עמליה מוגרבי (משמאל ודויד עמית, עם החונכות אילנה (מימין) וזהבה (במרכז)
עמליה מוגרבי (משמאל ודויד עמית, עם החונכות אילנה (מימין) וזהבה (במרכז)

"העירייה אמורה לרשת ב-2020 את השכונות בעיר במצלמות, ונווה עמל תהיה הראשונה"

משמר שכונת נווה עמל חוגג 100 מתנדבים וירידה דרמטית במספר הפריצות. מפקד המשמר רונן עובדיה מגלה איך עושים את זה נכון

פורסם בתאריך: 29.11.19 08:32

משמר השכונה של נווה עמל חוגג 100 מתנדבים. היום (שישי) מתווספים עמליה מוגרבי ודויד עמית לשורת המתנדבים, לאחר שסיימו אתמול את ההתלמדות שלהם, שכוללת שתי משמרות שבהן התלוו למתנדבים הוותיקים יותר.

המשמר, שהוקם לפני כחמש שנים על ידי קבוצה של כ-15 מתנדבים, מונה כיום 25 מתנדבות ו-75 מתנדבים כולם תושבי השכונה מגיל 23 עד 70, רובם סביב גיל 40. המתנדבים יוצאים בכל ימות השבוע למשמרת אחת לפחות שמתחילה בשעה 21:00 ונגמרת בשעה 6:00 בבוקר. למשמר השכונה יש שני כלי רכב שהוקצו עבור פעילותו על ידי העירייה ועליהן סימני זיהוי של משמר השכונה והם עובדים בשיתוף פעולה עם השיטור העירוני והמשטרה. לפעמים יש אף שתי משמרות מקבילות בשני כלי הרכב של המשמר.

"למרות כל העומס, עדיין מצאנו את הזמן להצטרף למשמר של השכונה", אומרת עמליה מוגרבי, "המטרה העיקרית שלי ושל הרבה תושבים שמצטרפים למשמר השכונה זה להגן על הבית של כל אחד מאתנו, גם כקהילה. יש לנו כאן קהילה מאוד מגובשת שמשפיעה על כל המסגרות באופן ישיר, כמו בית ספר ומתנ"ס. לי לא פרצו לבית אבל פרצו לשכן שלי. כל שכן שני בשכונה חווה פריצה לבית. השנה רואים תוצאות והיו רק 17 התפרצויות לבתים, וכל זה קורה כי כל ערב מישהו אחר פה נותן משמרת וזה יוצר הרתעה לפורצים בשטח ומפחית את ההתפרצויות. כל אחד נותן קצת מהזמן שלו והקצת הזה תורם הרבה. אני רואה את ההתנדבות שלי במשמר כדבר מאתגר וגם ערך הנתינה מבחינתי הוא מאוד חשוב וכמוני גם עוד הרבה אנשים בשכונה ולכן הגענו למצב של כמות כזאת גדולה של מתנדבים שזה משהו מדהים ומבורך ואני שמחה להיות חלק מזה. אני שמחה שרונן (עובדיה, מ.ל.ג) הקים את המשמר הזה ומגיע לו קרדיט גדול. הוא הקדיש ומקדיש מזמנו לכל הנושא הזה ולהרכיב את המשמרות ולהתנהל מול העירייה. אנחנו מודים לו שהקים את המשמר הזה והביא אנשים למודעות כמה חשוב לשמור כאן על הבית".

"הצטרפתי למשמר השכונה לפני כחודש ואני חושב שחשוב להשתתף באחריות לביטחון האישי שלנו כתושבי השכונה ותושבי הרצליה", אומר דויד עמית, "לא היתה לנו פריצה בבית, אבל אני שומע על פריצות רבות בהרצליה ובכלל באיזור השרון. אני מקווה שיצטרפו הרבה אחרים. היוזמה של מי שהקים ומנהל את הפרויקט מבורכת".

"השנה אנחנו עומדים על 17 התפרצויות לבתים לעומת 54 בשנת 2018 ו-55 בשנת 2017", מספר מנהל משמר השכונה עובדיה, "מהמשטרה ומהשיטור אומרים לי שלא היו מספרים כאלה מעולם. זו ירידה מאוד משמעותית ועדיין שקט אצלנו עכשיו יחסית, במיוחד בשבועות האחרונים שבהם יש עליה משמעותית בהתפרצויות לבתים ברמת השרון וברעננה הסמוכות".

מה בעצם אתם עושים?

"בכל התנהלות חשודה אנחנו מודיעים למשטרה ולשיטור העירוני. אנחנו בעיקר מראים נוכחות ובולטות ברחבי השכונה כדי להרחיק את מי שצריך להיות פה ואם קורה משהו אנחנו נמצאים הכי קרוב, מקבלים את הדיווחים ומיידעים את המשטרה ואת מי שצריך. מטרת העל שלנו היא ליצר ביטחון בשכונה. כל פריצה מייצרת הרבה סטרס בשכונה. כל חבר משמר עבר פריצה או מכיר שכן שעבר. הפריצה האחרונה לבית היתה לפני שלושה ימים, נגנבו טלפון, לפטופ וכסף מהארנק. זה מאפיין הרבה מהפריצות לאחרונה. אלה אנשים שעושים את זה על הדרך, לא משהו בצורה מאורגנת. רוב הפריצות נעשות בין השעות 2:00 לפנות בוקר ל-5:00 בבוקר, דרך ויטרינות לחצרות שלא נסגרות או ננעלות או דרך חלונות".

יש אירועים חריגים?

"יש פה ושם אירועים שאנחנו רואים כלי רכב חשודים ואנחנו נוסעים אחריהם עד שהם יוצאים מהשכונה, אבל לא עשינו מרדפים, לא מתפקידנו לעשות את זה. לפני שבועיים היה בחור משכונת יד התשעה שניסה לפרוץ לבית ובעקבות עירנות של תושבים שקלטו את מעשיו הוא ניסה לברוח ונתפס על ידי המשטרה. הפורצים מגיעים מהכפרים מסביב, משכונות אחרות, יש גם כאלה ששוכרים דירה בשכונה לתקופה ועושים כמה מבצעי גניבה. המשטרה או השיטור העירוני עוברים מהר בשכונה והיתרון של המשמר שלנו הוא שאנחנו עוברים לאט עם הרכב ברחובות, יורדים מהרכב ומסתובבים הרבה ברגל, נכנסים לחצרות ומזהים כלבים שנובחים, שזו אינדיקציה לכך שמשהו קורה".

באילו אמצעים אתם משתמשים כדי למנוע פריצות?

"הדרך למגר את התופעה זה להכניס מצלמות ולעשות מחסומים בכניסות לשכונה וזה בעבודה עכשיו. העירייה אמורה לרשת ב-2020 את השכונות בעיר במצלמות, ונווה עמל תהיה הראשונה. המצלמות יהיו מחוברות למוקד ושם הן ינוטרו. זה חלק מהפרויקט של עיר חכמה. עד סוף השנה אמורים כל בתי הספר בעיר להיות מרושתים במצלמות. אני מנסה לבחון דברים ברמה השכונתית, למשל במשך תקופה אספתי נתונים על המצלמות הפרטיות שיש לנו בשכונה ומיפיתי אותן. על פי הנתונים מהמצלמות אנחנו מייצרים תמונה של מי נכנס ומי יצא ברחוב מסויים, על בסיס חברי המשמר בעיקר. כשיש התפרצות אנחנו בודקים למי יש מצלמה באיזור כדי שהמשטרה תוכל לתחקר את זה. מה שהתחלנו עכשיו, אחרי שאספתי לא מעט מידע על התפרצויות מהמשטרה וגם מהניסיון השכונה, זה לנתח באמצעות תוכנה התנהגויות של התפרצויות שקרו בשכונה, כמו מתי זה קורה לאורך השנים, מה נגנב ופרמטרים נוספים. אנחנו מכניסים נתונים על פריצות שאירעו בעבר לתוכנה והיא מנתחת את הנתונים. למשטרה יש מערכות כאלה, רק שהם לא משתמשים בזה לרוב ברזולוציה של שכונה אלא ברזולוציות יותר רחבות של מרחב וכו'".

עובדיה מספר שהסיבה העיקרית שבגללה תושבים מצטרפים למשמר השכונה היא כדי לשמור על הבית, אבל סיבה אחרת גורמת להם להישאר. "אחד הדברים היותר חשובים ויפים במשמר, תופעת הלוואי החיובית ביותר, זה שאנשים מתחילים להכיר אנשים מהרחוב ליד, משני רחובות ליד ומגלים שיש להם תחום עניין משותף ותחום עיסוק משותף", הוא אומר, "פעם בחודש יש לנו מעין בליינד דייט, משמרת של שלוש-ארבע שעות שבה אנחנו יושבים ומדברים, הולכים ברגל ועושים גם קצת פעילות ספורטיבית. זה מייצר קהילה של כולם: דתיים, חילוניים, הייטקיסטים ומקצועות אחרים. זה חלק מהעוצמה של המשמר. היום כל פן התנדבותי שצריך – המשמר מתגייס לטובת העניין. היה לנו את סובב נווה עמל שדרש אבטחה וחסימה של הכבישים בזמן שכולם צעדו, אז המשמר אבטח את האירוע בתיאום עם המשטרה. זה כבר לא רק לשמור על הבית אלא ליצור סביבה קהילתית תומכת ומשתפת. בקרוב נעשה אירוע גיבוש לכל המתנדבים".

ניתן להצטרף לוואטסאפ של משמר השכונה של נווה עמל בקישור כאן, או בעמוד הפייסבוק.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר