פעילים של מאיה כץ מחלקים שוקו בכניסה לבית ספר
פעילים של מאיה כץ מחלקים שוקו בכניסה לבית ספר

סערה בכוס שוקו: פעילים של מאיה כץ חילקו שקיות שוקו בכניסה לבתי ספר

חוק הבחירות אוסר על חלוקת מתנות, ובכלל זה גם מזון, אך עורכי הדין של כץ טוענים כי הם עומדים בהוראות החוק

פורסם בתאריך: 2.9.18 18:49

היום, היום הראשון ללימודים בבתי הספר, החליטו במטה של מאיה כץ – סגנית ראש העירייה המתמודדת על ראשות העיר, לחלק בסמוך לבתי ספר בהרצליה שקיות שוקו מממותגות עם סיסמת הבחירות של סיעתה של מאיה כץ, קהילה צעירים וסביבה נטו. על שקיות השוקו הודבקו מדבקות שעליהן הכיתוב: "המרענן הרשמי של הבחירות, קהילה, צעירים וסביבה נטו בראשות מאיה כץ, אנחנו כאן עבורכם".

"ליוויתי את הבן שלי בבוקר לבית הספר וראיתי תעמולת בחירות ממש בשער בית הספר", מספרת אתי רז, שבנה לומד בתיכון היובל. "לאן הגענו? זה ממש הזוי ולא מכובד. אני לא בוחרת אף פעם בבחירות המוניציפליות, אבל מפריע לי דבר אחד שמערבבים את פתיחת שנת הלימודים עם בחירות. זו תחילת שנת הלימודים ואני לא מבינה את הקשר בין הבחירות לילדים. אנחנו ההורים לא לוקחים את הילדים לתיכון, זה מה שמצחיק פה. היו שם שלושה אנשים עם חולצות סגולות וחילקו פליירים ושוקו בשקית לתלמידים".

שקיות השוקו שחילקו פעילים של מאיה כץ

נציין שבסעיף 8 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט- 1959, נקבע כי "לא תהא תעמולת בחירות מלווה תכניות בידור, לרבות הופעות של אמנים, נגינה, זמרה, הצגת סרטים ונשיאת לפידים; לא תהא תעמולת בחירות קשורה במתן מתנות, ופרט למסיבות בבתים פרטיים לא תהא קשורה בהגשת מאכלים או משקאות משכרים. האיסור על הצגת סרטים לא יחול על שידור תעמולת בחירות בטלוויזיה לפי סעיף 15 א. לעניין זה, "משקה משכר" – כהגדרתו בסעיף 184 לחוק העונשין, התשל"ז- 1977".

לפי חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, נקבע איסור כללי על שימוש במתנות במסגרת תעמולת הבחירות. "לעניין איסור כללי זה הקבוע בסעיף 8 לחוק האמור יש להבחין, בהתאם להנחית היועץ 1910.1 בין חפצים שאין להם ערך כלכלי בפני עצמם ועיקר שימושם הוא לצורך תעמולת בחירות דוגמת כפתורים ומדבקות שעליהם שם, סימן או סיסמא של מועמד או רשימה ובין חפצים שיש להם ערך ושימוש בפני עצמם במנותק ממערכת הבחירות, כגון מכשירי כתיבה, מצרכי מזון או אביזרי רכב בין אם יש עליהם שם, סימן או סיסמא של מועמד או רשימה ובין אם לאו. חלוקה של חפצים בעלי ערך כאמור לעיל הינה אסורה, וזאת אף אם מדובר במתנה פעוטת ערך" – כך נכתב בחוזר מנכ"ל הנחיות היועץ המשפטי לממשלה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות 5/2018.

לאחרונה נדרשה ועדת הבחירות לנושא של חלוקת צלונים לרכב הכוללים תעמולה, ובהחלטתו קבע השופט יצחק כהן כי חרף העובדה שיש לצלונים שימוש נוסף, הרי שלאור ערכם הזעום ותכליתם הדומיננטית לשמש לתעמולת בחירות, אין הדבר מהווה עבירה על הוראות סעיף 8. בכך צימצם השופט את היקף האיסור על חלוקת גימיקים במסגרת תעמולת בחירות. (תר"מ 43/21 חיים צורי נ' צבי אבישר ניתן ביום 11.06.2018).

ממטה הבחירות של סיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו נמסר בתגובה: ״חשוב להיצמד לעובדות ולאמת: לא נערכה כל פעילות פוליטית בתוך מוסדות החינוך בהרצליה. חלוקת שקיות שוקו קר לתושבים נעשתה ברחבות ציבוריות ובין השאר גם ליד תחנת הרכבת וכולה עומדת בקפדנות בהוראות החוק על פי חוות דעת משפטית של עורכי הדין המלווים את פעילות הסיעה. אנו מאחלים שנת לימודים מתוקה ומרעננת לפחות כמו השוקו שחולק״.

לפי עורכי הדין המלווים את סיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו, "בנושא שקיות השוקו הממותגות בסיסמת הבחירות של סיעת 'קהילה, צעירים וסביבה נטו' שחולקו בכניסה למספר בתי ספר, ברור לכל כי שוקו אינו מוצר מזון, אלא שתיה וערכו הכלכלי זעום, ועל כן הוא חוסה תחת המגבלות הקבועות בהנחיית היועמ"ש לממשלה 1.1910 והפסיקה בנושא. לפיכך, לאור כל האמור לעיל, ניכר כי אין בחלוקת שוקו ממותג בסיסמת הבחירות של סיעת 'קהילה, צעירים וסביבה נטו' משום הפרה של הוראות סעיף 8".

הנהגת ההורים העירונית הרצליה מסרה בתגובה: "לצערנו מערכת הבחירות הקרבה מביאה איתה התנהגויות לא אתיות ולא חינוכיות. הבוקר הופתענו עם נציגים של אחד המועמדים לראשות העיר אשר עמדו בכניסה לתיכונים וחילקו לתלמידים שקית שוקו ממותגת מועמד. הנהגת ההורים נאבקת מזה שנים נגד הכנסת משקאות ממותקים ומזון לא בריא לבתי הספר (מה שגם מעוגן בחוזר מנכ״ל משה״ח), וחלוקה של שוקו עתיר בסוכר, גם אם אינו בתוך שטח ביה״ס אלא צמוד לשער הכניסה, אינה ראויה. גם אם זה צעד חוקי, הוא ללא ספק לא לעניין. אין פה נקיטת עמדה מבחינת הנהגת ההורים העירונית לגבי מועמד זה או אחר, ואנו קוראים לכלל המועמדים לשמור על מערכת בחירות נקייה, במיוחד מול הנערים והנערות שזו הפעם הראשונה בה הם בוחרים. חינוך לדמוקרטיה הוא לימוד של בחירה ביו דעות ועמדות, ולא לימוד של בחירה בשקית שוקו. שנת לימודים פורה ומהנה!".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אכן אחד הסיפורים המצחיקים… מבינה את ההורים. באמת די עם התעמולה חזרתם ועפתם על עצמכם אז די כבר… וכעת לנקודה מעניינת… כל אחד יודע שוקו בשקית מפעיל את השרירים הטבעיים בפה וגם במקביל שלו ושולח את הבנאדם יש לשירותים… אז מה התענוג בדיוק השוקו קר ומתוק אם אחרי חמש דקות אתה במקום האחרון שבו תרצה להיות: השירותים של הבצפר

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאז ומתמיד חברי הנהגת ההורים לא פיספסו הזדמנות לפספס את הבחירות.
    התגובה הרפה והמתחסדת של ועד ההורים היא מבזה ומעליבה.
    מאז ומתמיד ועד ההורים העירוני היה כר מרעה למועמדים לבחירות העירוניות.
    די להסתכל בחברי המועצה היוצאים והמועמדים הנכנסים כאשר רבים מהם מתהדרים בתואר של חבר בועד ההורים.
    אבל כאשר יש בחירות פתאום ועד העירוני הוא לא פוליטי.
    הוא יושב על הגדר וממתין שיגמרו הבחירות.
    ההתנהגות הזו פוגעת בילדינו, מכיוון שדקה אחרי שיגמרו הבחירות יחלו דיוני התקציב. עירוני ושוב ימצאו את עצמם חברי ועד ההורים בוכים ומתלוננים שלא שיתפו אותם.
    ומגלגלים עיניים שהם לא רואים את ספרי התקציב ויש קיצוצים.
    ולמה הם ציפו. במהלך הבחירות כולן חברי ועד ההורים התעסק בשוקו.
    במקום לצאת בקול קורא למועמדים, במקום לפנות להורים ולהציג מצע. במקום לנהל ולהשוות בין המועמדים, להזמין אותם לשיח פתוח בנושא חינוך בחסות ועד ההורים.
    ואם אתם רוצים לראות למה ומדוע בתי הספר הדתיים מקבלים הרבה תסתכלו כמה חברי מועצה עוסקים בנושא חינוך דתי בעיר.
    הגיע הזמן וכעת שחברי ועד ההורים יפסיקו לעסוק ההתנגחות בינהם ויתחילו ללחוץ על המועמדים, לדאוג ולהחתים אותם היום שאחרי הבחירות יציגו ויפתחו את ספרי התקציב בנוא החינוך בפני הההורים.
    יהפכו את ההורים לשותפים אחרי הבחירות ולא לצינור מידע.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד להם לפחות היא עושה משהו יצא ממנה שקית של שוקו יש עתיד

  4. הרצלייני חופשי

    בושה וחרפה ….
    קונים אתכם בשקית שוקו ואתם מריעים ומודים …
    על מה ועל מי ?
    בושה וחרפה לעשות שימוש ציני בפתח שנת הלימודים ובפתחם של בתי הספר …
    אני שואל מדוע לא חילקו שוקו בתקופה הקודמת לבחירות ?
    עד מתי תחשוב הגברת מאיה כץ שהתושבים הם טפשים ?
    אני אומר לא תודה הגברת כץ
    לא רוצה ממך שוקו
    ולא רוצה שתהיי ראשת העיר שלי.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר