ד"ר גל כהן וצוות המרפאה במאיר, צילום, דוברות מאיר
ד"ר גל כהן (במרכז בחולצה שחורה) וצוות המרפאה במאיר, צילום, דוברות מאיר

גם ניתוחי נישוי פנים: מרפאה גינקולוגית ייחודית לקהילת הלהט"ב במרכז הרפואי מאיר

חשיפה: מזה מספר חודשים פועלת במאיר מרפאה גינקולוגית ייחודית, ועתה היא מרחיבה את פעילותה גם לניתוחי שדיים, התאמה מגדרית ועוד. בראיון מיוחד מספרת מנהלת המרפאה, ד"ר גל כהן, על היתרונות, והטיפולים המיוחדים

פורסם בתאריך: 20.1.23 07:43

"למה צריך מרפאה גינקולוגית להט"בית ייעודית? שילכו לגינקולוג רגיל". את המשפט הזה שומעת לא אחת לאחרונה ד"ר גל כהן, מנהלת המרפאה הגינקולוגית הייעודית לקהילת הלהט"ב שנפתחה במרכז הרפואי מאיר לפני מספר חודשים.

ד"ר כהן (34), המשתייכת בעצמה לקהילת הלהט"ב, נולדה וגדלה בירושלים אך בשנים האחרונות מתגוררת בכפר סבא, לא הרחק ממקום עבודתה, בו היא מתמחה כבר שנה חמישית כגינקולוגית באגף גניקולוגיה ומיילדות.

אז איך בעצם הכל החל? גל משחזרת: "הפרויקט החל לפני שנה וחצי כאשר אני ועוד שתי רופאות מהמחלקה, ד"ר עפרה אנגל וד"ר הדר גלוסקא, התחלנו לעשות הרצאות בחינם לנשים לסביות וביסקסואליות על רפואת נשים מותאמת לקהילה הלהט"בית מתוך רצון לעשות משהו למען הקהילה. לאחר כמה הרצאות הבנו שיש היענות ולכן החלטנו לפתוח את המרפאה הייעודית לכל קשת הלהט"ב – לסביות, ביסקסואליות, טרנסים, טרנסיות וא-בינארי. המרפאה פועלת כל יום רביעי בבוקר במרפאה הגינקולוגית באגף נשים ויולדות במאיר. אני מנהלת המרפאה ואיתי עובדת גם ד"ר נטלי קורן".

ד"ר גל כהן מרכז רפואי מאיר, צילום דוברות מאיר

ד"ר גל כהן מרכז רפואי מאיר, צילום דוברות מאיר

ד"ר כהן, רבים עדיין בטח מרימים גבה כשהם שומעים על מרפאה ייעודית גינקולוגית לקהילת הלהט"ב. מה את אומרת להם?

"אני מחלקת את התשובה לשתי סוגיות. הראשונה מתייחסת לתחושת "המקום הבטוח". תקשורת טובה בין מטפל ומטופל/ת מבוססת בראש ובראשונה על היכולת של המטופל/ת להרגיש בבית. אנחנו כמטפלים צריכים לאפשר למטופלים המשתייכים לקשת הלהט"ב את קורת הגג הבטוחה שתחתיה יוכלו לדבר בפתיחות על הכל, ועלינו לשאוף לאפשר זאת בכל מפגש רפואי עמם. נכון, חלק מהמטופלים המשתייכים לקהילה הלהט"בית לא זקוקים למרפאה ייעודית, אבל עבור אלו שכן, עצם הכותרת של מרפאה להט"בית, הצבת דגל גאווה על דלת הכניסה, והקריאה היזומה לבוא להיבדק, מקלה על הסיטואציה. המטופלים מרגישים שבמרפאה שלנו הם יכולים לדבר בסביבה לא שיפוטית, להגיע עם בן/בת זוג מאותו המין, ולעבור בדיקה גינקולוגית רגישה ומותאמת. הסוגיה השנייה מתייחסת לנישות רפואיות שלעיתים מאפיינות מטופלים המשתייכים לקשת הלהט"ב, ומצריכות מתן טיפול רפואי מותאם. לדוגמא, זיהומים שעוברים ביחסי מין בין נשים, שימור זרע, ביציות או עוברים לפני תהליך התאמה מגדרית, דיון לגבי כניסה להריון במשפחה להט"בית וטיפול הורמונלי או ניתוחי להתאמה מגדרית. הצוות הרפואי במרפאה הגינקולוגית הלהט"בית שלנו במאיר מכוון ומוכשר ליעוץ ולטיפול בתחומים הנ"ל".

ד"ר גל כהן (מימין) וד"ר נטלי קורן, המרפאה הגינקולוגית להט"בית במאיר

ד"ר גל כהן (מימין) וד"ר נטלי קורן, המרפאה הגינקולוגית להט"בית במאיר

ד"ר גל כהן וצוות המרפאה במאיר, צילום דוברות מאיר

ד"ר גל כהן וצוות המרפאה במאיר, צילום דוברות מאיר

זאת מרפאה ייחודית בארץ?
"יש מרפאות שהן ייעודיות לקהילת הלהט"ב אבל מרפאה גינקולוגית ייעודית שהיא לא מרפאת פריון, אז אנחנו באמת בין הראשונים בארץ. בימים אלו המרפאה שלנו מתרחבת לצורך מתן שירותים נוספים כגון טיפולים הורמונליים להתאמה מגדרית, וכן ניתוחים להתאמה מגדרית. ניתוחי שדיים וניתוחי נישוי פנים. על מנת לאפשר סביבה בטוחה ותומכת צירפנו לצוות המרפאה גם פסיכולוגית ועובדות סוציאליות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה


 

איך המטופלות מגיעות למרפאה ומהן התגובות שאתן מקבלות?
"אנחנו בעיקר מפרסמות דרך הפייסבוק, ויש גם פעילי להט"ב שעוזרים לנו בקידום הנושא. התגובות טובות מאוד, נשות הקהילה מרגישות מוגנות יותר ונוח להן לדבר יותר על הכל בלי שאלות שהן לא רלוונטיות לגביהן. היה לנו טרנסג'נדר שאמר שזאת הייתה פעם ראשונה שהיה לו נוח לדבר על כריתת שדיים".

לנשים בקהילה נח יותר לקבל טיפול ממך כי את בעצמך מהקהילה?

"אני חושבת שהן אוהבות את זה אבל הן גם אוהבות את ד"ר נטלי קורן שהיא לא מהקהילה כי היא רופאה נהדרת, מתחשבת ומבינה. זה בונוס מבחינתי שאני משתייכת לקהילה".

האם את סבורה שבעוד כמה שנים לא יהיה צורך במרפאה ייעודית שכזאת?

"הלוואי שבעוד עשר שנים לא יהיה צורך במרפאה ייעודית והמטופלות והמטופלים הלהט"בים ירגישו בבית בכל מרפאה. אבל עד שנעלה את המודעות לגבי הצרכים של הקהילה ועד שנכשיר את כל קהל הרופאים לשיח רגיש, מקצועי ומותאם עם המטופלים הללו, מחובתנו לאפשר להם קורת גג בטוחה במרפאה ייעודית".

ד"ר גל כהן וצוות המרפאה במאיר, צילום דוברות מאיר

ד"ר גל כהן וצוות המרפאה במאיר, צילום דוברות מאיר

בעניין אחר. לאור הממשלה החדשה, יש לך חשש מפגיעה בזכויות קהילת הלהט"ב?

"יש בי חשש לאחר ששמעתי דברים שנאמרו כמו שרופא יהיה זכאי לא לטפל בכל אדם. פעם אמירה כזאת לא הייתה נאמרת כי היא מנוגדת לשבועות הרופא. לצערי, אני חושבת שזה יכול לצאת לפועל. יש לי גם חשש גדול מאוד שהרבה דברים ברמה ממשלתית שממומנים כיום, בעתיד לא יזכו לתקציבים. היום לטרנסג'נדר יש מימון מהמדינה לשימור פריון לפני שהוא עושה את התהליך. המדינה בחרה לממן זאת והיא יכולה גם להחליט אחרת. מצד שני, אני מעודדת מהעובדה שיש מערכת משומנת של רופאים שהם פעילים למען זכויות להט"ב בגלל שהרבה מהם משתייכים לקהילה והרוח שנושבת היא חזקה על מנת לקדם את האוכלוסייה הזאת. אותי זה לא מרגיע שרבע מיליון צועדים אחת לשנה במצעד הגאווה בתל אביב, כי יש הרבה בעיות רציניות שלא משתנות כמו נישואין של חד מיניים, זה נושא שעומד במקום. אנחנו מתקדמים אבל לאט מאוד ואם נלך אחורה, זאת תהיה קטסטרופה".

המרפאה הייעודית פועלת בימי רביעי בין השעות 9:00 עד 12:00. לזימון תורים: 09-7472104, 09-7471555, [email protected]
חפשו בפייסבוק – רפואת להט״ב במאיר

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר