סניף טיב טעם צילום פרטי
סניף טיב טעם צילום פרטי

"יש להבחין בין הרצליה לתל אביב". האם לפתוח מרכולים בעיר בשבת?

מצד אחד חופש הדת, מצד שני חופש השופינג. אז להתיר פתיחת מרכולים בשבת או לא? הפרלמנט של הרצליה עם התשובות

פורסם בתאריך: 2.11.17 08:35

תומר שילה

תומר שילה

תומר שילה

"השאלה המרכזית בעיני בנושא פתיחת עסקים בשבת אינה דתית אלא חברתית ובעלת השלכות על אופייה של השבת כיום מנוחה לעובדים. כבר היום, פרוסים ברחבי העיר קיוסקים רבים הפתוחים בשבת, מסעדות רבות, בתי קפה, פאבים, בית קולנוע, סופרמרקט וכן חנויות ביגוד והנעלה במתחם האאוטלט. מאידך, מרבית בתי העסק בקניון סגורים בשבת וכמובן גם כל העסקים במרכז העיר. יש לזכור, כי לצד כל בית עסק הפועל בשבת, ישנם בתי עסק קטנים שסגורים כך שלמעשה יש יתרון לרשתות שפועלות בשבת, למול החנויות הקטנות שסגורות מאחר והן מתבססות על הפעלת החנות בידי הבעלים שאינו רשאי לפתוח את החנות בשבת. לי באופן אישי אין צורך בפתיחת סוגי עסקים נוספים בשבת ואני גם מעדיף לנצל את השבת למנוחה ובילוי בחיק משפחתי, תחת להיכנס לבולמוס קניות. יחד עם זאת, צריך במדינה דמוקרטית לאפשר שוויון באפשרות פתיחת בתי עסק גם בשבת ואין לקפח מרכולים, לעומת פאבים או מסעדות ובלבד שהם יפעלו שלא באזורי מגורים ובאופן שלא תופרע מנוחת השכנים הזכאים ליהנות משקט בשבת".

  • תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה.

אלי חמו

אלי חיו חמו. צילום עזרא לוי

אלי חיו חמו. צילום עזרא לוי

"יש לבחון את סוגיית פתיחת המרכולים בשבת בהתאם לכל עיר ועיר באופן שונה. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית שבה לכל אדם יש את הזכות לחופש דת והחופש מדת לצד חופש העיסוק. בערים מסוימות נשמר באדיקות צביון השבת והיחס בין דתיים לחילוניים, ובאזורים מעורבים במרכז הארץ אנו עדים לפתיחת עסקים ומרכזי קניות בשבת. בעיני יש להבחין בין תל אביב להרצליה בסוגיית פתיחת עסקים בשבת. תל אביב הינה ״עיר ללא הפסקה״, עיר בילוי בעלת אופי חילוני מובהק. לפיכך, בהתאם להחלטת העירייה בעיצוב פני העיר וצביון השבת, ובהתאם לנוהג שנוצר על פתיחת המרכולים בשבת לאורך שנים, יש להשאיר את החלטת בית המשפט העליון כפי שהיא. לעומת זאת, בהרצליה אנשים מכבדים איש את רעהו ומנסים לשמור על הסטטוס קוו הקיים ולא להפריע למהלך השבת של האוכלוסייה הדתית, כך שבמרכז העיר העסקים סגורים בשבת ולעומת זאת אזור הים, הקניון והרצליה פיתוח פתוחים. בעיני זהו איזון ראוי בין האוכלוסיות ויש לשמור על קיומו. לדעתי ראש העיר וחברי המועצה הדתית מכירים את התושבים ואופי העיר כמו שצריך ונבחרו על ידי תושבי העיר ולכן נכון לתת לנבחרי הציבור במועצות העירוניות את הסמכות לעצב את אורח החיים בערים לפי השקפתם".

  • אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר

לימור קריספין

לימור קריספין

לימור קריספין

"כל פעם מחדש אנו חוזרים לסוגיית המרכולים בשבת. שנים רבות סירבו שרי הפנים של ישראל להתערב בסוגיית השבת בערים החילוניות ולאשרר את חוק העזר העירוני של מועצות העיר. בעירנו הקטנה, בשונה מהעיר הלבנה ללא הפסקה – תל אביב שם הכל פתוח בשבת, אצלנו קשה למצוא מרכולים או פיצוציות פתוחות, במגמה לשמור על השבת ולכבד את האוכלוסייה הדתית. למעשה, היחידות שפתוחות בשבת הן AM PM וטיב טעם. אז גם את המעט הזה ירצו לסגור או לצמצם שעות פעילות? הרי זה תיקון מאוזן שמתחשב בזכויות השונות, בצביונה של העיר ובאינטרס של מעמד יום השבת. העירייה היא הגוף שמכריע לגבי נקודת האיזון המתאימה, הנותנת משקל למכלול השיקולים הרלוונטיים, ובהם הרכב האוכלוסייה בכל מקום ומקום, דרך חייה ואופייה של העיר. אז כאן המקום להזכיר לרשות המקומית –  אל תשכחו את הרוב של האוכלוסייה החילונית בהרצליה".

  • לימור קריספין היא מנהלת בתחום ההייטק

צורי ז'אן

צורי ז'אן

צורי ז'אן

העיר הרצליה תמיד שמרה על סטטוס קוו בכל התחומים. פתיחה וסגירה של מרכולים מקובלת במקום בו אין הפרעה לסובבים. פסק הדין של נשיאת בית המשפט  העליון היוצאת מרים נאור מתאריך 26 באוקטובר 2017 קובע כי "יש לאפשר לכל אחד לכבד את השבת בדרכו". בפסיקתה הדגישה נאור כי מלאכת האיזון שהוטלה על הרשות המקומית אמנם אינה פשוטה אך היא הכרחית לקיום חיים משותפים בחברה רב גונית. אני סבור כי פסיקתה של השופטת נאור משקף את הלך הרוחות במדינת ישראל ויש לאפשר פעילות במקום בו אין פגיעה ויש שמירה על איזון. בימים האחרונים היו קולות סביב סניף טיב טעם ושעת סגירתו ביום שישי. כתושב נווה ישראל לשעבר אעיד כי הרעש וההמולה סביב הסניף הזיקו והפריעו לאיכות חיי התושבים. שעת הסגירה שנקבעה היא 18:00. אין קשר להדתה, השבת נכנסת לפני השעה 18:00 ולכן במקרה הזה ניסו לשמור על איזון בתחום איכות החיים, ללא קשר לדת".

  • צורי ז'אן הוא הבעלים של ז'אן נדל"ן ברחוב סוקולוב בהרצליה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר