פרופסור ורדה שלו. צילום דוברות מכבי
פרופסור ורדה שלו. צילום דוברות מכבי

תכירו: הפרופסורית שעומדת מאחורי האפליקציה שתאבחן אתכם

פרופסור ורדה שלו מרעננה, הובילה במכבי פרויקט חדשני של אפליקציה רפואית, שמקבלת מידע מהמטופל, שואלת אותו שאלות ומשייכת אבחנות לתסמינים על סמך מיליון מיקרים

פורסם בתאריך: 21.1.18 12:17

קופת חולים מכבי השיקה בימים אלה את אפליקציית K. מדובר באפליקציה ראשונה מסוגה שמושתתת על מידע רפואי, ונותנת מידע למשתמש על בסיס מקרים דומים שנצברו במשך השנים במפגשים בין מטופלים לרופאים. איך זה עובד? המשתמש מקיש את התסמינים מהם הוא סובל, כגון כאבי ראש, כאבי בטן, הקאות ועוד, המערכת החכמה מציגה לו שאלות ובסוף התהליך, שאורך כשתי דקות, יקבל המשתמש מידע על מספר המטופלים הדומים לו, ומה היו האבחנות והטיפול שהם קיבלו על בסיס אותו מידע שהוא הציג. השימוש באפליקציה אינו מחייב זיהוי או הכנסת פרטים אישיים, פרט לגיל ומגדר והיא פתוחה לחברי כל הקופות.

מי שעמדה בראש הפרויקט והובילה אותו במכבי מול החברה שפיתחה את האפליקציה, היא פרופסור ורדה שלו, מנהלת מכון המחקר של מכבי שירותי בריאות ורופאת משפחה מזה כ־24 שנה בראש העין, במרפאה בשדרות הציונות. "האפליקציה מבוססת על אלגוריתם מתוחכם שפותח במשך למעלה משנה", היא מסבירה, "האלגוריתם 'למד' את המידע מביקורי הרופא שכבר בוצעו ועם כל שימוש נוסף באפליקציה הוא ישכלל את הידע שלו וידע לדייק יותר את השאלות שיציג למשתמש הבא". היא מספרת שקופת חולים מכבי חברה לקבוצה בארצות הברית שעוסקת בבינה מלאכותית ויחד החליטו ליצור אפליקציה ייחודית. "היום נוצר מצב שאנשים מחפשים פרטים רפואיים באתרי האינטרנט השונים, לא תמיד הנתונים והתשובות שהם מקבלים נכונים להם והדבר מוביל לא פעם לפחד וחששות מיותרים", היא אומרת ומציינת שעל מנת להקים את האפליקציה, הם אספו למעלה ממיליון ביקורים אצל רופאים במכבי וניתחו את הטקסטים. "לאחר שהפכנו אותם לאנונימיים, הפכנו את האבחנות למידע מובנה ועם זה יצרנו את האפליקציה", היא מספרת. "חולה מכניס את הגיל, המין שלו והבעיה ממנה הוא סובל ויכול לראות כמה המקרה שלו שכיח. לאחר מכן המערכת מציגה שאלות ובהתאם לתשובות היא מראה לו מקרים דומים ומה הייתה האבחנה. "לדוגמא אם מישהו מתלונן על כאב ראש, התשובה היא ש־80 אחוז נובע מלחץ, 15 אחוז ממיגרנה והשאר דברים אחרים. בנוסף המערכת כותבת לו מה היה הטיפול במקרה הדומה לו".

 

וזה אמין?

"כמובן, כלי החיפוש מבוסס על דאטה אמיתית, אבל זה כלי חיפוש וזה לא מחליף רופא ולא נועד לאבחן את המטופל. יתרון נוסף של המערכת הוא שבאים לרופא, הוא רואה את החולה בנקודת זמן אחת ולפי זה הוא נותן את האבחנה, אבל המערכת יכולה להחליט שכעבור שלוש שעות, היא פונה למטופל ושואלת אותו מה שלומו ולפי הנתונים החדשים שהוא יכניס היא לעיתים מציינת שמטופלים אחרים, עם אותם תסמינים פנו למיון. במרפאה זה לא קיים, כי הטיפול הסתיים ברגע שיצאת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר