פרופסור שי שבת צילום מרכז רפואי מאיר
פרופסור שי שבת צילום מרכז רפואי מאיר

"החולה סובל הרבה פחות, ההחלמה יותר מהירה וההשפעה לטווח ארוך הרבה יותר טובה"

הטיפולים לסובלים מבעיות בעמוד השדרה עברו בשנים האחרונות שינויים הודות לטכנולוגיה המתקדמת. פרופסור שי שבת, רופא בכיר במחלקת עמוד שדרה, מספר על הייחודיות של הטיפולים במרכז הרפואי מאיר

פורסם בתאריך: 9.8.18 08:58

קרוב ל-90 אחוזים מהאנשים יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מהתקף משמעותי של כאבי גב. מה שעשוי להעיד בחלק מהמקרים על שרירים תפוסים שיש צורך בהרפייתם, או במקרים אחרים עשוי להעיד על בעיה משמעותית יותר. כך אומר פרופסור שי שבת, רופא בכיר במחלקת עמוד השדרה במרכז הרפואי מאיר. "כאבי גב נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות", הוא מסביר. "הקבוצה הראשונה היא כאבים אקוטיים, המקרינים לרגל אחת או לשתיהן. אלו כאבים שמקורים לרוב בפריצות דיסק והן מאפיינות בעיקר אנשים צעירים. קבוצה נוספת של כאבים, מקורה בהתעבות של הרצועות והיצרות של תעלת עמוד השדרה, הגורמת לאנשים לקושי בהליכה ולהליכה כפופה, תופעה המאפיינת בעיקר אנשים מבוגרים. קבוצה שלישית של כאבים היא תוצאה של שברים בעמוד השדרה, המתרחשים אצל אנשים עם אוסטאופורוזיס, מרביתם נשים".

הטיפולים המוצעים לבעיות גב מתחלקים גם לשלוש קטגוריות, מסביר פרופסור שבת. "הראשונה היא הקטגוריה השמרנית, הכוללת טיפולי פיזיותרפיה, כדורים נוגדי דלקת וכאב, וכן טיפולים ברפואה משלימה. אם טיפולים אלו אינם מסייעים לכאבים, אז עוברים לקטגוריה השניה, הכוללת מגוון של טיפולים פולשניים שאינם ניתוחים. קטגוריה זו כוללת זריקות קורטיזון, טיפולים בגלי רדיו הצורבים את קצות העצבים וצריבת דיסק, פעולה הנעשית תחת הרדמה מקומית ובמהלכה נכנסים עם מחט שמחממת את הדיסק, פעולה המביאה להתכווצותו וכך להפחתת הלחץ הגורם לכאבים". פתרונות אלו, מסביר פרופסור שבת, עוזרים ל-50 עד 70 מהמטופלים, והם אינם כוללים אשפוז בבית החולים.
הקטגוריה השלישית של הטיפולים כוללת פתרונות ניתוחיים הנעשים בהרדמה כללית ובה נכללים ניתוחים זעיר-פולשניים, הנעשים תוך החדרת מצלמה זעירה לעמוד השדרה. "מדובר בניתוחים עם חתכים מאוד קטנים, לרוב ללא פגיעה בשריר, והמטופלים משתחררים מבית החולים עוד באותו היום או למחרת", אומר פרופסור שבת, "ישנם ניתוחים בהם עושים שימוש בטכנולוגיית ניווט מתקדמת, ובאחרים משלבים צילום CT הנעשה תוך כדי הניתוח. קטגוריה זו כוללת גם ניתוחים יותר גדולים, בהם אנו משחררים את תעלת השדרה ומכניסים מכשור כמו ברגים".

אחת המהפכות המשמעותיות שהתרחשו בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים קשור בטיפול בשברים שנגרמו כתוצאה מאוסטאופורוזיס. "מדובר בניתוח הנעשה בהרדמה מקומית, במהלכו אנו נכנסים עם מחט לחוליה השבורה ודרכה מנפחים בלון שמרים את החוליה בדומה להרמת רכב בעזרת הג'ק. אל תוך החלל שנוצר מכניסים צמנט מיוחד, המקבע את החוליה מבפנים".

הטיפולים האלו נעשים במחלקת עמוד השדרה של המרכז הרפואי מאיר, בית החולים היחיד בארץ המפעיל מחלקה ייעודית לבעיות אלו. המחלקה הפכה למובילה בתחומה ומשמשת כמרכז טיפולים, אליה מגיעים חולים מכל הארץ. "תחום הכירורגיה של עמוד השדרה עבר מהפיכה עם הכנסתן של טכניקות רובוטיות, זעיר-פולשניות, שבהן אנו עושים עבודה מדוייקת מאי פעם", מסכם פרופסור שבת. "בזכות כך, החולה סובל הרבה פחות מכאבים, ההחלמה יותר מהירה וההשפעה לטווח ארוך הרבה יותר טובה".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר