אירוע הגאווה בפארק הרצליה בחודש יוני. צילום: כרמל מילנר-סער

עד כמה הרצליה "חופשית" מדת? פורסם מדד החופש העירוני של ישראל חופשית

העיר הרצליה עלתה שני מקומות במדד הכולל את 24 הערים הגדולות בישראל ובודק סוגיות כמו תחבורה ציבורית ומסחר בשבת, תמיכה בקהילת הלהט"ב ופלורליזם דתי בעיר

פורסם בתאריך: 23.12.19 12:02

העיר הרצליה עלתה שני מקומות ב"מדד החופש העירוני" שמפרסמת מדי שנה תנועת "ישראל חופשית", והיא נמצאת במקום השלישי במדד הכולל את 24 הערים הגדולות בישראל. המדד בודק סוגיות של חופש דת וחופש מדת, ומשקלל נושאים כמו תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, חינוך, קהילת הלהט"ב, נוהל אירועים בהפרדה, בריכות בהפרדה, קבורה אזרחית, מועצות דתיות ופלורליזם דתי לכדי ציון הקובע את מידת ה"חופש" בעיר.

על הרצליה נכתב כי העיר "יכולה להוות דוגמה למאבק תושבים לחופש עירוני שקצר הישגים משמעותיים. בתגובה ללחץ התושבים העירייה אישרה פתיחת עסקים בשבת בעיר (עד שנבלמה על ידי חוק המרכולים), ותומכת באופן משמעותי בקהילה הגאה בעיר ובקהילות השוויוניות הפועלות בה. מאידך, על אף שהעירייה יזמה קו אוטובוס חינמי חלוצי בשבת שמחבר בין שכונות העיר לחוף הים, היא מסרבת להצטרף ליוזמת 'נעים בסופ"ש' שתוכל לשפר משמעותית את איכות החיים של תושביה החילונים של העיר (הערת המערכת: נבהיר שהעירייה החלה להפעיל בסוף השבוע שעבר, באופן עצמאי, מערך הסעות בסופי השבוע מהרצליה לתל אביב). עם זאת, הסיבה המרכזית לכך שהרצליה לא נמצאת במקום גבוה ביותר במדד הוא יחסה (או העדר יחסה) להדרת נשים במרחב הציבורי. לעירייה אין נוהל שמתנה תמיכה עירונית באירועים בהעדר הפרדה מגדרית, והבריכה העירונית מתגמלת שחיה בהפרדה מגדרית בתעריף שקטן משליש מהמחיר הרגיל".

על התחבורה הציבורית בשבת נכתב כי "העירייה מפעילה קו קיץ ברחבי העיר אל הים בשבת. יש מוניות שירות על כביש החוף. כמו כן, העירייה החליטה להצטרף ליוזמה התל אביבית באופן חלקי". על מסחר בשבת נכתב כי "החוק מאפשר פתיחת בתי קולנוע ואולמות למופעים, אך לא מאפשר פתיחה של מרכולים וחנויות בשבת. בינואר 2018 מועצת העיר אישרה חוק שיאפשר את פתיחתם בשבת, אך שר הפנים לא מאפשר (בכפוף לסמכותו בחוק המרכולים). העירייה פנתה לבג"ץ באוגוסט 2018. בפועל – קיים מסחר בשבת בעיקר באזור קניון שבעת הכוכבים והרצליה פיתוח".

באשר לחינוך בעיר נכתב כי "העירייה הוציאה המלצה/הנחייה למנהלי בתי הספר בנוגע לכניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך על פי כללי משרד החינוך".
לגבי קהילת הלהט"ב בהרצליה נכתב כי "העירייה תומכת באירועי גאווה בעיר. לעירייה יש פעילויות שונות, בתמיכתה, לנוער להט"בי וכן היא מקצה עובד סוציאלי הממונה על הקהילה. קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר והעירייה תומכת בארגונים נוספים כמו חוש"ן ותהל"ה".

לגבי נוהל הפרדה באירועים נכתב כי "לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת. העירייה לא מתנה את תמיכתה באירועים שעורכים גופים חיצוניים באם יש הפרדה מגדרית". בהקשר זה נציין שבהצעה לסדר שהגיש חבר המועצה איל פביאן לקראת ישיבת המועצה שתתקיים מחר (שלישי), הוא מבקש ממועצת העיר להחליט שהעירייה תאמץ, כחלק ממדיניותה, את מסקנות הדוח שחיבר צוות משרד המשפטים ב-2013 שבחן את תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי. לפי הדוח, איסור ההדרה יתקיים "גם באירועים לגביהם ידוע כי עיקר הקהל שיגיע יהיה דתי או חרדי, או  שתוכן האירוע יהיה בנושא דתי. עצם העובדה כי רוב הקהל הצפוי להשתתף עשוי להעדיף הפרדה אינה מהווה הצדקה לנקיטתה". בהצעה לסדר כותב פביאן כי "משמעות הדברים היא שלא תתאפשר הפרדה והדרת נשים גם באירועים דתיים שנערכים במרחב הציבורי בחסות העירייה או בתקצוב של העירייה".

אחד המדדים שנבחנו במדד החופש של ישראל חופשית היה גם בנושא הפרדה בבריכות שחייה, ועל הרצליה נכתב כי "בבריכה העירונית נורדאו יש הנחה בת 20 אחוז לנכנסים בימים של רחצה בהפרדה". באשר לקבורה אזרחית בהרצליה נכתב בדוח כי "על אף שישנו בית קברות אזרחי בהרצליה, ולמרות שהובטח כי יוכשרו בו קרקעות נוספות עוד ב-2019, כיום אין אפשרות להיקבר אזרחית בהרצליה".

למקום הראשון במדד הגיעה העיר תל אביב. שכנתה של הרצליה רעננה הגיעה למקום ה-11, ירידה של מקום אחד ביחס למדד של השנה שעברה. כפר סבא הגיעה למקום השמיני במדד.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. יליד העיר ותושב כ60 שנה.

    הרצליה חייבת להישמר מאנשים כמו ירון עולמי איש הליכוד בית"ר הימני קיצוני שעלול בשנים הבאות לצבור כוח ולהפוך אותנו לסוג של בני ברק/צפת. עצוב שיש במועצה אנשים עם דעות כמו של ירון. עם כל הכבוד, העשיה שלו בעיר מתגמדת אם לא לומר נעלמת ביחס לדיעותיו הקשות.

  2. דת זה פשע נגד האנושות

    הרצליה מוצפת בדתיים ובהדתה. כל צומת עומדים מחלקי חרא דתי של חב״ד וראש העיר עובד משרה על חשבון משלם הארנונה עבור הבת שלו וכותב מכצבי השפלה לרבי מילובביץ. שומר נפשו ירחק מהרצליה

  3. דור שני שכונות בהרצליה

    צודק צריך להעיף אנשים שחושבים שהומואים ולסביות זה בסדר ולשחרר אותנו כבר לחופשי מהניסיון להפוך את מדינת ישראל לאחת מכל שאר המדינות של הגויים אנחנו במדינת ישראל לארץ הזאתי יש חוזה בן 2000 שנה שאם אתם חושבים שהוא עתיק אז כנראה שהחוזה הזה לא תקף לגביכם לכו תגורו ומדינות ששמה אין את החוזה הזה

  4. יהודי

    בלי הפשעה" הזה כנראה לא היתה פה בלי הדת כנראה שאין לך קשר לארץ הזותי אני לא יודע עים אתה יהודי ועים כן הזה אני לא יגיד את זה כי אני לא רוצה לשייך אותך לארגון פשע

  5. דור רביעי בארץ לניצולי שואה

    אתה יודע מי עוד חשב שדת זה פשע גם הגרמנים והנצים והנוצרים שעשו לנו אינקוויזיציות השואה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר