חדר לידה במאיר, צילום דוברות מאיר
חדר לידה במאיר, צילום דוברות מאיר

מרכז רפואי מאיר מציג: רפואת נשים חדשנית ומובילה למען נשים

רפואת הנשים במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית בולטת במובילות נשית מעוררת השראה בתחומי עשייה מגוונים. במאיר מארג ייחודי של נשים מומחיות, הנותנות לנו הצצה לעשייה שלהן למען נשים בכל מעגלי החיים ובמגוון רחב של תחומים

פורסם בתאריך: 13.3.23 11:52

אין מתאים מחודש מרץ, המוגדר כחודש האישה הבינלאומי, לספר על רפואת הנשים החדשנית והמובילה במרכז רפואי מאיר, בו מעניקים מעטפת הוליסטית, מקצועית, מגוונת ומותאמת אישית לנשים, החל מגיל הילדות והנערות במרפאת "נעורים", עד מרפאת גיל המעבר והיחידה הגניקולוגית הנותנת מענה לנשים בשלבים ורגעים שונים בחייהן. ניתן לציין את חווית הלידה הייחודית בחדרי הלידה במאיר, הייעוץ הגנטי המתקדם המוענק במכון הגנטי, פרויקטים מותאמי טיפול דוגמת תוכנית אלמה המלווה נשים שחוו טראומה ועוד.

לידות במרכז רפואי מאיר: "זה חלק מהקסם של לעבוד במחלקה האופטימית ביותר ומהרצון לחדש למען היולדות"

בראש אגף גינקולוגיה ומיילדות עומדת פרופ' טל בירון שנטל, כשלצדה במערך המיילדות צוות רפואי נשי מוביל, מקצועי ורגיש (יש גם רופא בכיר מקסים אחד). יחד הן מגייסות את התכונות הטובות והחזקות שלהן בטיפול בנשים ובניהול המחלקות השונות באגף. "המרקם המחלקתי המיוחד שלנו יצר כאן תחושת בית לצוות ולמטופלות", משתפת פרופ' בירון. "גדלנו כאן – כולנו היינו מתמחות במחלקה הזו, כאן ילדנו את ילדינו – זה חלק מהקסם של לעבוד במחלקה האופטימית ביותר במרכז רפואי ומהרצון להתקדם, לחדש ולהקל על היולדות שלנו".

לא בכדי נחשב מערך המיילדות במאיר בין המובילים בארץ. כחלק בלתי נפרד מהחזון שלו הוא מעניק יחס אישי המותאם לצרכי האישה ורצונותיה ובהתאם למצבה הרפואי. בין החידושים למען היולדות בחדרי הלידה של מרכז רפואי מאיר בהובלת ד"ר גיל שכטר-מאור ומיכל פרס, המיילדת הראשית, ניתן לפגוש את לידות המים המרגשות, טיפולי רפואה משלימה בחדרי הלידה, שימוש במכשירי טנס, שימוש בשיטת Spining Baby המאפשרת "התברגות" טובה יותר של התינוק בתעלת הלידה וטיפול במוסיקה במחלקת אם ועובר ובפגייה להפחתת סטרס והענקת רוגע לאם ולתינוק. ניתן למצוא גם את "קיסרי ידידותי", המתבצע באווירה מיוחדת בה בוחרת היולדת להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הלידה ועוד. במהלך "קיסרי ידידותי" מתאפשר ליולדת לראות את התינוק ולגעת בו עם יציאתו לאוויר העולם, הוא מונח על החזה שלה, חיתוך חבל הטבור נעשה על ידי המלווה ושיטת ההתאוששות מהירה ומיטבית.

חדר לידה במאיר צילום דוברות מאיר

חדר לידה במאיר צילום דוברות מאיר

"הדור של האימהות היום הוא דור שאוהב שינויים וחידושים לצד קבלת מידע בצורה מהירה", אומרת פרופ' בירון בחיוך. "האתגר העומד בפני המערכות בארץ ובעולם הוא להצליח להעביר את הניסיון האדיר שיש לנו והידע העצום בשפה חדשה ולחבר בין העולמות. בסופו של יום זה היופי האמיתי – המקצוע שלנו הוא העתיק ביקום, ואף סרט לא יחליף את עשרים שנות הניסיון שלי בחדרי הלידה, אבל הקסם הוא להבין את הצרכים החדשים של האימהות והמשפחות, לדבר באותה שפה וללוות אותם ברגעים הכי מרגשים שלהן".

מחדרי הלידה ולאחר ההתאוששות, עוברות היולדות לאחת ממחלקות היולדות במאיר המציעות סביבה נוחה, נעימה ובטוחה לצעדים הראשונים המשותפים עם התינוק החדש.

המכון הגנטי: "ליווי זוגות ומשפחות בתהליך של בירור גנטי ותמיכה בקבלת ההחלטות שלהם הינה שליחות גדולה"

בראש המכון הגנטי במרכז רפואי מאיר עומדת פרופ' ריקי סוקניק. "הגנטיקה בעיניי היא התחום המרתק והמרגש ביותר מכל תחומי הרפואה והמדע", היא משתפת. "זהו תחום מאתגר במיוחד לאור הגידול העצום והמהיר בידע שלנו, ולאור קצב כניסת טכנולוגיות מתקדמות ובדיקות חדשות לשימוש קליני נרחב", משתפת פרופ' סוקניק. "כאשר מדובר בבדיקות המתבצעות בהיריון האתגר והמורכבות גדולים עוד הרבה יותר ולעיתים קרובות אנו פועלים במרחב של חוסר וודאות ונדרשים לקבל החלטות מורכבות במגבלת לוח זמנים נוקשה. אני מרגישה שליווי זוגות ומשפחות בתהליך של בירור גנטי ותמיכה בקבלת ההחלטות שלהם הינה שליחות גדולה ומאמינה שישנה חשיבות גדולה לעסוק בגנטיקה במסגרת צוות מקצועי, הלומד ביחד ומהווה קבוצת תמיכה רגשית ומקצועית".

חשוב לזכור שלאנשים שונים השקפות עולם שונות המשליכות על ההחלטות שהם מקבלים לגבי אבחון טרום לידתי ותוצאותיו. "כל זוג צריך לקבל את ההחלטות המתאימות ביותר עבורו בהתבסס על הבנה טובה של היתרונות, החסרונות והמגבלות של הבדיקות המתבצעות במסגרת אבחון טרום לידתי", מדגישה פרופ' סוקניק.

המכון הגנטי במאיר, צילום דוברות מאיר

המכון הגנטי במאיר, צילום דוברות מאיר

פרופסור סוקניק מסבירה: "במכון הגנטי במאיר ישנן מגוון מרפאות בתחומים שונים לזוגות בהיריון, לילדים ולמבוגרים. בנוסף, במכון שתי מעבדות: מעבדה ציטוגנטית האחראית על בדיקות כגון קריוטיפ, FISH, וצ'יפ גנטי ומעבדה מולקולארית האחראית על מגוון רחב של בדיקות כולל בדיקות סקר לזוגות לפני היריון המתבצעות בכלל האוכלוסייה בישראל, בדיקות סקר גנטי מורחב, בדיקות של מוטציות שונות המוכרות באוכלוסייה (כגון מוטציות בגנים הקשורים בסיכון מוגבר לסרטן) ומוטציות משפחתיות וכן אבחון מהיר להפרעות כרומוזומיות (QF-PCR). ניתן לבצע במכון הגנטי אבחון טרום לידתי בסיסי שליה או במי שפיר. כמו כן ניתן לבצע אבחון טרום השרשתי– תהליך בו מתבצעת הפריית מבחנה, והעוברים נבדקים גנטית לפני החזרתם לרחם. הליך זה מתאים לזוגות עם סיכון משמעותי לצאצאים חולים בשל נשאות של שינויים גנטיים שהתגלו בבדיקות סקר, או שהתגלו במסגרת בירור גנטי שלהם או של בני המשפחה שלהם. שירות זה ניתן בשיתוף עם יחידת ה IVF. כמו כן, המכון קיבל אישור של משרד הבריאות לפענוח בדיקות ריצוף מתקדמות (אקסום). אני מרגישה שאני חלק מצוות מעולה ומקצועי שעובד בשיתוף פעולה ובהתגייסות מרשימה לטובת קידום השירות הגנטי במאיר".

היחידה הגינקולוגית במאיר: "אצלנו המטופלת במרכז"

היחידה הגינקולוגית במרכז הרפואי מאיר מלווה את הנשים בכל מסלול חייהן מהילדות ועד גיל המעבר והמנופאוזה. בראש היחידה עומד ד"ר צבי קליין ולצדו ביחידה הגינקולוגית צוות של שמונה רופאים בכירים מהם ארבע (50%) רופאות בכירות, אליהן תצטרף בקרוב מנהלת מיון נשים חדשה. ביחידה גם צוות סיעוד נשי מקצועי ומסור בהובלת דנה אלעד.

"אנו מאמינים בשילוב והעצמה של הצוות המעורב שלנו למתן שרות מקצועי, כולל ורגיש למטופלות הפונות אלינו", מדגיש ד"ר קליין. "היחידה הגינקולוגית נותנת מענה כולל בכל הגילאים, מותאם לצרכי המטופלת החל מגיל הילדות, התאמת אמצעי מניעה וטיפול בגיל הבגרות, מכלול הבעיות האורוגינקולוגיות – צניחת אברי האגן, אי שליטה על מתן שתן וכו', טיפולים באנדומטריוזיס כולל טיפולים תרופתיים וניתוחיים, טיפולים בצוואר הרחם ובערייה, לצד מגוון ניתוחים גינקולוגים בגישה פתוחה, בגישה נרתיקית, היסטרוסקופיות, לפרוסקופיות וניתוחי רובוט. ליחידה הגינקולוגית מרפאות בכל נושאי רפואת הנשים – מרביתן מובלות ע"י צוות הרופאות שלנו. אנו פועלים מתוך מטרה להעניק טיפול איכותי, כוללני ורגיש המונגש למטופלת ומכוון לרצונה וצרכיה של המטופלת – ע"י צוות רופאות ורופאים מיומן. אצלנו המטופלת במרכז".

מרפאת ילדות ומתבגרות: לא פעם הורים מרגישים נבוכים לדבר עם הילדים שלהם על נושאים מסוימים או שנדרשת התאמה גילאית לשיח. במרכז רפואי מאיר פועלת מרפאת "נעורים" בהנהלתה של ד"ר נטלי קורן, רופאת נשים בכירה במחלקת נשים, הנותנת מענה ייחודי לילדות ולנערות מתבגרות תוך שיתוף פעולה רב תחומי עם המטולוגיים ואנדוקרינולוגית ילדים. "המרפאה נותנת מענה לבעיות גניקולוגיות לאוכלוסייה ייחודית שנופלת פעמים רבות בין הכיסאות", מסבירה ד"ר קורן. "ההערכה במרפאה מתבצעת בנועם תוך שימת דגש על פרטיות וכבוד לגוף הנערה/הילדה. המרפאה חרטה על דגלה קידום מודעות לגוף והיכרות עם איברי המין, תוך חינוך למיניות בריאה ולקיחת אחריות על הגוף, יחד עם הרופאה וההורים. במרפאה נותנים מענה לבעיות רבות כגון: בעיות במבנה הפות, רחם והשחלות, אקנה, שיעור יתר, תסמונת השחלות הפוליציסטיות. הפרעות במחזור הווסת כמו מחזור לא סדיר, דימום כבד מדי ואנמיה, כאבים קשים בווסת, תסמונת קדם וסתית. כמו כן מתן מענה להתפתחות מינית מוקדמת או מאוחרת והתאמת אמצעי מניעה".

מרפאת גיל המעבר: עם העלייה בתוחלת החיים, נשים מבלות כשליש מחייהן בתקופה שלאחר הפסקת הוסת (מנופאוזה), המוכרת כתקופת גיל המעבר. בתקופה זו, עקב ירידה בתפקוד השחלות, יש ירידה בהורמוני המין הנקביים – אסטרוגן ופרוגסטרון. ירידה ברמת הורמונים אלו עלולה לגרום למגוון רחב של תסמינים. במרכז רפואי מאיר נפתחה לאחרונה "מרפאת גיל המעבר" בהנהלתה של ד"ר ירדנה משיח, מומחית ברפואת נשים ורופאה בכירה ביחידת ההפריה החוץ גופית במרכז הרפואי.

"חשוב להבין כי חלק מהנשים עוברות את ההסתגלות לירידה הזו ברמת ההורמונים בקלות יחסית, אולם חלק ניכר מהן סובלות מתסמינים הפוגעים באופן ממשי באיכות חייהן ומשליכים על התפקוד היומיומי שלהן", מסבירה ד"ר משיח. "תסמינים אלו כוללים את גלי החום האופייניים לצד תסמינים פחות 'קלאסיים' שלעיתים הנשים עצמן ולפעמים אף המטפלים בהן, אינם משייכים אותם באופן טבעי לגיל המעבר. בין הדוגמאות לתסמינים ניתן למצוא שינויים במצב רוח, דכדוך, עצבנות, הפרעות בשינה, כאבי פרקים, דפיקות לב (פלפיטציות), גרד ויובש נרתיקי ועוד".

"המרפאה שמה לנגד עיניה לתת מענה לצרכים המיוחדים של האישה בתקופה זו של חייה ולהתאים טיפול לכל אחת בהתאם לסימפטומים, מחלות הרקע, סיפור משפחתי והעדפותיה", ממשיכה ד"ר משיח ומסבירה. מדובר מחד במענה רחב והוליסטי המעניק מענה רב תחומי, ומאידך בטיפול אינדיבידואלי המותאם אישית לכל מטופלת ומטופלת במטרה לתת פתרון לתסמינים ולקדם אורח חיים בריא ורפואה מונעת".

במידת הצורך מופנית המטופלת להערכה נוספת הכוללת יעוץ דיאטני, הערכת צפיפות עצם, הערכת תפקוד כלי דם, טיפול פסיכולוגי/פסיכיאטרי, טיפול במרפאה האורוגינקולוגית ועוד.

צוות המרפאה הגינקולוגית הלהט"בית, צילום דוברות מאיר

צוות המרפאה הגינקולוגית הלהט"בית, צילום דוברות מאיר

שירותי רפואה מכווני מטופלת: פרויקט "אלמה בחדר לידה" ומרפאה גינקולוגית להט"בית

לצד העשייה הנשית והקידום הנשי ההולך ומתעצם, מחלחלת בשנים האחרונות ההבנה שנשים זכאיות לטיפול רגיש, מכבד ומקצועי כאחד, ללא פשרות. "כל אלו מקבלים חשיבות יתרה כשמדובר ברפואה הגינקולוגית שמלווה מטבעה בבדיקות אינטימיות יותר", מסבירה ד"ר גל כהן, גינקולוגית באגף נשים ויולדות במרכז רפואי מאיר. "לאחרונה הוקמו באגף נשים ויולדות במרכז רפואי מאיר מספר שירותי רפואה ״מכווני מטופלת״, על מנת להעניק ליווי מותאם ורגיש לצרכים אלו של המטופלות שלנו".

כך למשל, הוקמה באחרונה במאיר מרפאה ייחודית, מרפאה גינקולוגית לקהילה הגאה. הרעיון של פתיחת מרפאה עבור הקהילה הגאה עלה לראשונה כשד"ר כהן והקולגות שלה, ד"ר עפרה אנגל וד"ר הדר גלוסקא, העבירו הרצאות בהתנדבות בקהילה לנשים גאות. ד"ר כהן מסבירה: "מדובר באוכלוסייה שפחות מגיעה לרופאים, לעיתים בגלל הבושה ולעיתים כי המטופלים לא בטוחים שהמערכת תוכל לתת להם מענה רגיש. המרפאה הגינקולוגית הלהט"בית פתחה את שעריה לקשת הלהט"בית – לסביות, ביסקסואליות, וא.נשים על הקשת הטרנסית, ומעניקה שירותים רפואיים בסביבה תומכת, מכילה ומחבקת. לאחרונה הורחב הצוות הרב תחומי במרפאה ומורכב כיום מגינקלוגיות, אחיות, פלסטיקאים, כירורגיית פה ולסת, מומחה אף אוזן גרון, פסיכולוגית ונציגים ממחלקות רבות נוספות על מנת להעניק למטופלים טיפול על ידי מיטב המומחים לצד שירותים להתאמה מגדרית".

וזה לא הפרויקט היחיד: פרויקט "אלמה" הוקם על ידי ד"ר מאיה בן ציון וד"ר עפרה אנגל במיון נשים במאיר, על מנת ללוות נשים שחוו טראומה מינית בעבר, והפך לחלק בלתי נפרד מהפרקטיקה בטיפול בנשים המגיעות למאיר לאחר תקיפה מינית אקוטית. בהמשך הורחב הפרויקט לחדרי הלידה – וצוותי חדר הלידה עברו הכשרה מקיפה וייעודית בנושא על ידי ד"ר בן ציון וד"ר אנגל ובתמיכת מנהלת חדר לידה במרכז הרפואי, ד"ר גיל שכטר-מאור.

"אלמה בחדר הלידה הוא מסלול בטוח, רגיש ומותאם אישית לנשים שורדות טראומה הנועד להתאים את צרכי היולדת לחוויית הלידה שלה", מספרות ד"ר אנגל וד"ר בן ציון. "נשים עם רקע של טראומה מתמודדות עם השלכותיה בצמתים רבים בחיים בכלל ובפרט במפגש הרפואי. הריון ולידה עלולים להוות טריגר משמעותי עם חוויות העבר. המסלול מתחיל עם פנייה במייל למועדון היולדות של המרכז הרפואי מאיר באמצעותה יכולה היולדת לתאם פגישה עם מיילדת בנושא מרפאת אלמה. בפגישה זו מוסבר התהליך בתחנות השונות בהן עתידה היולדת לעבור במטרה למפות את הקשיים שעלולים לצוף ולתת להן מענה מראש לצד תיאום ציפיות. בסופה של הפגישה נבנית למעשה תכנית לידה אישית המכילה את ההנחיות הטכניות לצוות שנועדו להקל על היולדת ככל שניתן. עם הגעתה של היולדת למיון יולדות היא משתפת את המיילדת בדבר השתייכותה למרפאת אלמה אז ללא מילים מיותרות יודעת המיילדת לפעול ברגישות הרלוונטית ועל פי התוכנית – בהתאם למהלך הלידה עד כמה שניתן. כך גם במחלקות האשפוז".

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר