ד"ר יניב אבנר. צילום מרכז רפואי מאיר
ד"ר יניב אבנר. צילום מרכז רפואי מאיר

חיך ושפה שסועים: יש אור בקצה המנהרה

ד"ר יניב אבנר, מנהל המרפאה למומים קרניופציאלים במרכז הרפואי מאיר, מסביר כיצד מסייע הצוות הרב-תחומי של המרפאה לתינוקות הנולדים עם חיך ושפה שסועה

פורסם בתאריך: 23.8.18 08:25

אחד מכל 700 תינוקות בישראל נולד עם שסע של השפה או החיך, כך מסביר ד"ר יניב אבנר, מנהל שירות אף-אוזן-גרון ילדים והמרפאה למומים קרניופציאלים במרכז הרפואי מאיר. לדבריו של אבנר, מום זה, שלא רבים מודעים לאפשרות שלו, עשוי לעורר בהלה בקרב ההורים, אך התינוק יוכל לחיות חיים תקינים לחלוטין.

"שפה שסועה עלולה ליצור בעיות בשיניים ובלסת", אומר ד"ר אבנר. "לדוגמא, אם המום מופיע ברכס החניכיים, שדרכו בוקעות השיניים, יש בפועל חסר של עצם במקום, דבר שיגרום לבעיה בבקיעת השיניים, לחסר של שיניים או עיוות שלהן. בנוסף, יש חוסר איזון בין הצדדים של הלסת מצידי השסע".

בכל הקשור לחיך שסוע, מסביר ד"ר אבנר כי מום זה מאופיין בבעיות בדיבור, בבליעה, ביניקה ובבעיות אזניים. "במקרים כאלה הדיבור הופך לא ברור, יש חוסר יכולת לינוק ועלולות להתפתח בעיות בליעה, שחלקן נובעות מכניסה של מזון לחלל האף במקום לוושט", מסביר ד"ר אבנר.
מומים בחיך ובשפה נוצרים בין השבוע השביעי לעשירי להיריון. "בחלק מהמקרים מדובר במום גנטי, חלק מסינדרום, המלווה בעוד מומים, ובמקרים אחרים המום הוא בודד. מומים אלה מערבים מספר מערכות בפנים ובלוע ולכן מטופלים בצורה המיטבית על ידי צוות רב-תחומי, בעל התמחויות בהיבטים השונים של התופעה. בהתאם, המרפאה משלבת אנשי מקצוע מכל התחומים הרלבנטיים, כולל רופא אף-אוזן-גרון, מנתח פה ולסת, פלסטיקאי, אורתודונט, רופאת שיניים לילדים, רופא גנטיקאי, קלינאית תקשורת, מטפלת בריפוי בעיסוק, תזונאית, מומחית לשמיעה ועובדת סוציאלית".

הליווי שמעניקה המרפאה להורים מתחיל כאשר עולה החשד למום כבר במהלך ההיריון. "האם מופנית למרפאה לייעוץ ואם הבחינה שלנו מאששת כי מדובר במום, אנו מסבירים לאם את כל מה שעליה לדעת ועוזרים לה להתכונן ללידה", מסביר ד"ר אבנר, "לאחר הלידה, גם במקרים בהם לא היה ידוע על המום מראש, צוות של המרפאה בודק את התינוק ומדריך את האם כיצד להזין אותו".
מנקודה זו והלאה מקבל התינוק טיפול הנמשך עד לשלהי גיל ההתבגרות. כאשר מדובר בשפה שסועה, מתאימים לתינוק בשבוע הראשון מתקן מיוחד לפה כדי לשפר את השסע ומתכוננים לניתוח שמתקיים בגיל 3-4 חודשים. כאשר מדובר בחיך שסוע, האם מודרכת כיצד להזין את התינוק בבקבוק מיוחד וקובעים ניתוח שמתקיים לקראת גיל שנה, הכולל גם טיפול באוזניים. בסביבות גיל ארבע, במידה והדיבור לא תקין לחלוטין, כפי שקורה בקרב 25% מהילדים שעברו את הניתוח הראשון, נעשה ניתוח נוסף לתיקון שסתום החיך. בעת הצורך, מבצעים טיפול אורתודנטי בגיל שבע ובגיל תשע עוברים ילדים שנולדו עם שסע ברכס החניכיים ניתוח להשתלת עצם, כדאי לאפשר בקיעה תקינה של השן במקום. בגיל 17, אם עוד ישנה בעיה אסתטית, מבוצע תיקון סופי של האף והשפה על ידי כירורג פלסטי. כל הטיפולים הללו, כולל הטיפול האורתודנטי ורפואת השיניים, כלולים בסל הבריאות.

"מרבית ההורים לא יודעים על הנושא שום דבר", מסביר ד"ר אבנר, "והם לרוב נכנסים למצוקה. לכן חשוב מאוד ללוות אותם מיד בהתחלה, כדי להראות להם שניתן לטפל בתינוק וכי הוא ימשיך את חייו בצורה תקינה מבחינה תיפקודית ואסתטית. יש אור בקצה המנהרה".

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר