טל גלבוע. צילום שועלי רשת
טל גלבוע. צילום שועלי רשת

טל גלבוע מסבירה: למה הסכמתי להשתתף בפרסומת לזוגלובק

הטבעונית הכי מפורסמת בישראל תפרסם את סדרת המוצרים הטבעוניים של חברת הבשר והנקניקים: "תראו מה אתם עושים לבעלי החיים. אין לכם זכות להעביר עלי ביקורת"

פורסם בתאריך: 7.5.18 15:50

תושבת כפר סבא טל גלבוע היא אולי האקטיביסטית הכי מוכרת היום בישראל בכל הקשור לנושא הטבעונות. את האופי הסוער שלה כולנו מכירים, בעיקר מאז נכנסה לבית האח הגדול לפני ארבע שנים. מהריאליטי של המדינה היא יצאה אז עם שני פרסים גדולים – גם מיליון שקלים וגם שינוי תודעתי בקרב הישראלים אוכלי הבשר. מי שהפכה לטבעונית רק לפני שמונה שנים תעשה הכל כדי להפסיק להגדרתה את הסבל של בעלי החיים – וזה מסתדר לה מצוין גם עם להיות פרזנטורית בקמפיין למוצרים של חברת זוגלובק – מהחברות הגדולות במשק למוצרי בשר.

במסגרת הקמפיין לקו המוצרים הטבעוניים של החברה, תופיע גלבוע בסדרת סרטונים יחד עם יו"ר ומנכ"ל זוגלובק, אלי זוגלובק, תחת המסר: "הם לא בדיוק מסכימים על הכל… על דבר אחד הם מסכימים – זוגלו'ס טעים באקסטרים!". גלבוע ואלי זוגלובק הם אחד ממספר זוגות "קוטביים" נוספים שיופיעו בסדרת הסרטונים.

טל, איך זה מסתדר שהפעילה לשחרור בעלי חיים משווקת מוצרים של חברה שמזוהה בעיקר עם נקניקים?

"זה מסתדר הכי בקלות בעולם. נסעתי אתמול במונית ובדרך דיברתי עם הנהג. הוא זיהה אותי ואמר לי 'הבת שלי היתה טבעונית ועכשיו כבר לא. קניתי לה מה שרצתה – סויה שמויה, אבל זה יקר'. כל הזמן אנשים מדברים על זה שטבעונות היא יקרה, וזה כמובן לא נכון. אם לא מתעקשים לאכול רק את התחליפים תזונה טבעונית יכולה להיות מאוד זולה. הרבה דגנים, ירקות. סל המזון שלי הוזל ב-30 אחוז. הבעיה היא שהרגילו אנשים לאכול מנה עיקרית – חביתה, גבינה, עגבנייה, ואז הם אוכלים המון חלבון, שזה הכל זבל. דוח מבקר המדינה אומר שיש בביצים 300 אחוז יותר דיוקסינים מהתקן (חומרים כימיים הנחשבים כמזהמים סביבתיים עמידים, א"א). משרד החקלאות מפרסם נתונים מטורפים של כמויות סלמונלה בלולים. ואתה אומר לעצמך, איך זה יכול להיות שהציבור לא יודע. אם לחזור לשאלה, בשורה התחתונה אנשים, כשהם נכנסים לסופר, רוצים שיהיה להם אותו הדבר באותו המחיר. מי שיכול לספק להם את זה אלה הם התאגידים הגדולים. תנובה, למשל, הוציאה לפני כמה שנים ליין של מוצרי סויה והייתה עלייה מטאורית במוצרי הסויה שלה. כתבה שפורסמה בינואר הצהירה שהטבעונים הצילו את החברה. אני רוצה להנגיש טבעונות, גם אם זה דרך חברה שהיא רצחנית כמו זוגלובק. זה בדיוק כמו להיכנס לאח הגדול – אתם תנצלו אותי ואני אנצל אתכם. אני יודעת זה יעשה באזז, וזה מעולה לבעלי החיים. אני רוצה שהאוכל הזה יהיה בכל מקום ובמחיר מצוין".

טל גלבוע ואלי זוגלובק. צילום שועלי רשת

טל גלבוע ואלי זוגלובק, מתוך הקמפיין. צילום שועלי רשת

אני אתעקש. למרות שמדובר בחברה שהוציאה כעת חמישה מוצרים טבעוניים, היא עדיין אחראית, לשיטתך, לשחיטה ורצח של בעלי חיים.

"חברת זוגלובק עדיין עושה את הונה מטבח נוראי של בעלי חיים. אני בגופי חשפתי את המשחטה של זוגלובק עם תיעוד מחריד של התעללות בבעלי חיים. לפני שנתיים היא מכרה את המשחטה והיום מישהו אחר שוחט בשבילה. בעלי החיים עוברים שם סבל בל יתואר. יחד עם זאת, נזכיר שהם כבר לא בעלי המשחטה. אני שוב אתן כדוגמה את תנובה. אני עדיין מתעדת במשקים שלהם את הפרות החולות, עדיין מוחה נגד התעשייה שהיא בוחרת להתפרנס ממנה, ויחד עם זה אני מפרסמת בכל הרשתות החברתיות את מוצרי הסויה שלהם. זו כלכלה ובזה זה נגמר. אני רוצה שבן אדם כמוך יגיע לסופר, יעמוד מול המקפיא ויאמר לעצמו 'יש פה נקניקיות שזה נורא לבריאות ופוגע בבעלי החיים, ויש נקניקיות טבעוניות שלא פוגעות באיש' – אז למה שלא תיקח את זה? בהתחלה יהיה לך קשה להתרגל לרעיון, ולאט לאט זה יהיה נגיש ובמחיר מגניב. בני אדם הם כמו אלוהים – ביד שלהם ובכרטיס האשראי שלהם הם דנים מישהו או לחיי גיהינום או שלא יגיע בכלל לעולם, והבחירה ממש בידיים שלך".

איך הגיבה הסביבה שלך?

"החלטות כאלה אני מקבלת בקבוצה של טבעונים אקטיביסטים, כולל בן הזוג שלי. סיפרתי שקיבלתי הצעה ושאני שוקלת בחיוב והתחיל שיח על איך זה ייראה וישמע. השורה התחתונה בשבילי היא האם בסופו של דבר זה מזיק או מועיל לבעלי החיים. זו ראייה צרה מהבחינה הזאת וההחלטה מאוד קלה. לומר שלא ידעתי שאספוג אש? ידעתי".

איך למשל?

"אנשים שאוכלים גופות של בעלי חיים אומרים 'הנה היא עושה פרסומת'. בסוף, כל בחירה שעשיתי בחיי הועילה לבעלי החיים ובזה זה נגמר. אחריות מאוד גדולה מוטלת על כתפיי בתור הפנים של הדבר הזה".

אפשר לשאול כמה את מרוויחה מהפרסומת?

"ממש לא, מה זה ענייניכם? זה כמו אנשים ששאלו כמה הרווחתי באח הגדול – מה זו החוצפה הזו?".

יהיו עוד קמפיינים דומים בעתיד?

"אין לי שמץ של מושג. גיליתי השבוע שעוד חברות שעושות את הונן על טבח בעלי חיים קיבלו אומץ בגלל המהלך של זוגלובק וזו הבשורה הכי טובה שיכולתי לשמוע. הבאזז עשה מעולה. צריך כמה שיותר חברות וכמה שיותר תחרות ושיעשו את כל זה כמה שיותר נגיש. על הכל הם יתחרו, וזה מה שבעלי החיים צריכים, שיתחרו על מוצרים במקום על גופם ועל נפשותיהם".

את חושבת שנספיק לראות את השינוי הזה שאת מנסה לגרום לו, עוד בזמננו?

"אם הדבר תלוי במוסר של האדם – זה לא יקרה. הביאו את כולנו להיות סדיסטים כלפי בעלי החיים למרות שאנחנו לא כאלה. אני בטוחה שאם היית צריך לעשות את זה בידיים, לא בטוח שהיית שוחט עגל או טוחן אפרוחים כדי לשבוע. רוב האנשים לא היו עושים את זה. יחד עם זאת, המצב האקולוגי זה הדבר הכי חמור. זה לא קשור לסבל של בעלי החיים. זה קשור לזה שמיליארד וחצי פרות הם הזיהום הסביבתי הכי גדול בעולם. יש למשל עכשיו הגבלת מים בקייפטאון. כרתנו 30 אחוז מיערות הגשם שהם אחראים ל-50 אחוז מהחמצן שאנחנו נושמים. את הים גמרנו – אומרים שעד 2048 לא יהיו חיים בים. הפרנו את כל המאזן האקולוגי, אנחנו הולכים לחוות צונמי ורעידות אדמה בלי סוף. מדענים מדברים על זה שבגלל מה שהולך בלולים תהיה 100 אחוז עמידות לאנטיביוטיקה. אנחנו פשוט נמות מדלקות גרון. הנה, שפעות החזירים והעופות עוברות לבני האדם. אנחנו פשוט מטומטמים, אבל הציבור לא יודע וזו הבעיה. ותראה מה עושה רעש – פרסומת לזוגלובק. אולי בגלל זה אנחנו היינו צריכים לדבר, אתה ואני, אולי תעשה סדרת כתבות. גם אם זה לא מעניין, אנשים חייבים לדעת, זה העולם שלנו באמת".

הדיבור הכוחני של להטיח הכל בפרצוף, את באמת חושבת שזה עוזר?

"זו הדרך היחידה שעשתה שינוי תודעתי בישראל, עם סיפורי הצלחה אי אפשר להתווכח. נכנסתי לבית האח הגדול לפני ארבע שנים. לפי סקר של גלובס, 60 אחוז מהאנשים שצפו בתוכנית הזו שינו את הרגלי התזונה שלהם. מדובר בחצי מיליון איש. הזכייה הכתה גלים בעולם. תראה איזה שינוי עשיתי דרך המיינסטרים – אני אחת האקטיביסטיות שזומנו השנה לבית הנשיא, יש סרט של הוט על החיים שלי בשם 'דם חם' שיוצא בימים אלו, עכשיו בלאישה עשו כתבה על 70 הנשים פורצות הדרך במדינה ואחת מהן היא אני. אני מקום שביעי בעולם ברשימת 100 הטבעונים הכי משפיעים, אני הולכת לנאום במצעד בעלי החיים בניו יורק. תראה מה המשרד של רני רהב עשה, קיבלתי מתנה משרד יח"צ להפיץ את משנתי. עם כל הכבוד, במקום להסתכל על הדרך הכוחנית שלי, תראו מה אתם עושים לבעלי החיים. אין לכם זכות להעביר עלי ביקורת. בוקר צהריים וערב אתם גורמים להם ייסורי גיהינום".

ואחרי כל זה, יש לך משהו להוסיף?

"כן, אתה יכול להוסיף שההרצאה שלי, 'קירות שקופים', היא ההרצאה הכי נצפית בישראל עם למעלה מ-2.8 מיליון צפיות. תצפו בה. אמנם יש לנו דעה נורא נחרצת, אבל זכותכם לדעת את האמת. שום דבר מזה לא המצאנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר