רוני קוליאקוב צילום באדיבות בית החולים מאיר
רוני קוליאקוב צילום באדיבות בית החולים מאיר

רוני קוליאקוב, פיזיותטפיסט בבי"ח מאיר, מספר על הטיפול במחלות ריאה שלא הכרתם

רוני קוליאקוב, פיזיותרפיסט במערך הריאות במרכז הרפואי מאיר, מספר על השימוש בפיזיותרפיה בשיפור איכות החיים של חולים במחלות ריאה

פורסם בתאריך: 29.4.18 09:17

רבים מודעים ליתרונות של הפיזיותרפיה בטיפול בבעיות הקשורות בשלד ובשרירים. אך הפיזיותרפיה יכולה לסייע בתחום נוסף: טיפול במחלות ריאה כרוניות. רוני קוליאקוב, פיזיותרפיסט במערך הריאות ומרכז סדנאות שיקום ריאה במרכז הרפואי מאיר, מסביר כי "פיזיותרפיה נשימתית מסייעת לאנשים עם מחלות נשימה כרוניות, כמו אסטמה, פיברוזיס ריאתי ו-COPD, להתמודד עם המחלה שלהם". לדבריו, תרגילים פיזיותרפיים נכונים יכולים לסייע לחולים להוצאת כיח ולהקל על קוצר נשימה. התרגילים מחזקים את שריר הסרעפת, וכתוצאה מכך מביאים להרפיית שרירי הצוואר המחפים על חולשת הסרעפת, והחזרת התנועה לבית החזה, שלרוב הופך להיות נוקשה עקב הנשימה הקצרה והמהירה המאפיינת חולים אלו.

טיפולי פיזיורתפיה נשימתית הם חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי שמקבלים החולים במחלות ריאה כרוניות, המתאשפזים בבית החולים מאיר. הטיפול לעתים ממשיך גם כאשר החולה חוזר לביתו. אפשרות נוספת לטיפולים היא באמצעות סדנאות שיקום ריאה. "החולים במחלות אלו סובלים מקוצר נשימה, בעיקר במאמץ", מסביר קוליאקוב, "גם הליכה עבורם היא מאמץ. לרוב הם יכולים ללכת במישור בקצב איטי, אבל ברגע שיש שיפוע, אפילו קטן, קוצר הנשימה מתגבר והם חייבים לעצור. המחלות הללו הן בדרך כלל שקטות ואנשים מתנהלים איתן למרות איכות החיים הירודה. בחילופי עונות, בתקופת מתח או כאשר הם מצטננים, הבעיה יכולה להחמיר עד לכדי אשפוז, במידה והטיפול התרופתי בקהילה לא עוזר להם".

ההשפעה של מחלות אלו על יכולת התנועה משאירה רבים מהחולים הללו בבית, תוך שהם נמנעים מפעילויות יום-יומיות. העדר התנועה רק מחמיר את המצב הגופני הכללי שלהם, וכתוצאה מכך יכולת הנשימה שלהם מידרדרת. תפקידן של הסדנאות, מסביר קוליאקוב, הוא להוציא את החולים מהמצב הזה: "אנו מציעים להם מסגרת לפעילות גופנית המפוקחת על ידי פיזיותרפיסט, המטפל באנשים עם מחלות ריאה כרוניות. בזמן הפעילות אנו מנטרים את רמת החמצן בדם ואת הדופק שלהם, ויש לנו אפשרות לתמוך בהם עם חמצן בזמן הפעילות הגופנית. החמצן יכול לסייע בהפחתת קוצר נשימה ובשיפור הביצוע של פעילות גופנית – אם אדם מסוגל ללכת חמש עד עשר דקות, עם חמצן הוא ילך 20 דקות". סדנאות אלו הן חלק מסל התרופות עבור אנשים שאובחנו כחולים במחלת ריאות כרונית, עם תפקודי ריאה של פחות מ־50 אחוז. חולים אלו זכאים זכאים ל-24 מפגשים בסדנאות שיקום ריאות. חולים אחרים מוזמנים להשתתף בהן באופן פרטי.

קוליאקוב אומר שהמודעות למחלות הריאה באוכלוסייה נמוכה יחסית, וכך גם המודעות לאפשרויות הטיפול במחלות האלה. "מחלות הלב הן ידועות ומוכרות, כמו גם סדנאות לשיקום לב. השכיחות של מחלות ריאה היא במקום הרביעי בארץ, ועדיין המודעות אליהן נמוכה והחולים במחלות האלה מוזנחים", הוא אומר, "ברמת המחקרית, סדנאות שיקום ריאה מוכחות כיעילות עבור חולים במחלות ריאה כרוניות – יש באפשרותן להפחית קוצר נשימה במאמץ, להפחית את מספר האשפוזים ואת משך האשפוז, להפחית דיכאון ולשפר את התפקוד היום-יומי".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים מאיר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר