אושוויץ. צילום AP
אושוויץ. צילום AP

כאלף שורדי שואה מתגוררים בהרצליה, העירייה מסייעת להם בשורה של פעילויות ושרותים

"ראש העירייה משה פדלון העמיד את הטיפול ברווחת קשישים ניצולי שואה בעיר בראש סדר העדיפויות", מציין ראש האגף לשרותים חברתיים, אהרון סלצברג. הטקס העירוני יתקיים הערב באולם היכל בעיר. ברחבי הרצליה יתקיימו היום ומחר טקסים ואירועים רבים

פורסם בתאריך: 1.5.19 16:20

בהרצליה מתגוררים כיום כאלף שורדי שואה – כך לפי הנתונים של האגף לשירותים חברתיים בעיריית הרצליה. באגף מטופלים 553 שורדי שואה ובשנת 2018 סייעו מהאגף לכ-300 שורדים למצות זכויות ולקבל פיצויים. בשנים 2018-2017 כרבע מיליון שקל מתקציב האגף נוצל לטובת שורדי שואה. "השנה החליטו במשרד הרווחה להפסיק את המימון", מספר ראש האגף לשירותים חברתיים אהרון סלצברג, "הייתה לנו ישיבת תקציב רבע שנתית כדי למצוא מקורות תקציביים נוספים לכשיהיו פניות. בינתיים לא קרה שמישהו פנה ולא קיבל מענה וכרגע הוא ניתן מתקציבים עירוניים. אם יהיו פניות נוספות אנחנו נמצא את המימון בתוך הרשות".
עוד מספר סלצברג: "לפני כשנתיים היתה יוזמה של המשרד לאזרחים ותיקים עם משרד האוצר שרצו לוודא שהשורדים מנצלים את הזכאויות שמגיעות להם. הם העבירו קבצים עם אנשים שמוכרים כשורדי שואה לכל הרשויות וביקשו שנבצע סקר. ראש עיריית הרצליה משה פדלון, שהעמיד את הטיפול ברווחת קשישים ניצולי שואה בעיר בקדמת סדר העדיפויות, ביקש שמחלקת הרווחה לבצע סקר מקיף לבניית מאגר הנתונים ומיפוי מצבם של שורדי השואה בעיר על מנת לשפר את היכולת להגיע לכל פרט ופרט ולהעניק לו את השירות המיטבי והעזרה במיצוי זכויותיו. בזכות זה הצטרפו כ-400 משפחות של ניצולי שואה למאגר שלנו".
בהרצליה ישנם שני מרכזים המיועדים לשורדי שואה – בית מורשת ומועדון מופ"ת, שבהם פעילים כ-200 חברים. בית מורשת פועל בעיר כבר למעלה מ-15 שנה והשנה הוקם מועדון מופ"ת שמספק שירות לכ-30 שורדי שואה דוברי רוסית ובו ניתנת עזרה לאנשים שיש להם קושי בנושא התזונה, המקום פעיל שלוש פעמים בשבוע ומתקיימת בו פעילות חברתית מגוונת הכוללת חוגים, משחקי חברה ועוד. המועדון בבית מורשת משמש מסגרת תרבותית חברתית, המעניקה לחבריה מגוון פעילויות, חוגי אומנות וספורט, חוגי העשרה, הרצאות טיולים ומסיבות. פעילות חשובה המתבצעת על ידי שורדי השואה הינה הנחלת מורשת וזכר השואה לדור הצעיר. המימון של המועדונים הוא של משרד הרווחה והרשות משתתפת בכ-35 אחוז.
"מצד אחד מועדון בית מורשת הוא מועדון לפנסיונרים לכל דבר ומצד שני הייחודיות שלו היא שהוא מועדון לשורדי שואה ובני משפחתם", מספרת מנהלת מועדון בית מורשת צילה מרדיקס, "הדגש שלנו הוא על העברת מורשת וזכר השואה לבני הנוער, לדור הצעיר, לחיילים וכמובן לתלמידי בתי הספר. במהלך השנים אנחנו בקשר קבוע עם תיכון היובל ובכל החגים התלמידים מגיעים אלינו למועדון ומשתתפים. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה עד לפני שנה היו למעלה מ-20 חברים שלנו נכנסים לתיכון ונותנים עדות בפני קבוצות של תלמידים ואחר כך משתתפים איתם בטקס. השנה הם שינו את הקונספט אז רק תהיה להם נותנת עדות אחת ובטקס ישתתפו כמה חברים שייצגו את המועדון. התלמידים מגיעים אלינו השנה לטקס בערב יום השואה במועדון. מדי פעם נוצר קשר עם תיכונים נוספים ואנחנו בקשר קבוע עם המרכז הבינתחומי ועם הצבא, עם כנף חצור ועם בסיסי צה"ל נוספים, שלקראת יום השואה החברים שלנו נותנים עדויות בפני החיילים. החברים שלנו מרגישים מחויבות להעביר את המסר ואת הסיפור לדור הצעיר. למועדון מגיעים שורדי שואה שיכולים להתנהל בעצמם. המועדון עובד ארבעה ימים בשבוע ויש לנו 16 חוגים ויש לנו יום אחר הצהריים של הרצאות, חגיגת חגים ואירועים ופעם בשבועיים יש לנו חוג יידיש".
בנוסף למועדונים יש כמה פרויקטים למען שורדי שואה כמו פרויקט "עכשיו זה הזמן" עם עמותת מט"ב. זהו פרויקט התנדבותי שבו משתתפים כ-60 שורדי שואה מהרצליה והמטרה שלו היא הפגת הבדידות באמצעות מפגש עם מתנדב פעם בשבוע. פרויקט נוסף הוא פרויקט סל"ב (סל לניצול בבית) שמספק מענה לכ-50 שורדי שואה מרותקי בית בביתם על ידי הכנסת מורה לפעילות גופנית ואומנות. בנוסף מהאגף לשירותים חברתיים מבצעים מעקב אחר שורדי שואה באמצעות מתנדבות "קו קשר" אשר יוצרות קשר טלפוני עם השורדים ומהוות אוזן קשבת לצרכיהם.

ניתן ליצור קשר עם האגף לשירותים חברתיים בטלפון: 09-9705110 ובדואר אלקטרוני [email protected].

להלן פירוט טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואירועים נוספים בהרצליה:

בערב יום השואה, יום רביעי, 1.5, בשעה 20:00 יתקיים הטקס העירוני לציון ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה – "אשא עיניי" – באולם היכל בעיר. בתוכנית: יזכור ודברים שיישא ראש עיריית הרצליה, משה פדלון. ישתתפו שחקני ובוגרי להקת "על הבמה" התיאטרון העירוני הרצליה.

גם בהרצליה, כמו בערים אחרות בישראל, יתקיימו מפגשים כחלק מפרויקט זיכרון בסלון. הפרויקט הוא יוזמה חברתית שהחלה בשנת 2011 ומאפשרת לציין את ערב יום השואה בצורה משמעותית, בסלון הבית, בין משפחה וחברים, במפגש המורכב מעדות, חלק אומנותי-שיתופי ודיון.

בערב יום השואה, יום רביעי, 1.5, בשעה 18:00 בתיה דוברצקי, מדריכה במוזיאון יד ושם, תספר את סיפורם של הוריה רלי ומשה פרידמן ששרדו את השואה. האירוע יתקיים במתנ"ס יד התשעה.

בשעה 19:30 שורדת השואה לובה טאובלר תספר איך שרדה את השואה במרכז הצעירים המרפסת.

בשעה 19:30 יתקיים טקס הדלקת נרות ושורד השואה צבי לוין ייתן את עדותו בבית הכנסת הקונסרבטיבי בהרצליה הצעירה.

בשעה 20:00 ד"ר רפי קישון, בנו של הסופר, הסאטיריקן, המחזאי, התסריטאי ובמאי קולנוע ותיאטרון ישראלי אפרים קישון יספר את סיפורו של אביו שהצליח לברוח ממחנה השמדה ולשרוד את השואה בהונגריה. ההרצאה "מניצול שואה לישראלי מנצח" תתקיים בספריה הראשית בהרצליה.

בשעה 20:00 קהילת ירוק בעיר תקיים ערב עדות בבר בעיר.

בשעה 20:00 שמואל חן, דור שני לשורדי שואה, ייתן עדות ויוקרן הסרט "ספורים" במתנ"ס נווה עמל.

בשעה 20:00 יתקיים ערב עדות במתנ"ס נווה ישראל.

בשעה 20:00 יוקרן במתנ"ס נוף ים הסרט "סלבדור, ספינת המעפילים במצולות ים", שעוסק בסיפורם של 352 מעפילי סלבדור שיצאו על ספינת מפרשים רעועה מבולגריה לכיוון ארץ ישראל בדצמבר 1940. עקב סופה קשה שפקדה את האזור, התפרקה הספינה וטבעה אל מול חופי טורקיה, ומרבית נוסעיה טבעו במצולות. כחלק מהמפגש תתקיים גם הקראה של עדויות מפי ניצולי הספינה. כמו כן, יתקיימו מעגלי שיח בנושא השואה בשיתוף חניכי שבט שחף והוריהם.

בשעה 20:30 יתקיים בחצר בית קינן מפגש עדות מרתק עם שורדת השואה דבורה וינשטיין.

בשעה 20:30 יתקיים בסינמטק הרצליה רב שיח בנושא זיכרון השואה ודיון עם הקהל – "חולקים זיכרון – טראומה, הומור וטאבו בתרבות הפופולרית". משתתפים: עידן אלתרמן, אורי פינק, ד"ר ליאת שטייר לבני, ארי ליבסקר ותומר קמרלינג.

מתקיימים אירועים נוספים של זיכרון בסלון בבתים פרטים ברחבי העיר.

ביום השואה, יום חמישי, 2.5, בשעה 19:30, יתקיים במרכז הקהילתי יבור מפגש עדות עם שורדת השואה דבורה רונצפיג.

ביום השואה, יום חמישי, 2.5, בשעה 9:50 התכנסות ברחבת רדזינר במרכז הבינתחומי בהרצליה. בסיום הטקס בשעה 11:30 יתקיימו מפגשי עדות פתוחים לסטודנטים עם שורדי שואה בעברית ובאנגלית. יהיה תרגום סימולטני לאנגלית. האירוע פתוח לקהל הרחב.

בשעה 20:00 תתקיים בחצר בית קינן הרצאה של ד"ר ליאור אלפרוביץ "רובע מגורים יהודי: גטאות במזרח אירופה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר