הכישרון של מיה גרול: "מוזיקה זה הייעוד שלי. זה החיים שלי"

עם השיק של ביורק וקול שמזכיר את אדל, הכפר סבאית מיה גרול, רק בת 11, כבשה את "גו טאלנט ישראל" וכבר חושבת על אירופה. ראיון

פורסם בתאריך: 20.1.19 09:54

אמנם יהיו מי שיראו בתכנית הריאליטי של רשת, "גוט טאלנט ישראל" העתק חיוור של התוכנית המקורית הבריטית, אבל כשמיה גרול בת ה-11 מכפר סבא עלתה על הבמה באודישן הראשון מול השופטים היה ברור שיש פה כישרון עם פוטנציאל שיכול להעיף בעתיד את גגות היכלי ההופעות הגדולים בעולם – לא פחות. החיוך שהיא העלתה על פני הצופים ומחיאות הכפיים שהעניק לה הקהל לאחר שסיימה לשיר את "It's Oh So Quiet" של ביורק, אמרו את הכל. האסקפיזם היה מושלם.

"זה היה כל כך מלחיץ", היא מספרת לצומת השרון עם סיום צילומי התוכנית כולה, "כשעליתי לבמה לא זכרתי אפילו מה שהשופטים אמרו. אבל כשהתחלתי לשיר, זה היה כאילו איזה מישהו יוצא ממני, מישהו אחר שבכלל לא נמצא על הבמה. שרתי כאילו אני בבית עם ההורים ועם האח שלי".

הם עודדו אותך לפני העלייה לבמה כדי להוריד את המתח?
"כן, גם אמא ואבא וגם אחי שעשה לי כל מיני דברים מצחיקים כדי שאשתחרר".

איך הייתה ההרגשה אחרי שסיימת לשיר?
"הרגשה מעולה".

זה גורם לך לרצות להמשיך הלאה?
"ברור. כל מחמאה, אבל גם ביקורת בונה, עוזרים לי להמשיך לעשות את מה שאני אוהבת".

ואחרי ההופעה בטלוויזיה, הרגשת שאת מסוגלת ללכת ברחוב?
"תמיד הרגשתי שאני מסוגלת ברחוב, אבל פתאום זה היה כזה 'אולי יזהו אותי, אמאל'ה'".

וזיהו?
"כן, ברחוב פעם אחת. אבל בבית הספר כל הזמן אומרים לי 'יו, ראיתי אותך בטלוויזיה', היית מעולה. כל מיני דברים כאלה. זה כיף שמפרגנים ככה".

איך החברות בבית הספר מגיבות?
"הן מאוד תומכות. הן תמיד שם, תמיד עוזרות לי. הבאתי כמה חברים מהכיתה וגם לא מהכיתה להופעה שלי באודישן הראשון והם עודדו אותי כמו מטורפים. שמעתי אותם עד הבמה צורחים".

מיה קפלן. צילום עזרא לוי

מיה גרול. צילום עזרא לוי

בגיל שנתיים עם גיטרה

אם נדמה לכם שמיה היא ילדה בוגרת לגילה – אין ספק שאתם צודקים. מדובר במקרה קלאסי של ילדה מחוננת ותלמידה מצטיינת שמצליחה בכל מה שהיא נוגעת בו. היא אמנם עדיין ילדה, אבל שרה ומתבטאת טוב יותר מבני נוער גדולים ממנה.

מיה נולדה במושב גנות וגדלה בשבע השנים האחרונות בשכונת הדרים החדשה. יש לה אח בן חמש בשם איתי והיא לומדת בכיתה ו' בבית הספר הקהילתי מסורתי רמות בהוד השרון. בימים האחרונים עברה מבחן מחוננים שיקבע היכן תלמד בשנה הבאה באחת מחטיבות הביניים בכפר סבא. אמה, יולי, היא מנהלת שיווק בעמותת אתגרים ואביה, פבל, הוא מנהל מכירות בחברה שמוכרת מאגרי מידע אלקטרוניים למוסדות.

"מוסיקה זה משהו שאני חיה אותו", היא מעידה על עצמה. "זה הייעוד שלי. זה הדבר שאני הכי אוהבת לעשות בעולם. אני שרה עם אמא, החברות, המורה, לבד, בכל מקום. זה חצי ממני. זה החיים שלי".

"מגיל מאוד קטן אפשר לראות שיש למיה הרבה פוטנציאל והיא מאוד מפותחת לגילה", מעידה האם יולי. "יש לנו קטעי וידאו מגיל שנתיים שהיא יושבת עם גיטרה צעצוע ושרה לעצמה שירים מלאים. כל החיים שלה היא אוהבת לשיר. גם בגן שמו אותה לשיר סולואים. היא כל הזמן מקשיבה למוסיקה ויודעת מאות שירים בעל פה. לכן ניסיתי לפתח אותה קצת בכיוון הזה. בגיל 6 רשמתי אותה לכל מיני מקהלות. הם לא תרמו לה הרבה מבחינה ווקאלית אבל כנראה ביטחון על הבמה זה כן נתן לה. היא מאוד רצתה ללמוד כינור בכיתה ב', למרות שיש פסנתר בבית, והתחילה ללמוד פה בקונסרבטוריון אבל אחרי כמה חודשים היא נשברה, זה היה לה קשה. חוץ מזה, היא כל הזמן היא הייתה בכל מיני חוגים, ריקודים, שחיה, התעמלות – קצת מהכל כדי לחשוף אותה לכל מה שאפשר. היא תלמידה מצטיינת בבית הספר, השתתפה בתחרות הסייבר הארצית והיא דוברת אנגלית כך שהיא מדברת שלוש שפות. בשנה שעברה היא התחילה ללמוד עם השכנה הסינית שלנו את השפה".

מתי הבנתם שהיא צריכה מורה לפיתוח קול?
"לפני פחות משנה חיפשתי עבורה מורה לפיתוח קול. מצאנו אחת מצוינת בבת ים. זה משהו שבאמת נתן לה את הקפיצה. כששואלים אותה, גם בתוכנית, אם היא רוצה להיות זמרת היא אומרת שהיא רוצה כי זה החיים שלה – אבל היא גם רוצה מקצוע".

מה?
"לא פחות ולא יותר היא רוצה להיות רופאת ילדים".

נו, לא ציפינו אחרת מבית רוסי.
"זה לא משהו שבא מהבית הרוסי הזה. זה משהו שבא ממנה. היא חושבת עצמאית ויודעת מה היא רוצה ומאמינה שאפשר לשלב גם בין מקצוע תובעני כזה ובין יצירה ואמנות בחיים ולשיר".

מיה, למה אוהבת להאזין?
"לג'ז, פופ, מוזיקה לועזית".

מי הזמר או הזמרת שאת הכי אוהבת?
"אדל, סיה, אד שירן. אין לי מישהו ספיציפי".

כשהתחלת ללמוד פיתוח קול. מה אמרה המורה לגבי השירה, מה צריך לשפר, איך לעבוד נכון?
"כשהתחלתי לשיר מאוד אהבתי את המורה. היא נתנה לי הערות לתקן כדי להשתפר בכל דבר. עבדתי הרבה על הנשימה, על תווים גבוהים ונמוכים".

ואת באמת רוצה להיות רופאה?
"כן, אני ממש אוהבת ילדים, הם כאלה קטנים וחמודים".

מיה קפלן

מיה גרול מאחורי הקלעים של גוט טאלנט ישראל

היעד הבא: גוט טאלנט אירופה

עם השיק של ביורק וקול שמזכיר את אדל, ההורים של מיה משתדלים שלא לגרום לה שכל זה יעלה לה לראש. הם אמנם חושפים אותה לסגנונות מוסיקה רחבים (80', 90', אלפיים), נותנים לה את הכלים ומרשים לה לבדוק את הגבולות שלה אבל גם יודעים לשים את הגבולות אם צריך. "זה באמת התגשם כל כך מהר", מסבירה יולי. "אנחנו רואים הרבה 'דה וויס', 'גוט טאלנט' בבריטניה ובארה"ב והיא הסתכלה על זה ואמרה שהיא חולמת להיות מתישהו על הבמה כמו זו. אמרתי לה 'יש לך פוטנציאל, אבל את צריכה ללמוד', ופתאום בום – זה הגיע השנה. מבחינתה זה חלום שמתגשם".

לא חששתם?
"מכיוון שמלכתחילה התייחסנו לזה כאל חוויה, אז אין פה שום אכזבה ולא הייתה באף שלב. היא ילדה בוגרת ויודעת להתייחס לזה – אבל כמובן שהכנתי אותה, דיברתי איתה והסברתי שזה לא אומר עליה שום דבר אם היא הצליחה או לא. לפעמים מתאימים או לא, ואיפה שתהיי תהיי. זו פחות או יותר גישה לחיים. היא עושה את מה שהיא יכולה ואם לא – אז זה לא סוף העולם".

ואם היא הייתה פחות בשלה לדעתך, עדיין היית מאפשרת לה להשתתף בתחרות?
"זו שאלה טובה. אני לא יודעת. יכול להיות שהייתי מאפשרת לה רק כדי להראות לה שהיא עדיין לא בשלב הזה ושהיא צריכה להשקיע וללמוד. אני חושבת שכדאי שתנסה, אז יגידו שאתה לא בשל. השאלה היא מה עושים עם זה. אתה יכול להיתקע או להחליט להשקיע ולהתאמן. אולי באמת הייתי נותנת לה להשתתף רק כאקט חינוכי".

איך היא השתלבה שם בין המתמודדים?
"היחס היה מאוד חם ותומך והיא התחברה לכל הילדים. הם הפכו לחבורה, פתחו לעצמם קבוצת ווטסאפ ואחת הבנות הפכה לחברה מאוד קרובה שלה. מבחינת החוויה היא זכתה גם בזה שהיא הכירה הרבה ילדים מוכשרים ואיכותיים".

מי בחר לה את השיר?
"המורה שלה הציעה לה את השיר הזה ובאמת זה ישב עליה כמו כפפה על יד".

כמה שלבים היא עברה לפני כן?
"ארבעה שלבים לפני האודישן המצולם".

היא עמוסה בחיים שלה?
"יש לה את הזמן שלה. יש לנו ויכוחים כמה זמן היא באינטסגרם, אבל יש לה את הזמן הפנוי. כשהיו צילומים הורדנו בקצב של החוגים. אבל עכשיו, אחרי שצילומי התוכנית הסתיימו, חזרנו לחלק מהם. מבחינתי זה לא נכון שילדה תהיה בלחץ".

הרצון לחשיפה הוא שלך או שלה?
"היא רוצה, אבל בפרופורציות. בשום אופן זה לא חלום שלי. אני ממש לא כזאת. אני בוגרת 'בית צבי' בין היתר, אבל לא עסקתי במשחק אחר כך. היא שם כי היא רוצה להיות. אני יכולה לעזור לה לחבר פה ושם ולהביא אותה עד למקום. אני רוצה שהיא תרכוש חוויה חיובית שתעצים אותה ותיתן ביטוי לכישרון שלה, בל בטח לא להפוך אותה לילדה לחולמנית שרוצה להצטלם כל היום לסדרות".

את מי היא מעריצה, את נועה קירל?
"לא ממש לא. מכל השופטים היא הכי תופסת מג'ורדי שהוא המפיק המוזיקלי שבא מהתחום ומבין. אם היא כבר מעריצה מישהי היא תגיד שהיא אוהבת את אד שירן וריאנה. זאת הרמה".

מה הלאה?
"היא ממשיכה ללמוד, ממשיכה לפתח את הקול שלה ואנחנו חושבים אולי לנסות מתישהו בשנה הבאה לנסות להירשם לתחרות באירופה. היינו יכולים להגיע בתכל'ס לכל מיני 'דה וויס' רוסיה או אוקראינה, אבל היחס שם יותר מדי 'סובייטי'. היא לא רוצה שהחוויה תהיה קשה אז אנחנו מוותרים על החשיפה בבמות של חבר העמים לשעבר, אבל אולי כן נרשם לתחרות דומה באירופה כי כל המשפחה שלי בגרמניה והיא הייתה שם במחנה קיץ ויש לה שם, בעקבות זאת, חברים. היא אמנם רוצה לנסות לשחק, אז נעשה אודישנים אבל בקטנה. לא משהו שעכשיו נתחיל להתרוצץ, כי אני חושבת בכל זאת שעדיף שתלמד. הכל בפרופורציה זה לא משהו שיפגע בלימודים שלה או בחיים שלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר