נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד. צילום צבי דישון
נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד. צילום צבי דישון

גשם ראשון, הצפה ראשונה: שכונת נווה עמל הוצפה במים ובבוץ

מים חדרו לחצרות בבתים ברחובות צעירי ציון וקיבוץ גלויות. בוץ נסחף סמוך לבית הספר וולפסון. העירייה: "העוצמה החריגה של הגשם הביאה לכך שחול זרם עם המים וחסם את הקולטנים"

פורסם בתאריך: 18.10.18 17:53

רחובות בשכונת נווה עמל בהרצליה הוצפו לפנות בוקר (בלילה שבין רביעי לחמישי) עם הגשם הראשון שירד בלילה באזור. תושבים מספרים כי הכבישים בשכונה הוצפו במים ובבוץ, והיום בבוקר (חמישי) הגיע טרקטור של העירייה שעבד בפינוי הבוץ מהכביש.

תושב השכונה צביקה דישון פרסם הבוקר את ההודעה הבאה בקבוצת הווטסאפ השכונתית: "בוקר טוב שכונה. למרות שהודעתי למר גאון ול-106 על הצורך בניקוי פתחי ניקוז לקראת הגשם הממשמש, לא בוצע דבר. הגשם הלילה הביא מים ובוץ בגובה חצי מטר לרחוב צעירי ציון, ומזל שחסמתי את השער בשקי חול שיש לי מוכנים, אחרת היו המים חודרים לבית. עכשיו הרחוב והמדרכה מלאי בוץ ועבודת הניקוי תהיה יותר קשה מההכנות הדרושות".

דישון אמר הבוקר לצומת השרון: "יש פה עכשיו טרקטור שעובד והם מנסים לנקות את כל הבוץ מהכביש. הבנתי שזה קרה במקומות נוספים בשכונה ואולי גם בעיר. זה אחרי שלפני כמה ימים הודעתי לאחראי על הנושא בעירייה וגם למוקד העירוני שזה צפוי לקרות ושצריכים לנקות את כל הניקוזים ולבצע עוד כמה פעולות הכרחיות לקראת הגשמים, והם לא עשו. הלילה היה גשם מוגזם. דליים בחצר שלי התמלאו עד החצי והמים עלו מעל לגובה הספסל הסמוך לביתי. אז עכשיו הם יטרחו הרבה יותר מאשר אם היו עושים את ההכנות מראש. לצערי או לשמחתי יש לי שקי חול בהיכון. יצאתי אתמול באמצע הלילה ושמתי את השקים שחסמו את השער בפני המים שגאו ובזכות זה המים לא נכנסו אלי הביתה. אבל גם השקים זה לא פתרון. לפני כ-15 שנה עשו פה עבודות ניקוז ששילמנו עליהן עשרות אלפי שקלים, אני שילמתי 40 אלף שקל, וזה לא פתר את הבעיה. בסביבה שלי לא בוצעו שום הכנות מראש לחורף בימים האחרונים".

שיטפון בנוה עמל. צילום צבי דישון

נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד. צילום צבי דישון

תושב נווה עמל עופר עתיר הוסיף: "זה כל שנה אותו הדבר. הגיע הזמן שיבינו שכשיורד גשם יש סחף וצריך לעשות איזה טיפול כדי למנוע את זה. בבוקר זה היה נראה כמו ביצה. עכשיו עבר פה טרקטור וניקה את זה, הזיז את החול הצידה. זה פשוט זלזול בתושבים. למה לא דואגים לנקות את פתחי המים ולדאוג לבטן במקומות שבהם יש חול שפשוט נסחף אל הכביש? זה לא נעשה השנה ולא בשנה שעברה וכנראה שגם לא בשנים שלפני. המדרכה בצעירי ציון בצד שמאל עם תחנת האוטובוס והספסל, הכל מלא בוץ ברמה שאי אפשר לעבור שם. יש גם נזילה של בוץ וחול ליד בית הספר וולפסון וזה ממש מסוכן לילדים. זאת בושה וחרפה".

אחת התושבות אף כתבה בפייסבוק: "גם ברחוב קיבוץ גלויות המים הגיעו לגובה רב, התעוררנו לבית מוצף מים, גינה הרוסה כליל והרס רב. אין ספק שהבעיה היא בפתחי הניקוז ברחובות נווה עמל".

שיטפון בנוה עמל. צילום צבי דישון

נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד. צילום צבי דישון

לפני כחודש נשלח לכל ראשי הרשויות שבפורום ראשי רשויות החוף מכתב של עמותת צלול שנושאו טיפול במערכות הנגר העירוני לפני החורף. במכתב מצוינות המלצות לטיפול שיימנע הצפות בתקופת החורף וכן את הנזקים שבאים איתן. "החורף העומד בפתח מציב אתגר בפני הרשויות המקומיות למנוע הצפות ונזקים ולמנוע הזרמת מי נגר מזוהמים לנחלים ולים", כתבו מעמותת צלול, "הדברים אמורים במיוחד ברשויות החוף אליהן מגיע נגר רב באמצעות הנחלים וזורם לים ובנגר הראשון של החורף, הנושא עמו זיהום רב, הגורם לפגיעה קשה בנחלים ובים ולסגירת החופי רחצה". ההמלצה הראשונה שצוינה במכתב היא המלצה לטווח המיידי: "ניקוי תעלות הניקוז והקולטנים מפסולת שהצטברה במהלך הקיץ – בקבוקים, כוסות, אריזות מזון, שאריות מזון, מגבונים, פקקים, בדלי סיגריות ועוד. ניקוי זה ימנע את סתימת הקולטנים והצפתם בעקבות הגשם".

נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד. צילום צבי דישון

נווה עמל, אחרי שמפלס המים ירד

"המכתב מתריע בדיוק על מה שקרה הלילה", אומרת עו"ד חיה ארז, מקום רביעי ברשימת החופש לבחור בראשות איל פביאן ויועצת משפטית של עמותת צלול, שמקדמת כבר מספר שנים בנושא הטיפול שימנע את ההצפות בעקבות הגשמים. "הבעיה הזו לא חדשה. היא דורשת פתרונות, מעבר לניקוי פתחי הניקוז, שגם הוא לא נעשה, אבל היא לא טופלה במשך חמש שנות הקדנציה של משה פדלון ומאיה כץ. היא עלתה רק פעם אחת על שולחן ועדת איכות הסביבה של העירייה. נציגת צלול הייתה שם ושמה על השולחן את ההמלצות לטיפול בבעיה בטווח הבינוני והרחוק. אבל חוץ מדיבורים לא יצאה מהישיבה, לצערי, שום תוכנית אופרטיבית. בכלל, לפי הפרוטוקולים באתר העירייה, ועדת איכות הסביבה העירונית התכנסה רק שלוש פעמים בכל הקדנציה, למרות שעל פי חוק היא אמורה להתכנס ארבע פעמים בשנה. מי אחראי לחוסר העשייה של הוועדה? חברי הוועדה. יו"ר הוועדה היה תום סטרוגו מדרך חדשה ויחד איתו יונתן יעקובוביץ' מסיעתה של מאיה כץ. כמו כן היה גם יהונתן יסעור ממרצ ואבי ברדה מש"ס. אז האם פדלון, כץ, ודרך חדשה באמת דואגים לסביבה?".

גורם בכיר בתחום התפעול בעירייה אומר: "מכת הגשם הזאת שירדה במשך כ-20 דקות היא חריגה. הגשם ירד בכזאת עוצמה שכמות רצינית של גשם דילגה מעל הקולטנים שהיו נקיים ופנויים. כאשר יש כמות גשם מסוימת הקולטנים לא יכולים לעמוד בקליטה שלה, וזאת הייתה כמות הגשם הזאת. הדבר הזה הגיע יחד עם סחף חולות בלתי רגיל שסתם את הקולטנים. זה מקום שהוא רגיש עם כל השיפועים שיש בו. יחסית לשנים עברו אנחנו כמעט ללא הצפות. הפעם הנזקים הם נזקים קטנים במספר בתים וחנויות. אחת לכמה שנים מגיעה כמות גשם וזה לא קשור לעירייה. בשום עיר לא ניתן לספוג את הכמות הזאת. אנחנו נותנים סיוע מלא לבתים הן באמצעות משאבות והן בסירות מתנפחות. בחלק מהמקומות הוספנו קולטנים. החול מגיע מהחורשה ואנחנו לא יכולים לסגור אותה. מה שאנחנו עושים כרגע זה תלוליות עפר שגורמות לחסימת המים. ברגע שהמים נחסמים, יש פחות סחף. החיסרון בזה הוא שמצטברים מים ואז השלוליות גדלות. הנקודה הזאת בעייתית וקשה לטפל בה בכמויות גשם כאלה כי השיפועים שם אחרים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "לקראת החורף הקרב ביצעה עיריית הרצליה עבודות תחזוקה ושיפור תשתיות מקיפות ברחבי העיר. מדובר בין השאר בניקוי וסידור תעלות הניקוז הפתוחות על מנת לאפשר זרימה חופשית של המים, ניקוי תאי קולטן בהתאם לסקר ובדיקות שבוצעו בעיר, בדיקת תקינות המשאבות והגנרטורים העירוניים, תגבור כוננים ואבזורם בכלים ובציוד חדישים/ מתאימים, הכנת צוותי גיזום עירוניים. ממכת הגשם הראשונה, לפנות בוקר, צוותי העבודה של העירייה הוזנקו אל האתרים המועדים להצפה. העוצמה החריגה של הגשם הביאה לכך שחול זרם עם המים וחסם את הקולטנים (שהיו נקיים מעלים) – מה שיצר סתימה שלא אפשרה זרימת המים. בשעות אלו ממש צוותים של העירייה מנקים את החול מהקולטנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שימו לב לתגובת הבכיר בתחום התפעול בעירייה: ""מכת הגשם הזאת שירדה במשך כ-20 דקות היא חריגה." אז זהו, שלא. אחת התוצאות של ההתחממות הגלובלית היא שבמהלך החורף יש פחות ימי גשם, אבל בכל יום גשם יורדות כמויות גשם גדולות תוך זמן קצר. המגמה הזו צפויה רק להתגבר. לכן, הרשויות המקומיות צריכות לשנות תפישה ולהתכונן למחר, לא לאתמול. הן צריכות להתכונן למצב של ריבוי מכות גשם, כי מה שהיה פעם חריג הופך להיות הסטנדרט. רק אז נפסיק לראות תמונות של רחובות ובתים מוצפים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר