אורן אוריאלי, צילום פרטי
אורן אוריאלי, צילום פרטי

הקואליציה דחתה הצעה של אוריאלי להקדיש שעה בשבוע בבתי הספר ללימודי דמוקרטיה

בישיבת המועצה התפתח ויכוח בנושא. "הרצליה צריכה להתבלט כמגדלור בתקופה הזו", אמר אוריאלי. ד"ר יעקב נחום השיב: "אנחנו מכניסים בכל מקצוע את תחום הערכים". העירייה: "ההצעה תצמצם את לימודי הדמוקרטיה". אוריאלי בתגובה: "די עם המילים המכובסות"

פורסם בתאריך: 23.1.23 08:31

מועצת העיר בהרצליה הסירה בישיבת המועצה האחרונה הצעה לסדר של חבר המועצה אורן אוריאלי מהאופוזיציה (סיעת "דרך החינוך"), שבה ביקש להחיל בהרצליה שיעורי דמוקרטיה במערכת החינוך.

אוריאלי, בעברו מורה וכיום מנהל בית הספר היסודי "צופה שרון" באלפי מנשה, טען בהצעתו: "השיח הרעיל והאלים שמתנהל בעת האחרונה במערכת הפוליטית, במרחב הציבורי וברשתות החברתיות מסוכן לכולנו, אך בעיקר לדור הצעיר שגדל במערכת החינוך. מערכת החינוך בהרצליה, על איתנותה, משאביה ויכולותיה חייבת להתבלט בעת הזו כמגדלור של ליברליזם, פלורליזם, נאורות ואהבת אדם. היא חייבת לתת דגש לנושאים כדוגמת מגדר, זכויות אדם, פילנתרופיה, סחר הוגן, חיים משותפים במרחב הציבורי, כבוד לזולת, ראיית האחר, זכויות להט"ב, היכרות עם תרבויות ודתות שונות, חשיבות ערכי הסובלנות וההסכמיות בחברה וכיו"ב".

אוריאלי הציע כי מועצת העיר תקבע באופן שאיננו משתמע לשני פנים כי המשטר הדמוקרטי, על כל מורכבותו והסתעפותו, הוא ערך בעל חשיבות עליונה במרחב החינוכי-ערכי בהרצליה. הוא הציע גם כי במערכת החינוך העירונית, על כל מוסדותיה והחל משלב בתי הספר היסודיים ועד לתיכון, תוקדש שעה שבועית לפחות בה יועברו תכנים בנושא לימודי הדמוקרטיה, על פי תכנית מערכתית שתוכן מראש על ידי אגף החינוך בעירייה ותופץ בקרב בתי הספר.

עוד הציע אוריאלי כי הכשרה מתאימה תינתן לסגל ההוראה הרלוונטי בהרצליה, בין היתר במסגרת השתלמות שנתית בת 30 שעות לפחות, אשר תוכר למורות אלו כהשתלמות מקצועית מן המניין וכי עיריית הרצליה תקדיש לנושא זה משאבים מתאימים ומשמעותיים, הן מבחינה מערכתית והן מבחינה מהותית. משאבים אלו, בין היתר, ישמשו לאיסוף ובניית תכנים מתאימים, התקשרות עם גופים חיצוניים בעלי יכולת ורקורד מוכחים בעשייה זו, ימי שיא ויוזמות עירוניות, מפגשים יזומים עם אוכלוסיות של תלמידים ממגזרים שונים וכיו"ב. אוריאלי הציע עוד כי יועמד תקציב מיוחד לפעילות ותכנית ברוח זו גם בחינוך הבלתי פורמלי, במתנ"סים ובתנועות הנוער לטובת בנייתו של מסר חינוכי כלל רוחבי אשר אין לטעות לגבי חשיבותו ומקומו במרחב החינוכי-ערכי של מערכת החינוך בהרצליה, פורמלית ובלתי פורמלית כאחד.

ד"ר יעקב נחום, מנהל אגף החינוך בעירייה, השיב לאוריאלי בישיבת המועצה ואמר: "אני קצת מאוכזב שאתה מציע ללמד שעה שבועית בבתי הספר על דמוקרטיה. החשיבה שלנו היום היא הרבה יותר רחבה. אנחנו מכניסים בכל מקצוע את תחום הערכים. מנהלי בתי הספר אמרו לי כי 90 עד 100 אחוז מזמן השיעורים משולבים בערכים כמו דמוקרטיה, ערכים, סבלנות, ופלורליזם. אלו ערכים שמשולבים בכל השיעורים. השיטה שהצלחנו להטמיע היא השיטה שמדברים במערכת החינוך. לא עוד לימודי דמוקרטיה אלא היקף שעות ערכים דמוקרטיה ואתיקה הרבה יותר גדול משעה אחת".

אוריאלי השיב לנחום בישיבה: "ציפיתי להתייחסות קצת יותר אינטליגנטית. העברתי את התכנים האלו כמורה. צריך להרים דגל דמוקרטי מבית הספר היסודי. אתם מתכוונים להקדיש שעה לדמוקרטיה או שתמשיכו לספר סיפורים. אני כמעט ונעלב. די עם המילים המכובסות. על מי אתם עובדים"?


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

ההצעה לסדר הוסרה ברוב קולות הקואליציה. לאחר הישיבה אמר אוריאלי: "כפי שחשבתי, הצעתי לסדר במועצת העיר ללימודי דמוקרטיה בכלל מערכת החינוך בהרצליה מגיל היסודי הוסרה מסדר היום בתואנה נרפית ועלובה למדי שאגף החינוך בהרצליה גם ככה עוסק בלימודי דמוקרטיה במסגרת הדבר הזה שנקרא EACH – אותה תכנית עירונית שרצה כבר כמה שנים ולפי מה שמספר לי ראש אגף החינוך יעקב נחום בישיבת המועצה – יש בכוחה גם לתת מענה לחינוך דמוקרטי מקיף ויסודי. אין לה. גם היה לי הכבוד לקבל הרצאה מיותרת להפליא בת חמש דקות על מה שמתחולל בכיתות, בעוד שאני היחיד במועצת העיר שיודע מה באמת מתחולל בכיתות. המילים המכובסות האלו היו עלבון לאינטליגנציה, לא רק לשלי, אלא גם לזו של כל ההורים לילדים במערכת החינוך בהרצליה. השיח הרעיל מסביב מטריד כל אדם שקול בדעתו ובמקום שהרצליה תהיה מגדלור של לימודים שמקדשים את ערך זכויות האדם, זכויות הלהט"ב, לימודי מגדר, עבדות מודרנית וכיו"ב תכנים דמוקרטיים קריטיים וסופר רלוונטיים, הנהלת העיר בראשות פדלון ומאיה כץ, שבקואליציה שלהם אין ולו רשימה חילונית אחת, מוכיחים כי אין להם עניין אמיתי בשמירה על ערכי הדמוקרטיה ומבטלים ללא היסוס יוזמה שאין חשובה ממנה בעת הזאת. אין לי ספק שבבחירות המוניציפליות הקרובות תושבות ותושבי הרצליה יביעו את דעתם האמיתית על חשיבותה של דמוקרטיה בחייהם ובחיי ילדיהם במערכת החינוך".

מהעירייה נמסר בתגובה: "כמענה להצעתו של חבר המועצה, הוסבר לחברי מועצת העיר, ע"י ראש אגף החינוך והערכים, ד"ר יעקב נחום, כי למעשה הבקשה ללמד ערכי דמוקרטיה במסגרת של שעה שבועית נובעת מחוסר הבנה והכרות עם שיטות ההוראה המתקדמות המיושמות במערכת החינוך בעיר. בהרצליה, נושא החינוך לדמוקרטיה וערכיה נעשה באופן אינטרדסיפלינרי, כבר מגיל הגן, ושזור כחוט השני בכל תכני הלימודים, הן באופן ישיר והן בעקיפין. ערכי דמוקרטיה, סובלנות וקבלת האחר, נלמדים תוך כדי הוראת נושאים בתחומי ההיסטוריה, הספרות ואפילו המדעים. הצעתו של אוריאלי תצמצם את לימודי הדמוקרטיה בהרצליה. בעקבות הסברו המנומק של מנהל האגף, החליטה מועצת העיר להסיר את ההצעה מסדר היום".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר