חוף התכלת. צילום: רונן אנגל
חוף התכלת. צילום: רונן אנגל

בעלי קרקע בהרצליה: העירייה נוהגת סחבת באישור תכנית הבנייה בחוף התכלת

עמותת חוף התכלת, המייצגת בעלי מגרשים וקרקעות באזור שבין תל אביב להרצליה פיתוח, עתרה נגד העירייה וועדות התכנון כדי לזרז את הטיפול בעניינים, הנמשך עשרות שנים

פורסם בתאריך: 22.4.18 16:03

העמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת הרצליה הגישה לאחרונה עתירה מנהלית נגד עיריית הרצליה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה והוועדה המחוזית תל אביב, בטענה לסחבת ארוכה ומייגעת אשר מעכבת את קידום תכניות הפיתוח והבנייה בקרקע שבבעלות חבריה. העמותה דורשת מבית המשפט להוציא לעירייה ולוועדות הבנייה צווים שיזרזו את הטיפול בתיקונים והסתייגויות לגבי תכנית הבנייה בחוף, או לחילופים להתערב וליטול את סמכויות הוועדה בכל הנוגע לתכנית, ולעשות את הדרוש להפקדת התכנית.

העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין גלית שיצר ואסף אורן ממשרד "עמית פולק מטלון". חוף התכלת הוא כינוי לרצועת חוף עירונית בין רחוב אבא אבן בהרצליה פיתוח מצפון, גבול השיפוט עם תל אביב מדרום וכביש החוף ממזרח. תכנית הבנייה במקום כוללת 11,500 יחידות דיור, 512,000 מ"ר לתעסוקה, 70,000 מ"ר למסחר ו-135,000 מ"ר למלונאות ותיירות, פארק חופי וטבע עירוני /אריכאולוגי בתל מיכל. עמותת חוף התכלת הוקמה על ידי בעלי מגרשים וקרקעות באזור ומייצגת מעל 200 בעלי זכויות בשטח התכנית.

לפי העתירה, מלאכת תכנון המתחם לבנייה בחוף התכלת נמשכת בעצלתיים מ-1973, אז החלו בעלי הקרקעות לפעול לקידום התכנון במתחם. ב-1996 הקימו בעלי הקרקעות את העמותה, מתוך ניסיון "להניע מחדש את גלגלי הבירוקרטיה", לשון העתירה. ב-2003 הגישה העמותה את תכניתה לוועדה המקומית. בחודש מאי 2004 החליטה הוועדה המקומית להמליץ לוועדה המחוזית שלא להפקיד את התכנית ובמקום זאת להעביר את התכנון לידי הוועדה המקומית. ב-2007 אישרה הוועדה המחוזית החלטה זו, והעותרים הסכימו למשוך את תכניתם. לפי העתירה, ראשת העיר דאז, יעל גרמן, הבהירה כי דרוש גשר מעל כביש 2 שיחבר את המתחם עם העיר, אך לטענת העותרים גרמן לא הביאה את התכנית לדיון בוועדה המקומית עד קיץ 2012. על כך הגישו העותרים עתירה קודמת, בגין הסחבת הנמשכת בעניינם. כתוצאה מכך, המליצה הוועדה המקומית על הפקדת התכנית. ב-2014 אף נקבע לוח זמנים להשלמת תסקיר השפעה על הסביבה.

אלא שהתסקיר לא הושלם, ועל אף דבריה של יו"ר הוועדה המחוזית גילה אורון ב-2015 "אנו מתנצלים מעומק הלב, יותר מזה אני לא יכולה להגיד כלום", והבטחתו של מהנדס העיר הרצליה מייק סקה מפברואר 2016 כי "בעוד 7 חודשים אני מביא את התכנית להפקדה", לא אושרה התכנית. מיום משיכת התכנית של העותרים חלפו למעלה מעשר שנים, אך התכנית של הוועדה המקומית טרם הופקדה. "גילם הממוצע של חברי העמותה הוא כ-75 שנים. תקוותם היא כי בית המשפט הנכבד יושיט סעד שיזכה אותם בכך, שלפני אחרית ימיהם יצליחו ליהנות מפירות המקרקעין שבבעלותם, העומדים בשיממונם, כאבן שאין לה הופכין, מזה עשרות שנים", נכתב בעתירה.

עו"ד גלית שיצר, שותפה במשרד עמית פולק מטלון ושות': "ענייננו בעתירה מינהלית שנאלצה עמותת חוף התכלת להגיש בשל אי קידום תכנית הר/2200/א החלה על עתודת הקרקע הגדולה ביותר של העיר הרצליה. מדובר בהליכי תכנון שתחילתם לפני כ-45 שנה וסופם מי ישורנו. על אף הבטחות והחלטות רבות לאורך השנים, לא עלה בידי מוסדות התכנון הרלוונטיים – הועדה המקומית הרצליה והועדה המחוזית מרכז שאישור התכנית בסמכותה – להביא את התכנית ולו להפקדתה להתנגדויות. הימשכות הליכי התכנון במקרה דנן הינה כה קיצונית, חריגה ומקוממת עד שלא היה מנוס מפניה, בפעם השניה, לבית המשפט. העתירה מצביעה על בעיה קשה, כאובה ומוכרת בתחום התכנון במדינת ישראל: העדרם של לוחות זמנים קבועים בחוק להליכי תכנון של תכניות בנין עיר – עד שלב הפקדת התכנית להתנגדויות. בהעדר הוראות חוק ברורות המגדירות לוחות זמנים לתכנון, מוצאים עצמם יזמים ובעלי קרקע, יוצאים לדרך התכנון מבלי שניתן לצפות כמה זמן תארך. העדרה של וודאות, והליכי תכנון איטיים, עוצרים ומשהים את הפיתוח האורבני שאנו מבקשים ומצפים לראות סביבנו.

מעיריית הרצליה נמסר: עיריית הרצליה תגיב לבית המשפט.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אחד

    המקום מלכתחילה זה שטח חקלאי והם ידעו .אז שהנוכלים יגדלו תפוחי אדמה .בשם תושבי העיר אנו לא רוצים מגדלי בטון מול הים .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר