צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

ארוחות, מספר ילדים, צרכים מיוחדים – איך יפעלו הצהרונים בהרצליה?

ועד ההורים, מפעילי הצהרונים והעירייה מנסים לסכם מתווה חדש. מסתמן – הצהרונים לא יספקו ארוחות בוקר בימים ארוכים, השעות תצטמצמנה, והכל תמורת תשלום מופחת. סיכום עוד אין, מתנגדים דווקא יש

פורסם בתאריך: 3.8.17 13:24

פחות מחודש לפני פתיחת שנת הלימודים מנסים ועד ההורים העירוני בצוותא עם עיריית הרצליה לגבש את התמהיל לפיו יפעלו הצהרונים בעיר. לצד זאת, מתעוררת מחלוקת מטעם נציגים מהגנים ומבתי הספר היסודיים לגבי פרטים הנידונים במתווה החדש.

מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית את חוק הפיקוח על מחירי צהרונים, שייכנס לתוקף בשנת הלימודים הקרובה. לפי החוק, מחירי צהרונים ינועו בין 300 ל-935 שקלים, בהתאם למסלול שנבחר בכל רשות מקומית ובהתאם לאשכול הסוציו-אקונומי בו היא מדורגת.

בהרצליה מחירם של הצהרונים יופחת ל- 935 שקלים, כשעל ילדים בכיתות א' ו-ב' תינתן הנחה מיוחדת מהעירייה בסך 150 שקלים (סה"כ 785 שקלים).

"בעקרון, החוק הזה פוגע באיכות וברמת הצהרונים", טוען יו"ר ועד ההורים העירוני של הרצליה, ניסן משכיל. "החוק מחייב להסביר כל הוצאה – כמה משלמים לכל מדריך ולכל סייעת פר שעה, כמה מקצים לתזונה, כמה מקצים לשעות פתיחה וכמה שעות מותר להפעיל כל צהרון. מכיוון שהמחיר והתכולות הוגדרו על ידי החוק, אנחנו יכולים לבחור להוריד את איכויות הצהרונים, לדוגמה להעלות את הצפיפות ולהוריד חוגים ולטובת זאת להאריך את שעות הצהרון. או לפגוע באיכות התזונה ולהאריך את שעות הצהרון".

"חשוב לציין, כי יש ערים שבהן אין צהרונים, כי מפעילים החליטו לא לעבוד בהן. למשל גבעתיים, שברגע שהגדירה תכולות גבוהות מדי, אף מפעיל לא רוצה להגיע אליה ולהפסיד כסף. אנחנו חוששים ממצב שבו לא יהיו צהרונים גם בהרצליה. היו שני מפעילים שזכו במכרז להפעלה בגנים, ואחד מהם הודיע לפני שבוע שהוא לא מעוניין להשתתף כי הוא חושש להפסיד כסף".

לדברי משכיל, במסגרת החוק החדש נפגעה הרווחה לילדים עם צרכים מיוחדים. "יש משפחות שאין להן יכולת לממן את הצהרון ועד היום קיבלו הנחות. מעתה ההנחות אלה ירדו מתקציב העירייה. נושא נוסף הוא הסייעות הרפואיות: משרד החינוך יממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים מיוחדים הנזקקים לליווי רפואי צמוד רק בשעות הלימודים ולא בשעות הצהרון, וגם זאת תהיה תוספת שהעירייה תממן".

משכיל מציין כי ועד ההורים העירוני לא ידרוש שיועבר תקציב נוסף מהעירייה לטובת הצהרונים. "לתקציב החינוך יש משמעות וזה לא בור ללא תחתית. עיריית הרצליה משקיעה כסף רב בצהרונים, ואם נגדיל אותו זה ירד כמובן מתקציב החינוך ויבוא על חשבון כל שכבות בתי הספר".

ועד ההורים העירוני, מפעילי הצהרונים והעירייה עמלים על ניסוח מתווה שיסדיר את הפעלת הצהרונים בעיר. בין השאר, הוחלט כי ב- 14 הימים בשנה, המוגדרים כחופשה במשרד החינוך ובהם הצהרון מופעל במשך יום שלם, לא יספקו הצהרונים ארוחת בוקר לילדים. "מבחינת המפעיל, ארוחת הבוקר הזאת היא אופרציה ומחירה עלול היה לבוא על חשבון שעות פעילות הצהרונים בימים הללו, לכן העדפנו לוותר עליה", מסביר משכיל.

לאחר הבחירות האחרונות שהתקיימו לוועד ההורים העירוני, פרשו ממנו ארבעה נציגים מבתי ספר יסודיים וארבעה נציגי גנים, המתנגדים להחלטות מסוימות במתווה הצהרונים הנוכחי.

"אנחנו מבקשים מעיריית הרצליה להכניס יד לכיס כדי להגיע לקיום של צהרון איכותי יותר", אומרת אדוה גוהר, יו"ר ועד ההורים בבית הספר "שזר" ונציגה בהתארגנות חדשה זו. "במתווה הנוכחי יום בצהרון יסתיים בשעה 16:30 במקום ב-17:00 כפי שהיה מוסכם במכרז החדש שנפל, ויום לימודים ארוך יסתיים ב-16:00 במקום ב-17:00. להגיד לנו, הורי הגנים ובתי הספר היסודיים: 'לא נורא, 14 ימים בשנה אתם תגיעו ב- 16:00' זה לא לעניין.

"בנוסף, לא תינתן ארוחת הבוקר, בעוד שלפני כן הייתה להורים אפשרות לבצע גבייה עבור הזנה וכעת אסור. כמו כן, בעבר ממוצע הילדים בכיתה בצהרון היה עומד על עד 17, ועל יותר מזה נדרש להביא מדריך נוסף. כעת מדברים על ממוצע של 25 ילדים בכיתה – זה אומר שלפעמים יצטרכו לאחד כיתות או שכבות ותהיה מובילת צהרון אחת על כמות גדולה של ילדים אשר אמורים לעשות שיעורי בית ודברים נוספים – דבר שלא נראה לנו אפשרי. יכול להיות שזה אכן הדבר הנכון, אבל צריך לשבת ולקיים דיון יחד עם נציגי הגנים ובתי הספר היסודיים. לא יתכן שיחליט על כך אדם שמייצג תיכון. המאבק שלנו אינו נגד עמותת וועד ההורים אלא מהותי – אילו צהרונים אנחנו רוצים לראות. אנחנו בעד צהרונים טובים יותר ובעד חינוך טוב יותר להרצליה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר