איל פביאן, צילום דני שביט
איל פביאן, צילום דני שביט

רגע נדיר: התקבלה פה אחד הצעה של חבר האופוזיציה איל פביאן

ההחלטה קובעת כי העירייה תתמוך בפעילות מוסדות התרבות בעיר מבלי להתערב בהחלטות המנהלים האמנותיים. ראש העירייה הודיע על תמיכתו בהצעה עוד לפני שהוצגה במועצה

פורסם בתאריך: 16.2.23 08:42

רגע נדיר במועצת העיר של הרצליה: הצעה לסדר של חבר אופוזיציה התקבלה פה אחד. מדובר בהצעה של חבר המועצה, איל פביאן (סיעת "החופש לבחור"), לפיה עיריית הרצליה מתחייבת לקדם, לעודד ולתמוך בפעילותם של מוסדות תרבות בהרצליה מבלי להתערב בהחלטות של המנהלים האמנותיים של מוסדות אלה.

כזכור, לפני כחודש עלה לכותרות אירוע שבו התקיימה בסינמטק העירוני הקרנת הסרט השנוי במחלוקת "שני ילדים ביום", תחת מחאה של קומץ אנשי ימין בראשות ארגון "בצלמו" בעת הקרנת הסרט, בטענה כי מוסד שנתמך על ידי העירייה לא צריך להקרין סרטים שמציג את חיילי צה"ל באור לא חיובי וכאנשים רעים.

בהצעתו לסדר כתב פביאן: "על העירייה לעשות הכל כדי לעודד, לפתח ולעיתים רבות גם לסייע במימון של מוסדות התרבות בעיר. אולם גם בשם ההגינות וגם כדי להימנע מתחושת של "תרבות מוכתבת מטעם", על העירייה להימנע באופן מוחלט מלהתערב בשיקולים התכניים של המנהלים האמנותיים במוסדות אלה. במוסדות עירוניים או הנעזרים על ידי העירייה, בחירת המנהלים האמנותיים היא הכלי הנכון לקבל מראש את שיקול דעתם בפרויקטים חיצוניים. מרגע שהפרויקט קיבל את ברכת העירייה כל ההחלטות האמנותיות נופלות על כתפיו של המנהל ואל לעירייה להתערב בשיקולים אלה. ברגע שהעירייה מתערבת התושב או המבקר ירגיש שהוא מקבל את "התרבות של העירייה הזו או האחרת..". מינוי מנהל המוסד זו ההחלטה של העירייה – מי מנהל את המוסד ועל ידו כיצד מתנהל המוסד. מכאן, האזרחים צריכים להניח שהמנהל עושה את השיקולים האמנותיים באופן חופשי ומספק להם תרבות,

פביאן מוסיף: "אין עניין לקבל את תפיסת העולם של הממשלה או העירייה בדיוק כמו במוסדות החינוך. לכן מן הראוי שהעירייה לא תתערב והמנהל יצטרך לעמוד מול הקהל והביקורת בעצמו. הדירקטוריון או וועד מנהל מייצג את העירייה, סמכותו היא למנות מנהל אמנותי מקצועי, אין לעירייה שום ידע ושום יכולת להתערב בניהול האמנותי, העירייה איננה צריכה לשלוט במוסד האמנותי לא לשלוט במנהל. תרבות מושכת למעלה ולא נמדדת בפופוליזם. כמו במוסדות חינוך הם צריכים אוטונומיה מקצועית. לחצים פוליטיים, ציבוריים לא מקצועיים מפריעים ופוגעים בעולם האמנות והתרבות. ההחלטה הזו טובה לתרבות ולאמנות, טובה לעיר, לתושבים ולציבור וטובה גם לראש העירייה, זו מדיניות עירונית נכונה שדוחה לחצים ממשלתיים ופוליטיים כאלה ואחרים.

עוד לפני שהציג את הנושא במועצה הבהיר ראש העירייה, משה פדלון, כי הצעתו של פביאן מקובלת עליו ועל חברי הקואליציה.

 

 

לאחר הישיבה אמר פביאן: "החל מהערב יודעים כל מנהלי מוסדות התרבות והאמנות העירוניים כי העירייה לא מתערבת ולא תתערב בהחלטות האמנותיות שלהם וזו החלטת מועצת עיר רשמית של העירייה. החלטה זו מחייבת את העירייה וכל מוסדותיה וכל ראש עירייה שהוא וגם קובעת את העמדה העירונית מול לחצים אפשריים מהממשלה או מגורמים ציבוריים שונים – איש לא יתערב בהחלטות של מנהלי מוסדות התרבות והאמנות בהרצליה. אני שמח שההחלטה עברה במועצת העיר כפי שהעברנו בהצלחה לפני מספר שבועות החלטה המגינה על מערכת החינוך העירונית מכל התערבות חיצונית בתכנים החינוכיים ועבודת המנהלים והמורים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר