20,888 תלמידים פותחים היום, יום שני ה-1.9, את שנת הלימודים תשפ"ו בהרצליה. 1,416 ילדים מתוכם עולים לכיתה א'. המספר הכללי של התלמידים כולל את החלוקה הבאה בין מוסדות החינוך השונים בעיר: 4,429 ילדים בגני הילדים, כולל גני החינוך המיוחד. 8,879 בבתי הספר היסודיים, כולל חינוך מיוחד. 3,800 בחטיבות הביניים, כולל חינוך מיוחד. 3,600 בתיכונים, כולל חינוך מיוחד. 180 ילמדו בבתי ספר לחינוך מיוחד -אופק, נתיב וקרן אור.
השמות הנפוצים ביותר בקרב הבנים שעולים לכיתה א', הם עומר, אדם ואיתן. השמות הנפוצים ביותר בקרב הבנות שעולות לכיתה א', הם מיה, יובל ורומי.
עיריית הרצליה נערכת לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ו. במהלך חופשת הקיץ ביצעה העירייה, באמצעות מינהל התפעול, עבודות שיפוץ ושדרוג מאסיביות בהיקף של למעלה מ-50 מיליון ש"ח של כל בתי הספר וגני הילדים בעיר.
"אנו פועלים במלוא המרץ והמשאבים להבטיח שהרצליה תוביל בחינוך, עם הישגים גבוהים, תכניות לימוד ייחודיות הרואות את טובת הילד והילדה, אנשי חינוך מקצועיים ומנוסים, סביבת לימודים חדישה נקיה ומטופחת", אמר ראש העירייה, יריב פישר. "בנוסף, השנה שמנו דגש על מתן העשרה וחיזוק במסגרת פעילויות החינוך הבלתי פורמלי – באמצעות סבסוד תכנית 'כיף בחוג' המעניקה חוג חינם לכל ילד וילדה בכיתות ב' עד ד', ולילדי משרתות ומשרתי המילואים מגן חובה ועד כיתה ו'. אני מודה למנהלי בתי הספר והגנים, לאנשי החינוך המצוינים ולהנהגת ההורים, על העבודה המשותפת שנעשית במסירות גדולה ובהמון אהבה לעיר ולתלמידות ולתלמידים".
שדרוג הסביבה הלימודית: השנה הושם דגש על התקנת 480 תאי שירותים חדשים בבתי הספר בעיר ושיפור התשתיות; התקנת למעלה מ-400 מזגנים חדשים בכיתות הלימוד; הוספת 17 רובוטים מנקים לבתי הספר שיתווספו למערך שירותי הניקיון הקיימים. הרובוטים ינקו וישטפו את רצפת בתי הספר ובכך יאפשרו חיזוק משמעותי למנקים שיוכלו להתפנות לנקות אזורים מורכבים יותר במבנה; שיפוצי עומק בוצעו ב-10 גנים ושודרגה סביבת העובדה של המורות והמורים. כמו כן תוקנו כל ליקויי הבטיחות שהתגלו, הוספו מרחבים מוגנים, ועוד.
תגבור צוותי חינוך איכותיים: מערכת החינוך העירונית גייסה לשורותיה מערך של מורות ומורים, גננות וסייעות מקצועיות ומנוסות, ובנוסף, הצוותים החינוכיים עבדו כל העת על מנת לפתח ולייצר מערכי שיעור משופרים, חדשניים ויצירתיים כדי לספק לילדות וילדי העיר את החינוך הטוב והאיכותי ביותר.
בשנת הלימודים הקרובה יצטרפו שמונה מנהלי בתי-ספר חדשים בעיר: מנהלת בית ספר יוחנני – אפרת רנצר, מנהלת בית ספר שז"ר – הדס אבטליון, מנהל בית ספר הנדיב – יאיר די סיגני, מנהל בית ספר הדמוקרטי ע"ש יאנוש קורצ'ק – ארי נירון, מנהלת חטיבת הביניים זאב – רעות ברתנא, מנהלת חטיבת הביניים הנדסאים – ריני דגן, מנהלת תיכון דור – עדי פריבס קסטרו, מנהלת בית הספר קרן אור – אדווה כפיר.
בין תכניות הלימוד החדשות והייחודיות במערכת החינוך בעיר, ניתן למנות את:
חינוך ערכי-זהותי. העירייה חברה למועצה לחינוך ממלכתי-עברי כדי לקדם את ערכי הדמוקרטי, היהדות, הציונות והקידמה המשותפים לכל תלמידי הזרם בהרצליה ובארץ. העירייה תעודד יוזמות ומפעלים חברתיים, בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ברוח החינוך הממלכתי-עברי ובשותפות עם ערים נוספות שהצטרפו למהלך מרחבי הארץ.
צוות שלומות נוער. בהובלת מינהל החינוך החל לפעול צוות רב מקצועי העוסק בשלומות בני ובנות הנוער בעיר. ההבנה ביחס לחשיבות הנושא והכרה במורכבותו מחייבת עבודה בשותפויות של כלל הגורמים העירוניים העוסקים בנוער. הצוות שוקד על חיזוק המוגנות, החוסן והשייכות של הנוער, באמצעות חיבור בין מערכת החינוך, החינוך הבלתי פורמלי, אגף הרווחה וגורמי הביטחון בעיר.
פרלמנט הילדים. פרלמנט הילדים בהרצליה הינו קבוצה של תלמידים יזמים מכלל בתי הספר בעיר. חברי הפרלמנט, נציגים משכבות ה'-ו', יובילו תהליכים חברתיים במטרה לקדם עשייה חינוכית וחברתית משמעותית למען קהילת התלמידים בעיר.
הרחבת תכנית "מתחברים לחיים". תכנית שנתית למניעת אובדנות בקרוב בני נוער, המשלבת יועצות, מחנכים ומורים שעברו הכשרה מקצועית. התכנית כוללת מפגשים שוטפים עם התלמידים וההורים.
תכנית תקשוב עירונית. התכנית תפעל לקידום אוריינות דיגיטלית בקרב תלמידי ותלמידות העיר. באמצעות עבודה בסביבות ענן תקודם למידה משמעותית ושיתופית. הילדים ילמדו בינה מלאכותית הן כדי לרכוש מיומנויות בעולם המתחדש והן כדי להבטיח מפגש בטוח ומקדם עם הטכנולוגיה.
לשכת גיוס בית ספרית. בכל התיכונים בעיר תוקם לשכת גיוס בית ספרית, שתכליתה לתווך את שלבי הגיוס על כל רכיביו ומרכיביו עבור תלמידינו דרך בית הספר.
חידונים בהרצליה. החידון העירוני השנתי לתלמידי כיתות ה' מכלל בתי הספר בהרצליה יתקיים גם השנה, במתכונת חדשנית המאפשרת השתתפות רחבה של תלמידים רבים יותר. החידון יעסוק באתרים מרכזיים ודמויות היסטוריות. בנוסף, זו השנה הראשונה בה יתקיים בהרצליה גם חידון מתמטי עירוני, שיאפשר לתלמידים להפגין יכולות חשיבה, פתרון בעיות ויצירתיות ברמה גבוהה.
העמקת הלמידה באמצעות בינה מלאכותית במערך החינוך המיוחד. בעירייה מציינים כי הם רואים בשימוש בבינה המלאכותית פוטנציאל רב לקידום למידה מותאמת לצרכים הייחודיים של כל תלמיד ותלמידה. בתי הספר הכוללניים לחינוך מיוחד, יבנו תכניות לשילוב בינה מלאכותית בעבודה עם תלמידיהם בהתאם למאפייני התלמידים בבית הספר. בהרצליה, בתי הספר לחינוך מיוחד עומדים בחזית הקדמה הטכנולוגית.
שני חוגים לכל תלמיד בחינוך הכוללני. במסגרות החינוך הכוללני יפעל מערך חוגים במהלך שעות הלימודים, כך שכל תלמיד יוכל להשתתף בשני חוגי העשרה בתחומי הספורט, האמנות והיצירה. הפעילות המגוונת תתקיים במימון עירוני ותספק לתלמידים העשרה וחוויה חינוכית במסגרת הבית ספרית.
פעילויות גלישה לילדים עם מוגבלויות. השתלבות תלמידי בתי הספר הכוללניים בפעילויות גלישה במרכז "לב הים", בשיתוף עמותת "בית על הים".
חוג חינוך גופני בגני הילדים. מעל 140 גני הילדים העירוניים הילדים ייהנו מדי שבוע מחוג חינוך גופני חווייתי, בהובלת אגף הספורט.
תוכנית מס"ע – מנתחת התנהגות, סייעת, עיבוד רגשי. תוכנית מס"ע פועלת בגני הילדים בהרצליה בשיתוף פעולה רחב של צוותי הגנים, ההורים, שירותי הפסיכולוגיה והייעוץ. מטרת התוכנית היא לקדם, להטיב ולשפר את האקלים החינוכי בגן, תוך שימוש בכלים מקצועיים מעולם ניתוח ההתנהגות. במסגרת התוכנית, הילדים לומדים לנהוג בכבוד הדדי, לשתף פעולה, לפתח כישורי ויסות עצמי, אמפתיה ותחושת שייכות. כך נבנית סביבה חינוכית חיובית ומטפחת, התומכת בצמיחה הרגשית, החברתית וההתנהגותית של כל ילד וילדה.
הורות בנעלי בית. מנהל החינוך, בשיתוף מרכז נגה, יקיים הדרכות הורים במחיר מסובסד, בגנים שבהם יעלה צורך על ידי ועד הגן והגננות. לדוגמא: מוכנות לכיתה א', סמכות וגבולות, יחסי אחים, חינוך הילדים ועוד.
המשנה לראש העירייה, מחזיקת תיק החינוך, גלילה יבין, אמרה: "מערכת החינוך העירונית תשים דגש על חינוך מצמיח ושלומות לכל תלמיד ותלמידה. נקפיד לשמור על רווחת התלמידים, על מתן שוויון הזדמנויות מלא לכולם ומימוש הפוטנציאל הגלום בכל אחת ואחד. חיזוק מערכת החינוך, גיוס אנשי חינוך איכותיים, גיבוש תכניות לימוד חדשניות ומגוונות ושיפוצים מאסיביים במוסדות החינוך – כל אלה הן ביטוי לתרבות חינוכית, אחריות וכבוד הדדי. ביחד נוביל עשייה חינוכית ערכית שתישא פרי לדורות".





תגובות