רפי סער. צילום אריה אברמזון
רפי סער. צילום אריה אברמזון

כפר סבא: יומני ראש העיר, סגניו והמהנדסת יפורסמו, תחת מגבלות, באתר העירייה

המועצה אישרה ופרסום היומנים אמור להתחיל בחודש הבא. המנכ"ל: "היומנים יפורסמו תוך שמירה על עקרונות כמו צנעת הפרט ואינטרסים עירוניים שלא נכון לחשוף אותם בטרם עת"

פורסם בתאריך: 10.3.19 08:47

מועצת עיריית כפר סבא החליטה בישיבתה בשבוע שעבר כי "יומני ראש העירייה, סגניו בשכר ומהנדס העיר יוצגו לקהל הרחב באתר העירייה לאחר בחינת הבקשה על פי הוראות חוק חופש המידע". הנוסח המעט מעורפל הזה גובש על ידי חברי המועצה והיועץ המשפטי של העירייה במהלך הישיבה, כשחברי המועצה דנו בהצעה לסדר של חבר מועצת העיר מהאופוזיציה, צביקה צרפתי, לפרסם באתר העירייה את היומנים.

לפי הצעתו המקורית של צרפתי (שלא נכח בישיבה ולכן הציג אותה במקומו יו"ר סיעת "כפר סבא בראש" מהאופוזיציה, יוסי סדבון), "יומני ראש העירייה, סגניו ומהנדס העיר ייוצגו לציבור הרחב לצפייה באתר האינטרנט של העירייה ויכללו את סדר היום והפגישות למעט פגישות בנושאים פרטיים".

במהלך הדיון הסביר היועץ המשפטי של העירייה, אלון בן זקן, כי מועצת העיר לא יכולה להצביע על הנוסח הזה, שכן קיימות מגבלות על הנגשת יומנים על פי חוק חופש המידע: "הנגשה של יומנים יכולה להיעשות בנוגע לפגישות שכבר התקיימו, כדי שניתן יהיה לבחון איזה מידע אפשר להנגיש ואיזה לא על פי חוק חופש המידע. פגישות עתידיות אין חובה לפרסם אותן על פי החוק, כי מידע כזה יכול ליפול באחת מהעילות שאוסרות על פרסום פי חוק חופש המידע. לכן צריך לבחון רטרואקטיבית את היומנים ולפרסם מדי רבעון בהשחרה של הפרטים וכו'".

לאחר דין ודברים הצביעו כל חברי המועצה בעד הנוסח החדש, למעט חברת המועצה, יו"ר סיעת כפר סבא מתקדמת, הדר לביא. הסיבה שלביא התנגדה היא לא חוסר רצונה לפרסם את היומנים, אלא אופן הניסוח מחדש של ההצעה לסדר המקורית באופן כזה שיהיה "על פי החוק". "אין מה לבחון לפי החוק", זעמה. "האם אנחנו צריכים לרשום בכל החלטה שאנחנו מקבלים 'לפי החוק'?".

מנכ"ל העירייה איתי צחר הבהיר בישיבה כי "על פי מדיניות ראש העיר, כפי שהצהיר עליה לפני הבחירות, הוא החליט לפרסם את יומניו. לכן יצר קשר מבעוד מועד עם עמותת שקיפות ישראל שצפויה להעביר לו בהקדם הנחיות לפרסום היומנים, באופן שיאפשר לו שקיפות מרבית לצד שמירה על עקרונות כמו צנעת הפרט ואינטרסים עירוניים שלא ניתן ולא נכון לחשוף אותם מקצועית בטרם עת. היומנים יפורסמו החל מהרבעון הבא".

סער עצמו אמר: "אנחנו נפרסם את יומני ראש העיר, אם תעקבו אחרי כל הפעילות של העמותה למען השקיפות, אנחנו עובדים בצורה מסודרת ואנחנו עומדים כמעט בכל הדברים אחד לאחד. את היומנים נפרסם בהקדם".

בתוך כך הוסרה מסדר היום ההצעה של סיעת האופוזיציה כפר סבא בראש באשר לפרסום הסדרי ניגודי עניינים של חברי המועצה באתר העירייה. צחר אמר כי "ראש העיר מעודד את חברי המועצה לפרסם את הסכמי ניגוד העניינים שלהם לציבור, אבל הייעוץ המשפטי לא מאפשר הצבעה כזו במועצת העיר". גם במקרה הזה אמר בן זקן כי יש לבחון כל בקשה ובקשה. "מקובל עלי שצריך לפנות לחברי המועצה ולקבל את הסכמתם", השיב סדבון. "אני קורא לחבריי להסכים. אני מסכים לפרסם את הסדר ניגוד העניינים שלי". רפי אמר: "גם ראש העיר". סדבון השיב: "לפרסם באתר העירוני. הוא נגיש לציבור".

לבסוף הוחלט כי ההצעה תוסר ותעשה פניה פרטנית בנושא לחברי המועצה.

באשר להצעה לסדר השלישית בעניין שקיפות שעלתה בישיבה, זו של כפר סבא מתקדמת באשר ל"שקיפות הודעות דוברות העירייה לעיתונות" בה היא נטען כי על כל ההודעות לעיתונות להישלח לכל העיתונאים בצורה מסודרת – זו נמשכה.

"השקיפות צריכה להיעשות בצורה שוויונית", טענה לביא, "המצב רחוק מזה להבנתי. צחר השיב ואמר: "דוברות העירייה עושה עבודה מקצועית על פי אמות מידה מקצועיות שנותנים לעובדי העירייה ומנהליה. כל ההודעות יוצאות לכולם". סער התערב: "ברמת השקיפות אנחנו נמצאים בכל מקום. כל ההודעות יוצאות לכולם".

נציין כי עיתונאים באולם צעקו כי "יש לעשות חריש בדוברות". לבסוף לביא משכה את הצעתה לאור טענות העיתונאים כי יש מקרים רבים כאלה כדי לבצע בדיקה מחודשת ומעמיקה של הנושא.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר