מסייעת בהשבת הסמכות ההורית. פנינה לוי | צילום: ז׳אנה דיובה צילומים
מסייעת בהשבת הסמכות ההורית. פנינה לוי | צילום: ז׳אנה דיובה צילומים

מה הקשר בין שינה מתוקה, ערב רומנטי ושיח רגוע עם מתבגר?

פנינה לוי, מדריכת הורים ובעלת הפודקאסט "פנינים להורים", תנחה אתכם על פי מודל שפיתחה, כיצד להציב גבולות ברורים ובכך להחזיר את הסמכות ההורית שאבדה

פורסם בתאריך: 8.7.21 18:03

"כל הערב אני רב עם הבן שלי שילך להתקלח", "לוקח לי שעתיים להרדים את הבת שלי ובסוף אני מתעלפת למיטה", "אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם גיל ההתבגרות הזה". ״הוא מזלזל בנו ומעליב אותנו, הרמנו ידיים״.

המשפטים האלה נשמעים לכם מוכרים? ברור שכן, כהורים לילדים אנחנו חווים לא מעט קשיים בכל גיל, קשיים שגורמים לנו לתחושות של כישלון, אכזבה, מריבות חוזרות ונשנות עם הילדים ולכעסים מול בני הזוג, שמובילים לעוגמת נפש גדולה מאוד.

פנינה לוי, מנחת הורים ויועצת משפחתית, בוגרת מרכז מיכל דליות בעלת הפודקאסט "פנינים להורים" ומובילה סדנאות להורים ברחבי הארץ. פיתחה מודל ייחודי שעוזר להורים להציב גבולות ברורים ולייצר שגרת חיים חדשה, כך שכולם ייצאו מרוצים.

"התוכנית שלי פועלת", אומרת פנינה, "על פי מודל שפיתחתי, הכולל חמישה עקרונות בסיסיים, אני מלמדת את ההורים לפעול על פיהם בכל מצב. באמצעות התוכנית, הכוללת במקרה הצורך גם הדרכות חיות בבית, מעבר למפגשים בקליניקה, ההורים מקבלים לידיהם את הסמכות ההורית, מה שמקנה לילדים ביטחון ועוגן. הם נחשפים לדרך חדשה וכבר לאחר הפגישה הראשונה השינוי בבית ניכר. אני מלווה הורים לילדים בכל גיל ובונה לכל משפחה את התוכנית המתאימה".

"כל גיל והאתגרים שלו. להורים לפעוטות וילדים צעירים אני מסייעת בגמילה, סדר יום, שינה, דימוי עצמי, תחושת שייכות וכל זאת תוך שמירה על גבולות ברורים. בגיל ההתבגרות אני נותנת כלים נוספים. האתגרים עם מתבגרים נוצרים בעקבות תקשורת לקויה, ההורה לא מבין מה הוא עושה לא נכון וחווה תסכול וחוסר אונים. מצד אחד, צריך לשמור על הסמכות ולהציב גבולות ומצד שני לשמור על הקשר שלו עם המתבגר. אני מנחה אותם איך להשיג את כל זה. בכל גיל ישנם קשיים הקשורים בהצבת גבולות. ההורה מפחד לאבד את היחסים עם הילד ולכן הוא נמנע מלהציב גבולות. אני מראה שאפשר אחרת. בנועם וברוגע המטרות מושגות".

בעבודה עם מתבגרים | צילום: אילוסטרציה

בעבודה עם מתבגרים | צילום: אילוסטרציה

אז מדוע חשוב כל כך להציב גבולות בבית?

"גבולות מייצרים לנו סדר וביטחון, מרחב בטוח לנוע בתוכו, שומרים על הילד מפני הצפה רגשית, גבולות ברורים ילמדו את הילד לשים לעצמו גבולות בעתיד ויסייעו להתפתחותו האישית ולקידום תהליך של עצמאות".

התהליך פרטני וממוקד. המפגש הראשוני מתקיים עם ההורים שבו הם מעלים את הקשיים והאתגרים שהם מתמודדים איתם. "אשאל על הילדים, מה האופי שלהם, תחביבים, קשרים במשפחה, וכל מה שההורים חווים מנקודת המבט שלהם". בהמשך מגיעה פנינה אל בית המשפחה ומתבוננת מהצד כדי לזהות את מקור הבעיה שעליה תספר להורים בפגישה הבאה.

יוצאים לדרך עם תוכנית הדרכה מפורטת, שאורכת בין חודש לחודשיים (תלוי בצרכים של המשפחה). "כשאני מגיעה למשפחה אני בוחנת דפוסי התנהגות, מערכות יחסים בין בני הבית, איך מדברים זה אל זה, איך הילדים משחקים ובאיזו שפה הם מדברים ביניהם, מי חזק ומי חלש ומה הגורם להתנהגויות מסוימות. אלה הם חומרי הגלם לעבודה שלי וזה מקצר את התהליך. במקרים רבים כאשר אני חושפת את המסקנות שלי מול ההורים, התגובות הן בעיקר פליאה. ההורים מתקשים להאמין שהפתרונות טמונים בדברים שהם לא רואים ואין סיכוי שהיו רואים אותם אלמלא הביקור שלי אצלם בבית. לאחר מכן, באופן כמעט אוטומטי, מתחיל השינוי".

"כשמגיעים אליי הורים ומתלוננים שלוקח להם ערב שלם להשכיב את הילדים לישון, השלב הראשון הוא לקצר להם את טקס השינה לעשר דקות. אני צריכה את ההורים מלאי אנרגיה, שייהנו מהתהליך. אין שום סיבה בעולם שטקס שינה ייקח יותר מ-5-10 דקות. כשהילדים כבר הולכים לישון לבד, להורים נשאר הרבה זמן פנוי לעצמם, עד כדי כך שכבר שמעתי מאימהות וגם מאבות את המשפט 'מה אני עושה עם כל הזמן שנשאר לי?' הורים מרגישים שהחיים השפויים חזרו לביתם. הם יכולים להזמין בייביסיטר החל מהשעה תשע בערב ולצאת לבילוי אינטימי, כך שהתוכנית המשפחתית מסייעת גם לשמירה על היציבות הזוגית, החיים משתנים לטובה, הילדים נינוחים יותר, וכולם ישנים הרבה יותר טוב".

פנינה לוי | צילום: ז׳אנה דיובה צילומים

פנינה לוי | צילום: ז׳אנה דיובה צילומים

"במהלך התוכנית קורים דברים רבים ומרגשים שגורמים להורה המופתע לשלוח לי הודעות מאוחר בלילה – לי לא אכפת באיזו שעה הם בתהליך משמעותי ואני הולכת איתם יד ביד. למשל, עם מתבגרים, שינוי קטן בגישה והם מנהלים פתאום שיחות עמוקות עם ההורים, משתפים יותר, מתחשבים יותר, להורים קשה להאמין אבל הם מתרגלים ולומדים ליהנות מהגיל הזה ולא להילחם בו. ארוחות ערב שהיו כסיוט בבתים רבים הפכו במהלך התוכנית לארוחת ערב שמובילה לשיח בין כל בני המשפחה, גם עם הילדים הצעירים ביותר. ילדים עם דימוי עצמי נמוך החלו להיות יותר בטוחים בעצמם, עם תחושת שייכות ומסוגלות. אני עובדת גם עם הורים גרושים שמתמודדים עם קשיים רבים כשכל בית פועל עם כללים אחרים, במיוחד, כשהורה אחד מתחיל פרק ב׳ ומקים משפחה חדשה עם אחים חדשים לילדיו".

פנינה פותחת עם כל משפחה קבוצת וואטסאפ ומלווה את התהליך באופן אישי וחם עד לסיומו לשביעות רצון המשפחה, כאשר כולם מרגישים מלאי ביטחון להמשיך בשגרה החדשה.

מוזמנים לתאם פגישת ייעוץ ראשונית בקליניקה ברחוב זרחין 10, רעננה, בטל. 054-4221309

למידע נוסף: פייסבוק: https://www.facebook.com/pninalevyparenting
אינסטגרם: https://www.instagram.com/pninalevyp
https://anchor.fm/pnina-levy/episodes/3—e118kl2


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר