רונן וסרמן (מימין) ואלעד צדיקוב

"אתה זורע שנאה בישראל": דיון סוער במועצת העיר לגבי כניסת עמותות דתיות לבתי הספר

הצעתו של חבר מועצת העיר רונן וסרמן, לפיה אגף החינוך העירוני יבצע סינון לעמותות הדתיות, עוררה סערה בקרב חברי המועצה הדתיים. לבסוף התקבלה הצעת הפשרה של ראש העירייה

פורסם בתאריך: 11.9.19 17:02

הצעתו לסדר של חבר מועצת העיר רונן וסרמן (יש עתיד) בישיבת מועצת העיר אתמול (שלישי) בנושא עמותות הדת בבתי הספר הממלכתיים בהרצליה עוררה סערה רבה בקרב חברי מועצת העיר הדתיים. וסרמן הציג בפני חברי המועצה את הצעתו, שמבקשת שהעירייה לא תאפשר לעמותות עם זיקה דתית או פוליטית, כגון יחד-זהות יהודית, חב״ד, חל״ד ואחרות להיכנס למוסדות חינוך ממלכתיים בעיר. לפי ההצעה, לא כל עמותה שמאושרת על ידי משרד החינוך תהיה מאושרת אוטומטית בהרצליה, אלא אגף החינוך בעיר יבדוק בעצמו את הרקע של העמותות המציעות פעילות במוסדות החינוך הממלכתיים ויבצע סינון נוסף בתהליך שיהיה שקוף לציבור. בסופו של הדיון הסוער הוחלט לאשר הצעת הפשרה של ראש העירייה משה פדלון.

הדיון במועצת העיר (דקה 40:00 בקירוב):

וסרמן אמר אתמול בישיבה: "המסר הסמוי שאנחנו מעבירים לילדינו בכך שאנו מאפשרים לאנשים שהם לא חלק מהקהילה שלנו להיכנס לבתי הספר הוא שהאנשים האלה הם טובים יותר ומבינים יותר מאנשים אחרים בערכים. המסר הגלוי שהילדים שלנו מקבלים מעמותות הדת הוא אפילו חמור יותר. בשיעורים האלה נציגי עמותות הדת מספרים לילדים שלנו מה זה אומר להיות יהודים טובים ומסבירים להם שההורים שלהם טועים".

אלעד צדיקוב (גשר) קטע את דבריו ואמר: "אתה אומר דברי שקר. אתה סתם עושה הסתה בלי טעם ובלי ריח. בוא תראה לי דוגמה אחת לאדם דתי שאמר 'ההורה שלך טועה'. אתה זורע שנאה בישראל. אתה מחפש בסך הכל פוליטיקה זולה בשקל וחצי. תתבייש שאתה נבחר ציבור בהרצליה".

וסרמן הוסיף והדגיש כי פנו אליו הורים שילדיהם לומדים בבתי הספר היסודיים הנדיב, שז"ר וברנר וסיפרו כי נציגי הדת אומרים לילדים מה זה להיות יהודים טובים ומסבירים להם שההורים שלהם טועים. לדבריו, בנות שירות אורתודוקסיות נכנסות לכיתה בלי הודעה מוקדמת להורים, כפי שמתחייב מחוזר מנכ"ל, לא תמיד בנוכחות מורים, ולעתים רבות גם לא בשעות קצה, כך שהורים שלא מעוניינים בפעילות לא יכולים להוציא את ילדיהם מהשיעור. וסרמן אמר: "כפי שבחינוך הדתי יש אוטונומיה מוחלטת ואין דריסת רגל לעמותות פלורליסטיות, אני מבקש שעמותות הדת תכבדנה את הערכים של החינוך הממלכתי ולא תיכנסנה זו לרשותה של זו. אנחנו קוראים לבטל את כל הפעילות של עמותות הדת בבתי הספר ולהשאיר את החינוך בידיהם של המורים. דיברנו עם גורמים באחד מבתי הספר והסיבות להכנסת העמותות הן כלכליות, מילוי חלל במערכת השעות והקלה על המורים. אנחנו לא מבקשים למנוע דברי תורה מילדי העיר, אנחנו לא נגד חינוך למורשת וערכים. אנחנו מבקשים שהנושא יועבר בהתאם לרוח הקהילה. זו יוזמה אותנטית של הורים חילוניים רבים בעיר. אנחנו דורשים מיפוי שקוף לציבור, כמו שנעשה בתל אביב, שיכלול את כלל בתי הספר ומי נכנס ומתי".

חברי המועצה הצביעו ברוב קולות לקיים דיון בעניין. לאחר מכן הסביר מנהל אגף החינוך והערכים ד"ר יעקב נחום את חוזר המנכ"ל וההנחיות העירוניות שלפיהם פועלים מוסדות החינוך בעיר, המתייחסות לכל גוף חיצוני שנכנס לבית הספר. לפיהן, יש להוציא הודעה להורים על כל התוכניות המופעלות במסגרת תוכנית הלימודים בבתי הספר על ידי גופים חיצוניים והנושאים שילמדו ואושרו על ידי הוועדה המלווה המורכבת מהורים, מנהלים, מורים ונציגי הרשות המקומית בכל בית ספר. ההשתתפות בפעילות אינה מטלת חובה מטעם בית הספר ומוסד ציבור ובית הספר יבהירו זאת בכתב להורים. כל כניסה של גוף חיצוני יעבור אישור וגיבוש של חוות דעת מטעם הרשות המקומית, הפיקוח, הצוות החינוכי ונציגות ההורים והתלמידים.

לאחר הפסקה קצרה שבה ביקש וסרמן להתייעץ עם חבריו אם למשוך את ההצעה לסדר, התנצל צדיקוב בפני וסרמן על התבטאויותיו כלפיו. "אני חושב שאתה צודק באלף אחוז שמי שחושב שמגיעה עמותה לבית הספר לכפות את הדת ולשכנע ילדים לשמור שבת ולהניח תפילין זה לא דבר ראוי ונכון. אני כן חושב שלהכיר את היהדות זה דבר נפלא ומתוק. אני חושב שילד שגדל בבורות ולא מכיר את היהדות זה דבר רע מאוד. אמרתי דברים מעומקא דליבא ובכללם אמרתי דברים שהם לא נכונים אולי. ברור שדיברתי מתוך מקום של פגיעה, כעס ורצון להעמיד דברים על תיקונו של עולם. אם אמרתי דברים שפוגעים בך אישית אני חוזר בי. אני חושב שאתה עושה את עבודתך נאמנה כלפי הציבור שמשלח אותך ואני חושב שאתה נבחר ציבור ראוי. אסור לתת לדברים האלה להפריד בינינו, אנחנו צריכים לחתור למקום אמיתי של מכנה משותף ומותר לנו לחלוק זה על זה אבל לא לבוא ולכרות את הענף שכולנו יושבים עליו – הזהות היהודית שלנו".

לאחר התייעצות לא פורמלית מחוץ לאולם הישיבה הושגה פשרה בין חברי האופוזיציה והקואליציה. ראש העירייה העלה את הצעת הפשרה על פיה נוהל אגף החינוך יקבל תוקף של החלטת מועצה, בוועדה המלווה יגדל מספר נציגי ההורים לשלושה, ונציג הרשות המקומית בוועדה המלווה יהיה בדרג של מנהל מחלקה באגף החינוך האמון על התחום. עוד הוחלט שהבקרה על החלטות הוועדה תהיה באגף החינוך וההחלטה תהיה שקופה לציבור. ההחלטה התקבלה פה אחד בקרב כל חברי המועצה שנכחו בישיבה.

וסרמן לצומת השרון: "אני מצד אחד שמח שהצלחנו להעביר הצעת סדר שמטיבה את המצב הנוכחי. כולי תקווה שאכן יהיה שיפור בנושא של העמותות שנכנסות לבתי הספר והגנים. מהצד השני, צר לי שמרצ בחרו בפוליטיקה זולה לוותר על החלטה טיפה יותר בעלת שיניים ויותר לטובת ההורים. בכל מקרה, אני שמח על קבלת ההחלטה".

לאחר הישיבה פורסם בעמוד הפייסבוק של מרצ הרצליה פוסט שבו נכתב: "אנחנו שמחים לבשר, כי היום החליטה מועצת העיר הרצליה בפה אחד לאשר את הצעתו של ראש העיר מר משה פדלון בשיתוף מרצ הרצליה את תוכנית אגף החינוך להגביל את כניסת העמותות לבתי הספר והגנים בכפוף לאישור ועדה מיוחדת אשר תכלול את גורמי המקצוע השונים וההורים. ובכך נותנים להורים את הזכות לשמור ולחנך את ילדיהם על פי תפיסת עולמם. מרגש מאוד שלמרות האוירה הנפיצה במדינה כיום הצביעו כל חברי המועצה פה אחד. קואליציה ואופוזיציה למען חינוך טוב יותר לילדינו".

גלילה יבין, פעילת הרצליה חופשית, אמרה: "אנו מברכים את חברי המועצה על שהשכילו להירתם למאמץ לפיקוח על העמותות. בצד זה אנו מצרים על כך שחברי הקואליציה לא הסכימו לאסור כניסת עמותות דתיות ופוליטיות בהחלטה גורפת. אנחנו מצידנו נמשיך להיאבק להפסקת פעילות עמותות אלו במוסדות חינוך ממלכתיים בכל הכלים העומדים לרשותנו ומקווים ששיתוף הפעולה שהחל היום בנושא הפיקוח על הנושא יישא פרי. ההדתה במערכת החינוך היא נושא שמטריד הורים רבים בהרצליה. הצלחנו לשכנע חברי מועצה מהקואליציה ומהאופוזיציה לקיים דיון בנושא העמותות, שהוא רק אחד ההיבטים של תופעת ההדתה. עצם קיום הדיון בהצעתו של רונן הינה הישג, היות וניסיונות קודמים לקיים דיון פתוח בנושא במועצה נתקלו בסירוב. למרות שקיווינו שמרצ תתמוך בהצעתנו להוציא את העמותות ממוסדות החינוך, אנחנו שמחים שהעלנו את המודעות לחשיבות הנושא ושיפרנו את האמצעים העומדים לרשותנו לפיקוח על פעולתן".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. שמוליק

    כל תינוק במדינה יודע שמטרות הדתיים לא תמימה. לא סתם הם פלשו לכל עיר חילונית בישראל במטרה להנחיל את האמונות הפגניות שלהם ולנגוס בתקציבי העיר לטובת גני ילדים ומדרשות שמתעסקים בסיפורי התנך וכולי במסוה של אידשקייט. מונח שהם שהמציאו כדי להעביר אנשים על אמנותם ולהפוך אותם לחובשי חליפות שחורות וזקן עבות.

  2. שרה

    אנשים השתגעתם ממש !!!
    איבדתם את זהותך ..הלכתם שולל אחריי התקשורת הדרסנית וכשהיא רוצה להרוס אדם או חברה מסויימת היא תלך עם כל הכוח …
    מה קורה לכם האבות והאמאות שלך מתו מתוך לחימה על יהדותם
    ואתם מה איתכם איפה הלכתם לאיבוד
    לכל דת יש את המסורת שלה
    ערבים נוצרים הודים וכו….
    ואתם למי אתם שייכים?
    במקום לחפש רע ביהדות היפה
    תראו ותבדקו את עצמכם
    כמה רוע יוצא ממכם
    אתם תקבלו מחבלים
    תתנו להם תנאים
    תרחמו על אכזרים
    דת אחרת יפה יותר בעינייכם
    הכל מואר
    ורק הדת חשוכה ?
    עשו בדק בית איפה נפלתם
    היהדות זה לא רק מצוות
    היהדות מלמדת אותך איך לעבוד על מידותייך הקשות
    המידות המכוערת שיוצאות מהתקשורת השנאה
    הקנאה התאווה
    מרוב שהציבור החילוני כולו כרובו מגדל רובטים למופת
    מה נתתם לילדכם חוץ מהשכלה עבודה וכסף
    חינוך למה בדיוק
    זקנים נזרקים
    ילדים שלא סופרים את ההורים עונים בחוצפה
    תקועים בתוך מסכים
    עונים ומתחצפים למורים
    מורים מאויימים
    ילדים מתאבדים בגלל בעיות חברתיות קשות שיש בחברה הזו
    אלימות מילולית ופיזית
    שולחן שבת ריק מתוכן
    אין ביחד
    הביחד לא כשהם רק קטנים
    החוכמה לשמר את זה הלאהה
    אני עובדת עם הציבור החילוני
    עם הקשישים שזרקו אותם כמה צער
    איך ילד מסוגל לדבר להוריו שנהפכו לתינוקות של ממש
    ואני לא מכלילה
    אבל אתם רוב שכל מה שמעניין אתכם זה השכלה עבודה כסף ותחרות
    ותנחתו מהמחשבה שהדתיים חיים על חשבונכם
    דיי אתם כבר ממש משעממים עם החוסר ידיעה והכרה שלכם בנו
    אנחנו משכילים עם תארים עובדים
    משלמים מיסים בדיוק כמותכם
    רק שאנחנחו לא מקבלים שווה את מה שאתם מקבלים
    אז איפה פה הבורות אהההה
    ילידנו חכמים מכבדים מקסימים נעמי הליכות
    לא תקועים במסכים
    עדיין רוכבים על אופניים משחקים תופסת מחבואים עם החברים
    מישרים מבט אחד לשני
    מה רע בזמנים של פעם עם הקידמה של היום
    לקחנו רק מה שטוב בקידמה
    כי לא הכל טוב
    אנשים דיי כבר לשינאה
    ותבינו אין מדינת בלי לומדיי התורה חייב אותם
    דקה אחת נראה את המדברים בינכם לומדים שורה מהגמרא
    מניחים תפילין בכל יום מתפללים
    ובשמחה
    אנשים לא השתגעו לחזור על הפעולות האלו בכל יום רק כוח עליון מחבר אותך למקום הנקי הזה
    תגיד קשה לי תגיד אני עצלן כי זה מחייב כל יום
    אל תגיד הם טועים במה שאבותייך הלכו בהם
    עד שנדבקת במעשה הגויים
    לחיות כמו עלה נדף ברוח
    אם תרצו לדעת אם אתם חיים או מתים שימו לב לאן אתם זורמים עם הזרם
    אם אתם עם הזרם הרגתם את הנשמה שבכם
    אם אתם נגד וקשה אתם דג חי שזורם נגד הזרם ואתם בכיוון הנכון
    ועכשיו כל אחד שיסתכל על עצמו ועל המעשים היפים והמכוערים שלו
    ויתחיל לתקן אותם
    במקום כל היום לדון ביהדות היפה ולרעה
    תקשורת רעה מסיתה וירודה
    שום תקשורת
    בעולם לא מתנהגת כך

    רק פה בארץ אוכלת יושיבה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שרה משפחות חילוניות מבלות ביחד בשבת זה בסדר 🙂
    את צריכה לכבד אנשים שלא מאמינים שאנחנו העם הנבחר ושיש השגחה.
    אין זה מונע ממך כמובן להניח תפילין בבית שלך בבוקר

  4. רוני

    דת זה למטומטמים ולחלשים.
    לא צריך שישטפו לילדים התמימים שלנו את הראש עם אמונות בחבר דמיוני.
    להפריד דת ממדינה, כולל במערכת החינוך.
    אם מישהו יתחיל ללמד את הילד שלי שהגשם יורד בזכות תפילת הגשם או משהו בסגנון – אקים בית ספר פרטי או אעלה על מטוס.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר