ד"ר צבי שטיינר
ד"ר צבי שטיינר

"כאבי בטן אצל ילדים זו בעיה שכיחה למדי"

ד"ר צבי שטיינר, מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים במרכז הרפואי מאיר, מסביר איך צריך להתייחס לכאבי בטן אצל ילדים

פורסם בתאריך: 15.7.17 23:14

ד”ר צבי שטיינר הוא מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים במרכז הרפואי מאיר. המחלקה מטפלת במגוון בעיות הקשורות לכירורגיה של ילדים. ד”ר שטיינר למד רפואה בטכניון בחיפה ולאחר מכן התמחה בכירורגיה כללית בבית חולים בני ציון. את ההתמחות בכירורגיית ילדים עשה בסורוקה בבאר שבע. שטיינר עבד כמומחה בכירורגיית ילדים בבני ציון ובהלל יפה, עד שהגיע למרכז הרפואי מאיר, שם הוא מנהל את המחלקה לכירורגיית ילדים מזה שלוש וחצי שנים.
“אנחנו ארבעה רופאים, שלושה מומחים ומתמחה”, הוא מספר. “בנוסף המחלקה כוללת אחיות מסורות מאוד שעושות את עבודתן נאמנה. אנחנו מטפלים במגוון הבעיות שקשורות לכירורגיה של ילדים, ביניהן מומים מולדים, ניתוחי בטן לסוגיהם ועוד. כאבי בטן אצל ילדים זו בעיה שכיחה למדי. רובם הגדול של כאבי הבטן אצל ילדים קשור לבעיות שאינן כירורגיות, אלא בעיות זיהומיות, דלקתיות ואחרות. ישנם מצבים של כאבי בטן שכמובן קשורים לכירורגיה. כאבי הבטן הכירורגים הכי שכיחים אצל ילדים זה נושא שקשור בדלקת של התוספתן. כשמונה אחוז מהאוכלוסייה תפתח לאורך החיים שלה דלקת של התוספתן. מאיפה זה בא? זה קורה כשהתוספתן נסתם, או על ידי גושים של צואה או על ידי רקמה לימפתית שיש באזור. ברגע שהפתח שלו נסתם החיידקים שבפנים מתחילים לסגסג ומצליחים ליצור דלקת.
איך מטפלים בזה?
“הטיפול הרגיל בדלקת כבר למעלה ממאה שנים הוא דרך ניתוח של כריתת התוספתן. בשנים האחרונות ראו שאפשר בחלק מהמקרים לטפל בדלקת של התוספתן גם ללא ניתוח, אלא רק עם אנטיביוטיקה, אבל לא כל ילד מתאים לטיפול הזה. זה תלוי במספר תנאים. אנחנו מטפלים בצורה זו בילדים במשך שלוש שנים ויש לנו כבר מעל 300 ילדים שטופלו כך. הילדים האלו, שטופלו ללא ניתוח, הם כ־40 אחוז מכלל הילדים שמאושפזים עם אבחנה של דלקת של תוספתן”.
ד”ר שטיינר מסביר כי התסמינים של דלקת תוספתן הם בחלקם הגדול ברורים: “אלו כאבים שמתחילים בבטן האמצעית ותוך 12 עד 24 שעות הם נודדים לבטן הימנית התחתונה. זה כאב מתמשך ומתגבר שלא עוזב את הבן אדם. זה מלווה לרוב בהקאה ולעיתים בחום לא מאוד גבוה. להגיע מוקדם יותר לטיפול זה עדיף בכל מקרה, גם אם מטפלים באמצעות אנטיביוטיקה וגם אם מטפלים באמצעות ניתוח. אם תופסים את המחלה מוקדם אז אין פוטנציאל לסיבוכים. ההמלצה היא כזאת: כאבי בטן שנמשכים שלוש או ארבע שעות רצוף יש לגשת לרופא. מרבית הרופאים ערים לזה ויפנו למיון”.
המדור רופא מומחה נעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר