חיילים. צילום אילוסטרציה: חן גלילי
צילום אילוסטרציה: חן גלילי

תלונה: למה עיריית הרצליה לא נותנת את מלוא ההנחה בארנונה לחיילים בודדים ולעולים חדשים?

תקנות של עיריית הרצליה מונעות מחמישה שותפים - בהם שני חיילים בודדים משוחררים, עולה חדש, חיילת בודדה בשירות חובה ומועמד לגיוס - לקבל את מלוא ההנחה שלטענתם היו יכולים לקבל. "מתייחסים אלינו די באטימות", הם אומרים

פורסם בתאריך: 10.2.19 13:11

לוי איסק, חייל בודד לשעבר ועולה חדש מלוס אנג'לס שבקליפורניה, ושותפיו לדירה בהרצליה – בהם עולים חדשים, חיילים בודדים אחרים, וגם חייל שעומד להתגייס – נאבקים מזה כשנה בעיריית הרצליה כדי שזו תעניק להם את מלוא ההנחה בארנונה, שלה, כך לדבריהם, הם זכאים.

השותפים טוענים שסבך בירוקרטי בחישוב ההנחות המגיעות להם בארנונה, גורם לכך שקיבלו הנחה של 45 אחוז על הארנונה בדירה בלבד. זאת בעוד שאם העירייה היתה מחשבת את ההנחה לפי החלק היחסי של כל שותף בדירה, הם היו זכאים להנחות משמעותיות בארנונה, וחלקם אף לפטור מלא מהמס.

איסק, בן 21, הגיע לבדו לישראל במטרה להתגייס ושירת כחייל בודד בצנחנים. אחרי שהשתחרר מהצבא באוגוסט 2017 החליט לעשות עלייה. לקראת לימודי הפסיכולוגיה שאליהם נרשם במרכז הבינתחומי, הוא שכר בספטמבר 2017 דירה עם ארבעה שותפים בהרצליה – עולה חדש, חיילת בודדה משוחררת, חיילת בודדה בשירות חובה ובחור שעמד להתגייס בעוד כחודשיים.

נציין כי לפי החוק, חיילים בשירות חובה זכאים לפטור מתשלום ארנונה במהלך שירותם הצבאי, וכן עד ארבעה חודשים מיום שחרורם משירות חובה. הפטור מתשלום ארנונה ניתן עבור 70 מ"ר משטח הדירה. בדירות שמתגוררים בהן יותר מארבעה אנשים, ניתן פטור ל-90 מ"ר משטח הדירה. כמו כן, עולים חדשים זכאים להנחה של עד 90 אחוז מתשלום הארנונה עבור שטח של 100 מ"ר מדירתם, לתקופה של שנה.

איסק ושותפיו קיבלו את חשבון הארנונה והופתעו לגלות כי הם לא קיבלו את ההטבות שמגיעות להם. "גרנו בדירה של כ-100 מ"ר ורק שותף אחד, שעדיין לא התגייס, לא היה זכאי לשום הטבה", מספר איסק, "הגיוני היה שהארנונה היתה מחולקת באופן יחסי בין השותפים, כלומר לחמש. העירייה היתה צריכה להתייחס אל כל שותף כאילו הוא גר ב-20 מ"ר. אבל ההיגיון שלהם עובד אחרת. התברר לנו שלמעשה כל השותפים צריכים להיות זכאים להטבה, אחרת אנחנו לא מקבלים אותה במלואה. העירייה נתנה לנו הנחה של 45 אחוז מהסכום הכולל, שעמד על 1,000 שקל לחודשיים. וזה במקום שכל אחד ישלם עשרות שקלים או בכלל לא ישלם. לעומת זאת, את ההנחה של 50 אחוז שהגיעה לנו בחשבון החשמל קיבלנו בלי בעיה, מספיק שרק אחד היה זכאי להטבה".

איסק מספר כי גם לאחר כמה חודשים, כשהיו שני חיילים בשירות בדירה, שני עולים חדשים וסטודנטית, השותפים עדיין לא קיבלו את ההנחה המגיעה לכל אחד מהם. לטענתם, בעירייה הסבירו להם כי הסיבה לכך שהם לא מקבלים את מלוא ההנחות המגיעות להם היא שאחד מהם הוא סטודנט ואינו זכאי לשום הנחה. "לחיילים בודדים אין את המותרות לגור לבד או לבחור רק בחיילים כשותפים ולכן הם גרים עם סטודנטים ושותפים אחרים שהם מוצאים", אומר איסק, "נאלצנו לשלם כל אחד כ-110 שקלים לחודשיים. כחייל בודד או כעולה חדש אתה מקבל סכום כסף קצוב למחייה ודיור מהצבא או ממשרד העליה והקליטה. הם לוקחים בחשבון כמה תצטרך למחייה וגם את ההנחות שאתה מקבל בארנונה ובחשמל למשל. כשאתה לא מקבל את אחת ההנחות זה יוצר גרעון בתקציב החודשי. לכן זה ממש חיוני שנקבל אותן. הלכנו כמה פעמים לעירייה, וכתבנו מכתבים בעזרת יועץ של תוכנית כנפיים של הסוכנות היהודית וקרן מיראז' שמעניקה סיוע וייעוץ לחיילים בודדים ועולים חדשים בעת שירותם ואחריו, וגם דרך אמון הציבור, וזה לא עזר. לחברים שלי לא היו בעיות כאלה בערים אחרות ובהרצליה אני מכיר עוד כמה עם בעיות דומות. אני מקווה שהעניין ייפתר ושהוא לא יהווה בעיה לאחרים בעתיד".

במכתב שנשלח לעירייה מאמון הציבור ביוני 2018 ובו צורפה תלונתו של איסק נכתב: "זכיתי לכתף חמה כמעט מכל גורם, אבל לצערי עיריית הרצליה, שם בחרתי לגור, פשוט מתישה אותי ואת שותפיי, כולם חיילים בודדים בשירות או לשעבר. כולנו גם עולים חדשים שעשו עליה במהלך השנה עד השנתיים האחרונות. העניין הוא שמאחר ואנחנו חמישה שותפים לכל אחד ישנן הטבות ארנונה שונות וכך נהוג במרבית הערים בישראל. רק בהרצליה משום מה, אני וחבריי הזכאים להטבות לא מקבלים אותן, מתייחסים אלינו די באטימות". איסק מסכם: "אנחנו מרגישים שמנצלים את היותנו אוכלוסייה מוחלשת ומחייבים אותנו שלא לפי הנדרש".

ד"ר שלומית כנרי, ממונה על תלונות הציבור ועל העמדת מידע לציבור בעיריית הרצליה, השיבה למכתב של אמון הציבור: "בהתאם לתקנה 17 לתקנות ההנחה בצו הארנונה יכולה להינתן הנחה אחת בלבד לנכס, הגבוהה מביניהן ולא יכולה להינתן הנחה נוספת ככל שמחזיקים בנכס זכאי להנחה עם מי שאינו זכאי – הרי שסיטואציה זו אינה מוסדרת בתקנה 17 לתקנות ההנחה – ועל כן הוסדרה פרטנית בצו הארנונה של הרצליה, במסגרת סע' 2 לתנאים למתן הנחות: 'זכאי להנחה, המחזיק יחד עם משפחת הבן/הבת או משפחה אחרת שאינם זכאים להנחה כלשהי, יזוכה במחצית משיעורה בלבד'". עוד נכתב מהעירייה כי היות ואחת השותפות אינה זכאית להנחה עודכנה בנכס מחצית הנחת עולה חדש קרי הנחה בשיעור 45 אחוז עד 100 מ"ר.

נציין שבמקביל להצעת חוק בנושא של חה"כ רועי פולקמן ומירב בן ארי שאושרה בקריאה טרומית בנובמבר 2018, גובש מתווה על ידי גורמי המקצוע במשרד הפנים, שעל פיו יקבל חייל בודד פטור מתשלום ארנונה עד 70 מ"ר ובדירת שותפים גודל הדירה המקסימלי עליו יינתן הפטור הוא 140 מ"ר. בנוסף, הפטור מתשלום ארנונה לחייל בודד משוחרר יוארך לשנה. לפי המתווה, משרד הפנים ינחה את הרשויות המקומיות לתקן את מדיניות הפטורים לחיילים בודדים אך בשל הבחירות ב-9 באפריל מתווה זה אינו מקודם כרגע.

צביקה צ'רנר, יועץ כלכלי בכיר של תוכנית כנפיים, אמר: "אני חושב שאם הרצליה רואה את עצמה כעיר מובילה, היא צריכה להיות חלוצה בעניין הארנונה. אנחנו מחכים בכיליון עיניים ליישום של התיקון לחוק הארנונה. חלק לא קטן מהחיילים גר בדירות שהן גדולות מהדירות הרגילות והנחה כזאת שמכסה שטח גדול יותר ותעניק להם כנראה פטור מלא ולתקופה ארוכה יותר יקלו עליהם את המעבר לאזרחות שהוא לא קל עבורם, כי רובם חסרי עורף כלכלי. אין לי מושג למה המקרה של איסק עדיין תקוע. ערבנו את אמון הציבור וכל גורם אפשרי. זה מכעיס כי אני חושב שאפשר לסיים את הסאגה הזאת".

רונן רגב כביר, מנכ"ל אמון הציבור, מסר: "מתקבלות מדי שנה, דרך ארגונים שמטפלים בחיילים בודדים, תלונות של חיילים בודדים, שעוזבים את משפחותיהם לטובת שירות בצה"ל, ולמרות זאת נתקלים באטימות הגובלת בהתעמרות מצד חלק מהרשויות המקומיות, שמסרבות לתת להם פטור מארנונה, שכל חייל בשירות סדיר זכאי לקבל עפ"י חוק. לאחר שבועות ארוכים בצבא כשברשותם כמה שעות פנויות להסדרת תנאי מגוריהם, נתקלים החיילים בפקידים שדורשים מהם מסמכים מיותרים, ומשאין ברשותם את הזמן, השפה והיכולת להשיגם, העירייה אינה מאשרת להם את זכאותם לפטור מארנונה, לה הם זכאים. הרשויות המקומיות חייבות לפשט את ההליך עבור החייל ולהסיר חסמים פרוצדורליים כגון מסמכים לא נחוצים והגשת בקשות לוועדות. על הרשויות לתת את הפטור לחייל שהציג תעודת חוגר בתוקף ואסמכתה פשוטה וזמינה לכך שהחייל מתגורר בכתובת שבה מבקש פטור. יש להעניק את הפטור גם לחייל המתגורר עם שותפים, על חלקו היחסי בדירה. התקופה בה זכאי החייל לפטור צריכה להיות ברורה וחד משמעית כאמור בחוק. יש לעדכן בנהלי העירייה גם זכאות רטרואקטיבית לפטור, אם הגיש את הבקשה באיחור, וזאת באופן אוטומטי, ללא כל תנאי".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בהרצליה:

מעיריית הרצליה לא התקבלה תגובה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אריה

    כן ירבו מלאכי אמת ששומרים על אותם חיילים בודדים,
    שאפו על עשייה ברוכה ומבורכת

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מעניין להשוות עם קלות קבלת הנחות לאברכים שאינם תושבי העיר

  3. שני

    גם ההנחה למשרתי מילואים שמגיעה לי…. במקום לתת 5% מסכנים הם מעיזים לחלק את זה בחצי (!) ולתת רק 2.5% במידה והזוג לא נשוי ובן הזוג מופיע בחוזה יחד עם משרתת המילואים הפעילה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר