צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

"מרד ההורים מוצדק, והשאלה היא לא כמה כסף משלמים אלא עבור מה"

לעלות על הבריקדות או לזרום? הפרלמנט של הרצליה נקרע מגובה התשלומים לבתי הספר ומגבש תגובה הולמת

פורסם בתאריך: 27.8.17 09:10

שני אבידן

שני אבידן

שני אבידן

"חוק חינוך חובה חינם נראה יותר ויותר כסלוגן שיווקי של משרד החינוך, כאשר מאחורי המילה "חינם" לא עומד דבר. למעשה, ישנן הוצאות כבדות אשר מוטלות על גב ההורים מבלי שנבחנה השאלה האם ההוצאות הללו מוצדקות. כך למשל, יש מגוון חברות המציעות טיולים לבית הספר, אבל בפועל מרבית בתי-הספר ממשיכים לעבוד עם אותה חברה מבלי לבחון חלופות זולות יותר בחברות אחרות. כך גם לעניין חברות ההסעות. האם תהיתם מדוע תמיד בית הספר משתמש באותה חברה ומדוע לא נעשה סקר שוק באשר לעלויות הסעה בחברה מתחרה? ואם לא די בכך, שימו לב למסיבות סוף שנה, אשר מגיעות לסכומים מנופחים, אבל לא מסתכמות רק בהן. כדי לממן מסיבות סיום, נמצאה המצאה ייחודית וחדשה – "בזאר תלמידים" שהרווחים ממנו מנותבים להוצאות מסיבת הסיום, וגם זה יוצא  מכיסם של ההורים. לכן, בנסיבות אלו, מרד ההורים מוצדק, והשאלה היא לא כמה כסף משלמים אלא עבור מה משלמים. על פניו נראה שאצבעה של המערכת קלה על תשלומי ההורים".

  • שני אבידן היא עורכת דין לענייני משפחה המתמחה בגישור ובגירושין בשיתוף פעולה

אלי ג'מיל

אלי חיו-חמו (ג'מיל). צילום עזרא לוי

אלי חיו-חמו (ג'מיל). צילום עזרא לוי

"על אף שקיים חוק חינוך חינם במדינה עדיין אנו ההורים נדרשים לשלם סכומים גבוהים לפעילויות הילדים בביה"ס, בנוסף לציוד הלימודים, ספרי הלימוד, מסיבות הסיום ומסיבות הכיתה ועוד. כל ההוצאות הללו מהוות נטל כלכלי כבד על ההורים, ובמיוחד עבור הורים שיש להם כמה ילדים בבתי הספר. לצערנו במדינה רק דרך מחאות חברתיות והפגנות נושאים עולים לסדר היום הציבורי, ולכן בעיני יש לארגן מחאה של ההורים להוזלת התשלומים הנוספים שההורים נדרשים לשלם. אם רוצים להשיג תוצאות אין מנוס ממחאה וקידום שקיפות של בתי הספר בגין התשלומים. ראוי אף שחוק חינם יובא לידי ביטוי ויורחב באופנים נוספים על מנת להקל על ההורים באמת, ולדאוג לכך שגם הורים שאין באפשרותם לשאת בתשלומי הרשות יוכלו לאפשר לילדיהם לקחת חלק בפעילויות בית הספר ולמנוע מצבים לא נעימים שילדים ירגישו מקופחים במסגרת החינוכית ונזקקים לרווחה".

  • אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר.

צורי ג'אן

צורי ז'אן

צורי ז'אן

"במסגרת מה שמכונה חינוך חינם, תשלומי ההורים מגיעים לאלפי שקלים בשנה, מ-1,500 שקלים ועד 8,000 שקלים ולעתים אף יותר. ההורים נדרשים לשלם את אותו הסכום בלי התחשבות במצבם הכלכלי. במקרים רבים ביישובים חלשים הילדים כלל לא זוכים לצאת לפעילויות, במקרים אחרים ילדים להורים שידם אינה משגת נשארים בבית כשחבריהם יוצאים לטיול השנתי. במשרד החינוך אומרים כי הם מצויים בהידברות שוטפת עם ההורים וכי נשקלות חלופות שונות בסוגיית תשלומי ההורים".

  • צורי ז'אן הוא הבעלים של ז'אן נדל"ן ברחוב סוקולוב בהרצליה

תומר שילה

תומר שילה

תומר שילה

"בשנת 1949 חוקק חוק חינוך חובה. בסעיף 6 לחוק נקבע כי הלימודים בהתאם לחוק יינתנו לכל תלמידי ישראל בחינם. המטרה בהענקת חינוך חינם הינה בנקודת פתיחה אחידה ושוויונית לכלל ילדי ישראל. גם לילד שלהוריו יש יכולת כלכלית וגם לילד שלהוריו אין, יינתן חינוך חינם ברמה אחידה. תשלומי הרשות אותם משלמים כ-76% מההורים, עומדים על כ-800 שקלים בשנה לילדי הגנים ועד ל-5,000 שקלים בשנה לתלמידי התיכונים. תשלומי הרשות בכלל ותשלומי התל"ן (תכנית לימודים נוספת) בפרט, הם לדעתי תשלומים פסולים שמובילים להרס והפרטה של מערכת החינוך הציבורית במדינה. ילד שמתגורר בישוב מבוסס ומקבל עוד לפחות שלוש שעות תל"ן בשבוע, יקבל בחישוב כולל עוד שנת לימודים שלמה בתום 12 שנות לימוד ואילו ילד שמתגורר בישוב בו קיימת מצוקה כלכלית, לא יקבל את התוספת הזו. במקום שהמדינה תדאג לחינוך איכותי לכלל הילדים ותיתן לכולם הזדמנות שווה, המדינה מפחיתה תקציבים לשעות הוראה ובמקומם מוסיפים שעות של חוגים במימון ההורים. זוהי פגיעה בהורים ופגיעה בכלל הילדים".

  • תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה.

מישל מורג

מישל מורג

מישל מורג

"אם ציבור צרכני כלשהו חש שעושקים אותו או מטילים עליו לשלם דבר מה שהוא בניגוד לחוק אזי יש לפעול באופן חוקי נגד הגזירה. תשלומי הורים מורכבים מתשלומי רשות וחובה ועוד מוסיפים לא מעט ועדים, גם תשלומים מרצון ותשלומים מששון וכל ועד ונימוקיו הוא. יש לקבוע כללים ברורים ומובנים ולהשית על גביית יתר עונשים.יש דרך חוקית לגבייה שכוללת בקרה. אם התשלומים החוקיים והנקובים כבדים ו/או לא הגיוניים, יתכבדו הוועדים היישוביים וייצאו חוצץ ובאופן מאוגד ומסודר אחרת תלמיד אחד יקבל ושני לא וילדינו ייצאו נפסדים. מרד משמעו שמתנהל מו"מ ומישהו גורר רגליים או נוקט בסחבת. אז כן, אבל למה עכשיו, מועד תחילת הלימודים ידוע מקדמא דנן. זה נראה עם כוונות נעלמות".

  • מישל מורג הוא עורך דין בעל משרד מ.מורג.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר