רחפן עם משלוח (צילום: Canva)
רחפן עם משלוח (צילום: Canva)

רן עמירן: "רחפני משלוחים הם הדבר הבא, אבל השליחים לא ייעלמו בקרוב"

מהירים, ירוקים ויעילים יותר: עולם המשלוחים עומד בפני שינוי עצום עם כניסת הרחפנים לתמונה. רן עמירן: "כולם ירוויחו מכך, אבל יש גם אתגרים כמו שינוע חבילות גדולות ומזג אוויר משתנה". וגם: איך הנדל"ן בישראל עלול להקשות על כניסת הרחפנים?

פורסם בתאריך: 21.7.22 15:00

השעה כבר 13:00, אתם במשרד, ודאגתם להזמין את ארוחת הצהריים שלכם שעה וחצי לפני כן. הרעב מתחיל לתת את אותותיו, אתם שולחים לחברת השליחויות הודעה ומקבלים תשובה אחרי עשר דקות: השליח מתעכב. במציאות הישראלית, כמו ברוב העולם כיום, משלוחים – ובעיקר משלוחי אוכל – מועברים אלינו באמצעות שליחים. "המציאות הזו עתידה להשתנות באופן כמעט ודאי", אומר בנחרצות רן עמירן, בעל ניסיון רב בניתוח ובזיהוי הזדמנויות עסקיות. "כמובן שהפתרון המהיר והיעיל ביותר הוא רחפנים שיגיעו מהר יותר ויעלו פחות".

תחום הרחפנים הוא אחד התחומים שעתידים לשנות את כללי המשחק בכל הקשור למשלוחים. נסו לדמיין נסיעה במרכז תל אביב ביום חול בשעות הצהריים כאשר עשרות שליחים על כלים חשמליים ואופנועים עושים את דרכם ליעד, כדי להעביר בעיקר משלוחי אוכל. "המציאות הזו אולי לא תשתנה בעתיד הקרוב מאוד, אבל בעוד שנתיים, אולי שלוש, אני מאמין שנתחיל לראות רחפנים משתלבים במשלוחים וזה ייראה לגמרי נורמלי", מעריך רן עמירן.

במרץ האחרון הודיעה WING מקבוצת אלפבית, חברת האם של Google, כי היא השלימה 200 אלף משלוחים מסחריים באמצעות רחפנים, לא כולל משלוחי ניסוי. 30 אלף מהמשלוחים האלה, נערכו בחודשיים הראשונים של 2022. גם אמזון מנסה להיות שחקנית מרכזית בתחום, אבל עד כה נתקלת בלא מעט קשיים. וכן, יש גם גאווה כחול-לבן: פלייטרקס הישראלית כבר מבצעת משלוחי רחפן רבים בארצות הברית באופן יומיומי בהצלחה לא קטנה.

קטנוע מוביל משלוח. רן עמירן: "שריפה של המון דלק ביום" (צילום: Canva)

קטנוע מוביל משלוח. רן עמירן: "שריפה של המון דלק ביום" (צילום: Canva)

ומה קורה כאן בישראל? רשת ג'פניקה הודיעה לפני כתשעה חודשים שהיא עורכת פיילוט שבמסגרתו משלוחים באזור הרצליה וצפון תל אביב יבוצעו באמצעות רחפנים, בשעות ספציפיות. כמו כן, בישראל בוצעו כבר אלפי טיסות ניסוי סביב נתניה וחדרה ביוזמה של רשות החדשנות, משרד התחבורה ונתיבי איילון, כחלק מההכנות הנדרשות להפעלת רחפנים לצורך שינוע מזון ומצרכים אחרים – מהעסקים אל הצרכנים.

מהיר יותר, זול יותר, ירוק יותר

"אין ספק שתחום הרחפנים הוא הדבר הבא בענף המשלוחים. השאלה היא רק מתי התחום יתפתח לרמה שניתן יהיה להשתמש בו באופן קבוע וכחלק אינטגרלי בכל מסעדה או חנות", טוען רן עמירן, שבין תחביביו, גם חוקר טכנולוגיות חדשניות. "יש ברחפני המשלוחים המון יתרונות. כיום זה נראה לנו מוזר בישראל, אבל גם אנחנו נתרגל בסוף לכל היתרונות".

מה למשל?
"מהירות. זה אחד הפרמטרים הכי חשובים למשלוח מוצלח", טוען רן עמירן. "אם תכננת לקבל את ארוחת הצהריים שלך ב-12:30 והיא הגיעה ב-13:45 כי השליח התעכב, הארוחה שלך כבר התקררה והמשלוח כולו נחשב ללא מוצלח. כאשר מנתקים את הגורם האנושי והכל הופך לאוטומטי, המשלוח יהפוך למהיר יותר. הזמנת? אחרי 15-20 דקות המשלוח שלך ייצא ויגיע אליך כמה דקות לאחר מכן ברחפן. 30 דקות. בלי פקקים".

הזכרת פקקים, יש לרחפנים גם השלכות ירוקות יותר.
"לגמרי! שמעתי פעם בראיון את יריב בש, מנכ"ל פלייטרקס אומר שכדי לשנע קציצת בשר מהמסעדה ללקוח, לוקחים אדם ששוקל 80 קילו, הוא נכנס לרכב ששוקל 2 טונות ומבזבז 20 דקות נסיעה. זה לא הגיוני. ומלבד הזמן שנשרף, ישנה עלות לסביבה: רכב הוא דבר מזהם. הוא תופס מקום על הכביש וכשיש כמה מאות כלי רכב שעסוקים במשלוחים בכל רגע נתון, מבינים עד כמה המשלוחים כיום הם לא דבר ירוק במיוחד. הרחפנים יורידו כלי רכב מהכבישים ויחסכו שריפה של המון דלק בכל יום".

תל אביב. איך משנעים משלוח למגדל רב קומות? (צילום: Canva)

תל אביב. איך משנעים משלוח למגדל רב קומות? (צילום: Canva)

ואיך כל זה יהיה זול יותר?
"כרגע מדובר בשלבים ראשוניים. הרחפנים עולים לא מעט, ישנה רגולציה מחמירה במדינות שונות שנועדה למנוע תקלות ככל הניתן", מסביר רן עמירן. "אבל כאשר הרחפנים ייכנסו לפעולה בצורה רחבה, הפתרון הזה יהפוך את המשלוחים לזולים בהרבה. נחסכות פה עלויות דלק, שכר לשליחים, תחזוקת רכב, עמלות עצומות לחברות השליחויות. כשמשווים את החיסכון מול העלות של הרחפנים, מבינים שהרחפנים זולים בהרבה".

 

 

ובכל זאת, יש לא מעט אתגרים

כאשר חושבים על מאות רחפנים בשמי ישראל בכל יום שיעבירו מזון, בגדים ומשלוחים אחרים ללקוחות הקצה, לא מדובר בדבר טריוויאלי, וישנם אתגרים לא מעטים עד שנגיע לשם. אחד האתגרים עליהם מצביע רן עמירן הוא הבנייה הרוויה בארץ: "אם אני משווה את ישראל לארצות הברית שבה היום רואים את התחום הזה מתחיל לפרוץ, יש הבדל מהותי אחד. באמריקה שני שלישים מיחידות הדיור הם בתים פרטיים. יש שם שטח רב יותר".

ומה המשמעות?
"המשמעות היא שנוח הרבה יותר לשנע משלוח לבית פרטי. מסמנים היכן רוצים להנחית אותו בחצר וזה קורה. בישראל, חלק גדול מאוד מהאוכלוסייה מתגורר בבניינים רבי קומות, בין אם מדובר בבניין ישן בן 4 קומות ובין אם מדובר במגדל בן 25 קומות. אין חצר פרטית שבה אפשר להניח את המשלוח".

זה אתגר. מה אפשר לעשות?
"אולי להכניס את החבילה למרכז קרוב, כמו סופר פארם או פיצוצייה. אבל זה לא יילך עם משלוחי אוכל", מציין רן עמירן. "שם יצטרכו למצוא פתרון יצירתי. אולי נקודות ייעודיות לנחיתת רחפנים שפזורות במקומות שונים. אני יכול להניח שגם לזה ימצאו פתרון בסוף".

אתגר הבנייה הרוויה הוא לא היחיד שעליו מצביע עמירן. ישנו אתגר מובן וטבעי, של מזג האוויר – שכן לא כל יום הוא יום שמשי או מעונן, ללא משקעים: "זו המגבלה הגדולה ביותר של הרחפנים. אי אפשר להטיס אותם בימים גשומים. דווקא הבעיה הזו היא סוג של יתרון בישראל, שכן אצלנו אין המון ימי גשם בהשוואה למדינות אחרות". ואכן, מנתוני רשות המים עולה כי בישראל ישנם 40-70 ימי גשם בממוצע באזור הצפון והמרכז, כרבע ממספרם של ימי הגשם באירופה.

משלוח חבילות כבדות. רן עמירן: "לא משהו שרחפן יכול לבצע" (צילום: Canva)

משלוח חבילות כבדות. רן עמירן: "לא משהו שרחפן יכול לבצע" (צילום: Canva)

"עוד בעיה, מובנת מאליה, אבל עדיין קיימת, היא עניין משקל המשלוח", מוסיף רן עמירן. "חבילות גדולות לא יצליחו להיות משונעות ברחפנים. לא כאלה שמשקלן גבוה מכמה קילוגרם ולא כאלה שתופסות נפח רב. מקררים או טלוויזיות למשל, יצטרכו עדיין להוביל בדרכים המקובלות – במשאית. אבל משלוחים שלא עולים על 10 ק"ג, בהחלט אפשר לשנע, בקלות, במהירות רבה – וכמו שהזכרתי, בעלויות נמוכות".

איך אתה רואה את עולם המשלוחים בעוד חמש שנים?
"זה יהיה עולם שונה לגמרי. אפילו בישראל. העולם צועד ובגדול לעבר עתיד שבו רחפנים יבצעו משלוחים, יחסכו כוח אדם וכלי רכב על הכבישים. זה יקרה גם כאן, אבל לא בזמן הקרוב. אני מאמין שבשנתיים הקרובות השליחים לא ייעלמו לשום מקום. זה יקרה בהדרגה, כשחלק מהחברות והמסעדות הגדולות יחזיקו מערך רחפנים משלהן וכשיהיו חברות חיצוניות שיבצעו את השירות הזה עבור חברות ומסעדות קטנות יותר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר