חוף הרצליה. צילום עזרא לוי
חוף הרצליה. צילום עזרא לוי

עורכת הדין של העירייה בבג"ץ: "לחילונים צרכים אחרים מלדתיים, והם לא פחות חיוניים"

בדיון שהתקיים בסוף השבוע שעבר בעתירת העירייה, הורה בג"ץ לשר הפנים לנמק בתוך 90 יום מדוע לא יבטל את החלטתו שלא לאשר את חוק העזר העירוני שמאפשר פתיחה חלקית של עסקים בשבת

פורסם בתאריך: 4.3.19 08:38

שופטת בית המשפט העליון אסתר חיות הורתה לשר הפנים אריה דרעי לנמק בתוך 90 יום מדוע לא יבטל את החלטתו לסרב לאשר את חוק העזר של הרצליה, המאפשר פתיחה חלקית של עסקים בשבת. זאת במסגרת דיון שהתקיים ביום חמישי שעבר באיחוד עתירות שהגישו נגד שר הפנים הרשויות המקומיות הרצליה, ראשון לציון, מודיעין מכבים-רעות וגבעתיים.

נזכיר כי חוק העזר אושר על ידי מועצת עיריית הרצליה ב-14 בינואר 2018, כדי לעקוף את חוק המרכולים של הכנסת שאושר חמישה ימים קודם לכן, ב-9 בינואר בשנה שעברה. ב-5 באוגוסט 2018 התבשרה העירייה כי חוק העזר נדחה על ידי דרעי, וב-9 באוגוסט אישרה מועצת העיר להגיש נגדו את הבג"ץ.

בדיון שהתקיים בסוף השבוע שעבר אמרה באת כוחה של העירייה, עו"ד אילנה בראף-שניר, שמייצגת את העירייה יחד עם עו"ד אסף הראל: "כל הנושא של פתיחת עסקים בימי חג שבת וכו', הוא לב ליבה של הראייה העירונית המקומית שיודעת מהם הצרכים של האוכלוסייה, שיודעת את הרגישויות השונות של התושבים באותה עיר. לכן, המחוקק לא יכול היה לקבוע שזה יקבע על ידי השר. זה ראשית נקבע על ידי העירייה, לפי המנגנון שלה ולאחר מכן עובר לאישור השר".

עוד אמרה בראף-שניר: "פקודת העיריות קבעה שהשר לא יאשר אלא אם מדובר בצורך חיוני, וצורך חיוני הוא מה שלדעת השר הוא צורך חיוני. מהו צורך חיוני? אני נותרת בלי תשובה. אין שום מענה לא בתשובת השר ולא בעתירה הזאת מהו צורך חיוני לדעת השר. צורך חיוני של חברה חילונית הוא לא רק לספק מצרכים חיוניים, אלא חשוב לה למלא את שעות הפנאי שלה בשישי שבת. הם צרכים אחרים מצרכים של חברה דתית, הם לא פחות חיוניים ולא פחות חשוב להגן עליה. הם צרכים חופש פנאי וכו'. חופש חיוני הוא גם חופש תיירות. באיזור הרצליה יש לנו איזור תיירות מאוד נרחב. מדובר גם על תיירות חוץ ומדובר על תיירים שמגיעים לחוף הים".

היא הוסיפה: "לדעתנו, שמירה על סטטוס קוו היא בהחלט צורך חיוני ומדינת ישראל אמונה על כך שהיא שומרת על סטטוס קוו. עירית הרצליה אישרה את דעת חברי המועצה לא משום שחוק העזר הזה לא שומר על סטטוס קוו ראוי. כאשר המחוקק החריג מבתי העסק עליהם יחול התיקון החדש את תחנות הדלק ואת בתי האוכל, ההחרגה הזאת נועדה לשמור על הסטטוס קוו. והטענה של חברי, בשם המדינה, בשם שר הפנים, כאילו אנו נותנים פרס למי שמפר חוק ולעונש לאחר, זה לא נכון. הסטטוס קוו הזה והשיקוף שלו בחוק העזר לא בודקים איזה עבריינים פותחים את עסקם. מי שפתח את עסקו זה לפי המדיניות של הסטטוס קוו שהיתה מקובלת על כל חברי המועצה על כל הפלגים והמנהגים השונים שהיו שם וזה שיקול לגיטימי".

בראף-שניר סיכמה: "הסטטוס קוו הנוכחי בהרצליה זה נכון שזה דבר שהיה. לפני 30 שנה בתי קולנוע במדינה היה נושא להפגנות. אז לא היה סטטוס קוו של פתיחת בתי קולנוע בחגים ובשבתות היום כן. נכון שהסטטוס הזה משתנה וגם חוקי העזר יכולים להשתנות וגם החקיקה לפי סעיף 258א' לתיקון שנעשה. אנו סבורים כי ראוי לאשרו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר