בית הספר ברנר
בית הספר ברנר

נערכים מחדש: השינוי שנעשה בבית הספר ברנר יציל חיים

במהלך החודשים האחרונים נערכו בבית הספר ברנר לקראת עלייתו לכיתה א' של ילד הסובל מאלרגיה חמורה לבוטנים. "השינוי הזה עוזר לנו לשמור על החיים של איתמר״, אומרת אמו

פורסם בתאריך: 30.8.18 08:04

בבית הספר היסודי ברנר נעשו השנה הכנות שונות במקצת לקראת שנת הלימודים הקרובה. בכניסה לבית הספר נתלה שלט האוסר על הכנסת מוצרים המכילים בוטנים, זאת בעקבות עלייתו לכיתה א' של ילד הסובל מאלרגיה לבוטנים, שומשום ואגוזים, שחשיפה אליהם עלולה לסכן את חייו.  "הדבר הראשון שעשינו בבית הספר לקראת הפיכתו למותאם לילד אלרגי הוא הכנת חומרי הסברה", מספרת אורנה בראנס, מנהלת בית הספר. "ביקשנו מיחידת הבריאות של העירייה להכין לנו שלטים שמתריעים על כך שאסור להכניס את כל המוצרים שהילד אלרגי אליהם לשטח בית הספר. המורות כבר שלחו לכל ההורים מייל שמיידע אותם שאין להכניס חטיף בוטנים וטחינה לשטח בית הספר. ביום ההיערכות שמתקיים בבית הספר תגיע אמו של הילד ותסביר לכל הצוות על הנושא. שינינו את זמן הצלצולים כך שקודם התלמידים יצאו להפסקה לשחק ורק לאחר מכן יאכלו, כדי למזער את הסיכוי שילדים ירוצו החוצה עם אוכל. אנחנו נערכים גם מבחינת הניקיון של הכיתות ופינוי האשפה כי גם לשקית שעוברת לידו, הילד יכול להגיב אם היא מכילה את האלרגן. אני חושבת שזאת הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים להכיל, להתחשב ולהיות רגישים לצרכים של האחר".

ענת קפנר, אמו של הילד, מספרת כיצד הם גילו שהוא אלרגי לבוטנים. "כשאיתמר היה בן שנתיים הוא עלה על אופניים של חברים שעל הידיות שלהם היו שרידי בוטנים. כשהגענו הביתה ראינו שהידיים שלו עם כוויות נוראיות. כמה רופאים שבדקו אותו חשבו שהוא הכניס ידיים לאש או נגע במתקן לוהט וכתוצאה מכך יש לו כוויות. למרות חבישת הכוויות המצב רק החמיר ולבסוף, אחרי חמישה ימים, אבחנו שיש לו אלרגיה חמורה במגע לבוטנים". קפנר היא חלק בלתי נפרד מהתהליך שעבר בית הספר והיא עוזרת לצוות להיערך לקליטת בנה. "בחנו את המרחבים המשותפים, דוגמת הספרייה, אולם הספורט, חדר המחשבים, הכנת שילוט של איסור הכנסת אוכל למרחבים אלו, הקפדה על שטיפת ידיים ואי הכנסת חטיפים לביה"ס", אומרת קפנר, "השינוי הזה עוזר לנו לשמור על החיים של איתמר והוא חלק מההתמודדות היומיומית שלנו עם האלרגיה. הסברנו מראש להורים שחטיף בוטנים זה מוצר שמבחינת ההרכב שלו, נשאר על העור מספר שעות גם אחרי ששוטפים ידיים. אז צריך להימנע מאכילה של חטיף בוטנים לפני שנכנסים לבית הספר. בימים אלו אנחנו עובדים על הכנת מערכי שיעור ייעודיים שיועברו בשכבות השונות וינגישו את הנושא לילדים בשפתם. אי הכנסת מוצרים המכילים בוטנים לבית הספר, שטיפת ידיים לפני הכניסה לכיתה ואחרי האוכל, לא רק שומרים על החיים של הילד שלי אלא מלמדים את הילדים על חברות, אכפתיות וקבלת השונה ומקדמים היגיינה וערכים של בריאות".

ענת קפנר ובנה איתמר

ענת קפנר ובנה איתמר

את חוששת ממה שיהיה בבית הספר?

"עם כל החשש הטבעי מהלא נודע כשילד עולה לכיתה א', ובפרט ילד בכור, זכיתי להגיע לביה"ס ברנר ולזכות בהתגייסות יוצאת דופן. מנהלת בית הספר והצוות החינוכי בראשותה בשיתוף רותם לוין, יו"ר הנהגת ההורים שלנו, ועדי חמו, מנהל מחלקת הבריאות העירונית, מתן זילברמן, מנהל צהרון אפטרסקול בברנר, אורלי וולף, מנהלת מחלקת מרכזי למידה, ושרון צוויג, מנהלת מרכז הלמידה ברנר, לקחו את הנושא ברצינות אדירה. זה המקום להזכיר את הסייעת הרפואית המופלאה של איתמר, רמה ארקי, המלווה אותו כבר שלוש שנים. עיריית הרצליה הוכיחה עצמה שוב ככזו ששמה לה כערך עליון את נושא החברתיות, הבריאות, הביטחון והדאגה לילדי העיר. הבחירה שלה להבין כי האלרגיה אינה משהו חולף ולהיפך, רק הופכת לתופעה נרחבת יותר באוכלוסייה, והתוכנית המדהימה אותה בנתה מחלקת הבריאות בעיר, עדי חמו, הדס לרר, עמית אלפסי וסימה צוק רם – תוך דיאלוג פתוח מול ההורים, עמותת יה"ל לאלרגיות למזון והילה לפבר מהנהגת ההורים, הינה סנונית ראשונה בעבורנו ההורים לילדים האלרגיים".

"כמחזיקת תיק החינוך בעיר חשוב לי שכל הילדים הסובלים מאלרגיות יקבלו הגנה מירבית", אומרת איה פרישקולניק, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך. "צוות בית הספר, ההורים והתלמידים יסייעו ויעזרו בהסברה, תמיכה ומניעה. שלומם של כל התלמידים בעיר הינם נר לרגלי ונעשה הכל על מנת שיוכלו לחזור לביתם בריאים נפשית וגופנית".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יאיר

    מדהים ומרגש. חשוב מאד. בארה"ב מאד נפוץ למצוא nut free schools. חשוב שההבנה תחלחל גם למוסדות החינוך בארץ.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר