יחסית גבוהה בנושא קרבת התחנה לבית, לרוב האנשים תחנת האוטובוס הקרובה היא במרחק של לא יותר מעשר דקות הליכה, שזה סביר. פריסת התחנות היא יחסית סבירה. הבעיה היא בתדירות ובאמינות. גם לגבי שעות הפעילות יש אי שביעות רצון, כלומר התושבים רוצים להרחיב את שעות הפעילות מוקדם יותר בבוקר ומאוחר יותר בערב".

מה לגבי הרכבת?
"אנשים הביעו אי שביעות רצון מהתיאום בלוחות הזמנים בין האוטובוס לרכבת. זה יוצר קושי גדול בזמן הגעה. בהרצליה נתנו את הציון 2 מתוך 5. גם נושא שבילי האופניים שמובילים לתחנות הרכבת קיבל בסקר ציון נמוך. צריך לחפש דרכים לשפר את הנגישות של שבילי אופניים לתחנת הרכבת. זה יחסוך צורך בחניה למכוניות ליד הרכבת וישפר מאוד את זמן ההגעה לרכבת וזה דבר שלא קשה לעשות אותו. בכלל, על זמינות של שבילים ובטיחות היו תלונות. כשאין שביל בטוח זה מסוכן להגיע עם אופניים.

"אחוז המגיעים לעבודה ברכב הפרטי מהרצליה לתל אביב הוא מאוד גבוה יחסית לשאר היישובים. בדקנו נסיעות למרכז התעסוקה בהרצליה. מתוך כל האנשים במדגם שלנו היו 370 אנשים שעובדים במרכז התעסוקה בהרצליה ומהם 26 אחוז תושבי הרצליה. עובדי איזור התעסוקה בהרצליה אמרו שמה שיגדיל את הסיכוי שהם יעברו לתחבורה ציבורית זה תדירות יותר גבוהה ואוטובוס ישיר ליעד הנסיעה. גם חניית אופניים בטוחה ומוגנת בתוך תחנת הרכבת נרשם כמשהו שיכול לשפר מאוד את השימוש באופניים. שיתוף אופניים ושירות שיתוף נסיעות עלו בין הדברים שאנשים רוצים. יש עכשיו בהרצליה פרויקט שיתוף אופניים שנמצא בתכנון לקראת הוצאה למכרז.

"15 דקות בדקו לגבי זמן מוערך לאזור התעסוקה בהרצליה בשעה 7:30 בבוקר בהשוואה בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית. בתחבורה ציבורית זה יותר ממכפיל את זמן ההגעה ברכב פרטי וזה נורא מקשה על אנשים לעבור מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, זה השיקול המרכזי. ברגע שהנתונים הם כאלה זה מאוד מבליט את החשיבות של פתרון כל הסוגיות האלה של התחבורה הציבורית, אחרת יהיה קשה להעביר אותם לתחבורה ציבורית. כמו גם עלה הנושא של הרבה הליכה ומעבר בין אוטובוסים משכונה שנמצאת בהרצליה לא רחוק מאיזור התעסוקה".

חברת מועצת העיר דניאל אייזנברג ומחזיקת תיק התחבורה אמרה: "אני כמחזיקת תיק התחבורה יחד עם ראש העיר וחברי מרצ התנועה הירוקה פועלים בכל המישורים על מנת לקדם את כל נושא התחבורה הציבורית בעיר. ביום רביעי, במהלך ישיבת המועצה הודיע ראש העיר שלאחר פניות שלי ושל סיעת מרצ-התנועה הירוקה, נקים צוות ייעודי לבדיקת נושא התחבורה הציבורית וכן גיבוש פתרונות לטובת ציבור התושבים הנעזרים בתחבורה ציבורית במהלך כל ימות השבוע. כמו כן, אנו פועלים ונפעל נמרצות לפתרונות כל נושא התחבורה בעיר הרצליה על היבטיה השונים. נפגשתי עם נציגים מ-15 דקות, תחבורה היום ומחר וישראל בשביל אופניים יחד עם עפרה בל ודנה אורן-ינאי והם הציגו לנו את התוכנית בצורה ראשונית וקבענו שניפגש לדון בנושא בהמשך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. האמת

    קו 347 אינו עוצר בתחנת רכבת מערב לא בהלוך וחזור, משרת את תושבי רעננה, מדוע איו קו דומה בהרצליה..

  2. יוסי

    לא צריך הרבה קווים. צריך קו אחד מרכזי ותדיר מאוד מהרצליה לתל אביב. שייצא מנקודה מרכזית מאוד בהרצליה וייסע בדרך הכי מהירה לתל אביב.
    שיעצור במעט תחנות וייצא כל 5 דקות בשעות השיא (7-10 בבוקר ו 16:00-18:00 בערב). ככה נדע שאנחנו מגיעים בזמן לעבודה ולא מבזבזים זמן בלחכות לאוטובוס.
    כשזה יהיה, אז נוכל לסמוך על תחבורה ציבורית.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר