הדמיה לפרויקט אקו הרצליה
הדמיה לפרויקט אקו הרצליה (מקור: יח"צ)

יזמי נדל"ן על הקפאת התמ"א בהרצליה: החלטה פופוליסטית, חלק ממסע הבחירות

מנכ"לים של חברות בנייה זועמים על הצעד הדרמטי של עיריית הרצליה להקפיא את מתן אישורי הבנייה לתכניות להתחדשות עירונית. העירייה: ההקפאה לפרק זמן מוגבל

פורסם בתאריך: 2.5.18 16:11

היזמים בשוק הנדל"ן כועסים על החלטת עיריית הרצליה להקפיא מתן התרים לפרויקטי התחדשות עירונית עד להודעה חדשה. "אנחנו מבינים את רצון עיריית הרצליה לתאם בין התשתיות הקיימות לגידול האוכלוסין. אבל הנושא היה ידוע מזה למעלה משנתיים", אמר יהושע שפונדר, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון והשומרון. "חבל שהעירייה מקבלת החלטה דרסטית מבלי לתת לקבלנים תקופת התארגנות לקבלנים להשלים תהליך שהם נמצאים בעיצומו. זה לא נכון ולא הוגן וכך לא צריכה להתנהל רשות מול קבלנים שעובדים אצלה בעיר.

"ראש העיר צריך לפעול לפי האינטרס של העיר. אני לא רוצה להאמין שמר פדלון משנה את שיקולו בגלל תקופת הבחירות. לא ככה אני מכיר אותו. גם אם הוחלט על הקפאה, מן הראוי שהעירייה תודיע על כך מבעוד מועד ולא תכניס ענף שלם לאפלה. יש הרבה דיירים המחכים לשפר את המגורים שלהם, וגם קבלנים שמחכים לעסקאות שהושקעו בהם הרבה כסף וזמן".

יהושע שפונדר, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז השרון והשומרון

יהושע שפונדר, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז השרון והשומרון

"ההחלטה של עיריית הרצליה שערורייתית. היא מורידה לטמיון פרויקט שלם שעבדנו עליו חודשים רבים במרכז העיר, וזאת מבלי לקחת בחשבון גם את העליות הכספיות שהושקעו", אמר אבי נאור, מנכ"ל ראדקו 38 מקבוצת רפאלי. לדבריו, "ידענו שהבחירות לרשויות המקומיות יובילו ברשויות רבות לירידה בקצב העבודה, אבל לא חשבנו שהן יגיעו בשלב מוקדם כל כך. מדובר יותר בהחלטה פופוליסטית מאשר התנהלות אחראית והגיונית. למה לשלול אוטומטית את כל הפרויקטים במקום לבחון כל פרויקט לגופו של עניין? הנה דוגמה נוספת לחוסר העקביות של הרשויות המקומיות. טוב יעשו בממשלה אם ישימו להחלטות האלה סוף".

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק טוען כי מדובר בהחלטה פופוליסטית. לדבריו, "אין ספק שבעיית התשתיות במרכזי הערים הינה קריטית להמשך התקדמות של פרויקטי התחדשות עירונית והמדינה חייבת לתת פתרונות. עם זאת, להערכתי ההחלטה של עיריית הרצליה הינה חלק ממסע הבחירות של ראש העיר. צריך לזכור כי בעוד מספר שבועות הוועדה המקומית לא תוכל על פי חוק לאשר פרויקטי נדל"ן חדשים עד הבחירות לרשויות המקומיות כך שאין פה חדשה מרעישה. מצד שני, הרשות להתחדשות עירונית חייבת לעשות סדר, להחליט על מדיניות ברורה, ליישם אותה ולפתור את המצוקות של הרשויות המקומיות שמונעות בנייה רחבה יותר של פרויקטי התחדשות עירונית".

עו״ד זיו כספי, יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין ושותף במשרד עורכי הדין גינדי כספי המתמחה בתחום הנדל"ן: ״באופן עקרוני, נכון שעירייה תוביל תכנית אב להתחדשות עירונית ותייצר ודאות הן בקרב הציבור והן בקרב היזמים. תכנית שכזו תבחן היטב כלל ההיבטים ותחליט היכן נכון לבצע תמ״א, היכן עיבוי, היכן פינוי בינוי והיכן לא צריך לבצע שום שינוי. לא ניתן לפתח עיר ולהגדיל אותה ללא חשיבה של ממש, ומבלי לבדוק מה תהיה ההשפעה על התשתיות.

"הבעיה הגדולה בכל הנושא היא חוסר הוודאות המתמשך גם מצד היזמים וגם מצד התושבים, והרבה פרויקטים שלא הגיעו לשלב הרישוי עשויים לסבול מכך. בסופו של דבר, שתאושר תכנית המתאר, היא תהיה טובה להרצליה ותייצר את הוודאות הנדרשת. למשל בתל אביב תכנית הרבעים, שאולי היא לא מושלמת, אבל מעניקה ודאות ליזמים ולציבור. בסך הכל עיריית הרצליה ניסתה שלא לפגוע יתר על המידה ונראה שבכוונתה לקדם הפרויקטים שכבר מצויים במערכת".

מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה חרטה על דגלה קידום ופיתוח עירוני באמצעות כלים של התחדשות עירונית. בהמשך לכך, רואה העירייה בתמ"א 38 מנוף משמעותי לקידום התחדשות עירונית בעיר כשהנחת היסוד היא שחיזוק וחידוש המבנים יביא פתרונות דיור למגוון תושבים ויעניק לעיר התחדשות חברתית אמיתית.

כיום מקודמות בעיר אלפי יחידות דיור בתמ"א 38 ומתחמים לפינוי בינוי – ובמרכז העיר כ 1,500 יחידות. על מנת להמשיך ולקדם התחדשות החליטה הוועדה המקומית, על בסיס תכנית אסטרטגית לנושא ההתחדשות העירונית שהוכנה כבר בשנת 2015, לבחון בפרק זמן מוגבל את המשך קידום ההתחדשות מכוח תמ"א 38 במתחם מוגדר במרכז העיר, וזאת על מנת להכשירו כראוי להמשך הפיתוח ולפתח במקביל את המרחב הציבורי. ביתר האזורים בעיר, לרבות אזורים אחרים במרכז העיר, ממשיך קידום פרוייקטים של תמ"א 38 ותוכניות פינוי בינוי

כמו כן, העירייה תמשיך לקלוט בקשות אשר להן תיקי מידע בתוקף ומסמכי פרה רולינג רשמיים. באזור המוגדר כמרכז בזמן הבחינה לא יקלטו בקשות חדשות לתמ"א 38.

מארגון "הרצליה איכות חיים" נמסר: "מדובר בעוד ספין בחירות של פדלון המעיד על חוסר רגישות כלפי התושבים וחוסר ראייה תכנונית לטווח בינוני שלא לדבר על טווח ארוך. ביוני 2017 ביקש פדלון מהועדה המחוזית למשוך חזרה את תוכנית המתאר, ששקד עליה כמעט ארבע שנים, ועכשיו מקפיא את פרוייקט תמ"א 38 במרכז העיר "מחשש שמרכז העיר לא יעמוד בעומס בכל הקשור לתשתיות". מה הוא עשה ב-4 השנים וחצי האחרונות כדי לפתח את התשתיות במרכז העיר?! המבחן האמיתי איננו בתרגיל השהייה עד לאחר הבחירות, אלא בהצגה של תכנית מסודרת להקמת תשתיות לעיר כולה שמטרתה לשפר את איכות החיים של תושביה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר