הכתם הצהוב בחוף נוף ים בשנה שעברה. צילום עיריית הרצליה

הכתם הצהוב: חוף נוף ים נפתח הבוקר לרחצה

אתמול נסגר החוף בשל הופעת הכתם הצהוב, שמקורו ככל הנראה מפעילות מפעלי התעשייה הצבאית בתעש נוף ים. בדיקה של הכתם על ידי המשרד להגנת הסביבה ב-2016 העלתה כי מדובר בחומר צהוב המשמש לצביעה בתעשייה

פורסם בתאריך: 5.10.19 19:09

עיריית הרצליה הודיעה הבוקר (ראשון) כי חוף נוף ים בהרצליה, שנסגר אתמול לרחצה בשל הופעת כתם צהוב במים, נפתח לרחצה "בתיאום עם משרד הבריאות וקבלת תוצאות דגימות מים". אתמול, כאמור, הודיעה העירייה כי החוף נסגר, וכי מדובר ב"תופעה המתרחשת מדי כמה שנים בשל סמיכות החוף לאיזור תעש אפולוניה".

הכתם הצהוב הופיע לראשונה לפני מספר שנים מול חוף אפולוניה, שמצפון לחוף נוף ים, והתפשט לכיוון דרום. ממשרד הבריאות נמסר בעבר כי הוא נובע מפעילות מפעלי התעשייה הצבאית בתעש נוף ים. בין השנים 2016-2005 נערכו מספר סקרים שכללו בדיקות מעבדה למים באזור הכתם בחוף אפולוניה. תוצאות הבדיקות הצביעו על קיומם של מספר כימיקלים אשר רמת רעילותם אינה ידועה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעבר כי המשרד מכיר ומלווה את נושא הכתם הצהוב בחוף אפולוניה זה זמן רב. בעקבות קול קורא, שהוציא המשרד בשנת 2004, בוצע מחקר על ידי מעבדה חיצונית שהצביע על החומר NIPA5 כמקור לצבע הצהוב בים. חומר זה אינו רעיל ולכן, בהמלצת החוקרים, התייחס המשרד לכתם כאל מפגע אסתטי בלבד.

במהלך ספטמבר 2016, ביצע המשרד להגנת הסביבה דיגום של מי הכתם הצהוב במימי חוף אפולוניה. הדגימות בוצעו במרכז הכתם, בשולי הכתם ובאתרי ביקורת מחוץ לשטח הכתם. כמו כן, רשות המים ביצעה דיגום רדוד באתר בו נראית הנביעה של הכתם הצהוב אל הים. בעקבות דיגום זה, עולה כי ייתכן שמקור הצבע נובע מהחומר 1-Chloro-2-nitro-4-(trifluoromethyl) benzene ותוצרי פירוק שלו. חומר זה משמש לצביעה בתעשיות רבות, לדוגמה תעשיית הטקסטיל. צבעו של חומר זה הוא צהוב. בניגוד ל-NIPA5 שנמצא רק במרכז הכתם, חומר זה נמצא בכל שטח הכתם, מה שמחזק את החשד לגבי היותו מקור הצבע. הבדיקות הנ"ל הועברו למעבדת רשות המים ובמקביל, גם למעבדת משרד הבריאות. לדברי המשרד, ריכוזי המזהמים שנמצאו במי הים היו נמוכים מאוד.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר