תושבי שכונות נחלת עדה וגן רש"ל עולים מדרגה נוספת במאבקם על מצב התחבורה הציבורית בשכונות הצפוניות של הרצליה. הם טוענים כי בעקבות השינוי שחל הם נחשפים כעת למפגעים משמעותיים של סיכון בטיחותי ורעשים בעקבות ריבוי האוטובוסים הנכנסים לשכונות.
כזכור, בחודשים האחרונים הביעו תושבי נחלת עדה התנגדות להקמת תחנת ריענון לנהגי אוטובוסים בכניסה לשכונה ולאחרונה העלו את דרישתם הנחרצת שתחנת הריענון לא תהיה במתנ"ס השכונתי. בתוך כך, ביום שישי שעבר (13 בחודש) החל השינוי במפת התחבורה הציבורית במספר קווים של חברת מטרופולין ואחד מהם נוגע אליהם ישירות, כאשר קו 33 נכנס לפעילות במקום קו 2 המיתולוגי. בעקבות השינוי, תדירות כניסת האוטובוסים עלתה לעשרה אוטובוסים בשעה במקום פעם ב- 20 דקות כפי שהיה בעבר.
לטענת תושבי השכונות, עצם היותה של תחנת קצה בנחלת עדה גורם לכניסה של אוטובוסים רבים לשכונות המתאפיינים ברחובות צרים, דבר שגורם למפגעי רעש לתושבים וחמור מכך – סיכון בטיחותי חמור להולכי רגל.
ביום שישי האחרון החליטו התושבים להגביר את המחאה וחסמו את לכניסה לשכונה שלהם. לטענתם, השכונות הקטנות, המאופיינות ברחובות צרים שרובם חד-סטריים, סובלות מכביש גישה יחיד המשמש את שתי השכונות. המדרכות הצרות והלא שמישות מוסיפות לקושי, ובתוך כל זה נוספו אוטובוסים גדולים שמתקשים לתמרן ברחובות הצרים. המתיחות הגיעה לשיאה כאשר המשטרה הגיעה לפזר את המחאה של התושבים. "זה לא מתקבל על הדעת שכשאנחנו מנסים להגן על הבטיחות שלנו ושל ילדינו, המשטרה נשלחת לפזר אותנו במקום לטפל בבעיה", אמרה בזעם תושבת השכונה.
אחד התושבים אמר: "תושבי שכונות נחלת עדה וגן רש"ל נכנסו לשבוע שני של סיוט מתמשך בעקבות הקמת תחנת קצה של אוטובוסים בלב שכונת המגורים שלנו. אנחנו לא מוכנים לקבל מצב שבו אוטובוסים חונים בכל תחנה אפשרית, כולל בחורשה הירוקה של השכונה. אנחנו לא מקום לתחנת קצה. בשל היותה של נחלת עדה תחנת קצה, הנהגים מחפשים מקומות חנייה ברחובות, חוסמים צמתים ועוצרים בכל תחנה אפשרית, כולל על כביש הגישה היחיד לשכונה. האוטובוסים חונים בכל מקום אפשרי, חוסמים כבישים ומדרכות. זה מסכן את חיי הילדים, הולכי הרגל וכל משתמשי הדרך. אנחנו דורשים פתרון אחר".
תושב המתגורר ברחוב מגן דוד, הרחוב הראשי של שכונת נחלת עדה, אמר: "נהגי האוטובוסים מביעים אף הם חשש לנהוג בשכונה וחלקם נאלצים לעלות על המדרכות בשל חוסר מקום לתמרון. התופעה מסכנת הולכי רגל, ילדים ורכבים חונים. בנוסף, האוטובוסים עוצרים בתחנות באופן שאינו מאפשר הורדה בטוחה של הנוסעים, וילדי הסעות נאלצים לרדת אל הכביש בשל מחסור במקום. כל חמש דקות עובר אוטובוס ברחוב מגן דוד הצר והחד-סטרי. רעש המנועים וצפצופי הרוורס הפכו לחלק בלתי נפרד מהיום יום שלנו. האוטובוסים שחונים בכל פינה, כולל בחורשה הירוקה שלנו, מגבירים את הסכנה, ואנחנו חוששים שאסון הוא רק עניין של זמן."
התושבים דורשים להסיר את תחנת הקצה משכונתם ומבקשים לשבת עם נציגי העירייה כדי למצוא פתרון תחבורתי חלופי. לדבריהם, הקו החדש אינו עונה על הצרכים של הנוער והמבוגרים בשכונה, והם דורשים להחזירו להיות קו מעגלי. הם מדגישים כי האוטובוסים ריקים לחלוטין והקו החדש לא משרת את תושבי השכונה כפי שמסביר אחד התושבים: "הקו החדש ארוך ולא מגיע למקומות החשובים לנוסעים. אין צורך בעשרה אוטובוסים בשעה שנוסעים ריקים והדרישה שלנו היא להחזיר את הקו המעגלי בתדירות של פעם ב- 20 דקות, שיתאים לצרכים שלנו".
לטענתם, מזה כארבעה חודשים הם מבקשים פגישה עם ראש העירייה, יריב פישר, אך הוא מתעלם מפניותיהם, למרות הבטחותיו לשקיפות ושיח כפי שעולה ממכתב ששלח להם כבר בחודש יוני האחרון. אחד התושבים: "שלחנו לעירייה מכתב מפורט עם הצעות ואנחנו מצפים למענה רציני ולפגישה עם ראש העירייה, אך הוא מתעלם מאיתנו, למרות הבטחותיו לשקיפות ושיח איתנו במכתב ששלח אלינו. אנחנו לא נגד תחבורה ציבורית, אבל זה חייב להיות בצורה שמתאימה לשכונה שלנו ושומרת על בטיחות התושבים".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "מערך התחבורה הציבורית בהרצליה, המופעל על ידי משרד התחבורה וחברת מטרופולין, עבר מהפך משמעותי במטרה לייעל ולשפר את תדירות הקווים ונתיביהם. עיריית הרצליה עוקבת אחר הטמעת השינוי וכל תלונה נבחנת לעומקה על ידי הגורמים המקצועיים, המקיימים מעקב ושיח שוטף עם משרד התחבורה וחברת מטרופולין, כך שבמידה ויהיה צורך לשנות, לכוון ולדייק עוד – העירייה תפעל בנושא. עם זאת, כל שינוי ייעשה לאחר בקרה ובחינה בת מספר שבועות של השימוש".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במסגרת יישום מכרז שרון, שייושם בשיתוף עיריית הרצליה בשבוע שעבר, נעשה שינוי במפת שירות התח"צ העירונית בעיר שכלל שינוי מסלול בקווים, ביטול שני קווים והפעלת שני קווים חדשים. רשת הקווים ומסלולי הקווים גובשו בשיתוף ובהסכמה של העירייה. כחלק משינוי זה, הופעל קו חדש 33 במקום קו 2, המשרת בין היתר את שכונת נחלת עדה. לצורך תפעול מיטבי של שירות התח"צ, העירייה נדרשה להסדרה של נקודת קצה לאוטובוסים הכוללת עמדת התרעננות עבור הנהגים. מלבד שירות לשכונת נחלת עדה, קו 33 משרת אזורים נוספים בעיר. השירות בקו תוגבר לנסיעה בכל 15-20 דק' לאורך היום. הגברת תדירות הקו בהכרח העלתה את כמות האוטובוסים הנכנסים ויוצאים מהשכונה בכל שעה. המפעיל אינו מורשה להחנות את האוטובוסים הממתינים לנסיעה בניגוד לתקנות החניה העירוניות. במידת הצורך באחריות העירייה לאכוף את התקנות ואף לתת קנסות במידת הצורך. משרד התחבורה נמצא בקשר יומיומי עם העירייה ומקבל מהעיירה את הדיווחים הרלוונטיים, ככל שנדרש מתן מענה כלל גורמי המקצוע מטפלים בנושא".
תגובות