צילום אילוסטרציה כיתה ריקה

"הייתי מציעה שמבחני המיצ"ב יועברו על ידי בוחנים בלתי תלויים"

הפרלמנט של הרצליה עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם לדעתכם יש לבטל את מבחני המיצ"ב, או לערוך בהם שינויים?

פורסם בתאריך: 12.1.19 19:29

טלי למדן

"המיצ"ב הוא מערכת מדדים בית ספריים שנועדה לספק מידע למנהלי וצוותי בית הספר במגוון נושאים. לדעתי יש לבטל את המיצב, מכיוון שהמיצ"ב נועד לשרת את מנהלי בית הספר וצוותי בתי הספר בהישגי תלמידיהם, ובפועל הוא משמש את המפקחים ככלי ניגוח מול בתי הספר.
בתי הספר מקבלים תוצאות כלליות בלבד, ולא תוצאות אישיות של התלמידים, ולכן התלמידים לא עושים מאמץ להצליח ולא מתייחסים אליו ברצינות. לכן, המיצ"ב לא בהכרח משקף את רמת בית הספר. שתי טעויות נוספות הן שאין הקראה במיצ"ב לתלמידים עם לקויות למידה שזכאים לכך, ובנוסף בחטיבות הביניים באנגלית ובמתמטיקה כולם עוברים מבחן שווה למרות הבדלי ההקבצות. מיותר אמרתי כבר?". (טלי למדן היא יועצת נדל"ן ברימקס סטאר הרצליה ופעילה חברתית למען קשישי העיר)

 

לימור קריספין

לימור קריספין. צילום פרטי

"המיצ"ב – מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית – הוא מערכת מדדים בית-ספריים שמטרתה לספק מידע למנהלים ולצוותים הפדגוגיים על תפקוד בת הספר במגוון של נושאים. אך לצערנו, עם השנים כולנו עדים לכך שבחינות המיצ"ב איבדו את דרכן ולא אחת בתי הספר הופכים להיות מכון הכנה למיצ"ב. פשוט נוטשים את תכנית הלימודים, והופכים להיות לשנה ל'בית גידול' למיצ"בים. יתרה מכך, כבר שמענו על ילדים, שמתקשים – ה'חלשים', מקבלים יום חופשה באופן סמוי, או שהם עוברים לשבת בספרייה. ברור שאנו ההורים בעד מדידה והערכה, אך לא בדרך בה זה נעשה היום. יש פער גדול בין כוונת המשורר בבניית המיצ"בים, לבין המתרחש בפועל. לפיכך, נראה כי אנו ההורים צריכים אכן לצאת בקריאה ולבקש שילדינו (שכבות ה', ח') לא ייבחנו בבחינת המיצ"ב ובבחינות ההכנה". (לימור קריספין, תושבת הרצליה, היא מנהלת בתחום ההייטק)

שני אבידן

שני אבידן

"למבחני המיצ"ב יש חשיבות רבה להורים המבקשים להיות מעורבים בחינוך ילדיהם ולקבל מידע אודות רמת ההישגיות והמצוינות של בית הספר. בנוסף, נתוני המיצ"ב משקפים גם את האווירה בבית הספר והאקלים החברתי שלו. מלכתחילה, נתוני המיצ"ב נועדו בעיקר עבור מוסדות החינוך עצמם על מנת שיוכלו לעקוב אחר התקדמות תלמידיהם. לאחר עתירה לבג"ץ מטעם התנועה לחופש המידע, חויב משרד החינוך לפרסם את נתוני המיצ"ב לציבור הרחב. המטרה הייתה לאפשר להורים נגישות למידע אובייקטיבי, אלא שתוך שנים בודדות המידע הפך מאובייקטיבי לתחרותי. בפועל, בתי הספר ביקוש לייחס לעצמם יוקרה והשתמשו בדרכים לא מקובלות כדי להעלות את נתוני המיצ"ב שלהם ביחס לבתי ספר אחרים. על רקע זה נפסלו חלק מהבחינות האחרונות שהתקיימו בשנת 2018. לעניות דעתי, אין מנוס אלא לחזור לתפיסה הישנה, על פיה נתוני המיצ"ב ייחשפו בפני מנהלי מוסדות החינוך בלבד, במטרה לאפשר לצוותים החינוכיים להסיק מסקנות לשיפור ולייעול. יחד עם זאת, כדי לשמור על טוהר הבחינות, הייתי מציעה כי מבחני המיצ"ב יועברו על ידי בוחנים אובייקטיביים, חיצוניים ובלתי-תלויים. ההורים שיבקשו לעיין בתוצאות מבחני המיצ"ב יוכלו לפנות ישירות אל מנהלי מוסדות החינוך ולקבל את הנתונים בכפוף לרישום ילדיהם למוסד החינוך הרלוונטי". (שני אבידן היא עורכת דין לענייני משפחה המתמחה בגישור ובגירושין בשיתוף פעולה)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר