הכניסה למתחם הגנים בגליל ים, צילום פרטי
הכניסה למתחם הגנים שובל וגלים בגליל ים, צילום פרטי

"החלטה אטומה, אקט בריוני": העירייה סוגרת גנים לילדים על הספקטרום

"נכנסו אנשי עירייה בשעות הפעילות ושמו ארגזים" | "הודיעו לנו לפתע בזום, זו פגיעה בחסרי ישע". החלטה של העירייה לסגור שני גני תקשורת בגליל ים מעוררת סערה גדולה

פורסם בתאריך: 10.7.22 08:38

"אקט בריוני, פגיעה בחסרי ישע". הורים משכונת גליל ים נדהמו לגלות רק באחרונה ששני גני תקשורת בשכונה, שובל וגלים, ברחוב נתן אלבז, על 16 הילדים שבהם, יועתקו ממקומם לטובת תינוקיות (פעוטונים). הגנים יועתקו ככל הנראה אל מחוץ לשוכנה, כך שהמהמעות המעשית מבחינת ההורים היא סגירתם. מדובר בגנים בהם לומדים ילדים בגילאי 3-4 המוים על הספקטרום האוטיסטי, ובנוסף, אחד הילדים סובל מלקות שמיעה משמעותית ונעזר בציוד הגברה מיוחד שהותקן בגן. אי אפשר להפריז בחשיבות היציבות עבור הילדים ובחשיבות המיקום של הגנים בתוך השכונה ובמרחק סביר, אומר אחד ההורים.

ההורים התבשרו על המהלך בפגישת זום עם מנהלת מחלקת חינוך מיוחד בעיריית הרצליה, אורנה בירן, ונותרו המומים וכואבים. מיד לאחר הבשורה הכואבת מבחינתם, כתבו ההורים מכתב לשרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון בבקשה שתתערב ותעצור את המהלך, כמו גם לראש עיריית הרצליה, משה פדלון. למרות הפנייה אל ראש העירייה, טוענים ההורים כי ימים ספורים לאחר מכן הגיעו נציגי העירייה לגנים עם ארגזים וביקשו מאנשי הצוות לארוז את חפציהם ולהתכונן לפינוי. אז הפנו ההורים מכתב למנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן. יש להזכיר, כי גני חינוך מיוחד ממשיכים לפעול עד אמצע חודש אוגוסט.

גני התקשורת נמצאים במתחם לצד גני ילדים רגילים ושתי תינוקיות שפועלות. לדברי ההורים, בכוונת העירייה להרחיב את מספר התינוקיות. הורה לילד בן 4 באחד מגני התקשורת אמר בזעם: "רכזת החינוך המיוחד בהרצליה ביקשה בדחיפות מכל ההורים לעלות לשיחת זום, ועדכנה את ההורים והצוות שהופתע על עקירת הגנים, אני משתמש במילה הזו, כי זו ההרגשה שלנו. עצם המעבר זה המחדל, ילדים על הספקטרום צריכים סביבה מוכרת ולוקח להם חודשים רבים לפחות כדי ללמוד את הסביבה החדשה ולרכוש אמון בצוות".

אותו הורה משוכנע, שמאחורי ההחלטה טמון שיקול כלכלי: "הרכזת הסבירה שהיה ביקוש גבוה בהתחלה לחינוך המיוחד ועכשיו יש ביקוש לתינוקיות. ברור שיש פה עניין של כסף, זו החלטה אטומה שהתקבלה, שמהווה פגיעה בחסרי ישע. העלינו את המקרה של הילד שנזקק לשירותי הגברה בגלל לקות השמיעה, ראית לפי התגובות שהם בכלל לא זוכרים. בנוסף, הגננת של הגן שלנו התפטרה, כי היא לא מוכנה לעבור את הטלטלה הזו בשביל הילדים".

כאמור, ימים ספורים לאחר המכתבים, הגיעו נציגי העירייה לגן. אותו הורה מתאר: "יום או יומיים אחרי נכנסו נציגים של העירייה לגן  בשעות הפעילות מול הילדים ושמו ארגזים – הנה, אתם יכולים להתחיל לארוז כדי לפנות. הגננות מיד הסתירו את זה מהילדים ושמו במחסן, אבל הילדים רואים את הצוות בחוסר נוחות.  גן חינוך מיוחד נסגר רק באמצע אוגוסט, זה אקט בריוני, הרגיש כאילו אנחנו במאחז בלתי חוקי או הוצאה לפועל. פניתי גם למועצה לשלום הילד, אמרתי להם שהמאמצים של הממשלה לא צלחו. בכוונה בעירייה אמרו לנו ברגע האחרון, כדי שלא נוכל לערער".

הורה נוסף מוועד גני התקשורת בהרצליה, סיפר: "עיריית הרצליה  הציעו לנו אלטרנטיבות מחוץ לגליל ים, גנים ישנים. הילדים צריכים את הסביבה המוכרת וההמשכיות, כל שינוי קטן משנה המון עבורם. לוקח הרבה זמן להסביר להם על שינויים. משום מה, יותר חשוב לעירייה לעקור את הגנים האלה מאשר את הגנים הרגילים ולפתוח תינוקיות שבכלל לא שייכות לעירייה, אלא זה גוף פרטי בפיקוח העירייה. האופציות שנתנו להורים כגן חלופי הם במרחק של מעל קילומטר מהמקום הקודם, כולם גנים ישנים שצריכים לעבור שיפוץ והתאמות. כמובן שזה גם יצריך מההורים לנסוע מרחק יותר גדול".

 

איך הסבירו לכם בעירייה את המהלך?

"אמרו שהמתחם היה מיועד מההתחלה לתינוקיות, אבל הוחלט שיהיו הגנים לחינוך המיוחד ושהם יסיימו את שלוש השנים שלהם. בינתיים הם  קיימים רק שנה אחת ויש להם עוד שנתיים".

מהמועצה לשלום הילד נמסר: "המועצה לשלום הילד מכירה בזכותם של ילדים ליציבות והתפתחות, ובפרט כאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, הזקוקים לכך ביתר שאת. עוד ביום קבלת הפנייה, פנתה המועצה למחלקת חינוך בעיריית הרצליה, ובכוונתנו להוסיף ולפעול בנושא מול הרשות המקומית במטרה להבטיח שצורכיהם של הילדים יקבלו מענה מיטבי".

ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך לא היה מעורב בהחלטה. הנושא בסמכות העירייה בלבד".

מעיריית הרצליה נמסר: "העיר הרצליה מובילה בארץ בכמות המסגרות ואיכות החינוך המיוחד שלה. אנו מפעילים כיום מספר גדול מאד של מסגרות חינוך מיוחד: 24 גני ילדים ו-39 כיתות בבתי ספר. בזכות החינוך המיוחד האיכותי שאנו מפעילים משפחות רבות מעתיקות את מגוריהם להרצליה. בנוסף, מגיעים למסגרות החינוך המיוחד שלנו מרשויות רבות אחרות. בשנת הלימודים הקרובה ייפתח בית ספר חינוך מיוחד יסודי צומח לילדים על הספקטרום האוטיסטי וזה בנוסף לשני בתי ספר חינוך מיוחד הפועלים ברשות מזה שנים רבות. אין עוד עיר בישראל שכל כך מקדמת ומשקיעה בחינוך מיוחד כמו הרצליה. בשנת תשפ"ב נפתחו בשכונת גליל ים 2 גני חינוך מיוחד לילדים על הספקטרום האוטיסטי, במבנה שהיה מיועד לכיתות מעון יום. לקראת שנת הלימודים תשפ"ג, לאור גידול האוכלוסייה בגליל ים, עלה הביקוש לפתיחת מעונות יום נוספים במבנה – שכאמור היה מיועד לכך מלכתחילה. לכן, העירייה מעתיקה את גני החינוך המיוחד – שהם גנים על אזוריים – אל מרכז העיר, ברחוב שמחה הולצברג וברחוב השופטים. הגנים יותאמו כמובן לצרכים הייחודיים של ילדי גני החינוך המיוחד, כולל הנגשה מלאה – והכל במימון העירייה. יודגש כי בכל גני חינוך מיוחד בעיר פועלות הסעות לגן ובחזרה – מכל נקודה בעיר ומחוץ לעיר. יש לציין כי מתוך 16 הילדים שנמצאים בגני החינוך המיוחד שמועתקים משכונת גליל ים – רק 5 מתוכם הם תושבי השכונה. בשכונת גליל ים ימשיכו לפעול 3 גני חינוך מיוחד נוספים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עודדי

    פשוט בושה לעקור ילדים כאלה לטובת גן פרטי או לטובת משהו בכלל. העיריה לא יודעת שיש אכלוס בגליל ים. איפה הלב???

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר