קבלת החלטות: הדרך של פז אושרן לשנות לכם את החיים. פז אושרן בהרצאה, צילום: עצמי
קבלת החלטות: הדרך של פז אושרן לשנות לכם את החיים. פז אושרן בהרצאה, צילום: עצמי

קבלת החלטות: הדרך של פז אושרן לשנות לכם את החיים

קבלת החלטות הוא תהליך מובנה שניתן לייעל ולפתח כדי לוודא שהוא מתבצע מתוך שיקול דעת ולא כתוצאה מהימנעות ופחד. כיצד עובד תהליך קבלת החלטות? אילו גורמים מעורבים בו? וכיצד ניתן לייעל אותו באופן הטוב ביותר? פז אושרן, מאסטר לחשיבה פורצת דרך ול-NLP, מסביר

פורסם בתאריך: 13.8.20 15:23

עשרות אלפי החלטות מתקבלות על ידינו מידי יום. החל מהחלטות פשוטות כגון: הבגדים שנבחר ללבוש או המנה שנזמין במסעדה, ועד להחלטות חשובות ובעלות השפעה משמעותית כמו בחירת מסלול קריירה, לימוד מקצוע, או עם מי להתחתן.

"כישורים חזקים של קבלת החלטות חיוניים לא רק למנהלים ולבעלי עסקים", אומר פז אושרן, מאסטר לחשיבה פורצת דרך ול-NLP, המלמד כישורי קבלת החלטות. "הם חשובים לכל אחד מאיתנו, כיוון שהדרך שבה אנו מחליטים משפיעה על ההחלטות עצמן, ואלה משפיעות על התוצאות".

איך זה עובד?

"החלטות ניתן לקבל בשתי דרכים עיקריות – או מתוך 'סטייס אוף מיינד' רגוע ומחושב, או מתוך פחד. כשמקבלים החלטה מתוך רוגע ושיקול דעת רציונלי, ההחלטה שתתקבל תמיד תהיה הטובה ביותר עבורנו. לעומת זאת, כשמקבלים החלטה מתוך פחד, ההחלטה תמיד תהיה גרועה".

לשנות דפוסי חשיבה. אושרן, צילום: יח"צ

לשנות דפוסי חשיבה. אושרן, צילום: יח"צ

אילו פחדים משפיעים על תהליך קבלת ההחלטות שלנו?

"פחד הוא מקבל החלטות גרוע. אם תחשבו על החלטות שעשיתם מתוך פחד או לחץ, הן כנראה היו החלטות גרועות ואף כאלו שכנראה הצטערתם עליהן בהמשך.

"יש שני פחדים עיקריים שפוגעים לנו בתהליך קבלת החלטות – פחד מטעויות הנובע מתוך כך שכבר מגיל צעיר 'חונכנו' שאסור לטעות, כגון במבחנים בבית הספר בהם נכשלנו וננזפנו. עם זאת, טעויות הן חשובות ללמידה, אנחנו לומדים מהן מה עשינו לא טוב או פחות טוב ומה יש לתקן כדי להשתפר.

"פחד מטעויות הוא חיובי כאשר אנחנו לוקחים אותו בפרופורציה הנכונה, ומבצעים תהליך החלטות טוב יותר כדי להפחית טעויות. אך אם הוא 'משתק אותנו' ומנהל אותנו זה הכי גרוע, כי אז נבחר כנראה בהחלטה שגויה מתוך הימנעות. השאיפה היא ללמוד מטעויות ולעשות את ההחלטות הנכונות בהמשך, שימנעו טעויות נוספות.

"הפחד השני שמשפיע בתהליך קבלת החלטות, הוא הפחד לאכזב. אנשים רבים מנהלים את חייהם מתוך מחשבה מתמדת על הדרך שבה ההחלטות שיקבלו ישפיעו על אחרים. הם כל כך פוחדים לאכזב אחרים, שפעמים רבות הם מקבלים החלטה מתוך רצון לרצות ולא מתוך מה שבאמת נכון להם.

"אם נשלים עם כך שתמיד יהיו אנשים שלא מרוצים מהבחירות שלנו והמרדף אחר ריצוי אחרים עשוי לא להיגמר, נוכל לחיות באופן משוחרר ולהחליט על בסיס מה שבונה אותנו.

"אם לדוגמה אדם רוצה לסיים את הקשר עם בת זוגתו, ונשאר איתה רק כיוון שהוא חושש לאכזב ולפגוע בה, מערכת היחסים ביניהם תהיה הרוסה ממילא, וכנראה שבת הזוג תיפגע אף יותר, מדי יום, מתוך תחושת המיאוס ואי הרצון שלו להיות איתה בקשר. זה ישפיע עליה לרעה, כנראה אפילו יותר גרוע, מאשר אם היה מסיים בצורה יפה את הקשר".

מהו תהליך נכון ויעיל של קבלת החלטה?

"קבלת החלטות צריכה להיעשות ב'סטייט' רגוע, שלו ושקט, בנטרול הפחדים וההתנגדויות, וממקום שקול והגיוני שמסתכל על התמונה השלמה. כאשר אתם מקבלים החלטות ממקום כזה כבר שיפרתם את ההחלטות שלכם ברוב תחומי החיים, ובאחוזים ניכרים.

"למידת כישורי קבלת החלטות היא חשובה ויעילה ביותר, מכיוון שאנו מקבלים במהלך חיינו אינסוף החלטות. גם ברגע הזה אתם יכולים להחליט אם להמשיך לקרוא את הכתבה הזו או לעשות משהו אחר, אם להישאר במקום שבו אתם נמצאים או לקחת כמה צעדים קדימה.

"ההחלטות המשמעותיות בחיים הן בעלות משקל ויש להן השפעה על המשך החיים שלנו, ולכן חשוב ללמוד כיצד לקבל החלטות מתוך מחשבה נכונה ואפקטיבית ולא לקבל החלטות מהותיות באופן אקראי ותנודתי".

מה חשוב לדעת על תהליך קבלת החלטות?

"חשוב לדעת מה הערכים שחשובים לך, מהם הגבולות האדומים, חשוב לדעת באיזה הלך רוח אתה נמצא כשאתה מקבל את ההחלטה והאם ההחלטה מקדמת את הערכים שלך. בתהליך קבלת החלטות מעורבים דפוסי חשיבה, וככל שההחלטה משמעותית ומורכבת יותר, כך יותר דפוסי חשיבה מעורבים בתהליך.

"בלימוד כישורי קבלת החלטות אנו עובדים הרבה על שינוי דפוסי חשיבה ואימוץ דפוסים חשיבה נכונים לצורך שיפור תהליך קבלת ההחלטות ליעיל ואפקטיבי".

פז אושרן, הוא מאסטר לחשיבה פורצת דרך ומורה מוסמך ל-NLP והיפנוזה (ארה"ב), בעל קליניקה בראשון לציון ובית ספר בתל אביב. מחבר סדרת רבי המכר "איך להיות מגנט חברתי" המבוססת על השיטות שפיתח. פז עוזר לצעירים בתהליכי קבלת החלטות ובהשגת כישורי חיים אפקטיביים להתנהלות טובה ונכונה יותר.

פז אושרן – מאסטר NLP והיפנוזה (ארה"ב)

מחבר רבי המכר איך להיות מגנט חברתי, ביטחון עצמי למגנוט חברתי, אסרטיביות חברתית

קישור לקורס קבלת החלטות

ערוץ היוטיוב הגדול בישראל בתחום ה-NLP

מגיש הפודקאסט חשיבה פורצת דרך

להצטרפות לקורסים, טיפולים אישיים או לכל שאלה ועניין ניתן לפנות לאלינור- 0524541469


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר