חוזרים ללימודים צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
חוזרים ללימודים צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

18,566 תלמידים פתחו את שנת הלימודים בהרצליה, 1,263 מהם בכיתה א'

זוהי שנה שבהחלט אמורה להיות מיוחדת, עם ביטול היסטורי של שיעורי הבית במתכונת המסורתית והמוכרת. אז באיזה בתי ספר מונו מנהלות ומנהלים חדשים, איפה היו שיפוצים, ואיפה תהיה מגמת לימודי סין. פותחים שנת לימודים בהרצליה, כל הפרטים

פורסם בתאריך: 1.9.19 06:59

18,566 תלמידים פתחו הבוקר, יום ראשון, 1 בספטמבר, את שנת הלימודים תש"פ בהרצליה. מתוכם 4,488 ילמדו בגני הילדים ו-1,263 יתחילו את כיתה א'. בהרצליה פועלים כיום 150 גני ילדים, מתוכם 131 בחינוך הרגיל ועוד 19 בחינוך המיוחד, לעומת 142 גנים בשנה החולפת שמתוכם 124 של החינוך הרגיל ו-18 של החינוך המיוחד. יש בעיר 31 בתי ספר, בהם 16 בתי ספר יסודיים, 6 חטיבות ביניים ו-7 תיכונים (לא כולל שניים בחינוך המיוחד). השנה יש בבתי הספר היסודיים 282 כיתות לעומת 279 אשתקד, 98 כיתות בחטיבות הביניים לעומת 99 אשתקד, 105 כיתות בתיכונים לעומת 104 אשתקד ו-20 כיתות בבתי הספר לחינוך מיוחד לעומת 19 אשתקד.

הבשורה הגדולה: ביטול שיעורי הבית

השנה תמשיך עיריית הרצליה לקדם את מודל Each בכלל מוסדות החינוך בהרצליה שייושם השנה גם בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. התוכנית מבוססת על מודל פורץ דרך שמטרתו להעניק לתלמידים כלים ומיומנויות למידה המותאמים למציאות המשתנה שבה אנו חיים. תוכנית EACH (Education, Academia, Community, Hi-tech) מבוססת על אידיאולוגיה המכוונת ללמידה לאורך החיים (Lifelong Learning) בסביבת מציאות משתנה, מורכבת ואי ודאית, המאפיינת את המאה ה-21.

התוכנית מפגישה בין תלמידים, קהילה, אקדמיה ותעשיות ההייטק ומאפשרת למידה שיתופית רב גילית במגוון ערוצי למידה וללא מגבלות של מקום וזמן. על פי המודל יוטמעו ארבעה עקרונות מרכזיים: ערכים, אקדמיה, קהילה ומחקר. באמצעות תהליכי למידה מגוונים, שיתופיים, מחקריים, שיתרחשו במרחבי למידה חכמים, גמישים ומשתנים, יוכלו התלמידים להתפתח על פי היכולות האישיות שלהם ולהפוך את תחומי הלמידה למאתגרים, מעניינים ויצירתיים. כך למשל תלמידי התיכונים יכולים להיות חלק ממגמה מסוימת שמעניינת אותם ושמתקיימת בבית ספר אחר מבלי לעבור בית ספר ובו בזמן ללמוד בבי ספרם מקצועות לבגרות, שחלק מהם יוכרו כצבירה ללימודים אקדמיים באוניברסיטת תל אביב.

החידושים השנה במערכת החינוך בבתי הספר בהרצליה הם ביטול מבוקר של שיעורי הבית המסורתיים בבתי ספר היסודיים ולימודי סין לתלמידי כיתות ט' ואוצרות אמנותית לתלמידי כיתות ט' ו-י' בתיכון היובל. אחד התהליכים ליישום והעמקה של חזון Each במערכת החינוך בבתי הספר היסודיים הוא בחינה מחודשת של משמעות שיעורי הבית, המשימות הלימודיות. מהשנה הקרובה יהיו שיעורי הבית והמשימות הלימודיות ממוקדים בפרויקטים מחקריים, קהילתיים, אקדמיים וערכיים, המבוססים על עקרונות Each, כאשר הפרויקטים יתקיימו בקבוצות למידה שיתופיות רב-גיליות, קהילתיות, כיתתיות ואישיות. מנהלי וצוותי בתי הספר הודרכו במהלך השנה על ידי מומחים מהמכון הדמוקרטי, לגבי אופן היישום בבתי הספר. שינוי יחול במבנה הלימודים בבתי הספר היסודיים תוך יצירת סביבה חינוכית עירונית ייחודית. במסגרת זו תינתן לתלמידים אוטונומיה בבחירת תחומי עניין, מומחים (מנטורים) מהקהילה, מהאקדמיה, מהתעשיות בכלל ומתעשיות המחקר במיוחד, ישולבו בכל תהליכי הלמידה.

כחלק מקורסי הבחירה לתלמידי ט' יכללו השנה לראשונה לימודי סין ואוצרות אמנותית בנוסף לסייבר, שיעורי אמנות על ידי מוזיאון הרצליה, לוויינים וחלל וכן מוזיקה. התוכנית ללימודי סין תאפשר לתלמידים מכל בתי הספר במסגרת פרויקט EACH ללמוד במגמה בתיכון היובל.

עשרות מיליוני שקלים

עיריית הרצליה השקיעה 52 מיליון שקל בשיפוץ ובשדרוג בתי הספר וגני הילדים בעיר לקראת שנת הלימודים החדשה. העבודות הרבות כוללות בין השאר צביעה של 50 גני ילדים, 13 בתי ספר, בניית תקרות אקוסטיות ותאורת לדים בעשרה גנים, התקנת הצללות, שדרוג חצרות, חדרי שירותים, ריהוט ומטבחים ותשתיות מים וביוב. העבודות כוללות גם טיפול בנושאי הבטיחות. בתחום הנגישות, הותקנו שלוש מעליות והוכנו שירותים לילדים עם מוגבלות בשלושה בתי ספר, ברנר, שז"ר ושמואל הנגיד. בנוסף, נערכים בעירייה לביצוע עבודות נגישות בעוד 10 בתי ספר. מתיחת פנים נערכה בבתי הספר אחיה, אלון והנדיב, וכוללת טיפול בחצר, שדרוג חדרי שירותים, צביעה, החלפת נורות ועוד. כמו כן, בתיכון הנדסאים נמצאות בעיצומן העבודות לבניית מעבדת רובוטיקה חדשנית. העבודות צפויות להסתיים בנובמבר. השנה ייפתח גן תקשורתי נוסף עבור ילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, וזאת בנוסף לשבעה גנים קיימים ול-11 גנים לילדים עם עיכוב התפתחותי.

בתיכון ראשונים ממתינים בעירייה להיתר לבניית אודיטוריום כולל תוספת של שש כיתות לימוד וכך גם לגבי הוספת כיתות בבית ספר ברנדיס וכן לבי"ס ירוק שייבנה ברחוב משה. בנוסף, עיריית הרצליה מקדמת שתי תוכניות הנמצאות בתהליך תכנון: בניית אולם ספורט בבתי ספר הנדיב וויצמן ושיפוץ של בי"ס מפתן ארז.
בנוסף, החברה לפיתוח הרצליה ביצעה עבודות במספר מוסדות חינוך כגון קירוי מגרש הספורט בבית הספר אחיה, התקנת תאורת לד וצביעה המגרש בהשקעה של כמיליון שקל. החברה גם שיפצה את אולם הספורט בתיכון היובל בהשקעה של כמיליון שקל. כמו כן, היא הכשירה שלוש כיתות גן רגיל לשלושה גנים בחינוך המיוחד בגליל ים א', כולל הוספת חדרים, ריהוט, חשמל ומיזוג אוויר, בהשקעה של כ-530 אלף שקל. החברה גם מקימה שלוש כיתות גן במגרש הצמוד לבית הספר אילנות, שייפתחו בחודש נובמבר, בעלות ההקמה כ-5 מיליון שקל. עד למועד הפתיחה ישהו הילדים בכיתה בתוך בית הספר אילנות.

בנוסף, בשנת הלימודים הקרובה יותקנו לחצני מצוקה בכ-40 גני ילדים פרטיים הפועלים בהרצליה על חשבון העירייה. זאת במסגרת פעילות מקיפה שנועדה להגביר את הפיקוח על הנעשה בגנים ולשמירה על בטיחות הילדים. "העירייה קיימה בחודשים האחרונים עבודת מטה מקיפה בתחום ומפעילה מערך רחב של כלים לפיקוח על הגנים הפרטיים", אומר ראש העירייה משה פדלון, "ביניהם בדיקת חוזק המבנה, אישורי כיבוי אש, בטיחות מתקני המשחקים, בטיחות החשמל במבנה ועוד. בין השאר, בלחיצת כפתור כוחות הביטחון – מד"א, כיבוי אש, ומשטרת ישראל – יוכלו לקפוץ לאירוע ולתת מענה מיידי. וזאת, בנוסף למעטפת תמיכה בהורים ובצוותים המקצועיים שפועלים בגנים הפרטיים. הילדים של החינוך הפרטי הם גם הילדים של העיר".

המנהלים החדשים

בנוסף יפתחו שבעה מנהלים חדשים את השנה בבתי הספר בהרצליה. מיכל גוטליב פרידור תנהל את בית הספר היסודי נוף ים ותחליף את ציפי זבדי; יורי קדר ינהל את בית הספר היסודי ברנר ויחליף את אורנה בארנס; עינת בן נאים תנהל את בית הספר היסודי יוחנני ותחליף את נירה אלפן; אפרת אסולין תנהל את בית הספר היסודי ממ"ד בר-אילן ותחליף את זאב רץ; יואל רז ינהל את בית הספר הממ"ד חמ"ד תיכון אחיה ויחליף את אריאל בן ברוך. שמותיהם של מנהלי בתי הספר לחינוך מיוחד נתיב וחטיבת הביניים עתיד רזיאל טרם פורסמו.

כנס חינוך מחאת ההורים והתלמידים של חטיבת שמואל הנגיד. ללא קרדיט

בית ספר הנדיב. צילום עזרא לוי

בית ספר הנדיב. צילום עזרא לוי

שני מאבקים מרכזיים: בנגיד ובנדיב

שנת הלימודים הקודמת הסתיימה עם שני משברים – אחד בבית הספר היסודי הנדיב והשני בחטיבת הביניים שמואל הנגיד. ביום שני האחרון נפגשו הורי הנדיב ונציגי העירייה בהוראת בית המשפט המחוזי במטרה להגיע להסכמה ביניהם בעניין בטיחות תלמידי בית הספר הנדיב כאשר בסמוך לבית הספר ישנן עבודות על פרויקט פינוי הבינוי ברחוב עזרא הסופר. זאת לאחר שכמה הורים הגישו עתירה מנהלית לפני כשבועיים לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בעירייה אמרו שהפגישה התנהלה באווירה חיובית ורגועה, ההורים אמרו שהם מחכים למספר תשובות מהעירייה.

הורי ותלמידי הנגיד יצאו למאבק בתחילת השנה על המתכונת של חמישה ימי לימוד, "שישי יצירתי", הנהוגה בבית הספר זה 16 שנה, לאחר שמשרד החינוך החליט לשנות את המתכונת לשישה ימי לימוד בשבוע. בשבוע שעבר, בעת שהפגינו הורי ותלמידי הנגיד ליד ועידת החינוך של צומת השרון, הבטיח ראש העירייה משה פדלון להמשיך במאבק ולא להרים ידיים. הוא הצהיר כי בכוונתו לפנות לשר החינוך בעניין.

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, זיו עומר, אמר לצומת השרון: "שנת הלימודים הקודמת הייתה שנת בניה ונרקמה מערכת יחסים טובה ומכבדת בין הנהגת ההורים העירונית לבין הצוותים החינוכיים והעירייה. לקראת שנת שת"פ (סיכול האותיות מכוון), אגפי העירייה השונים בהובלת ראש העירייה, המנכ"ל וכמובן ראש אגף החינוך, פועלים בשיתוף ההורים להמשך ההובלה בחינוך. גם מבחינתנו ההורים היעד המרכזי הוא שתוכנית EACH, עליה רוב ההורים שמעו ממבט על, תרד לשטח ונראה תוצאות ברמה הטקטית. השילוב של מרחבי למידה חדשניים, שיעורי בית אחרים ביסודיים, מיקוד בחקר ובעבודה משותפת על פרויקטים ארוכי טווח הם מה שהילדים זקוקים לו כהכנה לחיים. בנוסף, אנו בהנהגת ההורים נותנים דגש לחינוך לערכים – התנדבות בכל הגילאים, קבלת האחר, במיוחד בשנה בה נכנס חוק ההכלה. נושא השת"פ יהיה מרכזי גם בתחומים אחרים – שת"פ עם הקהילות הרבות בעיר ועוד. אז שתהיה שנת שת"פ פוריה ומוצלחת".

משה פדלון. צילום עזרא לוי

"תכניות פורצות דרך"

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר: "תלמידי הרצליה מצליחים וזוכים בהישגים מרשימים הודות להשקעה עירונית מסיבית בכל היבטי החינוך, קידום תכניות מאתגרות ופורצות דרך ועבודה מסורה ומקצועית של צוותי החינוך המיומנים שלנו עם כלל התלמידים בכל מסגרות החינוך".

מ"מ וסגנית ראש העירייה, הממונה על החינוך, איה פרישקולניק: "מערכת החינוך העירונית נמצאת בתהליך של רפורמה מקיפה, המבוססת על המודל החינוכי EACH, אשר משנה את פניה. בעידן המודרני, הדינמי והטכנולוגי אנו מחויבים לנער את האבק ולהתאים את הסביבה הלימודית כך שתספק את מיטב האמצעים לדור העתיד. על מנת לממש את החזון והמדיניות להפיכתה של מערכת החינוך העירונית לרלוונטית ומזמינה לתלמידים אנו פועלים במספר מישורים במקביל. בכדי להתאים את מרחבי בתי הספר אישרנו החודש תקציב מיוחד אשר יאפשר להחליף את כל הריהוט הישן, החל משכבת כיתות א' בשנה הקרובה ובאופן הדרגתי בכל הכיתות, ולשנות אדריכלית את המרחב הלימודי כך שיתאים לשיטות הלימוד החדשניות.

"לצד זאת עיריית הרצליה שמה דגש מיוחד על החינוך הערכי והסביבתי. בעיר הרצליה שלל תוכניות חינוכיות המיועדות לחיזוק המעורבות החברתית, האזרחות הפעילה ואורח חיים של קיימות. התוכניות החינוכיות לנושאי הסביבה והקיימות בעיר מתחילות כבר במסגרות לגיל הרך. המדיניות העירונית היא שהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי חד הם ואנו פועלים בשיתוף פעולה מלא. אנו עובדים יחד עם ועד ההורים העירוני על מנת להעצים את צוותי החינוך בעיר ולהבטיח יחסים של כבוד בין כל הצדדים. מערכת החינוך העירונית אימצה השנה שתי החלטות משמעותיים הנוגעות לכל תלמידי המערכת – איסור טלפונים סלולריים במהלך השיעורים וביטול שיעורי הבית המסורתיים בבתי הספר היסודיים והחלפתם בעבודות מחקר ולמידה משותפת. חשוב לציין כי אנו נמצאים בתהליך מתקדם להקמת בית הספר הראשון בעיר לילדים על הרצף האוטיסטי. בימים הללו אנו מבצעים מדידות ותכנון למבנה בית הספר, כשהצפי הוא כי יוקם תוך שנה בכפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר