אורן אוריאלי בכיתה

אורן אוריאלי גילה שאף אחד לא מלמד את התלמידים על אבולוציה. אז הוא עשה את זה בעצמו

חבר המועצה מהרצליה, מורה בחטיבת סמדר, החליט ללמד את תלמידי כיתה ט' בחטיבה על הנושא שמקבל התייחסות זניחה למדי במערכת החינוך הישראלית. אוריאלי: "הילדים והילדות מבינים את העניין. ומשרד החינוך?"

פורסם בתאריך: 25.11.19 14:52

על שיעורי אבולוציה בחטיבת הביניים שמעתם? חבר מועצת העיר ומחזיק תיק החינוך הבלתי פורמלי והטכנולוגיה בחינוך והמורה להיסטוריה, אזרחות וספרות בחטיבות הביניים אורן אוריאלי החליט ללמד את תלמידי כיתה ט' בחטיבת הביניים סמדר מהי אבולוציה. הנושא נלמד בשלושה שיעורים כפולים כחלק מלימודי בחירה רב-תחומיים שלאחריהם יוצאים התלמידים עם המורה לסיור מודרך במוזיאון הטבע באוניברסיטת תל אביב. עד כה התקיימו שני שיעורים ואחד צפוי להתקיים ביום רביעי הבא, ובעוד שבועיים, ביום שלישי, יתקיים הסיור. אוריאלי הופתע לגלות ממורים למדעים כי הנושא אינו נכלל בתוכנית הלימודים של לימודי המדעים.

"מבדיקות שערכתי בכמה תיכונים מתברר כי במקרה הטוב, תיאוריית האבולוציה נלמדת כחלק מלימודי אקולוגיה במגמת ביולוגיה", אומר אוריאלי, "כך שהמסקנה היא שהנושא כמעט ואיננו מקבל כל ביטוי בתוכנית הלימודים. הווה אומר, גם לגבי הנושא החשוב הזה, שנערים ונערות מסיימים 12 שנות לימוד מבלי לדעת עליו דבר.

"לאחרונה נפלה בידי ההזדמנות להציע לתלמידי כיתה ט' בחטיבת הביניים סמדר, בה אני מלמד, לימודי בחירה רב-תחומיים שתשולבנה בהם דיסציפלינות כגון גאולוגיה, פרה-היסטוריה, ביולוגיה והכל תחת הכותרת: 'מהי האבולוציה?'", ממשיך אוריאלי, "ההיענות הייתה אדירה לשמחתי. המטרה העיקרית היא ברורה – לבער את נגע הבורות. לגרום לאנשים לחשוב בעצמם, לכבד את אמונותיהם של הסובבים אותם ולהבין שביקורת על רעיון שאינם מאמינים בו ראוי שתהיהי מבוססת על ידע ומחקר. איך אני יודע שזה עובד? כשכל העיניים בכיתה נשואות אליך וכולם, כמעט בלי יוצא מן הכלל, מעוניינים לדעת עוד. מכל אמצעי המדידה והסטטיסטיקות הסבוכות, זה המדד המיטבי, לעניות דעתי. כחבר מועצה יש לי הכבוד, בין היתר, לאחוז בתיק החינוך הבלתי פורמלי והטכנולוגיה בחינוך. אני מתכוון לפעול בכל דרך כדי לנתב את מערכת החינוך בעיר למחוזות ענייניים יותר, רלוונטיים יותר, מעשיים יותר. לבטח כאלו שיש בהם תרומה אמיתית לגיבוש זהותם והעשרת עולמם של תלמידי העיר. עיריית הרצליה יכולה וצריכה לשאוף לאוטונומיה חינוכית מסוימת של חינוך ילדיה, גם אם חלקית, ואפעל בכל דרך לסייע לה בכך".

אוריאלי שיתף את החוויה של השיעורים בפוסט שפרסם בפייסבוק ביום שבת. "מערכת החינוך לא רואה לנכון ללמד ילדים על אבולוציה", כתב אוריאלי, "זו עובדה. בחטיבות הביניים שבה אני עובד נושא האבולוציה על היבטיו השונים לא נמצא בתוכנית הלימודים למעט בשכבת ט', שם נמצא אזכור אגבי למדי של צ'רלס דרווין ותיאוריית האבולוציה שלו במסגרת הנושא 'אימפריאליזם' ותת הנושא 'דרוויניזם חברתי' – שהוא סילוף נוראי של תיאוריית האבולוציה בידיהם של אימפריאליסטים אירופאים לבנים שחיפשו להצדיק את אמונתם בתורת הגזע הנפשעת. בתיכונים האבולוציה נלמדת בקרב תלמידי מגמות כדוגמת ביולוגיה וכחלק אזוטרי למדי בתוכנית האקולוגיה. בקיצור – זניח, נחבא אל הכלים ולא משמעותי בשום דרך. אני סבור שיש דברים בחיים האלו שהילדים והילדות פשוט חייבים להכיר. לכן לפעמים אני עוצר הכל ומדבר איתם על הכל. וגם על אבולוציה. באותו מעמד, אני מדבר איתם גם על בריאתנות. הילדים והילדות לא מכירים, צריך לומר את האמת. הם חושבים, בלי יוצא מן הכלל, ש"האדם הגיע מהקוף" והם לא מבינים מה משמעות שנת ה'תש"ף בה אנחנו מצויים כעת".

עוד כתב: "צריך לומר – זה נושא נפיץ וזה מעולה. אין כמו כוחם של נושאים נפיצים לעורר סקרנות, מחשבה, השתתפות פעילה, דיון אמיתי, מחקר עצמאי ושאילת שאלות. כל האלמנטים ההכרחיים, לדעתי, לחינוך אידיאלי. היו ויכוחים, היו דעות מנוגדות והתעורר הצורך לנתב את מהלכי השיעורים ברגישות ובאופן אשר לא יפגע באמונה של אף אחד ואחת. בהתאם לכך, הצגתי בפני הילדים את 'משפט הקופים' – משפט שהתנהל בארה"ב ב-1925 לגבי זכותו של מורה ללמד על האבולוציה בבית ספר בטנסי, בניגוד לחוק שנחקק באותה שנה שאסר לעשות זאת. הזדמנות מצוינת לערוך משפט דומה משלנו. המסקנות: ראשית – כדאי לחקור נושא ולהכיר אותו בטרם מבססים דעה נחרצת אודותיו. שנית – לא כדאי לבקר נושא אשר אינך מכיר/ה אותו. הכי חשוב – בורות, בעיקר בעידן המודרני של אינסטגרם, תרבות ריאליטי וטיק טוק, היא אחד האויבים הגדולים של חיים משותפים, נורמטיביים, הגיוניים וסבירים במדינה שלנו, בכל מדינה. הילדים והילדות מבינים את העניין. ומשרד החינוך?".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. יוסף המספר

    גאווה גדולה! לא להאמין שאנחנו כמדינה הולכים אחורה במקום קדימה

  2. נרקיס

    נו, נו…

    הילדים עכשיו לא יהיו בורים כי הם ידעו מה זו אבולוציה…

  3. א.ח

    עכשיו ילמדו שהעולם נוצר מפיצוץ והקוף הוא סבא שלו ברוך מחסר הדעות עצוב

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היה חשוב לאותו חבר עיריה להסביר מהיכן באו האבות שלו….

  5. דני

    לא מלמדים כי עולם המדע הוריד את הנושא מסדר היום כי הוכח כשקרי ולא נכון !!!
    בעולם מזמן לא מלמדים את זה
    אז מי פה חוזר בזמן?

  6. תלמידה חכמה

    מה אתה אומר??
    כנראה אתה לא מספיק יוצא ממקומך להכיר מורים
    בבתי ספר אחרים
    אך תמיד תגיד…יש שחושבים
    יש אנשים שטוענים
    לא לשכח את המילה החשובה השערה
    וזה לידע כללי לתלמידים היקרים במדינה שלנו
    ותמיד תשווה לטענה השניה
    שגם אותה לצערי לא מספיק מלמדים בבתי הספר

  7. חיים

    למה צריך ללמד אבולוציה? לא היה כזה דבר, מפץ גדול כן היה, אבל אבולוציה? זה בולשיט.

  8. לירן

    טוב שלא לומדים את זה.
    תאוריה שהמונים צוחקים עליה שמתבססת על אקסיומות בלי סוף.

    אגב. אובולציה הראשונה מוזכרת אצלנו בתלמוד (נכתב לפני 2000 שנה) בסנהדרין קט עמוד א. שהפכו רשעים לקופים…

    את זה הכרת?

  9. איציק

    אוי ואבוי עים מורים כאלה בור ועם הארץ בוודאי הוא בא מהקוף אני באתי מהאדם הראשון יציר כפין דל בורא עולם נא לעיין ספר בראשית בחומש הניצחי כמה פשוט

  10. עומר חורש

    יוזמה יפה. אך אני נמזמין אותך לתיכון הראשונים בהרצליה ובכלל לשיחה על תכנית הלימודים כדי שתדע כמה אבולוציה היא כן נושא מאד מרכזי בתכנית הלימודים וכמה תלמידים כן נחשפים אליו. מוזמן בשמחה להתרשם. עומר חורש, רכז ביולוגיה בתיכון הראשונים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר