דפנה צור (צילום פרטי), וחטיבת יד גיורא (צילום שרון יונתן)
דפנה צור (צילום פרטי), וחטיבת יד גיורא (צילום שרון יונתן)

"צריך שם שמשקף ערכים של קבלת האחר": עצומה של תלמידה ביד גיורא להחלפת שם ביה"ס

דפנה צור, תלמידת כיתה ז' בבית הספר, פתחה עצומה בה היא קוראת להחליף את שם בית הספר וממליצה לקרוא לו על שם אהובה עוזרי ז"ל. כל ההסברים בכתבה

פורסם בתאריך: 8.1.23 08:14

היוזמה של התלמידה האכפתית: דפנה צור, תלמידת כיתה ז' בחטיבת הביניים יד גיורא בהרצליה, פתחה עצומה הקוראת להחלפת שמו של בית הספר בו היא לומדת. חטיבת יד גיורא קרויה על שמו של גיורא יוספטל ז"ל, שנפטר בשנת 1962 בהיותו בן 50 בלבד. יוספטל היה פעיל ציוני בגרמניה, מבכירי הסוכנות היהודית ואף שימש כחבר כנסת וכשר הפיתוח, העבודה והשיכון. על שמו של גיורא יוספטל נקראו מוסדות, שכונות ורחובות ברחבי ישראל, כולל בית החולים באילת.

בתחילת 2018, בעקבות השיח שיצר הסרט "סאלח, פה זה ארץ ישראל" שבו יוחסו ליוספטל התבטאויות גזעניות ביחס לעדות המזרח, החליטו ראשי עיריות נתניה ומגדל העמק להסיר את ההנצחה של שמו, כאשר בנתניה היה זה שינוי שם רחוב ובמגדל העמק הוסב שמו של בית הספר שהיה על שמו של יוספטל, לשמם של אילן ואסף רמון ז"ל.

דפנה צור, צילום פרטי

דפנה צור, צילום פרטי

האם גם הרצליה תלך בעקבות מגדל העמק? מוקדם עדיין לדעת, אבל אם זה יקרה זה יהיה בעקבות יוזמתה של דפנה צור הצעירה, בתו של חבר המועצה איתי צור, שהסבירה לצומת השרון מדוע יצאה ביוזמה זו: "לפני מספר שבועות, אחת התלמידות בכיתה, שאלה את מורתי על שם מי קרוי בית ספרנו. המורה ענתה לה שזה על שם גיורא יוספטל. סיפרתי על זה לאבי והחלטנו לחקור עליו. גיליתי שגיורא יוספטל היה חבר כנסת, ושר השיכון והפיתוח. ראיתי שיש סדרה תיעודית בשם: "סאלח, פה זה ישראל" ושהוא מופיע שם. חשבתי ששם אני אוכל למצוא מי באמת היה הבן אדם הזה. ראיתי את כל הסדרה, היא מספרת על העלייה ההמונית של עדות המזרח שקרתה בתחילת שנות ה-50. בזמן הזה, גיורא יוספטל היה ראש מחלקת הקליטה בסוכנות היהודית. הסדרה מציגה תיקים סודיים שנחשפו ומציגים שיחות בין חברי הסוכנות כולל ציטוטים של גיורא יוספטל. באותם מסמכים יוספטל מתבטא בביטויים גזעניים מאוד כלפי עדות המזרח".

 

 

דפנה מפרטת כי באחד הציטוטים שמופיעים באותה סדרה שלו אומר יוספטל: "ההרגשה כי העלייה (של עדות המזרח) בעלת משקל מוסרי ירוד בעלת רמת חברתית פחותה ובעלת מטען רעיוני דל עלולה להוריד את המדינה למצולות של חברה לבנטינית בדרגת שפל השווה לזאת של עמי האזור. לא בחירה יש כאן אלא ברירה אומללה".

בעצומה כתבה דפנה: "אני חושבת שהציטוטים מדברים בעד עצמם ואינם משקפים את הערכים שתושבי הרצליה בכלל ותלמידי יד גיורא בפרט, מאמינים בהם. לכן אנו צריכים לשנות את שם בית הספר לדמות שמייצגת סובלנות, שוויון, קבלת האחר ועזרה לזולת. אני ממליצה לקרוא לחטיבה על שם אהובה עוזרי ז"ל שהייתה זמרת, יוצרת, פזמונאית, מלחינה ומור לפיתוח קול ישראלית".

חטיבת יד גיורא צילום שרון יונתן

חטיבת יד גיורא צילום שרון יונתן

לצומת השרון הסבירה: "הגעתי למסקנה שחטיבת יד גיורא אינה צריכה להתבייש בשמה ולהצניע אותו. אני חושבת שבית ספר צריך שם שמשקף ערכים של שוויון, רעות וקבלת האחר. לכן פתחתי את העצומה לשינוי שם חטיבת יד גיורא. כאשר העצומה תגיע למספר החתימות שאני שואפת אליו, אשלח מכתב לוועדת השמות בעיריית הרצליה, ואבקש להחליף את שמה של החטיבה לשם ראוי יותר. אני מקווה שבית הספר והעירייה יתמכו ברעיון שלי".

דפנה העלתה את העצומה לאתר עצומה ועד כה חתמו עליה 180 אנשים, כאשר המטרה שהוצבה היא להגיע ל- 300 חתימות.

לעצומה היכנסו כאן


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. טמטום נשי

    טרלול פרוגרסיבי. אז הילדה רוצה? בואו נחליף את השמות בכל המוסדות בארץ ובעולם כי בטוח כל אחד מאלה שיש בניין על שמם גם פעם דיברו לא יפה על מישהו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר