הדמיית תוכנית קריית השחקים, מתוך אתר עיריית הרצליה
הדמיית תוכנית קריית השחקים. הדמיה: רשות מקרקעי ישראל/משה צור אדריכלים

בתכנון – מגדלים בני 60-22 קומות: הותמ"ל אישרה להפקדה את תוכנית קריית שחקים

לפי התוכנית, אמורות לקום במסגרת התוכנית 1,650 דירות, מרכז תחבורה מטרופוליני ענק ומערכת כבישים תת קרקעית. טרם פורסם המועד להגשת התנגדויות

פורסם בתאריך: 18.3.19 09:16

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה ביום רביעי בשבוע שעבר להפקיד את תוכנית קריית שחקים בהרצליה. לפי הודעת מינהל התכנון התוכנית כוללת 1,650 יחידות דיור שייבנו בשבעה מגדלים בני 60-22 קומות. לא ברור מהודעת מינהל התכנון אם הכוונה היא שהמגדלים הגבוהים ביותר בתוכנית יהיו בני 60 קומות או ש-60 הוא מספר הקומות המקסימלי שאפשר לאשר במסגרת התוכנית. כך או כך, בשבועות הקרובים תצטרך הוועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה להחליט בעניין דרכי פעולתה והגשת התנגדויות. ממינהל התכנון נמסר כי טרם פורסם המועד להגשת התנגדויות לתוכנית והוא יפורסם בקרוב.

שטח התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי חברת סיטיטק ובאמצעות משה צור אדריכלים, הוא 180 דונם והיא ממוקמת מצפון למחלף שבעת הכוכבים, בסמיכות לתחנת הרכבת של הרצליה. מתוך כלל יחידות הדיור המתוכננות, 330 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, וכן נכללת אפשרות להקמת 500 יחידות דיור מיוחד. בנוסף, כוללת התוכנית 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונם עבור שטח ציבורי פתוח, 6 דונם עבור הקמת בתי ספר יסודיים לצורכי השכונה, ושטח של 6,600 מ"ר להקמת מעונות יום וגני ילדים.

בהיבט התחבורתי, התוכנית נמצאת בסמוך לנתיבי איילון, תחנת הרכבת הקיימת של הרצליה ולקווי מהיר לעיר המתוכננים – פרויקט לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים. בשל מיקומה הייחודי, במסגרת התוכנית מתוכננת הקמת מרכז תחבורה מטרופוליני המשלב בין כל סוגי התחבורה הציבורית בטרמינל אחד: רכבת כבדה, קו מטרו תת קרקעי, מערך מהיר לעיר, מסוף אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, וכן מערך חנייה ציבורית תת-קרקעית ענפה. ממינהל התכנון נמסר שבשל ההישענות על רמת השירות הגבוהה של מערכי התחבורה הציבורית, הוטמע בתוכנית צמצום של תקן החניה הפרטית זאת במסגרת עידוד הפחתת התלות ברכב הפרטי.

עוד במתחם ניתן דגש על מרחב ציבורי שבו מתקיימת הפרדה מוחלטת בין הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס הרחוב, ובין תנועת רכבים, כך שלא תהיה תנועת רכבים במפלס הרחוב כלל ואלה ייכנסו למתחם במפלס של מערכת דרכים תת-קרקעית בלבד. מפלס הרחוב כולל מפגש בין שני רחובות מרכזיים, האחד עירוני בעל רצף של פעילויות מסחר ובילוי לאורך כל הרחוב, והשני בעל מאפיין של פארק ובו שבילי אופניים המקשרים לציר ירוק מטרופוליני של פארקים מצפון, ומדרום לשכונה, שבילי הולכי רגל ומוקדי מסחר.

* * *

בישיבת ועדת המשנה לתכנון ובנייה של הרצליה שהתקיימה ב-13.2.2019 דנו חברי הוועדה בתוכנית קריית שחקים, לפני הפקדתה. הדיון בוועדה היה עדכון בלבד לחברי הוועדה ונמסר כי בהמשך היא תוכל להחליט על הגשת התנגדויות מצדה. בדיון מציין חבר הוועדה איל פביאן כי פרויקט הכולל 1,500 יחידות דיור ו-67 קומות מתאים לתל אביב או לעיר מערבית אחרת בעולם ולא מתאימה לנוף ההרצלייני העכשווי. בתגובה, מהנדס העיר מייק סקה התלוצץ ושאל אותו איפה הוא היה ב-1889 כשהקימו את מגדל אייפל, וציין ש"אף פריזיאי לא יכול לחיות היום בלי מגדל אייפל". פביאן ענה לו שכשהקימו את מגדל אייפל מלכי העיר פריז התחרו במלכי וינה "למי יש יותר גדול" וזו היתה המטרה של מגדל אייפל ומוסיף כי "בהרצליה אנחנו לא מנסים להשוויץ, אנחנו מאוד בטוחים שהרצליה היא עיר נהדרת, אני לא צריך 67 קומות בשביל שהרצליה תתפאר שהיא מתחרה בתל אביב". סקה הוסיף כי מהעירייה יגיעו לדיון של הותמ"ל עם כל הטיעונים ויעלו את נושא הגובה. לדבריו, הם מתכוונים לתת לתוכנית להתפתח כי אין טעם להגביל היום משהו שהם לא יודעים מה יהיה בעתיד. סקה אמר כי יתקיים דיון עמוק בתנאים שהם הולכים להציב לבניית התוכנית ושלא יהיו 67 קומות. הוא מציין כי יש מורכבות רבה לשלביות של התוכנית והוויכוח אם זה 67 ,65 או 52 יהיה בהמשך.

איל פביאן. צילום דני שביט

איל פביאן. צילום דני שביט

האדריכלית מיכל שרייבר, מנהלת מחלקת התכנון בעיריית הרצליה, ענתה לשאלתו של פביאן על גובה מבני המגורים ואמרה שיהיה בין 8-6 קומות, ואילו גובה הבניינים הכוללים שטחי מסחר ותעסוקה יהיה בין 17-8 קומות, כשרק אחד מהם, לדבריה, בן 17 קומות. ראש העירייה משה פדלון ציין בישיבה שחשוב לו להיות בפנים ולהשפיע על התוכנית שלא יהיו 67 קומות ולא כמות כזאת של יחידות. כשפביאן ציין בפני סקה כי גם 50 קומות זה הרבה, עונה סקה: "לא אמרנו, אמרנו שאנחנו נלך לשם לשמוע".

לפי סקה, גם בניית מחלף הרב המכר תיכנס כתנאי לאישורי בניה לפרויקט לפי סקה. שרייבר הוסיפה: "בהערות התוכנית כתוב כי תנאי להוצאת היתר בניה יהיה אישורי היתרי בניה לפרויקט תשתית ואני אוסיף וביצוע מחלף הרב מכר". סגנית מהנדס העיר מוניקה זר ציון אמרה כי היא חושבת שאישור התוכנית צריך להיות מותנה בתחילת ביצוע של הרב מכר. היועצת המשפטית של ועדת התכנון המקומית, עו"ד אילנה בראף, ציינה כי "במסגרת ועדת התנגדויות, הועדה המקומית יכולה להתנגד גם אם היא שותפה".

סקה סיכם ואמר כי יכול להיות שבמהלך הדיון הם יגלו דברים חדשים שהיום הם לא יודעים. הוא הסביר: "עכשיו אנחנו מתחילים בעצם את ההליך הסטטוטורי הכבד שאנחנו הולכים איתו. עד היום זה היה בעצם המוקדמות של כל מה שנעשה עד היום. היום מתחילים לדון ממש פרטנית על גובה, על שטח ועל כל הדברים, אנחנו נעדכן אתכם בהתאם להתקדמות של התכנית ואם אנחנו נצטרך וסביר להניח שכן נצטרך להכין התנגדות מסוימת לתכנית וכנראה שכך יהיה, לפעמים התנגדות זה משהו לטובה ולא משהו לרעה אנחנו נפנה אליכם".

חברי הוועדה היו מוטרדים גם בעניין התחבורתי ומה יהיה עם המטרו. סקה אמר שהוא לא יכול להתנות את הפרויקט בבניית המטרו והוא לא יודע אם הוא יהיה אקטואלי כי זה פרויקט מאוד עתידי. פביאן ציין את העומס הצפוי כתוצאה מהאנשים שיגורו בפרויקט ויצטרכו לנוע. בתגובה לכך ענה ראש העירייה משה פדלון כי הם יצטרכו פתרונות יצירתיים, כמו מנהרה לכביש 2 צפון, ולכביש איילון דרום. פביאן ביקש מיו"ר הוועדה, פדלון, כי אחד הדיונים הקרובים יוקדש לנושא התחבורה ופדלון הסכים.

ממטה המאבק לבינוי שפוי הרצליה נמסר: "תוכנית בניה זו בקריית השחקים היא רק חלק מתוכנית כוללת של העירייה ומשרד האוצר לשלש את מספר תושבי העיר תוך 20-15 שנה ללא מתן פתרונות של תשתיות תחבורתיות ומבני ציבור באיזור זה של הרצליה. בניית מגדלים שוברי השחקים תפגע אנושות ביכולת התושבים להיכנס ולצאת מהרצליה, וזה עוד טרם אכלוס שכונת הרצליה הילס, שגם הם צמודים לכניסה והיציאות מהרצליה ותוספת אלפי יחד הדיור במתחם גליל ים. מדוע ראש העיר שמקורב כל כך לשר האוצר לא עוצר תוכניות מגולמניות ומחויב להבטחותיו לתושבי הרצליה? מדוע הוא מחויב להסכמי הגג שחתם עם מקורבו כחלון? חבל ומצער מאוד שכל מה שמטה המאבק חזר והתריע בשנתיים האחרונות נגד 'תוכניות' בניה קטסטרופליות אלו (קריית השחקים, קריית המסלול, המט"ש , אפולוניה) נעצרו רק עד לאחרי הבחירות המוניציפליות ועכשיו מקודמות במלוא המרץ. מטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לעצור תכנון הרסני זה שיפגע אנושות בתושבי הרצליה ובאופייה הייחודי".

הפגנת תושבים בחודש יולי בכניסה לשדה התעופה, נגד קידום התוכנית בותמ"ל

הפגנת תושבים הפעילים במטה המאבק לבינוי שפוי בחודש יולי, בכניסה לשדה התעופה, בביקור נציגי הותמ"ל בקרית השחקים ובשדה התעופה

מהתארגנות התושבים הרצליה איכות חיים נמסר: "הרצליה איכות חיים מתנגדת נחרצות לפרויקט קריית שחקים. מדובר פה במגדלים רבי קומות שאינם תואמים את צביון העיר. תושבי המגדלים הללו יעמיסו בצורה קיצונית את הכניסה והיציאה מהעיר שפקוקות גם כך. בנוסף לכך וללא קשר לגובה מדובר על הרס מטע אבוקדו גדול שמהווה אחת הפינות הירוקות האחרונות בעיר וסופח אליו חלק מזיהום האוויר. אנחנו מבקשים מהעירייה לעצור את הפרויקט המזיק באיבו כדי למנוע את השלכותיו ההרסניות".

מהעירייה נמסר בתגובה: "לעירייה יש מספר הסתייגויות לגבי התוכנית אשר יוצגו בפני הוועדה".

יו"ר הוותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים באוצר, אריאל יוצר: "במסגרת פעילות הוותמ"ל להגדלת היצע יחידות הדיור בארץ ובאזורי ביקוש בפרט, הוותמ"ל דנה בשבוע שעבר בתוכנית שתהווה פריצת דרך בתחום התחבורה הפרטית והציבורית במטרופולין תל אביב. התכנון בקרית שחקים שם את המשתמשים בתחבורה הציבורית בעדיפות ראשונה ומנגיש להם את מגוון עורקי התחבורה העתידיים במקום אחד. התכנית מנצלת באופן מרבי את הקצאת השטח בלב העיר הרצליה וצפויה לסייע לעיר בהתבססותה כאלטרנטיבה איכותית למגורים ותעסוקה. בנתיבות הועדה השלימה את רצף התכניות שלוקחות חלק בתנופת הבינוי שהעיר חווה ומציעה פיתוח איכותי למגורים במרחב הדרום".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אנה

    פדלון מה את רוצה עוד לעשות מגדלי בבל להיות קרוב לאלוהים הרסתה את העיר די תנוח לך הביתה…. הפשע משתולל בעיר כול הרחובות עם תרמילים ומזודות ומה יש שם נחש אתה יודע בטוח….

  2. דנה

    לאנה שכחת להגיד ולכל אליה שסוחבים את התרמילים והמזוודות מה הם אומרים החיים הטובים ועוד איחוד משפחות ועוד בורסה אז מי מעשיר את תושבי העיר אחד מי יודע

  3. קיפוד מצוי

    דרך טובה להרוג פועלים ….די להרס
    רק השבוע נפלו אל מותם פועלים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר