ד”ר עזרי רוזנבאום. צילום רמי זרנגר
ד”ר עזרי רוזנבאום. צילום רמי זרנגר

שירות צנתורי הלב במאיר מתחדש בטכנולוגיות מתקדמות

מכשיר שמחליף את הלב והריאות, צנתור וירטואלי וחוט מתכת דקיק במיוחד. מנהל שירות צנתורי לב במאיר, ד”ר עזרי רוזנבאום, מספר על החידושים האחרונים בבית החולים

פורסם בתאריך: 28.6.18 11:19

שירות צנתורי הלב של בית החולים מאיר ייתחדש בתקופה הקרובה בכמה טכנולוגיות חדשות, שאמורות לספק למטופלים הזקוקים לכך את הטיפולים המתקדמים ביותר. בין השאר, ייכנס לשימוש בבית החולים מכשיר חדש, Ecmo שמו, שקיים כיום בכחמישה בתי חולים בלבד בכל המדינה, מכשיר המאפשר לקיים את כל פעולת הלב והריאות בחולים שהלב ו/או הריאות שלהם כושלים.
במקביל עובדים בבית החולים על שילוב של טכנולוגיות מתקדמות לאבחון, צנתור וירטואלי ו-MRI קרדיאלי, שיאפשרו לקבל אבחנה מדויקת יותר לפני צנתור ולאחריו. טכנולוגיה נוספת, שתיכנס לשימוש בהמשך, מבוססת על שימוש בחוט מתכת דקיק במיוחד, שיאפשר לעבור דרך 99 אחוז מההיצרויות המתרחשות בעורקים.

הבסיס של הטיפול, מסביר מנהל שירותי הצנתור במאיר ד”ר עזרי רוזנבאום, ממשיך להיות הצנתור, קרי הכנסת צנתר לתוך כלי דם. “מדובר בצינורות, שהקוטר שלהם לרוב נע בין 1.7 ל-2 מ”מ. הם מאוד גמישים ומצופים בחומר שמונע חיכוך, כך שאפשר להכניס אותם לכלי הדם עם מינימום של טראומה”.

הצנתר, אותו מכניסים דרך שורש כף היד או דרך עורקי המפשעה, מאפשר לראות את מה שנעשה בעורק. “אנו מסתכלים על העורק באמצעות הזרקה של חומר ניגוד המכיל יוד, שמאפשר לנו ליצור שיקוף של העורק תוך שימוש במכשיר רנטגן; או באמצעות מכשיר אולטרה סאונד זעיר, המוכנס לתוך עורקי הלב, ומאפשר לשלוח גלי קול, היוצרים תבנית של העורק על המסך”.
אם וכאשר מזהים היצרות בעורק, מכניסים צנתרים מיוחדים עם בלון, המאפשר להרחיב את ההיצרות ולהשאיר אותו פתוח. “פרוצדורה זו מאפשרת לנו לטפל במגוון רחב של מצבים, החל מתעוקת חזה וכלה בהתקף לב”, מסביר ד”ר רוזנבאום. לאחר שמרחיבים את ההיצרות, עושים שימוש בתומכן, במטרה למנוע מהעורק להיסגר מחדש.

ההשפעה החיובית לטווח ארוך של צנתורים מגיעה עד ל-90 אחוז, אומר ד”ר רוזנבאום, “לקח הרבה שנים להגיע לאחוזי הצלחה כה גבוהים. הציוד היום מאוד משוכלל, בדוק במחקרים רבים, וידידותי לגוף”.
בשירות צנתורי הלב בבית החולים מטפלים בעיקר במקרים דחופים, המהווים 80 אחוז מכלל הצנתורים שנעשים במקום. מדובר באנשים אשר באופן פתאומי הרגישו כאב עז בחזה, הגיעו לבית החולים ואובחנו עם אירוע קרדיאלי, שיכול להיות התקף לב או קדם התקף לב. כ-90 אחוז מהמטופלים עם אירוע קרדיאלי מצונתרים תוך 48 שעות. הבחירה בצנתור מבוססת, בעיקר, על תחושות המטופל. “אין לנו מכשיר יותר מדויק מהתלונות של החולה על הלב שלו. מעטים המקרים של מטופלים שלא חשים בכלום, והמחלה מתגלית על ידי בדיקות שנעשו באופן אקראי”.

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר