הכירו את עורך דין אוהד מגורי
הכירו את עורך דין אוהד מגורי

עורך דין להוצאת רישיון נשק במרכז: הכירו את עו"ד אוהד מגורי

תהליכים מורכבים, עמידה בתבחינים ספציפיים, מבחנים פסיכולוגיים ואבחון נפשי, הם חלק מהחסמים העומדים בפני אלו המעוניינים להוציא או לחדש רישיון לנשיאת נשק בישראל. עו"ד אוהד מגורי, מסביר על ההליכים השונים במסע להוצאת רישיון נשק והחזרת נשק שנלקח מכם וכיצד עו"ד מומחה בתחום יוכל לצלוח אותם

פורסם בתאריך: 29.11.18 07:50

בחודש אוגוסט האחרון, הרחיב השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את אפשרויות נשיאת הנשק לאזרחי ישראל. כך, על פי התקנות החדשות המקלות על משרתי מילואים ובוגרי יחידות קרביות בצה"ל ובמשטרה לקבל רישיון נשק, הצפי היה כי מעל ל- 600 אלף איש יוכלו להגיש בקשה לרישיון, בכפוף לאישור בריאותי ואישור משטרה. בפועל, המציאות מראה תמונה שונה לגמרי.

"על אף ההודעות בתקשורת על החלטת השר ארדן לפתוח את הדלתות בפני אזרחים רבים ולעודד הוצאת רישיון נשק, הדברים אינם כפשוטם". אומר עו"ד אוהד מגורי, שמשרדו מתמחה בהוצאת/חידוש וביטול רישיון נשק. "בפועל, כדי להוציא רישיון נשק פרטי היום בישראל, יש לעמוד בדרישות הסף של האגף לרשות כלי ירייה ולעמוד באחד מהתבחינים שמוצגים לרשות הציבור, ביניהם: מגורים או עבודה ביישוב זכאי, אדם אשר שירת בכוחות הביטחון בדרגת רס"ר ומעלה או סגן ומעלה, אדם אשר שירת במשטרה מעל שנתיים, אדם אשר מוביל חומר נפיץ, וישנה רשימה לא ארוכה של תבחינים נוספים, שמעט מאד אנשים יכולים לעמוד בהם".

מי הם אותם אנשים שפונים ומבקשים להוציא רישיון לנשיאת נשק?

"זה נחלק לשניים. אנשים פרטיים המבקשים רישיון לנשיאת נשק פרטי הם לרוב צעירים ששירתו ביחידה קרבית ורוצים באפשרות לתגובה ראשונית במקרה של אירוע בטחוני חלילה, להגן על עצמם ועל הסובבים אותם. ישנם לחילופין אנשים מבוגרים, המעוניינים ברישיון נשק כדי להגן על עצמם ועל משפחתם במקרה של תקיפה או שוד. בנוסף, אנשים העובדים באזורים מסוכנים בהם המדינה אינה מספקת פתרון משמעותי לשמירה על חייהם.

בהיבט הארגוני, אנשים שעובדים באבטחה למשל ויש להם רישיון לנשיאת נשק יהיו מבוקשים יותר ויקבלו משכורות טובות יותר מאלו שלא. זה מניע משמעותי להוצאת רישיון ארגוני.

חשוב להבין, כי כיום אנשים לא יכולים להוציא רישיון נשק רק כי מתחשק להם. עליהם לעמוד באחד התבחינים הקפדניים והמחמירים של האגף לרשות כלי ירייה".

היכן עומד הנושא של רישיון נשק בהיבט המשפטי?

"כל הנושא של רישוי נשק הוא תחת ההגדרה של משפט מנהלי וישנם עורכי דין ייעודיים לכך. אם כי, יש מעט מאוד עורכי דין בישראל שמתמחים בתחום הספציפי של רישוי נשק. המשפט המנהלי הוא הרבה יותר סבוך מהמשפט הפלילי או המשפט האזרחי המוכרים לנו. במקרים הקשורים לרישיון נשק, בית המשפט מתערב בהליכים רק כאשר הוא מקבל הוכחה לכך שההחלטה שהתקבלה ע"י הרשות המנהלית, במקרה זה – האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים, היתה בלתי סבירה בעליל, בלתי מידתית ו/או בלתי הוגנת.

הטיפול בסוגיות רישיון נשק הן מורכבות ומאתגרות, כיוון שכבר למעלה משני עשורים שהמדינה מצהירה כי מטרתה לצמצם את כמות כלי הנשק החוקיים המוחזקים ע"י אזרחי המדינה. לכן, הגישה היא לבחור בפינצטה למי נותנים רישיון נשק ולמי לא. מתוך הניסיון שלי, בני המגזר הערבי לדוגמה, נתקלים בהרבה יותר קשיים בהוצאת רישיון נשק מאשר היהודים.

גם כשאדם עומד בתבחין להוצאת רישיון נשק יש קושי מסוים, כיוון שאותו אזרח צריך להוכיח עמידה בתבחין שזה לא הליך פשוט. כך לדוגמה, אדם שגר ביישוב זכאי, אפילו לא יודע בעצמו אם היישוב זכאי או לא, כי רשימת היישובים הזכאים חסויה מהציבור.

במקרה שהוא אכן גר ביישוב זכאי, עליו להמציא טפסי ארנונה, חוזה שכירות והוכחות נוספות לכך שגר שם ולא מספיק שזה יהיה רשום במשרד הפנים. העניינים נהיים מסובכים יותר כשמדובר בהוצאת רישיון נשק לצורך עבודה, אז נדרשים להציג הוכחות המעידות על כך שמרבית עבודתו של אותו אדם מתבצעת בתוך היישובים הזכאים".

כיצד עורך דין מומחה בתחום הוצאת/חידוש רישיון נשק יכול לסייע?

"בנושא הוצאת רישיון נשק פרטי – יכול להיות מצב וזה מאוד נפוץ, שאדם עומד בתבחין ויש לו את כל ההוכחות להוכיח זאת, אולם אי שם בעברו נפתחה כנגדו חקירה פלילית או שהתנהל נגדו משפט פלילי או גרוע מכך, קיים נגדו מידע מודיעיני שחוסם בפניו אפשרות לקבל רישיון נשק, כאשר הוא לא היה אשם במעשה הפלילי שהיה חשוד בו ובטח שאינו קשור למעשים המיוחסים לו במידע המודיעיני.

את המשרד לביטחון פנים זה לא מעניין. די למשרד בכך שמשטרת ישראל קובעת שהיא מתנגדת להוצאת רישיון נשק לאותו אדם בגלל התיק או המידע המודיעיני, והבקשה שלו תדחה על הסף. כיוון שערעור ועתירה מנהלית כרוכים בעלויות גבוהות וזהו תהליך ארוך ומעייף, לרוב אותו אדם יוותר ולא יעשה זאת בעצמו.

עורך דין מומחה בתחום, יודע מראש איך להציג את הנתונים, כיצד להתכונן למאבקים צפויים מול הרשות, איך להתגונן וגם איך להילחם בבית המשפט, כך שבסופו של דבר האדם יקבל את הרישיון הפרטי לנשיאת נשק כמו גם פיצויים מהמדינה עבור הטרחה.

לגבי רישיון ארגוני לנשיאת נשק, הוא כורך בתוכו דרישה נוספת שאינה קיימת ברישיון הפרטי וזה בדיקה פסיכולוגית. במסגרתה, נדרש המועמד לענות על מאות שאלות במבחן ממוחשב וכן לעבור שיחה עם פסיכולוג. לרוב מה שיקבע אם הוא כשיר מבחינה נפשית, זה אותו מבחן ממוחשב.

חשוב להבין, כי להגיע למבחן הזה ללא הכנה מראש ומבלי לדעת מה צפוי, לרוב מוביל לכישלון. עורך דין מומחה יידע להכין את המועמד למבדק, להסביר לו במה מדובר, ואם צריך להביא את העניין לידי בדיקת מומחה אשר בכוחו לבטל את החלטת הפסיכולוג שדחה את הבקשה".

מהם התהליכים במקרה של ביטול רישיון?

"על פי נוהל קבוע במשטרת ישראל, כמעט כל אדם שנחקר בעבירה פלילית והוא בעל רישיון נשק, הרישיון והנשק שלו נלקחים מיד. כמו כן, המשטרה ממליצה למשרד לביטחון פנים על ביטול מוחלט של הרישיון. גם אם מדובר בתלונת סרק או בתלונה קנטרנית, גם אם מדובר בחשד לא מבוסס ובטח כאשר מדובר באדם שאינו אשם, את המשטרה זה לא יעניין. יש נוהל והם פועלים על פיו. במשטרה יגידו לאותו אדם שיש לו 18 חודשים לטפל בעניין הנשק כך שהוא מרגיש שהוא לא צריך להילחץ. הוא חושב שצריך לתת למשטרה זמן להשלים את החקירה וכאשר היא תסתיים, הרישיון יוחזר לו. זה  לא מה שקורה בפועל, ומה שאותו אדם לא יודע הוא, שאם הוא לא יגיש הודעת ערר על ביטול רישיון הנשק תוך 45 יום ממועד הביטול, הוא לא יוכל לעשות אח"כ דבר בעניין.

ברוב המקרים, צריך לדאוג לסגירת התיק בצורה הנכונה, ומהעילה הנכונה בכדי למנוע התנגדויות מצד האגף לרשות כלי ירייה, ולכן חובה לפנות לעו"ד לאלתר, כדי שידאג להגשת ערר באופן מידי עם ביטול רישיון הנשק ובמקביל יפעל לסגירת התיק בצורה הנכונה".

ובמקרים של חידוש רישיון נשק?

"חידוש רישיון נשק אינו דבר של מה בכך וכיום, יותר מתמיד, האגף לרשות כלי ירייה מקפיד לבחון האם המועמד עומד בתבחינים הקיימים ולא מספיק שהוא כבר מחזיק ברישיון תקופה אלא הם בודקים בנוסף, האם התבחין שהיה קיים בעבר קיים גם היום. לעתים, אותו מועמד אפילו לא יודע שהוא אומנם לא עומד בתבחין מסוים אבל עומד בתבחין אחר, והוא מגיש בקשה לחידוש על סמך התבחין הקודם ובקשתו נדחית. באגף יש תבחין שנקרא "הוראת מעבר" אשר נועד לשנע את הזכויות של אלו שמחזיקים ברישיונות נשק עשרות שנים. אולם המשרד לביטחון פנים עושה את כל המאמצים לבטל את האפשרות להחזיק ברישיון על פי הוראת מעבר ויעשה הכל כדי שאותו אדם יעבור לתבחין חדש. לכן, חשוב מאוד להגיש בקשה באמצעות עו"ד שיידע להבטיח את החידוש על פי התבחין הקיים מבלי שאותו אדם יידרש עכשיו להוכיח מחדש מדוע הוא זכאי לנשק ולעמוד בכל מיני מבחנים חדשים שעד עכשיו לא נדרש להם".

משרד עורך דין אוהד מגורי מתמחה בתחום הוצאה וחידוש רישיון נשק והשבת רישיונות שבוטלו. המשרד עורך בדיקה ראשונית ללא עלות, לבחינת עמידת המבקש בתבחין ומה הסיכויים שלו אכן לקבל רישיון נשק. "לאחר הבדיקה הראשונית, אנו מציגים בפני הלקוח את תוצאות הבדיקה ואם הוא בוחר בשירותנו, אנו נעמוד לצדו לאורך כל הדרך, נכין ונדריך אותו בכל שלב ושלב בשלבים המורכבים של הוצאת רישיון הנשק כך שגם הוא או היא יצטרפו לרשימה ארוכה של לקוחותינו המרוצים".

קישור לאתר
טלפון ליצירת קשר: 050-4634633
רח' ירושלים 26, חדרה
טל: 04-6222420
פקס: 04-6222421
קישור לדוא"ל

 

עורך דין אוהד מגורי

עורך דין אוהד מגורי


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר