מימין עם כיוון השעון, ליאת ברוכמן, משפחת רוטקאי, משפחת גליקמן-שבתאי

התפריט, הקורונה והזיכרונות: שלוש משפחות מזמינות אותנו לשולחן החג

שלוש משפחות מכפר סבא, הרצליה ורעננה הזמינו אותנו לטעימה וירטואלית מארוחות ראש השנה, מהמסורת ומההווי שלהן. שנה טובה!

פורסם בתאריך: 6.9.21 09:05

ראש השנה תשפ"ב חל הערב (שני). שלוש משפחות הסכימו לארח אותנו וירטואלית בהכנות, במסורת המשפחתית, בהווי ובתפריט של שולחן החג, וכך, רגע לפני שהמנה הראשונה תוגש לשולחן החג, זכינו להצצה חטופה (וטעימה) ועל הדרך לכמה אנקדוטות וסיפורי חיים מרגשים. לצד מנות מסורתיות, מהמטבח האשכנזי והמזרחי, צפויים קינוחים ביתיים מפתים בעבודות יד.

כמו כן, גילינו, שחרף אורח חיים וצביון שונה, כל המשפחות ללא יוצא מן הכלל חולקות במשותף את המשפחתיות  הישראלית האופיינית והמחבקת, לצד תפריט חג צבעוני, מגוון ובעיקר טעים.

סלפי של משפחת גליקמן-שבתאי, פרי מקדימה, חן מימין

שני אבות, משפחה אחת מלוכדת

פרי וחן גליקמן שבתאי מארחים בודדים מהקהילה הגאה לצד המשפחות של שניהם

פרי גליקמן-שבתאי בן 47 מהרצליה הצעירה, נשוי לחן ויחד הם משפחה של שני אבות – שני אבות לנועה בת ה-9 ודניאל בן ה-4. חן גליקמן-שבתאי, 43, ופרי הכירו לפני 14 שנה, כאשר במהלך השנים עברו תהליך פונדקאות בארצות הברית. הערב הם מארחים משתי המשפחות – את אח והאחות של חן לצד שתי אחיות של פרי. שולחן החג כולל גם את הסבא והסבתא משני הצדדים. משפחת גליקמן-שבתאי מארחת במרבית החגים, וגם הפעם, כאשר משפחתו של חן מגיעה מהרצליה וזו של חן מנתניה.
פרי, מה צפוי בתפריט?
"אנחנו אמונים יותר על התפאורה – המשפחות על האוכל. מנה ראשונה גפילטע פיש, מנה שנייה מרק קניידלך, מנה עיקרית בשר ועוף. מנה אחרונה לפתן (קומפוט)".
מה הכי מומלץ?
"מרק קניידלך אני מאוד אוהב בכל הזדמנות חגיגית".
מה הזיכרון הכי חזק מראש השנה?
"בראש השנה 2012 חגגנו עם כל המשפחות והחברים את הבריתה של בתנו נועה, אבל לא רק. חגגנו את סיומו של המסע המטלטל והמרגש, שעברנו בניכר, על מנת להקים את משפחתנו ולהפוך לאבות. אמנם זה היה יומיים לפני ערב ראש השנה, אבל הרגשת ההתחלה החדשה הייתה ניכרת – הפכנו להיות משפחה".
מה מייחד בעיניך את החג הזה?
"השנה אנחנו מתכוונים לארח בודדים מהקהילה הגאה, לפתוח את הדלתות מה שנקרא. בעיסוקי כקואצ'ר לקהילה הגאה אני נוגע הרבה בנושאי בדידות על רקע העידן הטכנולוגי שאנחנו נמצאים בו. יש לי גם קבוצה בפייסבוק בנושא הזה, שנותנת תמיכה, לאו דווקא לקהילה הגאה, אלא לכלל האוכלוסייה".
מהי לדעתך ההשפעה המשמעותית של הקורונה על החג?
"הקורונה והסגרים גרמו לנו להעריך יותר את מה שיש לנו כעת. הם גרמו לנו להעריך את הזמן שאנחנו מבלים עם אהובינו – את החגים, את ימי שישי, את הטיולים, הצחוקים והשמחה. אנחנו מלאי התרגשות לראות את כולם בערב החג ולהזמין לשולחן החג שלנו אנשים בודדים מהקהילה הגאה ולחלוק איתם את האהבה. הרי כולנו רקמה אנושית אחת חיה!".

משפחת רוטקאי מכפר סבא, צילום פרטי

"אבא שלי תמיד היה מזמין לחג אנשים זרים שלא יהיו לבד"

הזיכרון החזק ביותר של שלי רוטקאי הוא האנשים שאבא שלה נהג להזמין, כמו למשל המנקה של הקניון

שלי רוטקאי ומשפחתה גרים בכפר סבא הירוקה. הם הורים לארבעה, מארחים בביתם את ראש השנה הנוכחי. לזוג רוטקאי ילדה בתיכון, ילד בחטיבה ושני ילדים בבית ספר יסודי. שלי מספרת על ההכנות: "השנה נזמין כ-20 אורחים לשולחן החג, לא כולל הדודים מגבעתיים שעשויים גם להגיע. ברוב המקרים אנחנו עושים את החג אצלנו. לא שמעתי על האפשרות שתהיה הגבלה של מספר אורחים, אבל זה לא ממש משמעותי, כל עוד אין סגר ממשי".
שלי התחילה להיערך לארוחת החג רק לפני כשבוע: "היינו בחופשה ורק חזרנו, בדרך כלל יש כבר תפריט מסודר בשלב הזה – מנה ראשונה, שנייה, אמצע וקינוחים. גם תחילת שנת הלימודים לא עזרה ללחץ הקיים".
איך מתכוננים לאירוח?
"מפצלים משימות לכל אחד מבני הבית וגם לאורחים. אמא שלי גרה כמה רחובות מפה, אז היא לא צריכה אפילו להזיז את הרכב".
מה צפוי בתפריט?
"מגוון. מנה ראשונה כבד קצוץ בסגנון אשכנזי וגפילטע פיש, מהצד השני הטורקי דגים ברוטב מפולפל. הדודים מגבעתיים תמיד מביאים את הגפילטע פיש, אבל תמיד אוהבים לאכול יותר את הדגים החריפים יותר. מנה הבאה כמובן מרק קניידלך ועוף, במנה עיקרית תמיד יש 5-6 סוגי בשרים עם תוספות מיוחדות וממולאים, אבל מיוחדים, לא כאלה שרואים ביום יום. ואז מגיעים לקינוחים".
המלצה שלך?
"הבת שלי שעולה ל-י"א אמונה על מנות הקינוחים, היא מכינה דברים מיוחדים – מוסים למשל. היא אפילו מוכרת ביום יום את המאפים שלה, עוד מגיל 13. כולם מחכים לקינוחים שלה. היא לא נותנת לאף אחד להתערב לה במטבח, זה הבייבי שלה".
מהו הזיכרון הכי חזק שלך מראש השנה?
"אבא שלי ז"ל נפטר לפני יותר מ-10 שנים, הוא היה אדם של נתינה. כל פעם בראש השנה לא ידענו מי יישב איתנו לשולחן, כי הוא תמיד היה מביא אנשים שלא היה להם עם מי לעשות את החג. זה היה מדהים, מאז ומתמיד חשבתי שזה מיוחד. אני זוכרת את זה עד היום, המנקה של הקניון למשל. כמויות האוכל היו תמיד גדולות, אז זה לא היה משנה, כי יכלו לאכול איתנו עוד כמה משפחות. עד לא מזמן, כשגרנו בבניין משותף, הייתה לנו שכנה שהייתי מזמינה, והשנה יש עוד כמה אנשים שאני צריכה לבדוק איתם".
מהי לדעתך ההשפעה המשמעותית של הקורונה על החג?
"בשנה שעברה זה היה יותר מצומצם. גם אז אירחנו. היה קטן יותר, קצת ביאס, אבל עדיין היה שמח".

 

ליאת ברוכמן, צילום פרטי

"יהיה מרגש, גם בזכות זה שלאחותי נולדה תינוקת"

את ליאת ברוכמן, שחוגגת עם משפחתה ברעננה, ראש השנה מחזיר בזמן לטיולים השנתיים של הצופים

ליאת ברוכמן, בת 29, משכונת נווה זמר ברעננה, תגיע עם ארוסה לארוחת החג אצל הוריה בעיר. למרות שהיא מגיעה על תקן "אורחת", היא לוקחת חלק פעיל מאוד בארוחת החג, שכולל עזרה וסידור השולחן יחד עם בישולים".
איך מתכוננים לארוחת החג?
"אנחנו מתארחים אצל ההורים שלי, גם הם גרים ברעננה, כולל אחותי ומשפחתה נהיה עשרה אנשים, די מצומצם. בחגים האחרונים היה סגר, אז זה לא היה קבוע. לפעמים היינו מתארחים אצל בני דודים שלי, אבל קצת התפצלנו, כי חלק התחתנו. יהיה מרגש, לא רק בגלל אווירת החג, אלא גם בזכות זה שלאחותי נולדה תינוקת, אז אני עוזרת לאמא שלי באופן צמוד עם ההכנות לחג".
מה צפוי להיות על שולחן החג?
"יש הכל מהכל, למנה ראשונה גפילטע פיש מסורתי. למנות עיקריות בשר, עוף, דג חריימה, דג סלמון. אחותי אחראית על שלב הקינוחים, היא מכינה בעצמה את המאפים, כמו עוגת דבש מסורתית, עוגת תפוחים".
על מה את הכי ממליצה?
"הייתי הולכת על עוגות דבש ותפוחים של אחותי, אני מאוד את הקינוחים שהיא מכינה, אבל גם הגפילטע פיש מאוד טעים, לא מוותרת עליו".
מהו הזיכרון הכי חזק שלך מראש השנה?
"בילדותי הייתי בתנועת נוער של "הצופים", אז ראש השנה מחזיר אותי לתקופה הזו עם הטיולים השנתיים בתחילת כל שנה. החג תמיד נקשר אצלי לפעילות של הצופים".
איך חווית את ראש השנה על רקע הקורונה?
"אני זוכרת בעיקר שהחג היה מאוד מצומצם בגלל המגבלות והסגרים. השנה יש הרבה פחות הגבלות, כנראה בגלל החיסונים. במקרה שלי, ראש השנה נחגג בצורה יותר מצומצמת, אבל זה בעיקר בגלל התרחבות של המעגלים הרחוקים במשפחה, חלקם התחתנו ונולדו להם ילדים".

מערכת צומת השרון מאחלת לכל בית ישראל שנה טובה ובריאה!


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר