טייסים. צילום יובל טבול
טייסים. צילום יובל טבול

מהרצליה לקוק-פיט של מטוס קרב: ינון ונועם נוגעים בשמיים

סגן ינון מהרצליה וסגן נועם מהוד השרון יעלו בשבוע הבא על רחבת המסדרים ויקבלו את כנפי הטיס בסיומו של קורס ארוך ומתיש. קבלו אותם

פורסם בתאריך: 22.12.17 14:14

"קורס הטיס מכתיב לך דרך התבגרות מסוימת"

סגן ינון השלים את הקורס שאביו ואחיו לא סיימו, ומספר על הגב שהוא מקבל: "המשפחה מגיבה בגאווה"

סגן ינון. צילום דובר צה"ל

סגן ינון. צילום דובר צה"ל

ינון בן ה- 22 מהרצליה יסיים בעוד כשבועיים את מגמת נווטי הקרב בקורס טייס. הוא בוגר תיכון "הראשונים" בעיר, הדריך בתנועת הנוער של הצופים בבית שמש ושימש בה רשג״ד ומרכז. משם המשיך לשנת שירות בגרעין תמורה, אשר כללה התערבבות בקהילה בבית שמש והתנדבות במועדונית רווחה.

הוא מספר כי קורס הטייס הציב בפניו את האתגרים הגדולים ביותר בפניהם ניצב עד כה: "התמודדתי הרבה עם הלא מוכר. דברים שבחיים לא יצא לי לעשות, דברים שמעדיפים להתחמק מלהתמודד איתם כי זה נוח יותר, אבל הקורס מחייב אותך להתמודד איתם. ניווט בדד, צניחה חופשית, העברת שיעור לקורס שלם. בעבר, לעבור את הטסט לרכב היה נראה לי כמו משהו מאוד מאיים ומפחיד. בקורס כל טיסה שאתה עולה עליה היא כמו מבחן וצריך להתמודד עם זה שיש לפעמים כישלונות, שיש טיסות יותר או פחות טובות. כמו כן, בצבא מבינים פתאום שאי אפשר יותר ללכת להתנחם אצל אימא, אתה צריך פשוט לקדם את עצמך, להרים את עצמך כל הזמן, לחשוב קדימה ולהבין איך אתה עושה את הדבר הבא טוב יותר".

לינון, שגדל למשפחה בהרצליה כאח השני מבין שלושה, ישנה היסטוריה משפחתית הנקשרת לקורס היוקרתי. אחיו הבכור, קצין לשעבר בהגנה אווירית, ואביו, מג"ד לשעבר בתותחנים, נאלצו לעזוב את קורס הטייס ולא סיימו אותו. לכן הוא מספר כי מאז ומתמיד רצה להיות בצוות אוויר. הקורס היה דבר שהכיר ושבבית דובר עליו רבות, כך שעוד טרם גיוסו לצבא ראה ינון את האתגר וגם את הזוהר הכרוכים בהשלמת קורס הטייס. "כשהתקדמתי קצת במיונים הבנתי את אחריות התפקיד. הבנתי שיש בתפקיד עצמו המון נתינה ושזהו תחום מיוחד שלא לכל אחד יוצא לחוות. זה סקרן אותי ומשך אותי. לא הרגשתי שאני עושה את זה כדי להראות למשפחה או משהו כזה".

מה אתה יכול לספר על התרומה שקיבלת מקורס הטייס?

"הקורס הזה בונה אותך ו"מגדל אותך". אני לא מרגיש שהיום אני אדם שונה, אבל באופן חד משמעי הוא מכתיב לך דרך התבגרות מסוימת. לא שיש לי הרבה "שלוש שנימים", אבל ברטרוספקטיבה על הקורס אני יכול להגיד שאלה הן שלוש השנים עם הכי הרבה חוויות שחוויתי".

מהם הקשיים בהם נתקלת בדרך?

"הניתוק והמרחק מהסביבה שהיית רגיל אליה, והתחושה שאתה מאוד שאוב להתעסקות מסוימת כי הקורס ממלא לך את כל הזמן, וזה היה משהו שהייתי צריך ללמוד להתגבר עליו. בנוסף, בשנה הראשונה כמובן שיש גם קשיים פיזיים, והדבר האחרון שהיווה עבורי אתגר היה להבין שאי אפשר להפוך כל טיסה למבחן הכי חשוב, כמו טסט. כל טיסה היא סוג של מבחן ואתה עושה בה את הכי טוב שאתה יכול".

איך מגיבים במשפחה לכך שסיימת את הקורס?

"המשפחה מגיבה בגאווה. יש מן אושר ושמחה שהם בעיקר עבורי, על כך שאני מצליח וממשיך קדימה ועל כך שהתהליך הארוך הזה מגיע סוף כל סוף לסיום חיובי".

"בקורס טייס מציבים בפניך אתגרים שבהתחלה אתה לא מאמין שתצליח לבצע"

נועם ויתר על קריירה מבטיחה כנגן, ולמרות שבמהלך הקורס הוסר גידול מגופו הוא התעקש ללכת עד הסוף

סגן נועם. צילום דובר צה"ל

סגן נועם. צילום דובר צה"ל

סגן נועם בן ה- 22 מהוד השרון יסיים בעוד כשבועיים את קורס הטיס וישובץ כטייס קרב. לנועם, שכבר בגיל חמש החל בלימודי פסנתר ונחשב למוזיקאי מחונן, לא היה ספק כי בצבא הוא מעוניין לשרת בתפקיד משמעותי ברמה הגבוהה ביותר. דרכו לשירות כ"מוזיקאי מצטיין" היתה סלולה מאחר וכבר מגיל צעיר התחרה בתחרויות מוסיקה, קיבל פעמיים מלגת הצטיינות מקרן שרת, ניגן בתזמורת אשדוד ובאירועים כמו קונצרט יום העצמאות לישראל בווינה בנוכחות ראש הממשלה ונשיא המדינה. למרות זאת, כשקיבל את הזימון לקורס טיס הציב לעצמו כמטרה לסיימו.

"דוד שלי היה טייס מסוקים בחיל האוויר ואף לחם במלחמת לבנון הראשונה. אבא שלי, שעבורי הוא דמות לחיקוי, נפל מקורס טיס בשלב מתקדם בגלל פציעה כלשהי ולאחר מכן המשיך בשירותו הצבאי והיה קצין מצטיין בחיל השריון, לכן זה עניין אותי. כשגיליתי רצון, המשפחה תמכה בי ודחפה אותי ללכת על זה. אני בוודאות אחזור לנגן במידה מסוימת למרות שכרגע אני כבר לא באותה רמה בה הייתי לפני הקורס".

כך, עם תום הלימודים בתיכון "הדרים" שבהוד השרון, התגייס נועם לקורס 174, אך בשלב הראשוני במגמת הקרב כמעט איבד הכרה באחת מטיסות הסולו ולאחר בדיקות נמצא שיש לו גידול בחזה. "שלחו אותי לעשות כמה בדיקות על מנת לוודא שהכל בסדר ואז במקרה גילו שיש לי ציסטה שפירה גדולה מאוד בחזה. חטפתי הלם. כל הרופאים אמרו לי 'אל תדבר איתנו בכלל על קורס טייס, כרגע לא ניתן לדעת אם תמשיך בכלל לשרת בצבא'. חשבתי לעצמי, עד שוויתרתי על הפסנתר ועברתי את כל הדרך הזאת, יתכן שעכשיו אצא מופסד גם מכאן וגם מכאן. עברו 20 ימים מהרגע בו גילו את הגידול ועד לניתוח ולבסוף החליטו שאני כשיר לחזור לקורס. לאחר הניתוח לא יכולתי לחזור לטוס במשך כמעט חודשיים. ירדתי קורס וגם זה לא היה לי פשוט, אבל מהר מאוד הסתגלתי והיום אני אפילו חושב שזה עשה לי טוב. המקרה הזה גרם לי לקחת דברים בפרופורציה".

האם אתה מרוצה מהבחירה שעשית להתגייס לקורס טייס?

"אני מאוד מרוצה שעשיתי את הקורס ומאוד מתרגש להתחיל כבר את השירות. הקורס עמוס מאוד מנטלית ופיזית ובנוסף מאד מעניין. הוא מתקיים באווירה של מיון ושל לחץ ומהבחינה הזאת מתיש, אבל הוא מלמד אותך דברים משמעותיים בפן האישי, בעיקר דברים על עצמך, שחשובים גם אם בהמשך לא תבחר להיות טייס.

"אני לא אשכח שבשיחת הפתיחה, המפקד שלנו סיפר שכאשר הוא סיים קורס טייס, הוא אמר לעצמו שהוא יכול לעשות הכל ממש בביטחון, ואמרתי לעצמי, איזה מן דבר זה, להגיד לעצמך שאתה יכול לעשות הכל. היום אני מרגיש ממש מחובר למה שהוא אמר אז, ולא בגלל שלמסיימי קורס טייס יש יכולות גבוהות יותר מאשר לאנשים אחרים. לכולם יש אותן יכולות. רק שבקורס טייס מציבים בפניך אתגרים שבתור התחלה אתה לא מאמין שתצליח לבצע, ואז כשאתה מסתכל אחורה ולא מאמין שהצלחת, זה מלמד אותך על עצמך ועל כמה בן אדם יכול להוציא מעצמו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר