מנהל אגף החינוך בעיריית הרצליה ד"ר יעקב נחום. צילום דוברות העירייה

מיליארד סינים לא טועים: מנהל אגף החינוך מספר על תוכנית הלימודים החדשה של תלמידי כיתות ט' בעיר

עיריית הרצליה מרחיבה, החל מהחודש, את הלימודים הייחודיים במסגרת תוכנית Each, שכוללים גם לימודי לווינים וחלל, משפטים וחדשנות טכנולוגית. מנהל אגף החינוך יעקב נחום מספר על היוזמה ועל התוכניות להמשך

פורסם בתאריך: 3.11.19 18:00

החל מהחודש (נובמבר) יחלו תלמידי כיתות ט' בחטיבות הביניים בהרצליה לקחת חלק בתוכנית לימודים עירונית חדשה, במסגרתה יוכלו לבחור בין מקצועות לימוד יוצאי דופן, בהם סינית, תיאטרון, משפטים, לווינים וחלל, חדשנות טכנולוגית ולימודי אמנות שיתקיימו במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

הלימודים מתקיימים במסגרת התוכנית העירונית Each ללמידה חדשנית שיזם מנהל אגף החינוך בהרצליה ד"ר יעקב נחום, ויתקיימו בבתי הספר ובמוסדות עירוניים אחרים בימי רביעי. עד כה היו המקצועות המדוברים במסגרת התוכנית פתוחים בפני תלמידי התיכונים, והחל המחודש, כאמור, יהיו פתוחים גם לתלמידי כיתות ט'.

נחום, למה דווקא סינית?

"מודל Each אמור לתת תוכניות לימודים או העשרה שאינן נלמדות בבתי הספר. הכוונה היא לאפשר לתלמידים ללמוד דברים חדשים ואחרים שלא על פי התוכנית המסורתית של משרד החינוך. שפות זה משהו מאוד רלוונטי לתלמידים, בעולם שהוא היום גלובלי, והשפה לא חייבת להיות רק צרפתית, אנגלית וערבית. הילדים רוצים להרחיב לשפות אחרות, שונות ומגוונות. הם חשופים לסרטים והם רוצים להיות קרובים לעסקים וללכת לתחום הכלכלי. אני מסתכל רחוק ואני רוצה להכשיר את התלמידים לעתיד, והיום התחום הכלכלי והפיננסי הוא דרך המעצמה הענקית שזו השפה שלה"

איך החלטתם על לימודי סינית ואמנות? עשיתם סקר בקרב התלמידים?

"אנחנו פונים כל שנה למנהלים של בתי הספר ואומרים להם שאנחנו, אגף החינוך ברשות המקומית, רוצים להרחיב את תחומי הידע בתוך המערכת שיהיו פורמליים ובלתי-פורמליים ומבקשים שהם יבררו מה הילדים אוהבים ורוצים ומה העולמות שמעניינים אותם ואנחנו ננסה לבנות את התוכנית המתאימה".

ולמה החלטתם להרחיב את התוכנית גם לתלמידי כיתה ט'?

"מודל Each הוא מודל מאוד רחב, וזה רק חלק קטן מתוך המודל. אנחנו נרחיב את זה גם לכיתות אחרות בשלב הבא. אי אפשר להתחיל הכל בבת אחת. אנחנו גם עוברים תהליך למידה, מפיקים לקחים ומתקדמים. אני לא הייתי רוצה לעשות משהו בבת אחת ולקרוס, לכן אני עושה את זה בשלבים. אנחנו גם רוצים לאפשר את זה לכל מי שנרשם, ויש לא מעט, ולראות שזה מתאים לכל אחד. אנחנו גם צריכים להיערך ברמת כוח האדם כדי לאפשר שזה יקרה. זה תהליך שנבנה בשלבים ואני מאמין שבכל שלב אנחנו נתקדם יותר ויותר".

איך תלמידי כיתה ט' מגיבים לעניין? כמה נרשמו?

"יש לנו קרוב ל-200 נרשמים ורק פרסמנו את זה לפני שלושה ימים. הביקוש הוא אדיר. זה רק מעיד על כך שהילדים צמאים למשהו אחר ושונה מהשיטה המסורתית. לדעתי זה יכפיל את עצמו".

היית מכתיר את התוכנית כהצלחה?

"אני חושב שהמודל נחשב להצלחה, קודם כל בקנה מידה ארצי ואני יכול להעז ולומר גם בינלאומי. ערים אחרות פונות ורוצות ללמוד על המודל הזה, וגם רשויות מחו"ל. הקהילה בהרצליה וכל מערכות החינוך בעיר מגויסות לתהליך הזה, מגני הילדים ועד לתיכון. אין ספק שזו הצלחה".

מה היעדים הבאים?

"פתיחת התוכנית לתלמידי ט' זה השלב הראשון, ובהמשך הלמידה תעבור גם ליסודיים. אנחנו מתכננים בעתיד המאוד קרוב להגיע לשלב שבו נראה מנטורים, מומחים מתוך הקהילה, מלמדים ללא שכר את תחומי הידע החדשניים שאינם נלמדים בתוך בתי הספר. אנחנו רוצים לחתור ולהגיע למצב שבוא אנחנו מצליחים לגייס את המורים ולהגיע לשלב שבו המורים משנים את תהליכי ההוראה שלהם, מפרקים את תהליכי ההוראה לארבעה עקרונות מרכזיים – ערכים, קהילה, מחקר ואקדמיה. הרעיון המרכזי הוא לפרק את תהליכי ההוראה ושהם יהפכו לחלק אינטגרלי מתוך הלמידה. אנחנו נמצאים היום בשלב די מתקדם – כל המורים וכל המנהלים נמצאים בהכשרה באופן קבוע ביצירת התהליך והפיכתו למשהו פרקטי. היום בתי הספר מייצרים הרבה יוזמות והיזמות יודעים לדייק את הפרויקטים שלהם והם יוצרים קשר בין הפדגוגיה לפרקטיקה ואלה דברים חדשניים וייחודיים לעיר הרצליה. אני מאמין שהשנים יעשו את שלהם ונראה את השינוי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מולי

    היעד הבא, הוא ללמוד טורקית ואסקימוסית. יהיה גם בחירה בין ערבית לא מדוברת (זבטית-מזבטה) לטורקית זבנגית (מהמילה זבנג). בהצלחה!

  2. עם הארץ

    מיטל ליאור-גוטמן, אני מקווה שאת קוראת תגובות.
    יפה מאד שמכניסים תכניות מתקדמות לבתי ספר בעיר.
    אבל למה במקום תכניות אחרות שפועלות בהצלחה? בעירייה שברו את תכניות הלימודים המוצלחות בשניים מבתי הספר המובילים בישראל – תיכון הנדסאים וחטיבת שמואל הנגיד – והחזירו אותם שנים אחורה כדי ליישר קו עם יתר בתי הספר. הכל כדי שבעוד כמה שנים כשיכנס each יגידו איזה יופי, תראו את השיפור.
    בנתיים איכות בתי הספר בירידה, בעוד כמה שנים בע"ה תעלה חזרה, ומישהו יגזור קופון כספי ופוליטי.
    בנתיים? התלמידים וההורים סובלים, לא מבינים איך קרה שמשרד החינוך והעירייה חוגגים על חשבון התלמידים. ועל חשבון משלם המיסים כמובן.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר