המקלט ברחוב הר סיני
המקלט ברחוב הר סיני

"שבועיים לפני האירועים, מתוך תחושה שעלול לקרות משהו, תרגלנו פתיחת מקלטים"

סמנכ"ל עיריית הרצליה ג'ו ניסימוב מספר על היערכות העירייה בעקבות נפילת הטיל. בתוך כך תלונות ביד התשעה: מקלטים ברשימה שהפיצה העירייה לא נפתחו

פורסם בתאריך: 27.3.19 14:43

תושבים בשכונת יד התשעה התלוננו השבוע שמקלטים בשכונה נותרו סגורים ביום שני בערב, למרות שהופיעו ברשימת המקלטים שהפיצה העירייה באותו יום, עם ההודעה על פתיחת המקלטים בעקבות ההסלמה במצב הביטחוני. לטענת התושבים, לא נפתחו המקלטים בבית ספר הרצל, בחטיבת רעות ובתיכון דור. גם שאר המקלטים בשכונה היו לדברי התושבים נעולים. כמו כן, התושבים מספרים כי כבר כשלושה חודשים שהם מתריעים בעשרות פניות למוקד העירייה על שלוליות ענק בכניסה למקלט ברחוב הר סיני 4, על מחסור בתאורה מסביב למקלט ועל מדרגות גישה למקלט חשוכות כשאת האור ניתן להדליק רק מתוך המקלט עצמו.

מהעירייה נמסר בתגובה: "כזכור, ההחלטה לפתוח מקלטים היתה החלטה שנלקחה בהתאם להערכת מצב של ראשי ערי השרון: הרצליה, רעננה וכפר סבא (פיקוד העורף לא נתן הנחייה שכזו). כל המקלטים הציבוריים שמחוץ לבתי הספר – נפתחו. יש לזכור שעל פי הוראות פיקוד העורף ההתגוננות במרחב מוגן אינה בהכרח בתוך מקלט, בהעדר אפשרות מיגון אפשרי גם בחדר מדרגות או קיר בטון. לגבי התלונה: נושא המים טופל ואין שלוליות באזור. נושא התאורה מסביב – על אף שלא צריך מסביב תאורה נוספת לבקשת המתלונן הותקנה תאורה. בכל המקלטים מדליקים את התאורה רק מתוך המקלט, על מנת למנוע הדלקת התאורה מבחוץ שלא לצורך על יחדי עוברי אורח וגרימת בזבוז חשמל, כל תאורות המקלטים עובדות".

בתוך כך, סמנכ"ל העירייה יוסף ג'ו ניסימוב, סיפר הבוקר על היערכות העירייה למצב חירום. "ההיערכות שלנו למצב חירום לא התחילה באותו היום אלא הרבה שנים לפני. זו עבודה של הרבה שנים עם פק"לים של הרבה שנים, עם ניסיון מצטבר של אנשים שגדלו פה ואנשים שבאו מהצבא וממערכות אחרות. מאז נפילת הטיל בשרון אנחנו רק בודקים את עצמנו, אם יש תקלות במקלטים ואם יש צורך לתקן משהו. אנחנו מאוד ערניים למצב וממשיכים בעבודה השוטפת. יש פקודות אוטומטיות שאנחנו עושים במצב כזה, כמו למלא את מכלי הדלק בתחנות הדלק כדי שתהיה לנו רציפות תפקודית לכלי הרכב העירוניים. יש לנו מחלקה שמטפלת במקלטים ביומיום. שבועיים לפני האירועים, מתוך תחושה שהיתה לנו שעלול לקרות משהו, תרגלנו פתיחת מקלטים ציבוריים כי הם נעולים במשך השנה או משמשים לשימושים אחרים כמו תנועות נוער ואמנים. זה עוזר לנו ללמוד מראש על תקלות".

מה עשיתם ביום שני, יום נפילת הטיל?

"ביום שני בערב, אחרי שחולדאי מיהר לפתוח את המקלטים בתל אביב, עשינו הערכת מצב עם ראשי העיר השכנים ונפלה החלטה לפתוח את המקלטים וכולם נפתחו. תגברנו את המוקד העירוני ופתחנו חדר נוסף למוקד שנמצא במרחב מוגן, הכנו גם את מחלקת המתנדבים. הוצאנו בניו מדיה את ההוראות של פיקוד העורף והייתי בקשר עם המפקדת הצבאית של מחוז דן ועם מנהל מחוז דן של משרד הביטחון ועוד. הרווחה גם הכינו את הצוותים שלהם ואת הרשימות של מי שעלול להזדקק לסיוע. ניסינו לעשות הכל ולקוות שלא יקרה פה כלום".

מספר הפניות לעירייה עלה מאז האירוע?

"באותו ערב היה מבול של פניות למוקד אחרי שהתושבים שמעו שחולדאי פותח את המקלטים בתל אביב. אנשים די נבהלו. בשביל השקט הנפשי של התושבים פתחנו בערב חלק מהמקלטים. לא פתחנו את המקלטים של בתי הספר אלא מקלטים סמוכים. הדעות היו חלוקות אך ראש העירייה נתן הוראה לפתוח".

מה קורה עם מוסדות החינוך בעיר? אתם מרעננים נהלים? ניתנו הסברים לתלמידים?

"היה תרגיל בפברואר של פיקוד העורף של כל מערך החינוך שתרגל טיפול באירוע חירום. יש את הריענון השנתי שאנחנו עושים מתחילת שנת הלימודים לכל המנהלים ואחראים על הביטחון שיש בכל בית ספר. רוב מוחלט של גני הילדים ממוגנים והבודדים משובצים לבתי הספר בסביבה שלהם. יש לנו שלושה קב"טים שפעילים במוסדות חינוך שמסתובבים ומדריכים את הצוותים בבתי הספר. אנשים כבר די מתורגלים אני חושב. אנחנו דרוכים יותר וקשובים למה שקורה. היום (רביעי) אמורים להגיע ילדים משדרות לפעילות בעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר