מטוסי הססנה

מזל גדול: כמעט תאונה בין מטוס שהיה בדרכו להרצליה לבין מטוס אחר

מטוס שיצא מחיפה להרצליה ומטוס שהיה בטיסת צילום מעל כביש 4 חלפו מטרים זה מזה. "במזל נמנע אסון", נכתב בדוח החוקר, "שניהם לא ראו אחד את השני, המכ"ם מדד גובה זהה לשניהם ואפס מרחק, היו יכולים להיות לנו פה שישה הרוגים"

פורסם בתאריך: 30.4.19 09:08

תאונה אווירית נמנעה ביום רביעי שעבר בין שני מטוסים אזרחיים מסוג ססנה, שכמעט והתנגשו זה בזה בגובה 3,000 רגל, במרחק לא רב מארובות תחנת הכוח בחדרה. מטוס אחד, ססנה 172 ובו מדריך הטיסה, חניך טיס ובן משפחה, היה בטיסת הדרכה והמריא משדה התעופה בחיפה לכיוון שדה התעופה בהרצליה. השני, ססנה 208 (קרוואן) שבו היה צוות של שני טייסים וצלם, יצא לטיסת צילום מעל כביש 4, בין צומת השרון לעכו. לפי הדוח שפרסם שלשום (28.4) החוקר הראשי לחקירת תאונות ותקריות אוויר במשרד התחבורה, שני המטוסים טסו זה מול זה, באותו הגובה ובאותו הנתיב במשך שתיים-שלוש דקות, ובשעה 12:29, כמייל צפונית מזרחית לארובות חדרה, ארעה החליפה, כלומר הם חלפו זה על פני זה.
"הצוותים בשני כלי הטיס לא זיהו את החליפה קודם התרחשותה, באופן שהיה מאפשר להם לשבור האחד מהשני", כתב החוקר הראשי, "החליפה הייתה בכיווני טיסה מנוגדים, במרחק אופקי של עשרה עד עשרים מטרים ביניהם. זיהוי החליפה התרחש על ידי הצוותים בשני המטוסים בעת החליפה עצמה וללא כל פעולה יזומה לביצוע הפרדה וללא קבלת התראה מהבקר על כלי טיס ממול, בנתיב ובאותו הגובה".

צילום מכ"ם מתוך הדוח של החוקר הראשי לחקירת תאונות ותקריות אוויר במשרד התחבורה

צילום מכ"ם מתוך הדוח של החוקר הראשי לחקירת תאונות ותקריות אוויר במשרד התחבורה

"במזל נמנע אסון", אומר החוקר הראשי של משרד התחבורה, "שניהם לא ראו אחד את השני לפני אלא רק בחליפה וכבר אי אפשר היה להגיב. הם ממש חלפו אחד על פני השני במרחק של כמה מטרים. ברגע שהם היו אחד ליד השני המכ"מ מדד גובה זהה לשניהם ואפס מרחק ביניהם. היו יכולים להיות לנו פה שישה הרוגים ושני מטוסים באדמה. יש פה חוסר תשומת לב של רגע, טעות של פקח. יש לאנשים נטייה לסמוך על מי שנותן להם הוראות, אם זה שוטר או רמזור אבל עדיין אתה בסוף מעבר האבטחה האחרון כדי להציל את עצמך. מעבר לזה הערה קטנה, כשקורה אירוע קשה וחמור לא מחכים אלא מדווחים מיד טלפונית ולא רק בכתב כפי שמחייב אותם החוק עד 24 שעות, כדי שנוכל לחקור ולבדוק. החוק מחייב לדווח לי מיידית טלפונית. אנחנו לא הולכים לטפל בהם משמעתית. אנחנו מבינים שלא היתה פה כוונה לעשות עבירה, אבל לפחות תנו לנו לבדוק את זה כמו שצריך.
עוד מוסיף החוקר: "המטרה של הדוח היא לשפר את הבטיחות וליצור מודעות ולהגיד לאנשים, לטייסים ולפקחים להסתכל טוב יותר כי זה החיים שלהם. אני רוצה לחנך את הטייסים בדיוק כמו שאנחנו נוהגים בכביש, זה שאתה בנתיב והבקר אמר לך גובה 3,000 אתה עדיין בכללי טיסה טרייה. הסתכל החוצה, הצל את עצמך, אתה עם אנשים. זה ליצור מודעות. אין פה יותר מדי מה לחקור. זה קורה מדי פעם. זה לא כזה נדיר, אחת לשנה או שנתיים קורים לנו כאלה דברים חמורים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר