ייצור דלקים (צילום: Canva)
ייצור דלקים (צילום: Canva)

שלמה יעקובסון: "לטכנולוגיה יש תפקיד משמעותי בתחום הדלקים"

יזם האנרגיה ומייסד מיזם גט פיול בשיחה על העתיד האנרגטי של כולנו: "סביר להניח שנראה מעבר למקורות נקיים יותר"

פורסם בתאריך: 15.5.23 12:26

דלק מאובנים מהווה מקור אנרגיה מרכזי במשך מאות שנים. במהלך המאה ה-21, וככל שהאנושות הופכת מודעת יותר ויותר להשפעה הסביבתית של שריפת דלקים אלו, רבים קוראים למעבר למקורות אנרגיה נקיים יותר ומזיקים פחות.

בוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, שנערכה בשנה שעברה, הדגישו פעם נוספת את הצורך להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני וגזי חממה אחרים משריפת דלק מאובנים. הדבר בא לידי ביטוי בהסכמים וביוזמות בינלאומיות שונות, כולל הסכם פריז, שמטרתו להגביל את ההתחממות הגלובלית.

על מנת לחקור את השינויים בתעשיית הדלקים המאובנים לאורך זמן ולנסות לצפות פני עתיד, שוחחנו עם יזם האנרגיה, שלמה יעקובסון, מנכ"ל קבוצת יעקובסון ומייסד מיזם גט פיול. יעקובסון דיבר בין היתר על השפעת הדלקים על הסביבה, עתיד התעשייה, תפקידה של הטכנולוגיה ועוד.

מהם השינויים המשמעותיים שחלו בתחום הדלקים בשנים האחרונות?

"דלק מאובנים שימש ליצירת אנרגיה במשך מאות שנים, אך האופן שבו אנו משתמשים בו השתנה באופן משמעותי עם הזמן. אם בעבר הוא שימש בעיקר לחימום הבית ולבישול, במהפכה התעשייתית החלו להשתמש בדלקים להפעלה של מכונות במפעלים. במאה ה-20 ראינו עלייה עצומה בשימוש בדלקים מאובנים לתחבורה, כאשר מנוע הבעירה הפנימית הפך לפופולרי. במאה ה-21 גם בתחום זה יש שינוי עם הפופולריות ההולכת וגוברת של המכוניות החשמליות".

מהי ההשפעה של שימוש מוגבר בדלקים על הסביבה?

"שריפת דלקים מאובנים משחררת פחמן דו-חמצני וגזי חממה אחרים לאטמוספירה, מה שגורם לשינוי האקלים ולהתחממות הגלובלית. דלקים מאובנים הם גם מקור עיקרי לזיהום אוויר, שגורם להשפעות בריאותיות חמורות".

"נצטרך למצוא דרכים לאגור אנרגיה מתחדשת"

אתה יכול לספק תחזית ולומר איך ייראה עתיד הדלקים?

שלמה יעקובסון: "אני לא נביא כמובן וקשה להתנבא, אבל אפשר לנסות. מצד אחד, הם ימשיכו להיות שחקן משמעותי בתמהיל האנרגיה העולמי בעתיד הנראה לעין, מכיוון שהם עדיין מקור האנרגיה האמין והחסכוני ביותר. מצד שני, אנו רואים ביקוש הולך וגובר למקורות אנרגיה מתחדשים, כמו רוח ואנרגיה סולארית, שהופכים יותר ויותר תחרותיים. ישנה מודעות גוברת להשפעה הסביבתית של דלקים מאובנים, מה שמוביל להגברת הרגולציה ולדחיפה לעבר מקורות אנרגיה נקיים יותר. תוסיפו לזה גם את משבר האנרגיה שיצרה המלחמה באוקראינה ותקבלו עתיד די כאוטי".

האם אתה חושב שאי פעם נפסיק לצרוך אותם לחלוטין?

"זה אפשרי, אבל זה ייקח זמן. המעבר ידרוש השקעה משמעותית בתשתיות אנרגיה מתחדשת ושינוי בדפוסי צריכת האנרגיה שלנו. נצטרך למצוא דרכים לאגור אנרגיה מתחדשת כשאין רוחות חזקות או שהשמש מוסתרת על ידי העננים. זה לא יקרה בן לילה, אבל אני מאמין שבסופו של דבר נמשיך לפתח טכנולוגיות חדשות ולמצוא דרכים לייצר אנרגיה מסוג שונה".

שלמה יעקובסון ומשאבות דלק (צילום: גט פיול ו-Canva)

שלמה יעקובסון ומשאבות דלק (צילום: גט פיול ו-Canva)

 

 

מבט אל העתיד

איזו עצה היית נותן לפוליטיקאים שצריכים לאשר תקציבי אנרגיה?

"העצה שלי היא להתמקד בקידום והשקעה במקורות אנרגיה מתחדשים, תוך כדי הגברת היעילות האנרגטית והפחתת הצריכה. ראשי המדינות הגדולות יכולים לעשות זאת על ידי קביעת יעדי אנרגיה מתחדשת ומתן תמריצים".

התפתחות הטכנולוגיה איפשרה ייצור ושימוש בסוגים חדשים של דלקים. כפי שציין יעקובסון, הטכנולוגיה גרמה לפיתוח של כלי רכב חסכוניים יותר בדלק, כולל מכוניות היברידיות וחשמליות, המפחיתות את כמות הדלקים המאובנים הדרושים להנעת כלי הרכב. במספר כלי תקשורת פורסם כי אחת מכל 10 מכוניות שעלו על הכביש ב-2022 היא חשמלית. נסיקה זו היא עדות להשפעת הטכנולוגיה על צריכת הדלק, כאשר רכבים חשמליים מציעים אלטרנטיבה נקייה ויעילה יותר.

"לטכנולוגיה כבר יש בהווה תפקיד משמעותי", הסביר שלמה אלון יעקובסון. "הקידוח וההפקה של גז טבעי, גם בישראל, מאפשרים גישה לעתודות שלא היו נגישות בעבר וככל הנראה נראה התפתחויות נוספות בתחום זה. בנוסף, ישנן טכנולוגיות שפותחו ומסייעות להפחית את פליטת גזי החממה לאטמוספירה".

איזו השפעה תהיה לדעתך להתמקדות הגוברת בשינויי האקלים?

"להתמקדות הגוברת בשינויי האקלים תהיה השפעה משמעותית על תעשיית הדלקים המאובנים. ככל שיותר מדינות יאמצו מדיניות להפחתת פליטת גזי חממה, הביקוש לדלקים מאובנים יקטן, וסביר להניח שנראה מעבר למקורות אנרגיה נקיים יותר".

לסיכום, ניתן לומר כי בעוד שעתיד הדלקים המאובנים עדיין לא ברור, ברור שאנו נמצאים בצומת דרכים קריטי בתולדות האנרגיה העולמית והישראלית. ככל שאנו ממשיכים לחקור ולפתח מקורות אנרגיה נקיים יותר, עלינו לפעול גם להפחתת ההסתמכות שלנו על דלקים מאובנים ולהפחתת השפעתם על הסביבה. בין אם באמצעות מדיניות ותקנות, השקעה בתשתית אנרגיה מתחדשת, או פעולות בודדות, לכולנו יש השפעה על יצירת עתיד ירוק יותר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר