המרכז הישראלי ללימודי גוף ונפש: בואו ללמוד הכל על תקשורת מקרבת. צילום: רן הופר
המרכז הישראלי ללימודי גוף ונפש: בואו ללמוד הכל על תקשורת מקרבת. צילום: רן הופר

המרכז הישראלי ללימודי גוף ונפש: בואו ללמוד הכל על תקשורת מקרבת

בזוגיות, בעבודה, במערכות יחסים ואפילו בינינו לבין עצמנו, המפתח להצלחה הוא תקשורת נכונה. בשילוב של מגוון גישות פסיכולוגיות לוקח אותנו "המרכז הישראלי ללימודי גוף נפש" למסע אל הצרכים שלנו, זיהוי הצרכים של אחרים ותקשורת שכל מטרתה – לקרב לבבות

פורסם בתאריך: 11.8.20 14:30

כנראה אין אדם שלא יסכים עם העובדה הפשוטה שהרבה מהכלים החיוניים ביותר לחיינו לא נלמדים בבתי הספר. לצד לימודי היסטוריה, מתמטיקה ושפות, נדמה כי כישורי חיים בסיסיים כמו ניהול מיומנויות תקשורת, הם כלים שיהיה עלינו לרכוש לבד במהלך החיים – וגם להקנות לילדינו, למרות שהם קריטיים מן הרגע הראשון שבו הם ואנחנו לומדים לדבר. מיומנויות תקשורת אלה הן שיכריעו כיצד יראו מערכות היחסים שכולנו פוגשים בחיינו, כיצד ננהל ריבים או ויכוחים, נסייע לצד השני להקשיב לנו, ובכלל, נטפח מערכות יחסים חיוביות, בונות ואיכותיות יותר בכל פן בחיינו.

מביוטכנולוגיה לפילוסופיה בודהיסטית

את מיומנויות התקשורת הללו, וכלים חשובים אחרים, מלמד צוות "המרכז הישראלי ללימודי גוף נפש" שברמת השרון. מרכז זה נולד כבר בשנת 98', והיה בניהולו של יוסי הופר ז"ל עד פטירתו. כיום מנהל המרכז הוא רן הופר, בנו וממשיך דרכו.

"מאז ומעולם הייתה לי זיקה לתחום הנפש", מספר רן. "בתור בן של עובדת סוציאלית ינקתי את זה מבטן אמי. אמנם התחלתי את חיי המקצועיים בתחום הביוטכנולוגיה אבל הגיע הרגע שזיהיתי הזדמנות לעשות שינוי מקצועי ואישי, ולמצוא את הפרנסה שלי במשהו שתורם לסביבה מתוך האמונה וההבנה שהכלים, המיומנויות והידע שנלמדים במרכז גוף נפש מסייעים לאנשים להניע שינויים אישים, אשר הולכים ומתרחבים גם אל תוך המשפחה, אל העבודה ואל החברה בכללותה".

פונים לקהלים רבים ומגוונים. מייסדי המרכז - דר נמרוד שיינמון ודר פול אפשטיין, צילום: רן הופר

פונים לקהלים רבים ומגוונים. מייסדי המרכז – דר נמרוד שיינמון ודר פול אפשטיין, צילום: רן הופר

קורסים לקהל הרחב ולמטפלים כאחד

המרכז פונה כיום לשלושה קהלים עיקריים בשלוש מחלקות. המחלקה הראשונה מיועדת לקהל הרחב, לאנשים סקרנים, עם הרצון להכיר את עצמם טוב יותר ולרכוש ידע שמעמיק גם אל שלב ההכרה והתרגול.

ההצעה העיקרית שיש למרכז הגוף והנפש להציע לאותם אנשים היא כלים, גישות ושיטות לשינוי דפוסי פעולה פנימיים עמוקים, המושרשים בתוכם, כאשר שינוי הדפוסים הללו מאפשר להם ללמוד לתקשר בצורה טובה יותר, ולפתח גישה חומלת ואדפטיבית המאפשרת חופש פעולה רב יותר בחיי היומיום. ישנם שלושה קורסים עיקריים המוצעים לקהל בנושאים: מיינדפולנס, פילוסופית החיים הבודהיסטית ושילובה בחיי היומיום המערביים ותקשורת מקרבת, עליה נדבר בהמשך.

המחלקה השנייה במרכז מציעה מגוון הכשרות הן לקהל הרחב והן לאנשים שעוסקים כבר בטיפול, ומעוניינים ללמוד כלים טיפוליים. מדובר בהכשרות המסתיימות בקבלת תעודה רשמית, המאפשרות ללומדים אותם ללוות אנשים בדרך הזו. שתי הגישות הנלמדות במחלקה זו הן "פוקוסינג" ו-"פוטו-תרפיה". הקורסים הללו יסייעו לאנשים המעוניינים ללמוד כיצד ללוות אחרים בתהליך טיפולי, לעבוד עם קהילות וקבוצות, לעבוד עם בני נוער, ובעיקר לקבל בסיס אמיתי לעבודה מקצועית.

המחלקה השלישית היא מחלקת לימודי ההמשך למטפלים. מדובר בלימודים המיועדים לאנשים בעלי תואר מוכר בתחום הטיפול, החינוך והייעוץ שמעוניינים לקבל כלים חדשניים ומיוחדים אותם יוכלו לשלב בעבודה הטיפולית הקיימת.

גם כאן הכלים מבוססים על חיבור יפהפה בין הפסיכולוגיה המערבית, מחקרים מדעיים, והפילוסופיה הבודהיסטית מלאת החוכמה, מתוך ההכרה ההולכת וגדלה בקרב קהילות מטפלים בארץ ובעולם, בכוחה וביכולתה להוות מענה משלים ולעיתים גם אלטרנטיבי לפסיכולוגיה המערבית שעוסקת גם בתוויות, הגדרות ומתן שמות של מחלות. הפילוסופיה הבודהיסטית מתרחקת מהטרמינולוגיה הזו ובמקומה עוסקת במצב התודעה שלנו מתוך הבנה שרבים מהדפוסים המושרשים שלנו, הכאבים שלנו וכן גם פוטנציאל השינוי שיש בנו נמצאים בתודעה שהיא המקום שבו אנו מעבדים את המציאות ודרכה אנו חווים את החיים.

אז מהי תקשורת מקרבת?

אחד הקורסים המרתקים, הפרקטיים והמועילים שניתן ללמוד במרכז, עליו נכתב בפסקאות הקודמות, הוא תחום התקשורת המקרבת. תחום זה, שפותח על ידי ד"ר מרשל רוזנברג, פסיכולוג אמריקאי, נועד לתת כלים ודרך לפתור קונפליקטים, לגשר על פערים ולשפר את התקשורת הבינאישית שלנו.

למעשה הקורס מספק הן דרך התבוננות חדשה, מתוך הבנה כי הפעולות של בני האדם נובעות בראש ובראשונה מרצון למלא צרכים אנושיים אוניברסליים, והן כלים מעשיים לזיהוי הצרכים שלנו ושל זה העומד מולנו, כדי שהצרכים של שני הצדדים יקבלו מענה בו זמנית ולא אחד על חשבון השני.

"ישנם צרכים רבים שזקוקים למענה", מסביר רן. "ואצל כל אחד מאיתנו בכל רגע נתון פועל צורך אחר – הצורך בביטחון, צורך באהבה, צורך בנראות, צורך במקום, צורך בכבוד, צורך בביטוי עצמי, וזו רק רשימה חלקית. הצרכים הללו הם אלה שמפעילים אותנו. כאשר יש לנו קונפליקט עם אדם, למעשה מדובר במצב שבו שנינו מנסים למלא את הצרכים שלנו, והקונפליקט נוצר סביב האסטרטגיה שבחרנו למילוי הצרכים".

בעזרת הקורס ילמדו התלמידים אפשרויות שיחה אחרות שמבוססות על זיהוי הצרכים שלהם ושל האדם שעמו הם נמצאים באינטראקציה, וכיצד לחפש יחד ולמצוא דרך פעולה שמאפשרת מילוי של חלק מהצרכים של שני הצדדים בו זמנית באמצעות שיח מקרב.

"זה ממש כמו ללמוד שפה חדשה", מודה רן, "ואחרי שלומדים את השפה לומדים גם דרך דיבור חדשה, שנכנסת ממש לשפה היומיומית התכל'סית וכך ניתן לדבר עם בן או בת הזוג, עם הילדים, עם השותפים לעבודה ועם האדם ברחוב. לומדים איך לדבר בצורה שמפחיתה ריב ומעצימה שיתופי פעולה, הדדיות והרמוניה בשיח. עם תרגול זה הופך לטבע שני ולא נשמע מוזר, אפשר לדבר 'מקרבת' גם בצורה דוגרית ופשוטה".

ממשיכים את דרכו. יוסי הופר ז"ל, בעלים ומנהל המרכז בין השניים 2000 עד 2018. רפרודוקציה: רן הופר

ממשיכים את דרכו. יוסי הופר ז"ל, בעלים ומנהל המרכז בין השניים 2000 עד 2018. רפרודוקציה: רן הופר

שנת הלימודים החדשה

בראשון לספטמבר נפתחת שנת הלימודים 2021-2020 כשהקורסים השונים נפתחים בזה אחר זה עד לתחילת נובמבר. זו הזדמנות להצטרף לקורסים המעמיקים והארוכים של המרכז, משום שבמהלך השנה נפתחים רק קורסים קצרים.

בשל המצב הנוכחי, הרבעון הראשון של התוכנית יהיה רבעון און-ליין, ובמידת האפשר ותלוי מצב ימשיכו הרבעונים הבאים כרבעונים פרונטליים כך שהשנה הזו תהיה מיוחדת בכך שתאפשר למתגוררים במרחק רב להשתתף גם הם בקורסים של מרכז גוף נפש. כל הקורסים משלבים בין לימוד תיאורטי לתרגול פרקטי, לצד הכוונה אישית וייעוץ עם המנחים.

לאורך השנים מקפיד המרכז לעבוד אך ורק עם המנחים הטובים בארץ, כאשר לכולם הסמכות מוכרות לצד ניסיון מעשי עשיר, והם נבחרים בקפידה הן בשל האיכויות והרקע המקצועי שלהם, והן בשל רמת האתיקה הגבוהה המשותפת להם ולמרכז.

בקרו באתר המרכז לקבלת פרטים נוספים ולהרשמה לשנה"ל 2021-2020.

המרכז הישראלי ללימודי גוף ונפש

כתובת: שבטי ישראל 103, רמת השרון

טלפון: 072-3942557

למעבר לאתר

למעבר לעמוד הפייסבוק

קורסי תקשורת מקרבת


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר