גן ילדים צילום אילוסטרציה pixabay

אין סייעות, ילדים יושבים בבית: מחסור חמור בכוח אדם במערכת החינוך בהרצליה

ילדים בהרצליה נאלצים להישאר בבית עקב מחסור בסייעות, ביניהן סייעות רפואיות וסייעות שילוב. אמא לילד מספרת על התלאות שלה, וגם לחברי מועצה יש ביקורת בנושא

פורסם בתאריך: 12.10.21 09:03

שנת הלימודים נפתחה לפני קצת יותר מחודש. עם זאת, ילדים רבים בהרצליה נותרו מאחור, בגלל מחסור בסייעות. לדברי חרי מועצה מהאופוזיציה, מדובר במחסור של עשרות סייעות, ייתכן שהמספר אף מתקרב למאה. חלק מהסייעות שחסרות הן סייעות שילוב לילדים עם קשיים וחלקן סייעות בגני ילדים, בין היתר, לילדים עם צרכים מיוחדים.
שרון מצליח יו"ר הנהגת ההורים בבית ספר יוחנני, אמא לילד בכיתה ד' שעדיין מחכה לסייעת, מספרת על הבעיה: "מדובר בסייעת אישית לשילוב, כאשר הבן שלי זכאי ל-25 שעות שבועיות. בכיתה שלו יש עוד שלושה ילדים שזקוקים לסיוע רגשי. צריך לזכור שבשביל לקבל סייעת יש לעבור ועדת אפיון ובדיקת זכאות. הבן שלי למשל מאובחן odd, adhd וחרדה, לכן הוא לא יכול להיות בבית הספר ללא תיווך. הוא לא הולך בינתיים בכל מקרה, כי אין סייעת עבורו. הוא הגיע לכמה ימים בודדים וגם אז הושעה או שנקראנו להגיע. בגלל שאין לו סייעת, אז אין מי שיתווך לו סיטואציות או דמויות חדשות. אם הוא לא מקבל תיווך על מה שעתיד לקרות, כמו מורה חדש או כיתה חדשה, אז בשילוב עם החרדה יחד עם סיטואציה סמכותית חדשה – הוא מתפרץ. זה מתחיל בתנועה כמו להתנדנד בכסא – ואם מישהו מאתגר אותו באותו הרגע, למשל מבקש ממנו להפסיק להתנדנד, כי זה מפריע לכתה, הוא עולה בעוצמות שלו ויכול להגיע לאלימות. אין לנו טעם לשלוח אותו ושיקראו לנו לאסוף אותו".

שרון מגוללת את הקושי שלה, כמו של הורים אחרים, שנאלצים לבחור בין עבודה ופרנסה לבין דאגה לילד: "לפני שהוא אובחן בכיתה א', בסופו של חודש נובמבר, התפטרתי ממקום העבודה. כל יום בין השעה 8-10 היו מתקשרים אליי לבוא לקחת אותו, זה מאוד קשה. מאז כיתה א' ועד הקורונה הוצאנו אלפי שקלים בחודש כדי לאבחן ולטפל ולתמוך במה שבית הספר לא יכול לתת. זה לא נשמע לי הגיוני שיש כל כך הרבה ילדים מאובחנים עם זכויות והעירייה בכלל לא ערוכה בתחילת שנה לתת את המענה. מצד אחד אומרים לנו לבוא לקחת את הילד, ומצד שני מבקשים ממני למצוא סייעת. ישבתי לראיין ולעשות טלפונים לכל מיני נשים שיכולות לשדך לי, אחרי שלושה ימים ויתרתי. מצאתי שתיים מתאימות – אחת נפסלה ע״י העירייה בטענה שאבא שלה עובד עירייה וגם בעלה. אחת היא ביקשה שאוסיף לה לכל שעה 30 שקלים, משהו שאין ביכולתי לעשות. פניתי לעשרות נשים וחברות שיאתרו לי סייעת מתאימה, עצרתי שכנות ברחוב לספר, הכל ניסיתי".
מספר חברי מועצה בהרצליה מתריעים מזה זמן על הבעיה. איל פביאן מסיעת "החופש לבחור", מאשר כי עד תחילת שנת הלימודים היה מחסור של כמאה סייעות. "אני מתרשם שמרבית הכמות הזו נותרה חסרה. לא הצליחו להתמודד עם זה בפתיחת שנת הלימודים ומסרו על כך כששאלתי בישיבת המועצה באוגוסט. כשהעליתי את הנושא לסדר היום לקראת פתיחת שנת הלימודים, אמרו לי בעירייה שזו בעיה כלל ארצית". לדברי פביאן, ראש העיר משה פדלון אמר שזו אחת הבעיות הקשות, כשעל הפרק הקטנת מספר הסייעות בגני ילדים מ-2 ל-1. עוד הוא מציין שכ-35 מכלל הסייעות החסרות הן רפואיות.

 

חברת המועצה מסיעת דרך חדשה, דנה אורן ינאי, מעורה ופועלת בנושא. היא מספרת כי הצטברו על שולחנה עשרות פניות בנוגע למחסור בסייעות, למרות שלטענתה מדובר במספרים גדולים הרבה יותר. היא פנתה לאחרונה לעירייה כדי לקבל את המספרים המדויקים על מספר הסייעות החסרות, כמו גם לדעת, האם עיריית הרצליה שוקלת להגדיל את שכר הסייעות כדי לתמרץ עובדות נוספות להגיע.
אורן ינאי: "מדובר במצוקה משמעותית בעיר, זה נראה כאילו מדובר במאות. נראה לי שמדובר בתופעה גדולה שגובלת במחדל ארגוני. בשבועות האחרונים התקבלו אצלי עשרות פניות מתושבים בנוגע למחסור בסייעות בגנים, סייעות רפואיות וסייעות שילוב בגנים ובבתי הספר".

פנינו לעיריית הרצליה כדי לקבל את הנתון המדויק על מספר הסייעות החסרות כיום במערכת החינוך, שאלנו גם האם בכל גני הטרום טרום חובה ישנן שתי סייעות בגן, והאם בכוונת העירייה לתמרץ את גיוס הסייעות הגעתן בשכר גבוה יותר.

תגובת העירייה: "כידוע, בכל הערים בארץ קיים מחסור חמור בכוח אדם של סייעות לגנים. העירייה פועלת בכל האמצעים על מנת לגייס סייעות נוספות ובמקביל, בימים אלו, בהנחיית מנכ"ל העירייה, בוצעו שורה של צעדים ארגוניים אשר הובילו לפיתרון שיאפשר להמשיך להפעיל את הגנים כסידרם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. לי

    כשיישפרו את תנאי ההעסקה של הסייעות הרפואיות
    שזה אומר לא לפטר אותן כל שנה
    להעלות את השכר החודשי
    שהתנאים יהיו טובים
    ושהמערכת בה הן עובדות כגון : גן, בה"ס וכו
    לא ינצלו אותן ככח עזר לטובת המסגרת
    אלה לטובת הילד הספצפי איתו הן אמורות לעבוד בלבד !!!

  2. התו הירוק השאיר הרבה אנשי חינוך בבית...

    נסי למצוא לו מסגרת אחרת…אולי חינוך יער….לעיתים קשה לילדים לשבת בכיתה סגורה…

  3. יעל

    בכל הארץ יש מחסור בסייעות..
    חינוך מיוחד ורגיל.

    עובדות במשכורת רעב, מי ירצה לעבוד בעבודה קשה כזו עם משכורת זהו?
    הגיע הזמן להעלות את המשכורות ואז ירצו לעבוד.
    חלם של ממשלה.

  4. אני

    תעלו משכורות אז יהיו..
    מי מוכן לעבוד כל כך קשה בשכר מינימום?
    התפקיד לא מותאם עם המשכורת.

    סייעת בחינוך מיוחד מתמודדת עם קשיים רבים וקשים בזמן שהמורה יושבת..
    סייעת צריכה לקבל מינימום 10,000 שח בחודש
    אני בפחות מזה לא הייתי מתקרבת לעבודה המסורבלת הזו.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בעייתי ועצוב .שלא מעריכים נכון את הסייעות זה מה שקורה

  6. מישמיש

    המחסור בסייעות זו תופעה שקיימת בעוד ערים, לא רק בהרצליה. שיעלו להם קצת את המשכורת ושיגייסו אנשים אחרי פנסיה שמחפשים תעסוקה. כדי להיות סייע/ת רפואית טוב/ה לא צריך כושר פיזי או נעורים, אלא בשלות, סובלנות וידע בנושא מניעת אלרגנים וסיוע בזמן מצוקה.

  7. אמא מודאגת

    בעירייה אומרים שעדיין יש מחסור של יותר מ100 סייעות! מתחילת השנה הצליחו לגייס אולי 10 סייעות וגם זה לרוב בעזרת הורים שמחפשים בכל פלטפורמה נתונה. הבעיה העיקרית היא השכר ואם יש רצון לגייס אז למה לא לתת תמריץ לסייעות ולסייעים, לשפר את תנאי ההעסקה ולהוריד את העול מההורים שגם ככה מותשים מהמצב. כרגע מה שקורה זה שהורים הסכימו לשלם 'תוספת שכר' על מנת שלילד/ה שלהם יהיה סיוע. האם זה נשמע לכם הגיוני? נוצר מצב שהורים שאין להם יכולת לעשות כן צריכים לשבת עם הילדים בבית ואם הם שולחים את הילד אז להיות דרוכים ולהיענות לכל קריאה של צוות בית הספר. כרגע יותר מ100 לא קיבלו סיוע במהלך חודש וחצי, לאן הלך התקציב שמיועד עבור אותם ילדים?

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תעריכו סייעות, שלמו להן בצורה מכובדת ואז יהיו לכם כוח אדם

  9. חגית

    בושה שמדינת ישראל לא מעלה משכורות לסייעות ,דיי לעושק הסייעות !! סייעות נותנות את הלב והנשמה ח

  10. ...

    הבן שלי יושב בבית . עיר עם כסף אבל לזה אין מספיק כסף .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר